PROBLEEM OPGELOST!
Goedemiddag!
Ik heb even een vraag met betrekking tot een onderdeeltje in mijn Sharp R-967 combi-magnetron.
De magnetron warmt de producten niet meer op. Ze blijven steenkoud. De oven en grill werken nog prima. Het draaiplateau werkt ook weer nadat ik een tijdje geleden het motortje vervangen heb. Hierbij is per ongeluk 1 van de draden van het motorje tegen de behuizing van de magnetron gekomen terwijl ik de stekker er nog in had zitten (Dom, ja ik weet het
)
Maar goed... de aardlek vloog er toen uit en mijn vermoeden was dat hierdoor ook een zekering in de magnetron gesprongen was, maar ik kan geen zekering vinden.
Wel vind ik een diode setje. Online lees ik dat een defecte diode ook ten grondslag zou kunnen liggen aan het niet meer werken van het magnetrongedeelte van het apparaat.
Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet dus heb die diode er uit gehaald om te kijken of ik die ergens online kan bestellen. Helaas ben ik er niet zeker van welke ik nu moet hebben.
Er staat op de ene cilindervormige diode 3X-5 en SK4714 en op de kubusvormige staat 2X062H. Die laatste kan ik wel vinden maar die eerste lijkt nergens te krijgen te zijn of kan deze ook vervangen worden door een ander type?
Iemand een idee?
EDIT: PROBLEEM OPGELOST.
8A zekering vervangen en magnetron draait weer als een zonnetje!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heeft hij nog gewerkt na de kortsluiting? Zo nee, dan zijn de diodes nog heel en zul je moeten foutzoeken.
Zo ja, dan kunnen de diodes stuk zijn, of 20 andere dingen. Ook dan moet je gaan foutzoeken.
Foutzoeken begint met goed op de symptomen letten. Wat voor geluid maakt hij als je de magnetronstand aanzet? Normaal is dat iets als klik-doef-trrrt-brrrrrrrrrrr, maar nu zal een groot deel van die geluiden ontbreken.
Ondertussen ga ik ook nog even op zoek naar een schema. Misschien op Elektrotanya.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Helaas weet ik dat niet. Ik gebruik de magnetronfunctie niet zo heel vaak. Pas een paar weken na de reparatie heb ik hem weer op magnetronstand gehad en toen deed hij het meteen niet. In de tussentijd wel vele malen de ovenstand gebruikt.
Omdat ik de magnetron niet vaak gebruik weet ik ook niet hoe hij zou moeten klinken. Alles lijkt gewoon te functioneren. Ik merk er niets aan alleen je eten wordt niet warm.
Dank voor je hulp 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Die secundaire kant met diodes heeft hoogspanning. Kun je dat meten? Kun je veilig overweg met deze dodelijke stromen, ja stromen. 1000w zakt niet weg bij aanraking. Als het naar verbrand varkensvlees begint te ruiken is het te laat
Onozeligheden die dit kunnen veroorzaken zijn bv slechte kontakten in de klemmen aan de magnetron of condensator. Als iets van onderdelen stuk is gaat de trafo meestal luid brommen. Indien hoogspanning aanwezig is en toch niet warmt is het meestal de magnetron. Maar begin met de kontakten. Zit er een gelakte koperdraad aan de kabelschoenen, kijk dan na of deze nog kontakt geeft. Best is om gewoon op de klem te nijpen met een tang waar de lakdraad geklemd zit want uitmeten kan je het niet. Het gaat ok meten maar is dan toch niet ok. De ronde diode is de belangrijkste. Deze zou oneindig moeten meten in de 2 richtingen. De viekante heeft weinig belang. Bij defekt laat ik hem er meestal uit. Nog nooit iets van terug gekomen. Als hij ook oneindig meet zou ik hem gewoon terug plaatsen. Maar back to basics. Krijgt de primaire vd trafo 230v?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat laatste bedoelde ik met het op gehoor testen. Als hij 230V krijgt hoor je van het rijtje geluiden dat ik noemde, alleen klik-brrr en dan veel zachter dan normaal. Als je alleen een klik hoort dan krijgt hij ook geen 230V op de trafo waarschijnlijk. Dat zijn dingen die ik doe voordat ik hem openschroef of ga meten.
De laatste keer dat ik geen 230V op de trafo kreeg (op gehoor althans, had geen meter bij me), sloot een van de deurcontacten niet helemaal. Even schoongemaakt en hij deed het weer.
