aardlek automaat controleren

hallo
ik heb een raar probleem dat eens in de 2 a 3 maand mijn aardlek schakelaar eruit gaat ik kan hem meteen weer aan zetten dus ook niet controleren waar de aardlek zit in welk apparaat
nu heb ik tijdje gelden een benning duspoll digitaal aangeschaft vond ik makkelijker om de nek te hangen :-)
nu las ik volgende op internet om de aardlek te controleren

Een andere manier om te testen, ook al meet je dan niet de grootte van de stroom is door bv een wcd die achter de aardlekschakelaar zit, te meten met een Duspol tussen aarde en de fase. Als het goed is schakelt de ALS dan af. Dit omdat een Duspol laagohmig is. Werkt niet met een universeelmeter, daar deze hoogohmig is

ik snap het niet helemaal op de duspol zitten knoppen om als je in stopcontact zit 30 ma te generen en zo de ALS te laten trippen dat gebeurd ook maar hoezo tussen aarde en fase meten ??? ik meet daar gewoon 230 V ( is dus goed geaard )

natuurlijk wel de test knop van ALS geprobeerd die werkt prima

waar maak ik een denk fout?

tijdens de meting tussen aarde en faze veroorzaakt de meting een meetstroom. als die stroom over de 30mA gaat (Duspol), dan gaat de ALS er uit. dat is de bedoeling, niet de gemeten waarde op zich. die is 230V, zolang de ALS er niet uit gaat.

Arco

Special Member

Het hoeft niet één apparaat te zijn wat de ALS-trip veroorzaakt, het kunnen er ook meer zijn.
Alle apparaten met RA en een switchmode powersupply hebben enige lekstroom.
Als dat totaal over de 30mA gaat, klapt de ALS er (schijnbaar willekeurig) uit. (ook al is er niet echt iets defect)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Dat met die Duspol de aardlek testen was toch levensgevaarlijk?
Meen me een topic te herinneren, waar dat gesteld werd.
De meningen waren wel verdeeld.

Om de aardlekschakelaar op een veilige manier te testen, is het voldoende om de testknop te gebruiken. Heel erg zinvol is dat nu niet, want hij doet het blijkbaar. Alleen noemen we dit verschijnsel een nuisance tripping.
Hoeveel groepen zitten erachter? Hoeveel en welke apparaten?
Wat je kan doen, is een stroomtang/amperetang in de groepenkast stuk voor stuk om elke groen/gele draad te houden. Mogelijks zit er eentje bij waar een stroompje is te meten. De amptang moet wel zodanig nauwkeurig meten (ze zijn er) dattie milli amps kan meten.

dank voor jullie antwoorden maar kort gezegd klopt het toch niet als ik met een duspol de pennen tussen de aarde en fase zet dat dan de aardlek eruit MOET gaan ?

op de betreffende ALS zitten 2 groepen achter door eliminatie ben ik erachter welke groep het is ( cv valt altijd uit ) en op die groep zit stopcontacten van keuken en wasemkap / grote slaapkamer / zolder cv en zonnenboiler

bedankt voor de tip om amp te meten op massa /aarde draad ik heb ook een fluke T5-600 met een open ampere meter , maar ik kan in specs niet zien tot hoe laag hij kan meten wel tot max 100 Amp
is dat iets ?

mvdk

Golden Member

Dat ding meet vanaf 100mA, zoals ik de specs hier lees.
https://nl.rs-online.com/web/p/digital-multimeters/3417316/?cm_mmc=NL-…

Wat betreft dat testen met de Duspol/spanningstester: als je een stroompje door die tester laat lopen, vanaf de fase naar de aarddraad, is er geen balans meer tussen de bruine en de blauwe draad die door de aardlekschakelaar lopen.
Over de werking van een aardlekschakelaar zijn meerdere internetpagina's volgeschreven...

Edit:
Maar al een idee waar de boosdoener zit?

sorry maar ik lees op dezelfde site

Absolute Maximum AC Current Measurement 100A ac

oeps sorry was te snel je zegt mAmp je hebt gelijk is was te snel excuses

Op 17 september 2020 15:48:14 schreef bert226:
dank voor jullie antwoorden maar kort gezegd klopt het toch niet als ik met een duspol de pennen tussen de aarde en fase zet dat dan de aardlek eruit MOET gaan ?

