Op 1 oktober 2020 14:35:35 schreef grotedikken:
Herman, de wereld is blijkbaar erg veranderd sedert mijn pensioen.
In mijne tijd kreeg je geen optater van hoogfrequent.
Afhankelijk van het vermogen voelde je warmte, of leek het of je een soldeerbout bij de punt nam.
Een zendamateur die een 1kW booster herstelt voor CB gebruik mogen ze van mij onmiddellijk zn vergunning intrekken. Al is het bezit en gebruik voor hemzelf niet verboden op voorwaarde dat hij binnen de hem vergunde banden en binnen het maximaal toegestane vermogen blijft.
Voor CB is het wel illegaal en asociaal.
Het is niet omdat je een erkend fietshersteller bent dat je snorfietsen en e-bikes illegaal moet opvoeren. Maar dat is mijn persoonlijke overtuiging.
Ik snap wel wat je bedoelt. Maar hij had die HF Booster gewoon hersteld want die was kapot door verkeerd gebruikt te zijn. Blijkbaar hecht je er géén geloof aan maar toch kreeg ik echt een oplaai. Toen ik men antenne plug los schroefde en per toeval de kern beet pakte.
We zaten amper 100 m van elkaar dus iets van 50 m schat ik vogelvlucht (ik kon zelfs van in men tuin en moest zelfs niet eens zover de tuin in , om de verlichting te zien branden in de huiskamer van die OM). Ik werkte met een home made dipool en hij ook zonder balun gewoon de kabel aan de draden klaar.
Hij vertelde me enkele dagen later dat dit veroorzaakt werd door dat die dipool als afgestemde kring geladen werd dat zijn namelijk zijn woorden want de man is Silent key als sinds 2002 dus we kunnen het hem niet meer vragen. En ik laat even in het midden of ze nu wel of niet zen zendmachtiging zouden moeten inhouden ?
Hij had zijn examen gedaan in 1937 als ik het goed voor heb en daar voor was hij een piraat in CW want men vertelde hem dat de fout die hij op de seinsleutel sloeg jij had die call maw ze kende hem dus.
Ik denk dat er naar mijn bescheiden mening wel een verschil is tussen een test doen met 1 kw op 27 mhz om te zien of dat ding werkt , dan het daadwerkelijk gaan gebruiken om er qso's mee te gaan maken op de 27 mhz. Dat laatste had hij nooit gedaan en hij had een zend vergunning voor 27 mhz ook want dat was hier toen wel verplicht. En hij was ook een zeer grote en felle tegenstanders van illegale zaken.
En dat de tijd veranderd zijn das wel waar want ik spreek zo ergens over midden jaren 80 schat ik zo iets.
Vroeger toen ik actief was op de 27 mhz had ik géén vergunning en ben toen 1 x gepakt geweest , men eigen schuld ik zou me zelf eigenlijk op de smoel moeten slaan , maar daarna hen de mic echt aan de haak gehangen en behalve één enkel keertje eigenlijk niet meer uit gezonden.
En sinds de laatste 30 a 35 jaar zo iets ben ik ook een voorstander van het legale en niet meer andersom " ze zeggen het verstand komt met de jaren en das wel zo " als je jong bent dan je doe je maar zonder nadenken , nu ga je als je ouder word eerst nadenken en dan pas denken nee niet doen.
Ik zou eigenlijk heel erg graag men botebriefje halen van ON3 maar privé komt er altijd wel iets tussen en dat gooit dan roet in het eten , en daar word je een tijd moe van en geef je de moed op. Ja wat je eigenlijk niet zou moeten doen maar de ene doet die doet dit sneller als je andere. Ik weet niet hoe het verder moet met de problemen waar ik nu mee zit want dat ziet er echt slecht uit. Dus zal het ooit gebeuren ??? ik weet het echt niet.