Ik vermoed een SA7234T of iets dergelijks , komt bij mijn (demente) vader uit de schuur. Batterijen ingedaan en ding speelt als een gek. Potmeters kraken wel flink, als ik tijd heb eens kijken of ik ze schoonmaken ga of dat ze zo fragiel zijn dat ik er beter af blijft.

Ik luister nu op de middengolf ~1600kHz naar een piraat, ontvangst is verbazend goed. Piraat noemt zich mebo2

Ah, Mebo 2. Dat waren nog eens tijden...

Potmeters inspuiten met IPA en het kraken is waarschijnlijk over.

Een radio vol germanium torren.
Dat waren nog eens tijden...

Op 8 oktober 2020 19:43:33 schreef Peter112:
Potmeters kraken wel flink,

Probeer eerst eens ze een flink aantal keren heen en weer te draaien. Soms is dat al voldoende, en kwaad kan het in elk geval niet.

Contact Cleaner 390 (Jawel vroeger van Philips) blijft het beste als je er niet goed bij kunt en veel bewegen niet meer helpt.

Als je er wel goed bij kunt: met ipa schoonmaken en licht met Kontakt61 smeren.

https://elektronica-online.nl/product/contact-cleaner-390-200ml-15593

geen kontakt 60, al veel kapotte apparatuur daardoor gezien.

Op 8 oktober 2020 19:43:33 schreef Peter112:
Ik vermoed een SA7234T of iets dergelijks , komt bij mijn (demente) vader uit de schuur. Batterijen ingedaan en ding speelt als een gek. Potmeters kraken wel flink, als ik tijd heb eens kijken of ik ze schoonmaken ga of dat ze zo fragiel zijn dat ik er beter af blijft.

Ik luister nu op de middengolf ~1600kHz naar een piraat, ontvangst is verbazend goed. Piraat noemt zich mebo2

Om die potmeters en schakelaars het beste schoon te maken is gewoon met een luchtdruk compressor er een flink in blazen (en de rest van de radio ook), geen spry gebruiken want het stof wat er van binnen in zit blijft er dan in plakken na een tijd

Het zal wel helpen maar kort van duur met alle vieze troep er aan vast en ja eens flink aan de potmeter draaien op en neer kan ook wel helpen maar niet zo voldoende , uitspuiten met lucht is vele malen beter. Je kan dat in een spuitbus ook kopen maar das erg duur en niet zo erg goed voor de natuur en heel vlug leeg.

Een goeie vriend van mij die heeft een herstel bedrijf van Radio , TV , mengpanelen enz en die had me die tip gegeven. Dus het komt uit een hele goeie bron.

Ja de Mebo 2 die nu als scherpwrak ergens aan de kust van Libië ligt , want Kadafi wou wat spelen met springstof dus de boel maar laten in de lucht vliegen zonde het was een prachtig schip met een toch wel beste nare geschiedenis.

PS Ben een tikje jaloers op die radio haha geintje , staat Veronica niet op de schaal nabij 192 m want op sommige radio schalen is Veronica bedruk en ook Radio Noordzee (Rem 64) niet Mebo 2

Ik wens je heel veel plezier met die radio en een nadenken aan je vader dat moet je met liefde behandelen.

Ga hier eens kijken https://www.radiomuseum.org/ misschien kan je daar het juiste model achterhalen en daar dan misschien ook aan het schema komen ?

Veronica (en andere piraten) staan niet op de schalen van de radio's van grote fabrikanten.

Je kan ze alleen vinden op bepaalde radio's van postorderbedrijven.

Veronica, RNI en anderen in die tijd waren geen piratenstations, maar zeezenders.
Ze zijn keurig gestopt toen het niet meer mocht.

Op 8 oktober 2020 20:00:11 schreef rob040:
Ah, Mebo 2. Dat waren nog eens tijden...

Potmeters inspuiten met IPA en het kraken is waarschijnlijk over.

je bedoelt het goed maar schrijft het verkeerd :-) Je moet ze niet gewoon inspuiten, maar goed doorspoelen: inspuiten tot het weer naar buiten komt gelopen met smurrie stof en al. daarna beetje droogblazen. Zal daarna veel beter gaan.

Op 8 oktober 2020 23:52:47 schreef Hoeben:
geen kontakt 60, al veel kapotte apparatuur daardoor gezien.

En ook het stof wat dan bv in potmeters blijft plakken , alhoewel ik het heel vroeger ook gebruikte en er nooit echt slechte dingen mee heb gehad. Toen die vriend van zei gewoon uitblazen met luchtdruk is het beste stof is dan weg en niks plakt dan.

Op 9 oktober 2020 01:05:03 schreef kris van damme:
[...]
je bedoelt het goed maar schrijft het verkeerd :-) Je moet ze niet gewoon inspuiten, maar goed doorspoelen: inspuiten tot het weer naar buiten komt gelopen met smurrie stof en al. daarna beetje droogblazen. Zal daarna veel beter gaan.

Sterk af te raden op de manier die je aangeeft , met lucht uit of in spuiten is vele malen beter en geen gevaar van vocht ook al droog je het later. En jij schrijft het verkeerd en legt het slecht uit. Want als je goed gelezen hebt want ik in men eerste bericht geschreven heb ? staat er heel duidelijk in " met lucht druk " begrijpend lezen is schijnbaar nogal lastig voor sommige mensen , die denken dat ze een ander op de tenen moeten trappen en zout op de slak moeten leggen. Als je iemand niet kent , is het beter om geen oordeel te vellen en ook niet te veroordelen. Doe dat bij hen die je heel goed kent want dat zijn géén vreemde mensen de andere wel.

