vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat maakt niet zo heel veel uit, doorsmelten doet hij wel bij een foutsituatie.
Een glaszekering kan barsten, een ceramische is steviger.
Heb je wel een snelle, herkenbaar aan het F je, erin gezet?
Op 10 oktober 2020 17:37:48 schreef vergeten:
Dat maakt niet zo heel veel uit, doorsmelten doet hij wel bij een foutsituatie.
Een glaszekering kan barsten, een ceramische is steviger.Heb je wel een snelle, herkenbaar aan het F je, erin gezet?
Nee, er staat geen F je op. Er staat op (heb er 2 gekocht): T8AL250VLAC
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 10 oktober 2020 17:45:47 schreef EricN:
De zekering die je geplaatst hebt is perfect. Het is ook maar een zekering.

Ja als ie het niet aankan dan klapt ie wel natuurlijk.
Vooralsnog werkt het prima nu.
Toch leuk als zoiets lukt. Menig persoon dankt 'm gelijk af.
EricN
...of ze doen hem ergens binnen en als ze daar fair zijn betalen ze 10,5€... Een pert totale verklaring is in sommige zaken ook mogelijk natuurlijk. Er zijn in het verleden als tests geweest waarbij ze bij verschillende winkels eenzelfde toestel met eenzelfde fout binnenbrachten met wisselend resultaat. Je kan alleen maar hopen dus.
Op 10 oktober 2020 17:42:22 schreef Jero3n:
[...]
Nee, er staat geen F je op. Er staat op (heb er 2 gekocht): T8AL250VLAC
Dat is een T (trage) glaszekering
Bij een magnetron zou ik geen risico nemen en vervangen door een originele zekering. Een keramisch model van 82A Fast.
Op 10 oktober 2020 17:45:47 schreef EricN:
De zekering die je geplaatst hebt is perfect. Het is ook maar een zekering.
Koekenbakker Tja, de fabrikant zal het toch iets beter weten, is mijn idee.
Op 10 oktober 2020 18:10:05 schreef RAAF12:
[...]Dat is een T (trage) glaszekering
Bij een magnetron zou ik geen risico nemen en vervangen door een originele zekering. Een keramisch model van 2A Fast.
[...]
Koekenbakker
2A? Er zat een 8 ampere in.
EricN
@RAAF welk verschil gaat dat maken? Ik denk dat je wat te veel over onnodige details struikeld. Als een magnetron stuk gaat gaat de zekering er sowieso uit. Of het nu een trage of snelle is. In de ergste geval ( komt bijna nooit voor) gaat het glasje stuk en haal je de stofzuiger er bij.
Ik ben er voor om de originele onderdelen te gebruiken voor de veiligheidsonderdelen. Als er een keramieke zekering inzit geen glaszekering gebruiken. En geen traag voor fast type nemen. En al helemaal niet als er voor derden wordt gerepareerd!
EricN
@RAAF ik stel me dan vragen als: waarom gebruikt de ene fabrikant een snelle en de andere een trage? En de ene ceramische en een hoop andere glaszekeringen? Als het onveilig was dan wil dat zeggen dat sommige fabrikanten risico's nemen. Lijkt me niet. Zo een logge transformator voeding voor de magnetron kan wel wat rek verdragen.
Edit: en voor je het weet heb ik er een trage 10A glaszekering in zitten. Hoplaa.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
10 Amp glaszekering mag niet eens in een Magnetron... Zekeringen spatten compleet uit elkaar!! Alleen de 2 busjes blijven in de houders zitten...
Op 10 oktober 2020 19:06:40 schreef smd:
10 Amp glaszekering mag niet eens in een Magnetron
Nooit geweten. Staat dat ergens? Waarom zouden ze uit elkaar spatten? Komt dat door de zelfinductie van de 2500VA trafo?
EricN
Ik heb het al wel eens tegen gekomen maar ook dat is geen probleem. Met een stofzuiger kom je al ver hoewel ook dat geen must is. De ophef is me ook een raadsel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is simpelweg een veiligheidseis die aan zekeringen wordt gesteld. Zal ook wel iets te maken hebben met vlamboogvorming. Ik denk dat zandgevuld hier minstens zo belangrijk is als ceramisch, maar bij een zandgevulde zou het glas alsnog weg kunnen spatten zodat het gesmolten zand eruit valt. Hopelijk nadat de vlamboog gedoofd is, maar in keramiek zal het wel beter werken.
EricN
@maarten Ik begrijp de Verschillende specs vd zekeringen maar waarom zou het levensgevaarlijk zijn een ceramische snelle te vervangen voor een trage glas als tss de fabrikanten onderling ze door elkaar gebruikt worden in dezelfde toepassing?
EricN
Onderdelen die met de veiligheid de maken hebben worden aangeduid met een driehoekje in schema en onderdelenlijst. Iemand die eigen spul repareert moet het zelf weten, maar jij repareert voor klanten en dat betekent extra verantwoordelijkheid. Een keramische snelle zekering vervangen door een trage glaszekering vind ik een heel slechte actie.
