Aggregaat problemen of opstart piek te groot

Dit topic is gesloten

Dit is het compressortje, vreemd dat die het niet trekt toch?

Doe eens een verlengsnoer van 60M ertussen ?

Alles met een knipoog ;-)
benleentje

Golden Member

Hé jammer, aggregaat breaker klapt er na een stukje steeds uit

Wat ik nog niet duidelijk heb is probeer je nu de brug en compressor tegelijk?

Dit is het compressortje, vreemd dat die het niet trekt toch?

Nee dat is volkomen normaal. Je hebt een 5kW 3 fase compressor dat is dus per fase ca 1650W. Dat betekent dat je enkel fase apparaten max 1650W mogen zijn. Maar meeste compressoren vinden een maximale enkel fase belasting helemaal niet zo leuk dus je mag blij zijn als je enkel fase ongeveer 1000W kan aansluiten.
Daar komt bij dat je compressor sowiso al veel te zwaar is 1.5Hp is ca 2.2kW en dat is ver boven het maximum van de generator en bij die 2,2kW komt de aanloopstroom er ook nog eens bij. Kom je toch weer op een generator van minimaal 10kW

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat ik nog niet duidelijk heb is probeer je nu de brug en compressor tegelijk?

Hehe volgens mij niet, hij probeert de compressor alleen en het gaat al fout, Maar idd 2.2kw tov 1650 gaat nooit werken

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zondag 27 september 2020 20:17:42 (22%)

Alles met een knipoog ;-)

Op 27 september 2020 19:55:21 schreef RvEldijk:
[...]

Doe eens een verlengsnoer van 60M ertussen ?

Helaas mocht niet baten

En het is ook nog eens een OEM Chinees ding. Dan zijn die vermogens zoiezo al dubieus. Nog even los van de opstartstromen. Dat kun je met een lang verlengsnoer nog enigszins beperken, maar goed.

In alle gevallen is de oplossing simpel: Een echt aggregaat nemen, minimaal 10kVA.

Op 27 september 2020 20:09:10 schreef benleentje:
[...]

Wat ik nog niet duidelijk heb is probeer je nu de brug en compressor tegelijk?

[...]Nee dat is volkomen normaal. Je hebt een 5kW 3 fase compressor dat is dus per fase ca 1650W. Dat betekent dat je enkel fase apparaten max 1650W mogen zijn. Maar meeste compressoren vinden een maximale enkel fase belasting helemaal niet zo leuk dus je mag blij zijn als je enkel fase ongeveer 1000W kan aansluiten.
Daar komt bij dat je compressor sowiso al veel te zwaar is 1.5Hp is ca 2.2kW en dat is ver boven het maximum van de generator en bij die 2,2kW komt de aanloopstroom er ook nog eens bij. Kom je toch weer op een generator van minimaal 10kW

Nee idd niks tegelijk, brug is nu wel hoog genoeg.. Alleen heb n luchtsleutel nodig om t een en ander los te krijgen..
Al met al kan ik het misschien beter uitbesteden

Helaas mocht niet baten

Moet bekennen niet helemaal ingelezen, maar dit trucje kun je doen met 2200w op een 1650w motor, die inschakel spanning is iets van 3000w ofzo, een verlengsnoer is in feite een condensator waarbij je dit trucje kan doen. Maar 2200w op 1650w gaat gewoon niet, andersom dus wel :)

In alle gevallen is de oplossing simpel: Een echt aggregaat nemen, minimaal 10kVA.

Dit dus, en mss even proberen zou egt super lullig zijn als je zelfs met verlengsnoeren te kort komt.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zondag 27 september 2020 20:43:51 (24%)

Alles met een knipoog ;-)

Vlgs mij is 1 paardenkracht, ook die van een Engels paard, orde van grootte van 0,75 kW en is 1,5 Hp dus ongeveer 1,125 kW en geen 2,2 kW.

Vlgs mij is 1 paardenkracht, ook die van een Engels paard, orde van grootte van 0,75 kW en is 1,5 Hp dus ongeveer 1,125 kW en geen 2,2 kW.

In dat geval kun je nog langere kabel proberen maar dat ding heeft dus iets van 2500w aan start, kunt proberen, 10kw zal zeker wat zorgen wegnemen en creëren nu :)

Alles met een knipoog ;-)

Verlengsnoeren ertussen om de inschakelpiek te dempen is knooien, feit blijft dat de aggregaat te licht of niet goed is.

Z'n compressor is een 1fase type, ik zou denken dat die zou moeten kunnen starten op een 5kva aggregaat, maar Chinese kva's en kw's worden vaak nogal optimistisch weergegeven.

Verlengsnoeren ertussen om de inschakelpiek te dempen is knooien, feit blijft dat de aggregaat te licht of niet goed is.

Was idd laatste redmiddel, verschil tussen wat verlengsnoeren en nieuwe 10kVA aggregaat is enorm.

Wij hadden op party's 30kVA nodig, maar door de enorme pieken van de versterkers konden we beter 60kVA (dure) aggregaten gebruiken, puur door de bassen/pieken, we sloopte zelfs de (dure) 30kVA na een aantal party's.

Maar ik zie het overal wel dat je 2x maal de belasting moet aanhouden, of het nu een dure aggregaat is of een omvormer of een UPS, bereken het dubbele ipv dicht bij de limiet gaan zitten.

Nou moet in deze situatie een 10kVA aggregaat wel werken lijkt me, aangezien de brug al even aangaat, 10kVA aggregaat op deze compressor gaat egt wel werken, nogmaals eerst alles proberen testen, kan me voorstellen dat beide op een 10kVA aggregaat problemen geeft, maar lijkt me dat het niet nodig is.