Ps In de Doc van " zeezenders in woelig water " (makkelijk te vinden op youtube)laat Kurt Beer aan boord van de Mebo 2 zien dat hij aan TL lamp kan doen branden op het HF wat uit de zender komt , waardoor het gas wat in de TL buis zit (ontploft)ontsteekt en zo gaat die branden.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op (24%)]

Op 8 oktober 2020 20:36:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Probeer eerst eens ze een flink aantal keren heen en weer te draaien. Soms is dat al voldoende, en kwaad kan het in elk geval niet.

Kwaad kan dat zeker niet je hebt een punt , maar vaak komt het dan wel terug later. Dus uitspuiten met " LUCHT " druk compressor is veel beter en dan is al het stof ook weg.

Op 9 oktober 2020 00:31:27 schreef Ledlover:
Veronica (en andere piraten) staan niet op de schalen van de radio's van grote fabrikanten.

Bij Erres werden ze soms ook wel vermeld. Zelfs in het Philipstijdperk soms nog.

Op 9 oktober 2020 01:33:17 schreef Herman - Belgie:
[...]

Sterk af te raden op de manier die je aangeeft , met lucht uit of in spuiten is vele malen beter en geen gevaar van vocht ook al droog je het later. En jij schrijft het verkeerd en legt het slecht uit. Want als je goed gelezen hebt want ik in men eerste bericht geschreven heb ? staat er heel duidelijk in " met lucht druk " begrijpend lezen is schijnbaar nogal lastig voor sommige mensen

Klopt. Kris antwoordde namelijk niet op jou maar op rob040. Hij had het immers over IPA terwijl jij het over lucht had, en bovendien citeerde kris zelfs het stukje over IPA zodat dat duidelijk was. Geen probleem, maar wijs dan niet anderen op een gebrek aan begrijpend lezen.

Vanavond heb ik wat meer tijd en ga ik hem eens open schroeven.

Op 9 oktober 2020 01:05:03 schreef kris van damme:
[...]

Dat is inderdaad beter omschreven, dank.

Op 9 oktober 2020 00:31:27 schreef Ledlover:

Hier staan er 3 op vermeld: Veronica, Noordzee en Caroline:

http://users.telenet.be/on6hn/vebvariant5560.htm

DE genoemde Mebo2 is een huidige piraat-amateur in het noorden van NL, ik kon hem op SDR Twente niet horen.

Gisteravond had ik hem al open liggen om gewoon eens de eerste transistor technieken te bekijken. Het typenummer is 7234 T serie nr K 1262
Vanmorgen alle stof eruit gehaald en zo goed mogelijk gereinigd.

De potmeters schoonmaken is nog niet echt gelukt, het zijn gesloten types en niet van die open gammele dingen die in de jaren 80 overal in zaten.
Een paar foto's (de eerste 5)

Wat opvalt is dat aan de buitenzijde de radio geheel kunststof lijkt maar de binnenzijde opgebouwd is uit hout en hardboard. Verder is de zenderschaal nog kraakhelder en dat voor een radio van 55 jaar oud.

De externe antenne omschakeling vind ik mooi gemaakt met een draad bediende schakelaar (foto 4)

De luidspreker lijkt een enorme magneet te hebben maar blijkt waarschijnlijk een afgeschermd type te zijn.

De AFC schakelaar werkt niet, ik heb de puntjes al schoongemaakt met dusty. Ik denk dat iker met wat agressievere spul overheen moet.

Spoelen met IPA klinkt heel leuk, maar daarmee verwijder je ook het smeermiddel dat in de potmeter zit. Met name rond het asje. En soms zit er ook wat "spul" op de loper/koolbaantje. Als dat heel schraal wordt, dan krast alles hard over elkaar heen.
Nou weet ik ook niet hoe het wel precies moet, maar wat ik hoor is dat contactsprays een soort systeem zijn. Bv eerst reinigen met 60, daarna spoelen met WL, dan smeren met 61 (?). Zoiets. Dat 60 is best fijn spul, maar je moet het dus niet laten zitten gezien z'n corrosieve eigenschap.

Het zijn zoals op de foto te zien is metalen gesloten type's , als ik die helemaal schoon maken moet dat moet het dekseltje eraf.
De volume potmeter doet het een stuk beter na een flink aantal keer van 0 naar max te hebben gedraait. De toon regelaar lijkt hoorbaar op een bepaald plekje een onderbreking/ slecht contact te maken.

De potmeters zijn met 4 mm asje ik kan hier vooral voor de toon regelaar makkelijk een andere inzetten. Volume gaat minder makkelijk door de middenaftakking.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (19%)]

Kontakt chemie raadt altijd aan om eerst vuil weg te spoelen voordat je er contactspray in doet.

Als ze geheel gesloten zijn, klein gaatje boren met dremel.

Ik spoel met ipa, en smeer met een heel heel klein beetje 390

390 mag blijven zitten denk ik, net als 61.

Bij spoelen moet je wel uitkijken dat je geen eventueel vet uit de bus van het asje spoelt als dat erin zat. Dus gewoon even spoelen en niet te bont maken.

licht vervuild, alleen schoonmaken en niet smeren: WL of IPA.
licht vervuild: WL/IPA - 61
licht gecorrodeerd: WL/IPA - 390
zwaar gecorrodeerd: 60 - WL/IPA - 61 (dit is de officiële volgorde die Kontakt zelf aangeeft maar helaas niet in grote letters op de bus drukt)

60 mag inderdaad nooit blijven zitten en ik zou het zelf alleen in het uiterste geval gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]

Er hoeft geen gaatje in de potmeters geboord te worden.
Als je goed kijk, dan zie je aan de achterkant van de potmeters een klein deukje. Via de zijkanten van dat deukje kan je liters kontaktspray inspuiten.