Wounded in Action part 5.

evelo

Golden Member

Vandaag een inspectie van een elektrische installatie in een oude polyesterkast langs de openbare weg.

Bovenkant kast gebruikt als plek om mijn verslag te schrijven met de blote arm er op leunend.

Geen goed idee, pfff onderarm in uitslag van de glasvezeltjes.

Mijn favoriete schaar heeft kennelijk een elektrisch ongelukje gehad.

Degene die ik verdenk dat ie het gedaan heeft mag m'n schaar niet meer lenen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 september 2020 17:44:41 (32%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Nu toch wel? Zelf nieuwe aanschaffen en deze aan de dader cadeau doen.

Maar ik herken het, niemand mag aan mijn kniptang komen ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 30 september 2020 17:54:19 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2020 17:44:06 schreef rew:
Mijn favoriete schaar heeft kennelijk een elektrisch ongelukje gehad.

Dat is een bekleders schaar zeker rew?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Verhaal iets aangepast omdat één woord voor zeer veel verwarring had gezorgd vandaar deze aanpassing.

Mijn verhaal gaat als volgt,

Mij wijlen buurman was en Radio Zend Amateur. En die herstelde een HF Booster van 1 kw (hij woonde iets van 100 meter in men achtertuin. Hij had een HF booster voor 27 mhz hersteld (hij was een radio zend amateur) belde me via telefoon op om een test te doen.

Ok ik zei ik zal men 27 mhz aan zetten op het kanaal wat hij me gaf, en omdat we amper 100 meter van elkaar zaten hoor ik echt geen verschil tussen 1 watt of 1 kw ?

Hij zette die HF booster aan op 1 kw en toen vroeg hij aan mij om men ant plug los te draaien .... Nou kreeg ik mij daar toch een (oplaai) een statische ontlading dus haha. Omdat ik de kern van de kabel aangeraakt had , later zei hij met een smile op zen face ... ? ik had je toch niet gezegd dat je dit moest doen .... wist ik veel.

Enkele dagen later zei hij , dat men ant (dipool) als een afgestemde spoel (zuigkring) zich had gedragen en omdat ik de ader (binnen deel van de ant kabel vast had kreeg ik een oplaai. Haha , nu lach ik maar toen niet het was wel groen. Een verhaal om nooit te vergeten.

PS Ik heb men tekst wat aangepast omdat door een misverstand en verwarring en er kritiek kwam op het woord " oplaai " waarmee ik dus wel degelijk statische ontlading eigenlijk mee wilde bedoelen. Hopelijk heeft deze rechtzetting men verhaal véél duidelijker gemaakt.

Sorry aan zij die me iets mis begrepen hebben , dat is nooit men bedoeling geweest om niet het echte juiste woord te gebruiken. Wij in Vlaanderen gebruiken vaak iets andere woorden voor het zelfde wat men in Nederland dan totaal een andere naam geeft. En dan zit het spel soms wel eens op de wagen zoals hier nu ook gebeurd is uit onwil niet gewild.

Op 30 september 2020 19:23:29 schreef Lambiek:
Dat is een bekleders schaar zeker rew?

Het is de SY schaar van ikea. Als je de ikea binnenloopt en zegt dat je de SY schaar wil kopen, dan wijzen ze je naar de flutscharen die VEEL (10x !) goedkoper zijn. Het heeft me een hele tijd gekost voordat een medewerker op het idee kwam van: "is dat niet een textielschaar? Die ligt in de textielafdeling." Suf dat ze dat niet op de computer kunnen opzoeken.

Ik ben bang dat toen de "dader" een keer naar de ikea zou gaan ik hem gevraagd heb om zo'n schaar voor me mee te nemen. Ik denk niet dat ik hem betaald heb.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Herman, de wereld is blijkbaar erg veranderd sedert mijn pensioen.

In mijne tijd kreeg je geen optater van hoogfrequent.
Afhankelijk van het vermogen voelde je warmte, of leek het of je een soldeerbout bij de punt nam.