Vaak zit er ook nog zo'n sticker in het apparaat
EricN
Dit geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom bekende fabrikanten in dezelfde toepassing bij hun apparaat wel trage glaszekeringen gebruiken? De ingenieurs aldaar like living on the edge?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Traag omdat er een trafo achterzit, dan heb je geen keus. En zit er echt een kleine glaszekering zonder zand in? Kennelijk een kwestie van bezuinigen dan, en een toestel dat misschien niet voor alle markten toegelaten zal zijn (soms is het goedkoper om per markt een apart toestel te verkopen, in plaats van een model dat in alle 230V landen verkocht mag worden).
EDIT: In dit geval is het een snelle zekering omdat de trafo er niet achter zit. 8A was ook wat te krap geweest. Dat maakt ook meteen het risico op een vlamboog kleiner, dus in toestellen waar een normale glazekering in zit zal die wel niet gebruikt zijn om de trafo te beveiligen.
Op 10 oktober 2020 21:20:58 schreef Jero3n:
Ok...Gevaarlijk of niet gevaarlijk?
Vrijwel nooit gevaarlijk omdat er een goede metalen doos omheen zit in dit geval, maar je huiszekering kan eruit gaan.
EDIT: in dit geval is een ceramische zekering naar mijn idee niet eens nodig, zie mijn andere edit. Het is wel beter om een snelle zekering te nemen om te voorkomen dat er een relais vastbakt bij een kortsluiting ofzo. Maar echt van levensbelang zal het hier niet zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 10 oktober 2020 19:06:40 schreef smd:
10 Amp glaszekering mag niet eens in een Magnetron... Zekeringen spatten compleet uit elkaar!! Alleen de 2 busjes blijven in de houders zitten...
Mag niet?
In deze magnetron zit als "hoofdzekering" een 20 amp.!!
Wel een ceramische.
maartenbakker
Golden Member
Het woord waar het om gaat is glas, niet dat het een 8A of 10A is. Nu blijkt dat hij niet op een vlambooggevoelige plek zit, maakt het niet zoveel uit.
20A is inderdaad erg merkwaardig, dan is er geen selectiviteit ten opzichte van de stekerzekering (Engeland) of huiszekering (rest van Europa).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Op 10 oktober 2020 22:37:02 schreef EricN:
Dit geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom bekende fabrikanten in dezelfde toepassing bij hun apparaat wel trage glaszekeringen gebruiken? De ingenieurs aldaar like living on the edge?
Dat zijn twee vragen. Gewoon vervangen door het originele type. Punt.
EricN
De vraag netjes ontweken. Ik heb even opgezocht. Glaszekering voor microgolf bij onderdelenleverancier: T10A.(zie foto) Zijn ze daar gek? Verschillende whirlpool schema's geraadpleegd. (Zie foto's). Allen T10A. Staan ze daar te springen voor eventuele advocaten? Bij Siemens specifiëren ze het in de datasheets zelf niet en gebruiken in dezelfde zin 10A en 8A. Ik begrijp dat je het goed wil doen als je iets aflevert maar in deze vind ik de detailfocus net wel wat iets "te". Moest er werkelijk gevaar bij te pas komen zou ik het heus niet doen. Wat mij dan wel in deze verbaast is, hoewel menig printplaat al vuur gevat heeft, hier bij CO wel veel belang gehecht wordt aan het herstellen van printen met de bijhorende gevaren van dien. Dat lijkt mij nu net gevaarlijk, maar zo zal ieder gevoelig zijn voor wat anders zeker? Enfin TS zijn hoofd zal intussen wel aan het exploderen zijn van deze tennis.
@TS : Hoe onveilig voel je je na al deze woordenwisselingen? Hoe schat je het zelf in? Ga je een inwendig onzekerheidsgevoel oplossen met een originele zekering of kun je nogal relativeren?
Op 11 oktober 2020 00:14:51 schreef maartenbakker:
Traag omdat er een trafo achterzit, dan heb je geen keus. En zit er echt een kleine glaszekering zonder zand in? Kennelijk een kwestie van bezuinigen dan, en een toestel dat misschien niet voor alle markten toegelaten zal zijn (soms is het goedkoper om per markt een apart toestel te verkopen, in plaats van een model dat in alle 230V landen verkocht mag worden).EDIT: In dit geval is het een snelle zekering omdat de trafo er niet achter zit. 8A was ook wat te krap geweest. Dat maakt ook meteen het risico op een vlamboog kleiner, dus in toestellen waar een normale glazekering in zit zal die wel niet gebruikt zijn om de trafo te beveiligen.
[...]
Vrijwel nooit gevaarlijk omdat er een goede metalen doos omheen zit in dit geval, maar je huiszekering kan eruit gaan.EDIT: in dit geval is een ceramische zekering naar mijn idee niet eens nodig, zie mijn andere edit. Het is wel beter om een snelle zekering te nemen om te voorkomen dat er een relais vastbakt bij een kortsluiting ofzo. Maar echt van levensbelang zal het hier niet zijn.
Ik las ergens dat keramisch in een magnetron toch aan te raden is omdat glaszekering kan smelten.
Weet je wat?
Ik ga gewoon op zoek naar een keramische buiszekering (Fast) 8A 250v. Volgens mij zijn het de kosten niet en inbouwen is een fluitje van een cent.
Iemand een tip waar ik die kan bestellen zonder dat ik gelijk een doos met 100 stuks moet kopen of zo?