Alles met een knipoog ;-)

Nou even n update,
Het is uiteindelijk gelukt met me koppeling, zonder luchtsleutel en na een uur zelfs zonder licht, aggregaat opeens kapot ??!?¿!
En toen klaar kon de brug niet naar beneden. Met hout een helling gemaakt waar me bus halverwege ook doorheen zakte maargoed.. Aggregaat kapot...
Huil huil
Heb ook weer n nieuw probleem met mijn compressor thuis..
Die houd er opeens mee op??
Nu meet ik op de condensator aan 1 kant 220? Of is dit goed zo?

Kleintje (vierkante) is voor ontstoring.
Grote kan defect zijn waardoor de compressor niet meer op gang komt.
Motor bromt wel maar trekt de compressor niet rond.

Even googlen op bedrijfscondensator 40uF minimaal 400Vac.

druk eens de knop achter de cylinder in, denk dat die automaat eruit ligt. condensator kan ook, maar dan bromt de motor wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 oktober 2020 22:31:33 schreef testman:
druk eens de knop achter de cylinder in, denk dat die automaat eruit ligt. condensator kan ook, maar dan bromt de motor wel..

Bromt niet, helemaal niks.. knop had ik al geprobeerd... Enigste wat ik gedaan heb is water af getapt en olie bij gevuld

Dat de compressor helemaal niets doet is vreemd.
Spanning is wel aanwezig ?
Zowel fase als nul ?

Kun je hier (rode circel) een goede foto van maken.
Kan het niet goed zien maar dit kan misschien een thermoswitch zijn.

GJ_

Moderator

Op 27 september 2020 19:03:26 schreef Freak83:...heb denk ik alleen n nep aggregaat aangeschaft,...

Hou er ook rekening me dat het aantal kVA's of kW's op een generator helemaal niks te maken heeft met het aantal kW's dat op een motor staat.
Het motorvermogen op het motorplaatje is het afgegeven vermogen. Het opgenomen vermogen van zo'n motor is ongeveer 2,75kW. Per motor dus. Per motor betekend dat een nominale stroom van 5A. En daar komt dan nog de startstroom van 6x Inom bij. En dan mag je nog blij zijn dat het een oude brug is want nieuwe motoren hebben een startstroom die twee keer zo groot is.

edit,
wat een wazig verhaal. Eerst even aan de koffie....

@HD13 je kunt binnen firefox rechtermuis, kies, "schermafbeelding maken" en zo kun je mooi wat je wil selecteren. Je kunt ook op f11 drukken (full screen) en dan alt+printscreen, en dan heb je een foto van firefox/chrome op full screen, zonder adresbalk, werkbalk, taakbalk. etc

Heb ook weer n nieuw probleem met mijn compressor thuis..

Hij is dus thuis bezig, lijkt me dat de aggregaat even buiten beeld is, dus thuis doet z'n compressor blijkbaar helemaal niets.

Stekker/stop zit erin hij meten ergens 220v.

Alles met een knipoog ;-)

Op 6 oktober 2020 00:38:44 schreef Freak83:
[...]

Bromt niet, helemaal niks.. knop had ik al geprobeerd... Enigste wat ik gedaan heb is water af getapt en olie bij gevuld

wat meet je over die knop heen? zou bijna 0V moeten zijn, staat er 230V over is die stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 27 september 2020 20:39:55 schreef RvEldijk:
een verlengsnoer is in feite een condensator waarbij je dit trucje kan doen. Maar 2200w op 1650w gaat gewoon niet, andersom dus wel :)

Een verlengsnoer is wel een kleine condensator maar van die eigenschap maak je geen gebruik om de opstartstroom te beperken, daar doet die "verlengsnoer-condensator" niets.
Het is de ohmse weerstand van het snoer die de stroom beperkt!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sorry als het wat wild West over komt,maar ieder zijn stel/ding

Deze laatste compressor staat bij me thuis waar meer dan genoeg stroom is.

Ik krijg pas laat n mail dat er gereageerd is helaas.

Ik ga die knop zo direct even meten

Alvast enorm bedankt

Op 6 oktober 2020 11:38:48 schreef RvEldijk:
@HD13 je kunt binnen firefox rechtermuis, kies, "schermafbeelding maken" en zo kun je mooi wat je wil selecteren. Je kunt ook op f11 drukken (full screen) en dan alt+printscreen, en dan heb je een foto van firefox/chrome op full screen, zonder adresbalk, werkbalk, taakbalk. etc

[...]

Hij is dus thuis bezig, lijkt me dat de aggregaat even buiten beeld is, dus thuis doet z'n compressor blijkbaar helemaal niets.

Stekker/stop zit erin hij meten ergens 220v.

Aggregaat is kapot. Komt wellicht later weer aan bod, is erg zat, f*cking China!

f*cking China!

Je koopt een 13KW geadverteerd noname aggregaat op MP wat maar 5KW blijkt te zijn en wat je vervolgens nog overbelast, en dan vindt je het vreemd dat het stuk gaat...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 6 oktober 2020 13:17:45 schreef Roland van Leusden:
[...]

Je koopt een 13KW geadverteerd noname aggregaat op MP wat maar 5KW blijkt te zijn en wat je vervolgens nog overbelast, en dan vindt je het vreemd dat het stuk gaat...

Toen hij kapot ging, Zat er alleen led bouwlamp en n radio op

Dit topic is gesloten