revado
Honourable Member
Op donderdag 6 maart 2025 10:12:50 schreef High met Henk:
[...]En nu vraag ik mij SERIEUS af hoe je dat voor elkaar krijgt....
echter een bril op miet slijpen vergeet ik wel eens en derhalve meer dan eens een stalsplinter uit mijn oog moeten laten boren.
echter 1 van die keren was juist DOOR de veiligheidsbril!
ik had er zo 1 op:
[afbeelding]Was onder de auto aan het lassen en slijpen (stukje rotte bodemplaat) en na het slijpen zete ik de bril af: lag alle slijpsel OP de bril en ging dus zo mijn ogen in....
Lassen onder een auto... ja daar heb ik ook een pijnlijke ( en litteken) ervaring mee...
Met een 2,5 mm elektrode een stuk uitlaat herstellen , liggend lassen.
En toen de toorts met elektrode niet goed weg gelegd, geel /rood gloeinde einde gaat uitstekend door jas, trui en hemd heen kan ik vertellen uit ervaring...
En daarna vloekend "me harses" ook nog eens aan iets scherps stoten aan de onderzijde door de reactie
't is al iets van 40 jaar geleden maar ik voel het meteen weer als ik er aan denk...
Dat was wounded, jammerend en vloekend in action
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op donderdag 6 maart 2025 10:12:50 schreef High met Henk:
[...]En nu vraag ik mij SERIEUS af hoe je dat voor elkaar krijgt....
echter een bril op miet slijpen vergeet ik wel eens en derhalve meer dan eens een stalsplinter uit mijn oog moeten laten boren.
voor een stelling op te zetten, draag ik ook een bril nu.
ooit een stelling gezet, en je moet die pallen erin slaan.
met het kloppen trilde mijn beeld eens. zo een scherfje bij het hameren eraf gesprongen en recht in mijn oog.
geprobeerd met sterke magneet enzo maar kreeg het er niet in. in spoed uit geboord.
stelling is met bril.
bij slijpen in alu ook al gehad, scherfje in oog, magneet trekt het niet aan, verwijderen op spoed met een naald.
maarja, secondenlijm, batterijen, rondvliegende elcos... geen ervaring mee en dus ook geen reactie om een bril op te zetten.
ik zie dan anderen vaak zonder enige extra bril zomaar slijpen enzo, en die hebben nooit wat voor...
[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 6 maart 2025 19:41:01 (12%)]
en die hebben nooit wat voor...
1x is genoeg.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb laatst iets geleerd over moderne fotoflitsers. Via Marktplaats kocht ik twee sloop-exemplaren van een Canon 580EX2, om een poging te doen een Metz 45CTL-nogwat (uit m'n hoofd) te restaureren door de bedrading van de Canon te gebruiken.
Maar de ene flitser was nog intact en volgens de verkoper werkte het AF-raster ervan niet: omdat de andere flitser al wel uit elkaar lag besloot ik de AF-rasterLEDs te testen. Die werkten, dus áls ze stuk waren in de intacte flitser, kon ik ze eventueel uitwisselen en had ik 1 volledig werkende flitser (en ik heb geen Canon camera, dus daar zou ik dan niets mee kunnen)
Dus ik begon met openen. Daarbij was de eerste verwonding een heel klein stukje plastic dat geheel onverwacht wegsprong en m'n linker oog of ooglid raakte, of tenminste, dat dacht ik, maar het ging zo rap dat ik niet duidelijk kon voelen wat het was. Maar m'n oog bewust rustig helemaal ronddraaien en knipperen leverde geen pijn op (godzijdank...).
Tot de nacht. Dat korreltje plastic had zich bij een ooglid verborgen en dat kwam er 's nachts in.
Toch wel zweten van de pijn en eruit en in de spiegel kijken. En wel verdomd: ik zag het zitten! (das zeldzaam, over het algemeen is het materiaal wat je verwond er al lang uit, maar voel je de kras op je hoornvlies waardoor je denkt dat er nog wat in zit).
Gespoeld (met afgekoeld gekookt water! Nooit kraanwater gebruiken!) maar de pijn bleef.
Maar ja, 2 uur 's nachts. Dan ga ik niemand wakker maken. Dus statief gepakt en daar een zaklamp aan vastgemaakt met kabelklittenband, statief uitgeschoven zodat het in de wasbak kon staan en dan precies met het lampje in m'n oog scheen. Ik kon het zien zitten en met een wattenstaafje (op z'n zachtst gezegd niet ideaal maar je moet wat) kon ik het van m'n oogbol plukken. Daarna weer rustig slapen (en gelukkig zonder pijn)
Terug naar de flitser: Omdat steeds meer van die flitsers zo'n software-matig aan/uit schakelaartje hebben omdat de DC/DC converters in dat ding allemaal enable en power-good lijntjes hebben die na de zelftest pas ingeschakeld worden, ging ik er (stom!) genoeg vanuit dat ze bij uitschakelen ook wel zouden ontladen.
NIET DUS.