Op 9 oktober 2020 18:00:27 schreef EricN:
Die secundaire kant met diodes heeft hoogspanning. Kun je dat meten? Kun je veilig overweg met deze dodelijke stromen, ja stromen. 1000w zakt niet weg bij aanraking. Als het naar verbrand varkensvlees begint te ruiken is het te laat![]()
Nee, ik kan niks meten want ik heb daar de apparatuur niet voor. En overweg met dodelijke stroom? De stekker is er nu uit en ik heb de contacten dmv een schroevendraaier kortgesloten. Bovendien staat dat ding nu al een aantal uren te staan zonder dat er spanning op gestaan heeft.
Onozeligheden die dit kunnen veroorzaken zijn bv slechte kontakten in de klemmen aan de magnetron of condensator. Als iets van onderdelen stuk is gaat de trafo meestal luid brommen. Indien hoogspanning aanwezig is en toch niet warmt is het meestal de magnetron. Maar begin met de kontakten. Zit er een gelakte koperdraad aan de kabelschoenen, kijk dan na of deze nog kontakt geeft. Best is om gewoon op de klem te nijpen met een tang waar de lakdraad geklemd zit want uitmeten kan je het niet. Het gaat ok meten maar is dan toch niet ok.
Dank voor deze tips.
Ik ga de diodes er morgen weer in zetten en de boel aanknijpen. Dan de kap er weer op en dan goed luisteren of ik eventueel een luide brom hoor.
De ronde diode is de belangrijkste. Deze zou oneindig moeten meten in de 2 richtingen. De viekante heeft weinig belang. Bij defekt laat ik hem er meestal uit. Nog nooit iets van terug gekomen. Als hij ook oneindig meet zou ik hem gewoon terug plaatsen. Maar back to basics. Krijgt de primaire vd trafo 230v?
Dus ik zou die vierkante zonder problemen weg kunnen laten?
Op 9 oktober 2020 18:49:01 schreef maartenbakker:
Dat laatste bedoelde ik met het op gehoor testen. Als hij 230V krijgt hoor je van het rijtje geluiden dat ik noemde, alleen klik-brrr en dan veel zachter dan normaal. Als je alleen een klik hoort dan krijgt hij ook geen 230V op de trafo waarschijnlijk. Dat zijn dingen die ik doe voordat ik hem openschroef of ga meten.De laatste keer dat ik geen 230V op de trafo kreeg (op gehoor althans, had geen meter bij me), sloot een van de deurcontacten niet helemaal. Even schoongemaakt en hij deed het weer.
Hmm, ik zal morgen eens goed luisteren en die tip van de deurcontacten neem ik ook gelijk ff mee. Thanks 
[Bericht gewijzigd door Jero3n op (17%)]
EricN
De klemmen aan de hoogspanning kant beetje aanknijpen idd maar in het vb met de gelakte draad bedoelde ik niet alleen de voorkant waar de klem mee op het stekkertje steekt maar ook de achterkant die rond het gelakt draadje zit.
Ontlading moet je gemiddeld een minuutje geven of idd de schroevendraaier er op tss massa en diode anode.
Als de vierkante oneindig meet in 2 richtingen is er geen reden om hem weg te laten. Indien hij wel doorgeeft mag hij eventueel weg. De helft vd ovens heeft er geen.
Voltmeter op de primaire (230v) van de trafo is heel eenvoudig en vermijd onnodig werk.
Op 9 oktober 2020 22:25:16 schreef EricN:
De klemmen aan de hoogspanning kant beetje aanknijpen idd maar in het vb met de gelakte draad bedoelde ik niet alleen de voorkant waar de klem mee op het stekkertje steekt maar ook de achterkant die rond het gelakt draadje zit.Ontlading moet je gemiddeld een minuutje geven of idd de schroevendraaier er op tss massa en diode anode.
Als de vierkante oneindig meet in 2 richtingen is er geen reden om hem weg te laten. Indien hij wel doorgeeft mag hij eventueel weg. De helft vd ovens heeft er geen.
Voltmeter op de primaire (230v) van de trafo is heel eenvoudig en vermijd onnodig werk.
Oooh, ja nu snap ik wat je bedoelt. Ga ik doen. 
Helaas kan ik niets meten want ik heb geen spanningsmeter. Misschien toch maar eens aanschaffen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 9 oktober 2020 16:09:16 schreef Jero3n:
Hierbij is per ongeluk 1 van de draden van het motorje tegen de behuizing van de magnetron gekomen terwijl ik de stekker er nog in had zitten (Dom, ja ik weet het
)
Maar goed... de aardlek vloog er toen uit en mijn vermoeden was dat hierdoor ook een zekering in de magnetron gesprongen was, maar ik kan geen zekering vinden.
Wel vind ik een diode setje. Online lees ik dat een defecte diode ook ten grondslag zou kunnen liggen aan het niet meer werken van het magnetrongedeelte van het apparaat.
Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet dus heb die diode er uit gehaald om te kijken of ik die ergens online kan bestellen. Helaas ben ik er niet zeker van welke ik nu moet hebben.
Iemand een idee?
Die diodes kunnen daar niet stuk van gaan.
Ze zitten aan de secundaire (hoogspannings)kant van de trafo.
De sluiting die er is geweest, met die ventilatordraad tegen massa, bevind zich aan de primaire kant van de trafo, dat is (gelukkig) bijna volledig gescheiden van elkaar, alleen de aarde(behuizing) is gemeenschappelijk!
Dus er is wat anders/meer aan de hand, maar je wordt al aardig geholpen!
Zekeringen, er zitten er 2 in.
Een van 20 ampere de "hoofdzekering", als die stuk is doet het hele apparaat niets meer!
En een van 8 ampere, die zou bij jouw apparaat stuk kunnen zijn!
EricN
Een lamp met socket is voldoede om 230 te meten. Zet deze primair en dan weet je al of je probleem primair (print, kontakten, zekering, veiligheden,...) Zit of secundair (condenator, diode, magnetron...).
EricN
@vergeten oei, is er een kortsluiting geweest dewelke oorzaak was van dit alles? Ik dacht dat het verhaal vd losse draad een verhaal van vroeger was? Ik zal nog eens herlezen. Enfin met de lamptest zijn we zeker.
@Jeroen. Een zekering zit op het microgolfgedeelte er altijd in. Mss een hoop foto's posten van alle onderdelen zodat we kunnen zien met wat we juist te maken hebben.
Op 9 oktober 2020 23:25:26 schreef vergeten:
[...]
Die diodes kunnen daar niet stuk van gaan.
Ze zitten aan de secundaire (hoogspannings)kant van de trafo.
De sluiting die er is geweest, met die ventilatordraad tegen massa, bevind zich aan de primaire kant van de trafo, dat is (gelukkig) bijna volledig gescheiden van elkaar, alleen de aarde(behuizing) is gemeenschappelijk!
Dus er is wat anders/meer aan de hand, maar je wordt al aardig geholpen!
Wordt zeker aardig geholpen. Helemaal super. Maar goed, ik ben een behoorlijke leek op dit gebied. Heb wel eens een Samsung LCD TV gerepareerd door er n.a.v. een YouTube instructie een setje nieuwe condensatoren er in te zetten, maar als het op schema's en metingen aankomt....mij niet bellen. 
Het was overigens niet de ventilatordraad, maar de draad van de motor van het draaiplateu dat de behuizing raakte. Tik + vonk en aardlek vloog er uit.
Zekeringen, er zitten er 2 in.
Een van 20 ampere de "hoofdzekering", als die stuk is doet het hele apparaat niets meer!
En een van 8 ampere, die zou bij jouw apparaat stuk kunnen zijn!
Ik kan maar 1 zekering ontdekken en dat is de hoofdzekering. Die is nog goed inderdaad want apparaat werkt voor een groot deel nog gewoon.
Zou de zekering achter dat witte kapje kunnen zitten?
EricN
Ik zie toch duidelijk de zekering zitten. Foto bovenaan van print naast magnetron. Je ziet een grote zekering met F1 naast en daaronder het kleine glaszekeringetje van 8A dat je moet hebben.
Op 9 oktober 2020 23:26:48 schreef EricN:
Een lamp met socket is voldoede om 230 te meten. Zet deze primair en dan weet je al of je probleem primair (print, kontakten, zekering, veiligheden,...) Zit of secundair (condenator, diode, magnetron...).
Maar dan moet de kap er toch af zijn en dat is dan toch gevaarlijk met microgolven? En ik ben echt een leek he. Hoe zet ik hem primair?
Op 9 oktober 2020 23:31:12 schreef EricN:
@vergeten oei, is er een kortsluiting geweest dewelke oorzaak was van dit alles? Ik dacht dat het verhaal vd losse draad een verhaal van vroeger was? Ik zal nog eens herlezen. Enfin met de lamptest zijn we zeker.
@Jeroen. Een zekering zit op het microgolfgedeelte er altijd in. Mss een hoop foto's posten van alle onderdelen zodat we kunnen zien met wat we juist te maken hebben.
Foto's in voorgaande post 
Overigens ook nog even goed geluisterd naar het geluid. Als ik magnetron aanzet hoor je piep van de tiptoets, dan meteen daar achteraan een geluid van ik denk de ventilator die gaat blazen en je hoort het motortje van het draaiplateau werken. Verder geen brom of iets dergelijks.
Op 10 oktober 2020 10:59:59 schreef EricN:
Ik zie toch duidelijk de zekering zitten. Foto bovenaan van print naast magnetron. Je ziet een grote zekering met F1 naast en daaronder het kleine glaszekeringetje van 8A dat je moet hebben.