Een zendamateur die een 1kW booster herstelt voor CB gebruik mogen ze van mij onmiddellijk zn vergunning intrekken. Al is het bezit en gebruik voor hemzelf niet verboden op voorwaarde dat hij binnen de hem vergunde banden en binnen het maximaal toegestane vermogen blijft.
Voor CB is het wel illegaal en asociaal.

Het is niet omdat je een erkend fietshersteller bent dat je snorfietsen en e-bikes illegaal moet opvoeren. Maar dat is mijn persoonlijke overtuiging.

Jinny

Golden Member

Mwah, ik heb al wel eens een witte streep op mijn handen gehad van 400W HF.
En een gaatje in mijn vinger van 20W HF..
Conclusie, in jouw tijd zat je niet met HF te spelen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Toch net wat ik zeg, je krijgt geen oplawaai van hf, je voelt enkel een warmtesensatie. Hangt er mede vanaf hoe groot je contactoppervlak is of je brandwonden krijgt. En natuurlijk het vermogen.
Maar ik geloof niet dat je op een ontvangstantenne 100m van de zender een schok krijgt. Zal wel statische lading geweest zijn.
Je zegt toch ook niet "ik heb een oplawaaigekregen van mijn soldeerbout," maar "ik heb me gebrand."

Verkeerde conclusie dus. Ik heb ook wel es geschroeide sokken gehad van zo'n scheepszender

Gauw even testen of er hf uitkwam door een neonlampje voor de feeder te houden en tegelijk met de andere hand de seinsleutel in te drukken. Op dat moment passeert een ferry en ik verlies mn evenwicht en grijp de feeder vast.

Op 1 oktober 2020 14:35:35 schreef grotedikken:
Herman, de wereld is blijkbaar erg veranderd sedert mijn pensioen.

In mijne tijd kreeg je geen optater van hoogfrequent.
Afhankelijk van het vermogen voelde je warmte, of leek het of je een soldeerbout bij de punt nam.

Een zendamateur die een 1kW booster herstelt voor CB gebruik mogen ze van mij onmiddellijk zn vergunning intrekken. Al is het bezit en gebruik voor hemzelf niet verboden op voorwaarde dat hij binnen de hem vergunde banden en binnen het maximaal toegestane vermogen blijft.
Voor CB is het wel illegaal en asociaal.

Het is niet omdat je een erkend fietshersteller bent dat je snorfietsen en e-bikes illegaal moet opvoeren. Maar dat is mijn persoonlijke overtuiging.

Ik snap wel wat je bedoelt. Maar hij had die HF Booster gewoon hersteld want die was kapot door verkeerd gebruikt te zijn. Blijkbaar hecht je er géén geloof aan maar toch kreeg ik echt een oplaai. Toen ik men antenne plug los schroefde en per toeval de kern beet pakte.

We zaten amper 100 m van elkaar dus iets van 50 m schat ik vogelvlucht (ik kon zelfs van in men tuin en moest zelfs niet eens zover de tuin in , om de verlichting te zien branden in de huiskamer van die OM). Ik werkte met een home made dipool en hij ook zonder balun gewoon de kabel aan de draden klaar.

Hij vertelde me enkele dagen later dat dit veroorzaakt werd door dat die dipool als afgestemde kring geladen werd dat zijn namelijk zijn woorden want de man is Silent key als sinds 2002 dus we kunnen het hem niet meer vragen. En ik laat even in het midden of ze nu wel of niet zen zendmachtiging zouden moeten inhouden ?

Hij had zijn examen gedaan in 1937 als ik het goed voor heb en daar voor was hij een piraat in CW want men vertelde hem dat de fout die hij op de seinsleutel sloeg jij had die call maw ze kende hem dus.

Ik denk dat er naar mijn bescheiden mening wel een verschil is tussen een test doen met 1 kw op 27 mhz om te zien of dat ding werkt , dan het daadwerkelijk gaan gebruiken om er qso's mee te gaan maken op de 27 mhz. Dat laatste had hij nooit gedaan en hij had een zend vergunning voor 27 mhz ook want dat was hier toen wel verplicht. En hij was ook een zeer grote en felle tegenstanders van illegale zaken.

