Samsung (amerikaanse koelkast) RS7568BHCSP doet niets meer

Altijd perfect gegaan, nu niets meer. (van vriend van mij)
Heeft de relaisprint al vervangen, nog niets , zelfs op display gebeurt niets.
Op de 4 printen heb ik overal 230vac tussen de zwarte en rode draad.
Stekker erin en er licht een rode led +-1sec op , op een print, das alles.
Heb al iets gevonden om op "vacation mode en power freese tegelijk te drukken voor 10sec) om een hard reset te doen, maar dispay doet ook niets.

Waar beginnen zoeken?

Meet eerst eens na of de voeding op de print wel werkt, als dat zo is, kan het ook een draadbreuk in de deur wezen..

Voedingskabel (stopcontact) komt toe op kleine print, vanaf daar gaan een zwarte en rode draad in de frigo, naar waar weet ik niet. Uit de frigo komen twee maal zwarte en rode draad die elk naar een andere print gaan, deze hebben nog steeds 230vac. Relaisprint krijgt ook 230v ingang.

Bovenaan het toestel zitten toch 2 printen? Niet? Vermogenmodule en motorsturing. Met daarbij een transfootje. Is jouw toestel dan anders opgebouwd?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb wat fotos van de 4 printen :

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 2 is de ingangsprint waar de netstekker met230vac binnenkomt, van daar vertrekken 2 rode en 2 zwarte draden met 230vac.
Deze gaan in de bovenkant van de frigo en komen er terug uit om op foto 3 (rechtsboven) en op foto 5 (rechtsboven) voeding te geven aan deze printjes (hier heb ik nog altijd 230vac. (De 2 zekeringen op deze printjes zijn ook nog goed.

Foto 3 lijkt me de voeding. 230 in en DC (laagspanning voor de printen) uit. Zit hier op de uitgang nog leven in?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zomaar even een suggestie wat misschien kan helpen.

De koelkast van mij had praktisch dezelfde symptomen, bleek uiteindelijk een los stekkertje van de temperatuurzekering te zijn.

Enigste probleem is dat dit best wel een karwei is om te controleren of de temperatuurzekering en stekker daarvan in orde is.
Hiervoor moet namelijk zowat het hele vriesvak gedemonteerd worden.

Op de voedingsprint (foto 3) komt 12 Vdc uit.

Oei, een 10jaren project precies? De kabel in het scharnier toch niet stuk?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste Bonhomme,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn koelkast. Heb je die van jou kunnen repareren en zoja hoe is je dat gelukt?

Alvast bedankt

Al eens gemeten of print de benodigde voedingsspanningen afgeeft??

Het vreemde is dat bij mij alles uit is. Licht, display en koeling werken niet.
Heb al gemeten op de voedingsprint en vanaf daar gaat er 230 weg.
Verder brandt er 1 led op een print voor 1 seconden.

Ff iemand of jij met een meter meten op de stekker of de elco's of de voedingsspanningen er zijn.. Indien ja, is de kabelboom in deur scharnier defect..

Ik heb gemeten op de print bij foto 3 en daar mis ik de 5V en de 12 v is nog maar 9v.
Ben bang dat hier iets verkeerd gaat.

De witte stekker was los dus een eventuele sluiting die de spanning onderuit trekt zou niet mogelijk moeten zijn.

Begin maar met je voedings IC wat op koellichaam geschroefd is te vervangen ICM met elcootje er naast.. MAAR meet eerst of je +5V geen Ohmse sluiting heeft naar Massa!!

Defecte gelijkricht diode secundair gebeurt ook wel eens. Maar elco's zijn vooral van belang.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedenavond allen, de koelkast koelt weer en alles is opgelost.

Het bleek een defecte diode te zijn op de voedingsprint. Doordat deze defect was ging hij in een beveiliging en gaf hij geen 5 en 12 volt meer.
Deze is vervangen en alles functioneert weer.

Bedankt voor het meedenken!

Gelukkig! spaart je weer een nieuwe print of kast uit..

Zelfde storing hier. Koelkast ineens helemaal dood.
Blijkt dat op de print van foto 3 de 5V ontbreekt. Aan de onderzijde zit een spanningsregelaar 1117 en ik vermoed dat die stuk is. Omdat ik de koelkast snel weer aan de gang wil hebben heb ik bij Witgoedparts een nieuwe print besteld.

Hoe oud is dat inverter dingetje?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 12 juli 2022 18:41:23 (0%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Samsung is normaal nog schappelijk in zijn prijzen. Viel het mee? Ga je vooralsnog de print herstellen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb de print al besteld a Eur 70,-

Helaas te vroeg. Ik was te snel met mijn conclusie dat de 1117 defect was. Ik had er nog één liggen in een SOT23 behuizing en met een beetje passen en meten paste die op de print. Helaas nog steeds geen 5V. Blijkt toch de diode die er voor zit defect te zijn. Die vervangen door een 1N4007 en de koelkast doet het weer.

Opgelet de meest gebruikte diodes in voedingen zijn ultra fast recovery. Iets wat een 1n4007 niet doet. Die is eerder voor 50hz sinus toestanden geschikt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor de tip. Voorlopig doet hij het weer en overmorgen komt de nieuwe print