Die waar de pijl naar wijst?
Deze was met totaal niet opgevallen.
Gewoon overheen gekeken. Dus als ik die vervang dan kans dat ie weer werkt?
Enig idee wat voor soort zekering dat is?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 10 oktober 2020 11:13:56 schreef Arco:
[...]
Even eruit halen en lezen wat erop staat...
Ik heb net de kap er weer op gezet en hem weer in de kast gezet omdat ik de oven nog nodig heb.
Maar als het niet anders kan dan haal ik hem er wel weer uit. 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 9 oktober 2020 23:31:12 schreef EricN:
@vergeten oei, is er een kortsluiting geweest dewelke oorzaak was van dit alles? Ik dacht dat het verhaal vd losse draad een verhaal van vroeger was? Ik zal nog eens herlezen.
Inderdaad sluiting naar massa, soms lees je gewoon over die dingen heen 
Hoe groot de schade is hangt af van hoe op dat moment de netsteker in de WCD heeft gezeten.
Is het de nul van de voedende ventilatordraad geweest die tegen massa kwam, dan gaat alleen de aardlek.
Is het de fase van de voedende ventilatordraad geweest die tegen massa kwam, dan was er een "PATS" met vonk dan gaat de aardlek en mogelijk kost het ook zekeringen.
Op 10 oktober 2020 11:05:53 schreef Jero3n:
[...]Maar dan moet de kap er toch af zijn en dat is dan toch gevaarlijk met microgolven? En ik ben echt een leek he. Hoe zet ik hem primair?
Primair is vanuit de netsteker gezien VOOR de trafo, Secundair is ACHTER die trafo. (daar zit de hoogspanning 2000+ volt)
Op 10 oktober 2020 11:16:04 schreef Jero3n:
[...]
Ik heb net de kap er weer op gezet en hem weer in de kast gezet omdat ik de oven nog nodig heb.
De magnetron mag werken (test) zonder kap, er komt geen magnetronstraling naar buiten zonder kap erop.
Je moet alleen wel oppassen voor de (hoog)spanning die je dan kan aanraken.
Op 10 oktober 2020 11:20:32 schreef vergeten:
[...]
Inderdaad sluiting naar massa, soms lees je gewoon over die dingen heenHoe groot de schade is hangt af van hoe op dat moment de netsteker in de WCD heeft gezeten.
Is het de nul van de voedende ventilatordraad geweest die tegen massa kwam, dan gaat alleen de aardlek.
Is het de fase van de voedende ventilatordraad geweest die tegen massa kwam, dan was er een "PATS" met vonk dan gaat de aardlek en mogelijk kost het ook zekeringen.
Er was een "PATS" met vonk, dus denk dat we nu wel met zekerheid kunnen zeggen dat er een zekering is opgeblazen.
Ik heb de zekering er uit. Het is een keramische zekering F8A-H250V
Die dus even ergens zien te scoren vandaag. Zou een Hornbach of Praxis deze hebben?
vergeten
Golden Member
Ik zou hem eerst nameten heb je daar iets voor?
Bij de Handyman maak je meer kans of bij de plaatselijke Radiozaak.
Waarschijnlijk is die van 8 Ampere gesneuveld.
Edit: Die zekering is een snelle (Fast) type van 8 Ampere /250 volt.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (53%)]
Op 10 oktober 2020 11:42:26 schreef vergeten:
Ik zou hem eerst nameten heb je daar iets voor?Bij de Handyman maak je meer kans of bij de plaatselijke Radiozaak.
Waarschijnlijk is die van 8 Ampere gesneuveld.
Nee, ik kan hem niet doormeten.
Hmm ik weet wel een Handyman hier niet ver vandaan. Ik ga daar eens langs.
vergeten
Golden Member
Wat is je woonplaats, (staat niet in je profiel) misschien is er wel een Circuits-online lid in jouw buurt die een zekering voor je heeft.
Op 10 oktober 2020 11:57:05 schreef vergeten:
Wat is je woonplaats, (staat niet in je profiel) misschien is er wel een Circuits-online lid in jouw buurt die een zekering voor je heeft.
Ben al even naar de Handyman geweest en hij doet het weer!!! 
Mag ik iedereen hartelijk danken voor zijn hulp!!
Reparatiekosten 0,70 Euro
Edit: Ik heb overigens nu een glaszekering geplaatst. Er zat een keramische in. Hoewel hij het nu doet vraag ik me wel af of dit toch niet een slecht iedee geweest is. Iemand die weet of dit uitmaakt?
[Bericht gewijzigd door Jero3n op (21%)]