Kan wel, sommige duspols trekken meer dan 30mA meetstroom tijdens een meting. Er vloeit dus meer dan 30mA naar aarde, er komt een onbalans tussen de lijn en de neuter en de differentieel gaat er uit. Zie ook uitleg mvdk en Kris Van Damme.

Op 17 september 2020 15:47:51 schreef mvdk:
Dat met die Duspol de aardlek testen was toch levensgevaarlijk?
Meen me een topic te herinneren, waar dat gesteld werd.
De meningen waren wel verdeeld.

Of dit gevaarlijk is daar heb ik sterk mijn twijfels over.

@mvdk
Heb je een link naar betreffende topic, zou dit wel eens willen door lezen. Ben benieuwd naar de verschillende standpunten .
Mvg

mvdk

Golden Member

Zal em gaan zoeken, maar dat kan wel even duren...

Zal em gaan zoeken, maar dat kan wel even duren...

Heb er mogelijks ook in gereageerd maar kan het mij topic niet herinneren. Denk eerder dat ik het topic gemist heb. Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet met een twee-polige spanningstester (ja zo heet zo’n ding officieel) meten tussen fase en nul van de aardlekschakelaar/aardlekautomaat. Je pakt de fase boven en de nul onder (of omgekeerd) zo meet je onafhankelijk, en veiliger, zonder de aarde te gebruiken.

Je meting is een zeer beperkte meting, en is geen garantie dat je aardlek juist functioneerd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Misschien gekke vraag maar hoe oud is de groepenkast (bij benadering).

Bij mij viel de aardlekschakelaar (jaren 70 model) vaker af als de vaatwasser aan stond, na onderzoek bleek er niks mis met de vaatwasser maar stond de aardlekschakelaar gewoonweg op 'scherp'.

Een oud model aardlekschakelaar is tegenwoordig vrij vaak te gevoelig, dit komt doordat tegenwoordig overal netfilters en schakelende voedingen in zitten.
Een moderne aardlekschakelaar is heel anders opgebouwd waardoor deze een heel andere soort gevoeligheid heeft.

ik heb bij meterkasten al vaker een flyer gevonden van de netbeheerder die bij de metervervanging deze heeft achtergelaten. vooral de oude siemens aardlek schakelaars uit de 70's zijn berucht. werken vaak ook niet meer, of slaan door en krijgen kortsluiting. de latere schupa met draaiknop zijn ook allang eruit ( mag je niet meer hergebruiken ) omdat het nog AC typen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank allen voor het meedenken de meterkast is niet zo oud is jaar of 8 geleden vervangen wel zat ik te denken hoe de lekstroom zonder dure ampere tang te meten in de bijlage heb ik een ruw idee getekend gewoon een male en female stekker tussen verbruiker en daartussenin een meetmogelijkheid in de massakabel dan met een "simpele " multimeter de milliamperes meten

is dat een idee ?

mvdk

Golden Member

Nee, dit is geen goed idee. Je gaat dan de groen/gele onderbreken om daar een passende amperemeter ofzo tussen te zetten.

Edit: en een goed recept om als je pech hebt je dmm op te blazen...

Wat je wel zou kunnen doen, is een geschikte weerstand aan de klemmen van de aardlekschakelaar verbinden/monteren. Een weerstand die bij de netspanning van 230V een stroompje laat lopen wat nét niet groot genoeg is om de aardlekschakelaar te laten trippen. Dit gaat het makkelijkste als er ook een hoofdschakelaar aanwezig is.
Zorg dat alle apparaten op de betreffende groep de stekkers eruit zijn, en schakelaars uit. Ook de stekkers van de ingebouwde apparaten waar je zo moeilijk bij kunt. Nadat je die weerstand er in gefrot hebt, schakel je stuk voor stuk de apparaten in. Ik gok op een ovenelement..

ok ik dacht dit na de opmerking van mvdk die zij

Wat je kan doen, is een stroomtang/amperetang in de groepenkast stuk voor stuk om elke groen/gele draad te houden. Mogelijks zit er eentje bij waar een stroompje is te meten. De amptang moet wel zodanig nauwkeurig meten (ze zijn er) dattie milli amps kan meten.

en ik heb een ampere tang van fluke maar die start bij 100 Mamp

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je zeker wilt weten dat je aardlek goed is dan moet je die op meerdere punten meten:
Uitschakeltijd bij In
Uitschakeltijd bij 5x IN
Uitschakelstroom, oplopende foutstroom.