Ik heb een ongelooflijke klap gekregen van dat ding, zodanig dat ik het zag gloeien bij m'n linkerduim. Brandblaar van opgelopen en het ding nijdig aan de kant gesmeten.
Nog erger: het openen was geheel voor niets. De AF-rasterLEDs waren ook heel in de intacte flitser, maar uitgeschakeld in het software-menu waar je gewoon bij kan als gebruiker (de C.fn instellingen...)
De flitser, daar heeft een vriendin van mij met een Canon-camera wél iets aan...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 6 maart 2025 19:39:15 schreef fcapri:
[...]voor een stelling op te zetten, draag ik ook een bril nu.
ooit een stelling gezet, en je moet die pallen erin slaan.
[afbeelding]
met het kloppen trilde mijn beeld eens. zo een scherfje bij het hameren eraf gesprongen en recht in mijn oog.
geprobeerd met sterke magneet enzo maar kreeg het er niet in. in spoed uit geboord.stelling is met bril.
bij slijpen in alu ook al gehad, scherfje in oog, magneet trekt het niet aan, verwijderen op spoed met een naald.maarja, secondenlijm, batterijen, rondvliegende elcos... geen ervaring mee en dus ook geen reactie om een bril op te zetten.
ik zie dan anderen vaak zonder enige extra bril zomaar slijpen enzo, en die hebben nooit wat voor...
het kan later ook nog ellende geven. als je voor een MRI naar t ziekenhuis gaat en dat scherfje een gaatje smelt in je oog door de magnetische werking van die machine. beste eerst melden dan maken ze eerst een rontgen foto.
revado
Honourable Member
Iets in een oog is vreselijk...
Ooit een auto deels gespoten in de garage met die ouderwetse 1 component lak.
Blijkbaar was er een spettertje in mijn oog gekomen.
En in de nacht ging het ook bij mij los... tranen, enorm irriteren en niet meer slapen.
De volgende dag naar de oog-o-loog gegaan ( oogarts).
Die heeft het er af gefreesd en zalf en een lapje er op voor een dag.
Alleen had ik een fout gemaakt, was er alleen met de auto naar toe gereden...
Moet je eens proberen met een oog auto te rijden.
Het was niet ver maar dat doe ik dus nooit weer
revado
Honourable Member
Op donderdag 6 maart 2025 21:05:14 schreef testman:
[...]het kan later ook nog ellende geven. als je voor een MRI naar t ziekenhuis gaat en dat scherfje een gaatje smelt in je oog door de magnetische werking van die machine. beste eerst melden dan maken ze eerst een rontgen foto.
Hoe zou dat gaan met mensen met een protese of amalgaam vulling?
Nooit aan gedacht eigenlijk.
In amalgaam zit geen ijzer (wel kwik en zilver), dus dat mag geen probleem zijn. Als je tandarts je vullingen niet allang vervangen heeft voor composiet.
Protheses als in pennen, schroeven, plaatjes schijnen ook geen probleem te zijn heb ik me de dragers ervan laten vertellen. Kennelijk ook van een of ander licht-metaal zonder een zweempje ijzer.
Non-ferro metalen geven ter plaatse vervorming in het beeld. Maar verder geen gevaar hoor. IJzer(houdend) is wel gevaarlijk, dat gaat zich richten naar het (zeer sterke) statische magneetveld en kan daarmee schade aan weefsel aanrichten.
Op donderdag 6 maart 2025 21:10:04 schreef revado:
[...]Hoe zou dat gaan met mensen met een protese of amalgaam vulling?
Nooit aan gedacht eigenlijk.
Ligt er aan welke prothese, sommige kun je gewoon af doen
Op vrijdag 7 maart 2025 09:21:11 schreef bprosman:
[...]
Ligt er aan welke prothese, sommige kun je gewoon af doen
kon ik mn kop maar een keertje afdoen. dan ging mn hoofdpijn tenminste over..
Ook een soort 'gewond':
Ondernemers worden gek van dieven die peperdure laadkabels stelen-Amersfoort.pdf
Ik snap alleen niet dat je een 5 x 25mm2 of zelfs dikker met een heggeschaar kunt doorknippen.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ik denk dat ze een takkenschaar zullen hebben bedoeld. Zo'n ding met hefboomoverbrenging waar je tot ca. 25mm takken mee kan knippen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er gebeuren ook vaak dingen die niet te verwachten of voorspellen zijn...
Een oom van mij was altijd heel precies is werken met boormachines, altijd een veiligheidsbril op.
Op een dag lag hij onder zijn auto (met bril) om een gat te boren. Dat ging goed, kwam eronder uit en zette de bril af.
Bleek dat de boor niet meer in de machine zat, maar in het gat was blijven steken. Hij kroop weer onder de auto om de boor te pakken. (zonder bril)
Op het moment dat hij de boor uit het gat wilde halen viel deze er vanzelf uit ... in zijn oog... (zoiets bedenk je toch niet?...)
Hij moest daarna wel met een oog minder verder...