En dat de tijd veranderd zijn das wel waar want ik spreek zo ergens over midden jaren 80 schat ik zo iets.

Vroeger toen ik actief was op de 27 mhz had ik géén vergunning en ben toen 1 x gepakt geweest , men eigen schuld ik zou me zelf eigenlijk op de smoel moeten slaan , maar daarna hen de mic echt aan de haak gehangen en behalve één enkel keertje eigenlijk niet meer uit gezonden.

En sinds de laatste 30 a 35 jaar zo iets ben ik ook een voorstander van het legale en niet meer andersom " ze zeggen het verstand komt met de jaren en das wel zo " als je jong bent dan je doe je maar zonder nadenken , nu ga je als je ouder word eerst nadenken en dan pas denken nee niet doen.

Ik zou eigenlijk heel erg graag men botebriefje halen van ON3 maar privé komt er altijd wel iets tussen en dat gooit dan roet in het eten , en daar word je een tijd moe van en geef je de moed op. Ja wat je eigenlijk niet zou moeten doen maar de ene doet die doet dit sneller als je andere. Ik weet niet hoe het verder moet met de problemen waar ik nu mee zit want dat ziet er echt slecht uit. Dus zal het ooit gebeuren ??? ik weet het echt niet.

Op 1 oktober 2020 19:22:22 schreef Jinny:
Mwah, ik heb al wel eens een witte streep op mijn handen gehad van 400W HF.
En een gaatje in mijn vinger van 20W HF..
Conclusie, in jouw tijd zat je niet met HF te spelen..

Ik denk dat jij mijn verhaal wel geloofd ? Dat was toch wel even schrikken hoor omdat ik die ontlading door men lichaam kreeg , en later zei met een smile (grijns) ik had je toch niet gezegd dat je die plug moest beetpakken , toen zei smeerlap maar lachte heerlijk.

Hij vertelde trouwens nog zo een leuk verhaal. Er eens een bus met toeristen in en die hadden op Café heel wat drank verzet , en dus moesten ze plassen. Dus bus aan de kant van de weg het was pikdonker en iedereen tegen die bus gaan plassen en die kregen een voor een op goeie oplaai want toen waren er nog Lange Golf Zenders en ik vermoed zelf nog voor de MG tijd ? dus zeker vroege jaren 30 zo iets.

Ik weet het jaartal echt niet ook niet echt gevraagd. Maar ik denk niet dat men buren een fake verhaal zou gaan vertellen als het niet waar was. Het is zo een beetje het zelfde als een man staat te pissen tegen zo een afsluiting waar van ervan die schrik stroom op staat.

Die wip dan ook wel even achteruit. Want daarom moet er nu 2 afsluitingen staan de afsluiting buiten zonder spanning en de afsluiting daarvoor op x afstand daar mag wel spanning op staan. Toch voor zo ver ik daar weet van heb ?

Op 1 oktober 2020 20:13:05 schreef grotedikken:
Toch net wat ik zeg, je krijgt geen oplawaai van hf, je voelt enkel een warmtesensatie. Hangt er mede vanaf hoe groot je contactoppervlak is of je brandwonden krijgt. En natuurlijk het vermogen.
Maar ik geloof niet dat je op een ontvangstantenne 100m van de zender een schok krijgt. Zal wel statische lading geweest zijn.
Je zegt toch ook niet "ik heb een oplawaaigekregen van mijn soldeerbout," maar "ik heb me gebrand."

Verkeerde conclusie dus. Ik heb ook wel es geschroeide sokken gehad van zo'n scheepszender

Gauw even testen of er hf uitkwam door een neonlampje voor de feeder te houden en tegelijk met de andere hand de seinsleutel in te drukken. Op dat moment passeert een ferry en ik verlies mn evenwicht en grijp de feeder vast.