En nog even mijn voorgaande verhaaltje lezen.
....
Installatietesters die gebruikt worden om aardlekken te testen houden tijdens hun testfase ook nog de aanraakspanning in de gaten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 september 2020 17:37:11 schreef mvdk:
Zal em gaan zoeken, maar dat kan wel even duren...

dat ging over een stopcontact zonder aarde ,maar aarde draad hing er dus aan, en mogelijk een ganse groep.

Als je dan (test)spanning op de aarde zet kan dat gevaarlijk zijn voor de andere gebruikers van een toestel op die groep.
maar, je hebt hier altijd wel moord en brand schreeuwers :-)

gewoon testen zonder volk in de buurt lijkt me voldoende als waarschuwing.

hahah goeie luister als ik thuis aan de gang ga weet mijn vrouw het en gaat dan op de koffie en houd de tel op 112 bij de hand

ik heb een meer dan gezonde respect voor eletriciteit heb eerder met smeltovens op inductie gewerkt nou daar werd ik stil van pffffffffff :-)

mvdk

Golden Member

Op 17 september 2020 19:58:26 schreef kris van damme:
[...]

dat ging over een stopcontact zonder aarde ,
(...)

Heb jaren geleden al eens de anekdote verteld hoe meneer van Dijk van het destijdse GEB Rotterdam een stopcontact onderzocht in een ruimte waar door mij een wasmachine wcd was geplaatst, een moonlighting job. Ik zeg tegen die goede vriend van mij: dat stopcontact dáár moet ook RA krijgen. "Hoezo?" Ik uitleggen dat in eenzelfde ruimte alle wcd's geaard moeten zijn, als je er zo'n ding bijplaatst. Kostte nog wat moeite, met weggetimmerde lasdozen, maar, gefikst. Meneer van Dijk komt het moois bekijken, haalt een klein apparaatje uit z'n zak, een stopcontact aarding apparaatje zal ik het maar noemen. Duwt het ding in dat stopcontact, en ploep deed de aardlek. Ieder hield op dat moment de adem in, weet niet waarvoor.
Maar dat apparaatje werkte onmiddellijk, en zou de aarding niet goed geweest zijn, zou idd het hele huis het aardsysteem onder spanning staan.
Het was dus géén ding wat langzaam spanning maakte, met een display ofzo.

in mijn jongere jaren stond ik op een 3 delige ladder in plafont extra tl bakken aan te sluiten onder spanning
ik zie de groen gele draad en denk ach dat moet kunnen wil hem strippen en krijg 220 door mijn donder en glijd langs de muur omlaag gelukkig alles heel maar ik ben bijzonder zo niet extreem voorzichtig en test nu alles eerst hoe en wat spanning staat en dan nog alleen met geisoleerde tangen

mvdk

Golden Member

@kris van damme
Uit dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137180

Op 8 juni 2017 22:27:33 schreef testman:
wil je zeker zijn, dan de testknop gebruiken na installatie, en sluit een 10W gloeilamp oid tussen 1 fase achter de aardlek en de aarde. de aardlek zou dan moeten trippen, dan weet je zeker dat het werkt.

Op 8 juni 2017 23:18:35 schreef Toeternietoe:
[...]
Bij zulke adviezen krijg ik kippenvel op mijn hele lijf.
Dat kun je beter niet zo doen.
Wil je dan toch een beetje testen dan pak je de lamp en sluit je een fase boven de aardlek en de andere fase ( of nul) onder de aardlek. Dan test je zonder een stroom over je aardleiding te laten lopen. Stuk veiliger.

Veel test je niet, als de aardlek tript dan weet je dat hij het doet, maar miet of hij het goed doet, oftewel bij de juiste stroom en snel genoeg.

Vraagje aan TS?
Voor de aardlek maakt het niet uit, jouw situatie kan goed uitgevoerd worden.
Heb je een 4 polige aardlekschakelaar of een 2 polige aardlekschakelaar?

Ben het bij nader inzien wel met Toet eens, maar dat lampje van 10W is ongeveer hetzelfde als de ouderwetse Duspol, dat trilding.
En eind jaren tachtig had de inspecteur van het GEB er ook geen probleem mee, zoals ik al eerder memoreerde...