Op 1 oktober 2020 20:25:40 schreef SparkyGSX:
Weet je zeker dat je je niet hebt vergist in de gate weerstanden? De gate van de onderste MOSFET lijkt wel ok, maar de bovenste is erg slap.
Dank! Ga ik dubbelchecken. Ik weet ZEKER dat ik er minstens 1 al gechecked heb, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een stagiaire een 47k monteert waar ik 47R in de bom heb staan. (Deze zijn 4R7).
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de fet driver "1A max current" claimed. Dat blijkt te zijn dat de uitgangsweerstand van z'n driverstage ongeveer 12 Ohm weerstand heeft. Bij het aanzetten staat de 12V voeding dan over die 12 Ohm + 4.7 Ohm die ik er nog bij heb geplaatst: op het miller plateau loopt er dan rond de 11V/17 Ohm = 0.6A.
Maar bij het uitschakelen is de situatie anders: je krijgt een miller plateau bij rond de 1V, dus dan loopt er maar 60mA om hem verder leeg te krijgen.
Op 1 oktober 2020 20:40:24 schreef electron920:
En daar zit een regellus in dus 48 V bij 2 A is ook 48 V bij 5 A ( moet je voeding op zijn sloffen wel 5 A kunnen leveren ) dus daar kan je geen weerstand aan toekennen.
Met een goede regellus wordt de uitgangsweerstand gewoon nul. Dat is ook een weerstandswaarde die je kan toekennen. De 48V voeding is een 20A DELTA ELECTRONICS apparaat. Kwaliteitsspul wat na 40 jaar nog steeds werkt. Dit soort goede voedingen hebben een behoorlijk goede regellus en regelen de spanning op de aansluitklemmen behoorlijk nauwkeurig op de ingestelde waarde. Dus een heel lage uitgangsweerstand. Maaaarrrr mijn schakeling zit niet met AWG0 draden aan die aansluitklemmen vast. Dus die draden hebben ook een meetbare weerstand. Een paartiende volt bij 1 of 2A.
Ik denk als je van een ( deel ) schakeling om het even wat het is eigenschappen wil vast leggen altijd zoveel als mogelijk naar een stabiele toestand gaan.ei
De RDSON die de fabrikant opgeeft: Die geloof ik gewoon.
Dus in jou schakeling ben je geïnteresseerd in de aan weerstand van je FET zet hem aan constant en meet de weerstand ( of afgeleide daarvan ).
Nee. Ik ben niet geinteresseerd in de weerstand van de FET. Ik ben geinteresseerd in de effectieve uitgangsweerstand van de schakeling als ik de PWM op 50% constant houd.
Nogmaals: Als ik de PWM op 50% vastzet en uitgaande van 0.1 Ohm interne weerstand van de 48V voeding aan het begin van de keten, dan had ik dus een effectieve uitgangsweerstand van mijn ongeregelde 24V verwacht van 0.1 (maal 0.5 of 0.25) + 0.02 (mosfet) + 0.1 (spoel). 0.22 ohm MAX. Dat is voor de toepassing waarschijnlijk gewoon "goed genoeg", dus geen gezeik met regellussen en rare effecten op de uitgang.
Maar mijn berekening om de uitgangsweerstand te berekenen lijkt helemaal niet te kloppen. In de praktijk lijkt het zo te zijn dat ik niet op die manier die uitgangsweerstand kan berekenen. Er zit een misrekening in. Dit heeft niet alleen gevolgen voor: Dan zet je er toch gewoon TOCH een regellus omheen, maar OOK dat ik dan op een onverwachte plek kennelijk warmte aan het maken ben. En dat is ZEKER een ongewenst effect.
Je kunt dan ook eens kijken welke gatespanning je echt nodig heb om
in het verzadigingsgebied (aan) te komen ik denk zomaar 8 V en dat ga jij niet reden 
Waarom zou ik 8V niet redden? De fet-driver heeft een under-voltage-lockout rond de 8V. Als ik kortsluiting op m'n uitgang heb en de labvoeding grijpt in, dan zakt die de voedingsspanning tot onder de 8V, de fet driver besluit geen fets meer aan te sturen, dus de kortsluiting is weg. De voeding gaat weer naar de 12V en de cyclus herhaalt.
Dus: Ik ben er van overtuigd dat mijn fetdriver weigert m'n Fets aan te sturen als ie geen 8V heeft. In de scoop plaatjes zie je duidelijk de 12V voor de bottom fet en de ongeveer 60V voor de topfet.
Op 2 oktober 2020 02:22:07 schreef blurp:
Moet je niet, omdat een groot deel van je uitgangsvermogen als AC door je spoel gaat, daarvoor de AC impedantie meenemen in je berekening?
Nee, Ik ben geinteresseerd in de DC uitgangsweerstand van het geheel, die gaat dus als DC door m'n spoel. (trek ik gemiddeld 2A aan de uitgang loopt er gemiddeld 2A door de spoel).