En toch blijf ik er bij dat ik een ontlading echt gevoeld hebt. Maar ik heb géén zin om daar verder over te gaan zeuren ik zeg wat ik voelde punt uit. Einde verhaal ook al hecht je daar geen geloof aan.

Hubie

Special Member

Kom kom zuiderburen ,geen ruzie maken hoor. ;-)
ik krijg zomaar het idee dat GD wat meer (een heleboel) expertise in huis heeft dan Herman-Belgie als het over HF gaat (no offence|)
De Engelsen zeggen dat met de prachtige frase "To Put It Mildly"

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 4 oktober 2020 07:18:31 (16%)

Jinny

Golden Member

Toch zal ik zeggen dat HF op je handen brandwonden kan veroorzaken ipv 'wat warmtesensatie'
Enkele keren meegemaakt, zowel van 20W HF op 80 eigen zender als van 400W HF 20 meter aan een ongeïsoleerde draad loshangend en niet aangesloten.
De laatste op 20 meter meen ik.
We waren de draad voor een ontvanger aan het optuigen toen een idioot key down deed op een nabij hangende afgestemde antenne.
De eerste produceerde een gaatje in mijn hand, de tweede bij twee mensen brandwonden op de handen.
En dat was geen warmtesensatie.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Tuurlijk: Er zijn gradaties. Als het "warmte" veroorzaakt en je verhoogt het vermogen een factor tien, dan heb je een brandwond.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Wat wil je nu eigenlijk aantonen Jinny?
Eigenlijk bevestig je gewoon mijn standpunt. En ik ontken niet dat je je ook van relatief kleine vermogens zoals een 25W marifoon brandwondjes kan krijgen. Door de aard van hf en het vaak kleine contactoppervlak krijg je dan kleine diepe brandwondjes die erg moeizaam genezen.

Met warmtesensatie bedoel ik dat je géén schok krijgt zoals 'van schrikdraad' om Herman te citeren. Je zenuwen kunnen het ritme van 27 miljoen wisselingen per seconde niet volgen.

Ik betwijfel Herman zn verhaal ook zeker niet, maar het zou fout zijn om de mythe de wereld in te sturen dat je van hoogfrequent een reflexreactie van je zenuwen krijgt en een schok ervaart.

Ook het verhaal van de busplassers kan wel kloppen. Behalve dan dat de bus niet opgeladen werd door de langegolfzenders in de omgeving , maar door statische elektriciteit.

Herman heeft ook gelijk wat die 1kW boosters betreft.
De bezitters gebruikten die nooit en zeker al niet op antenne.
Het was enkel voor de heb, zoals anderen een schilderij of opzet kopen.
Of om proeven te doen op een dummyload.
Of om bij een ramp waar alle communicatie uitvalt de wereld te redden.
Waarna ze onder Thebaans trompetgeschal rechtstreeks ten hemel zouden stijgen. :-)

Anoniem

Op 4 oktober 2020 10:30:06 schreef rew:
Tuurlijk: Er zijn gradaties. Als het "warmte" veroorzaakt en je verhoogt het vermogen een factor tien, dan heb je een brandwond.

Er zijn nog veel meer factoren. indringing, doorgang door het lichaam en de plaats waar de warmte ontwikkeld wordt hangt ook sterk samen met
de frequentie.
Ook het contactoppervlak speelt een rol. Bij droge huid heb je vooral capacitief indringen via de relatief isolerende opperhuid en het onderliggende beter geleidende weefsel.
Je krijgt ook staande golven in het lichaam, en daarbij moet je rekening houden dat in een vloeistof de voortplantingssnelheid beduidend lager is dan in lucht, dus de golflengte wordt korter.

Het is logisch dat je eerst uitwendige brandwonden krijgt. P=I2R en de opperhuid heeft de meeste weerstand.

Bij contact met een klein oppervlak zoals een schroefje heb je eerder een hotspot dan als je met de hand de antenne omsluit. Net zoals je
een 15W boutje bij de punt neemt. verstook je die 15W echter in een koper buis en neemt die vast dan brand je je niet. Bij hogere vermogens is dat dan weer niet waar.
Het is dermate complex dat het niet zomaar samen te vatten is, maar een schok zoals van schrikdraad krijg je er zeker niet van. Daar ging het om.

Wat ik wel mogelijk acht is dat bij zenders die op een hoge voedingsspanning werken, de koppelcondensatoren van de eindtrap met
het pi filter, en de filtercondensatoren zelf met dc opgeladen raken.

Voor dc staan de koppelcondensator en de condensatoren van het pi filter in serie.Bij aanraken van de antenne zou je dus toch een schokje kunnen krijgen, maar die komt niet door het hoogfrequent.
Hangt er vanaf hoe de zender is gebouwd natuurlijk.
Er zal wel een dc pad zijn zodat het pifilter niet opgeladen wordt,want bij een tranceiver die na het lossen van de PTT terug in ontvangermode schakelt wil je geen hoge dc spanningen op de ontvangeringang.

maartenbakker

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 oktober 2020 13:44:38 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik heb vroeger ook regelmatig een schok gekregen terwijl ik de antenne kabel vastgreep. Mijn kabel hing vlak naast de radiator van de cv installatie het was altijd als ik beide tegelijk beet had. Ik was toen nog zo jong dat ik niet wist wat aarding was. Want ik voelde de schok enkel met loshangende kabel maar nooit als deze was aangesloten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Kan meerdere oorzaken hebben, waaronder statische elektriciteit.

Hoogfrequent op zich kan niet de oorzaak zijn, of denk je van wel en hoe zou dat dan werken?

@Jinny, Ik heb eigenlijk weinig brandwonden van hoogfrequent gehad in mijn loopbaan. Misschien ben ik gewoon voorzichtiger. ;-)
In grote bedrijven of overheidsdienst wordt sterk de nadruk gelegd op veilig werken soms ten koste van de productiviteit. Dat je prestaties wat tegenvallen kun je altijd een uitleg voor vinden. Als je een ongeval krijgt door onvoorzichtigheid wordt dat veel moeilijker.
Dan krijg je de meute pennenlikkers over je heen.

Toen ik nog in een zendstation werkte, was daar een oudere collega met een kromme wijsvinger en een stuk uit zn oor.
Naar verluid zou hij ooit met een potlood op het glas van een anodestroommeter getikt hebben toen de wijzer bleef hangen.
De zender werkte op 36000V.

Bijzonder, je zou zeggen dat de aanraakbare delen van de meter, veilig zouden moeten zijn.
Spoeltje van de meter uit z'n lagering gevlogen, waardoor die net op het randje van kortsluiten tegen de behuizing zat?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Tja, nu zou dat niet meer kunnen, maar ik hoorde het verhaal toen ikzelf 45 jaar geleden startte en het was toen al een oud voorval.

Jinny

Golden Member

Ergo, GD weet het weer beter dan iedereen.
Tuurlijk kan iemand een schrikreactie krijgen van HF.
Zeker als je net op een spanningsknoop aantik.
En een open uiteinde wil best een hoge spanning kunnen genereren.

GD heeft blijkbaar nooit vonken zien springen op een connector tijdens een onweer.

Je zit weer eens mis oude knorrepot, je speelt weer eens voor orakel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Hoogfrequent op zich kan niet de oorzaak zijn, of denk je van wel en hoe zou dat dan werken?

IK heb zelf nooit gedacht aan HF en geloof ook niet het kan van een antenne maar wilde aanhalen dat een schok krijgen van een antenne plug niet zo vreemd is

IK denk zelf dat het kwam omdat het een oud huis was zonder randaarde stopcontacten omdat de schokken vrij continu waren ook nadat ik de plug enige seconde tegen de verwarming hebt aangetikt was er direct na los nemen weer een schok van de plug. Met statisch elektriciteit zou ik 1 schok verwachten en daarna een tijdje niets.
Maar goed is was toen net 14 jaar of zo.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 6 oktober 2020 17:45:53 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.