Op 11 oktober 2020 07:48:13 schreef EricN:
@TS : Hoe onveilig voel je je na al deze woordenwisselingen? Hoe schat je het zelf in? Ga je een inwendig onzekerheidsgevoel oplossen met een originele zekering of kun je nogal relativeren?

Hoewel je, zoals jij en ik, best een goede inhoudelijke discussie en analyse kunnen doen, is dat eigenlijk niets voor dit topic. Ik denk ook dat het allemaal wel los zal lopen en dat de keuzes van Sharp niet perse beter of slechter zijn dan die van Whirlpool, maar het advies van RAAF12 is in principe juist. Een zekering vervang je, als het even kan, door de originele.

@TS: voor 100 stuks hoef je niet bang te zijn, wel dat je er eentje koopt voor de prijs van 10 stuks. Een originele van Sharp is de QFSCA024WRE1 en die mag 2 tot 3 euro kosten. Mogelijk kun je hem op dat typenummer vinden.

Als je bij een winkel als Handyman of online shops geen generieke F8A ceramisch kunt vinden en je moet kiezen tussen iets dat in de buurt komt, denk ik dat de F het belangrijkst is. Omdat er geen grote inductieve last achterzit is het ceramische minder belangrijk, en als het glas stukgaat ligt het ergens in het apparaat. Ook geen ramp.

Tot die tijd kun je hem gewoon gebruiken. EricN zegt terecht dat het niet zoveel uitmaakt. Ik zeg dat het misschien iets uitmaakt als er wat misgaat, maar geen groot veiligheidsrisico. In de praktijk komt dat op hetzelfde neer.

@maartenbakker: Dankjewel :)

Die originele Sharp is niet voor een acceptabel bedrag te vinden.

Ik denk dat ik dan maar op zoek ga naar glaszekering F8A250V

https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=566 snel=fast.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]

Keramische zekeringen EN zandgevuld zijn IDD voor magnetrons. De Inductie is zo heftig als het fout gaat en net zoals eerder gezegd is vlamboog zeker te hoog... Daarom geen glaszekering ook geen zandgevulde glas zekering...

Hetzelfde was de snel schakelende aan/ uitknoppen van CRT TVs, kon ook geen schemerlamp schakelaartje tussen...

Dank voor de hulp heren. Ik ga 'm bestellen. :)

95 cent is best netjes inderdaad.

@smd: normaal wel, alleen hier zit de trafo niet achter de zekering. Vandaar de hele discussie of dat nou wel nodig was.

Komt wel in principe €2,90 verzendkosten bij, want de zekering past in een enveloppie.
Dus bij mekaar is het bijna €4,- Maar misschien heeft TS mazzel.

Op 11 oktober 2020 22:37:43 schreef ohm pi:
Komt wel in principe €2,90 verzendkosten bij, want de zekering past in een enveloppie.
Dus bij mekaar is het bijna €4,- Maar misschien heeft TS mazzel.

Heb er gelijk 2 besteld dus nog net geen 5 Euro. Prima prijsje hoor. Heb er iig geen nieuwe combimagnetron voor ;)

Alle magnetron trafo's zijn gezekerd, beetje raar als het niet zo zou zijn Maarten...

Bij deze is de trafo als ik het schema goed lees, vreemd genoeg alleen met de hoofdzekering van 20A gezekerd, schreef ik al ergens hierboven. Er is dan geen selectiviteit met de huis- of stekerzekering, dus vreemde ontwerpkeuze.

De inductie van die dikke trafo jaagt de 20 A er wel uit hoor... Ja vreemd ontwerp..

Dus zo erg is een T8Atje niet.

Dat kun je daar niet uit concluderen.

Overigens ben ik het wel met je eens "zo erg is het niet" versus "het is beter om". Ik ga voor de laatste, maar ben het daardoor nog niet oneens met de eerste, want het is ook niet zo erg (vandaar dat ik schreef dat hij hem ondertussen gerust kon gebruiken).

Ik kan ook wel een redenatie speculeren waarom er een snelle inzit, maar volgens die redenatie had het voor de hand gelegen om ook meteen een lagere waarde dan 8A te kiezen. Ik kan het dus niet precies duiden maar kennelijk hebben ze een ontwerp van een ander model gepakt en op een paar punten aangepast.

Als je de ontwerpkeuzes van een fabrikant niet begrijpt, is het gebruik van originele of zo origineel mogelijke onderdelen altijd beter, zeker als je het aan een leek adviseert of het een reparatie voor een klant betreft.

Herontwerpen doe ik waarschijnlijk net zo graag als jij, maar liefst als het origineel problematisch was (dus een aanpassing om te verbeteren) of als het origineel onhandig duur of niet meer verkrijgbaar is. In dit geval was origineel geen enkel probleem, dus doe ik het met origineel.

P.S. Toch m'n speculatie een beetje op proberen te schrijven. Een reden om een lichtere zekering te gebruiken kan bijvoorbeeld het gebruik van erg dunne bedrading of printsporen zijn. Dat kwam ik in die LG met slechte deurcontacten nog tegen, verbazend dun draad. Ik zou dan de stroomwaarde van de zekering waarschijnlijk ook lager kiezen, maar alsnog heb je met een trage zekering een klein beetje grotere kans op gevolgschade. Het kan bij het testen van het ontwerp een verschil geweest zijn van "voldoet net niet aan een of andere eis" en "voldoet net wel aan een of andere eis".

Daar ben ik mee eens en voor de duidelijkheid slaagt mijn advies van "een T8A" enkel op dit ontwerp (baksteentrafomicrogolfoven). In andere toepassingen gelden andere adviezen navenant die specifieke situatie. Wat de 20a in het schema betreft kan ik enkel een onduidelijk schema of schemafout bedenken. Zo kom je ze nooit in de praktijk tegen. Mss nadat ik de zekering vervangen heb wel, hahaha. Just kidding voor de duidelijkheid ;-). Ik heb er de voorbije dagen nog eens op gelet en een miele en een wirlpool hadden een T10A en een siemens een F10A. De 8A zijn mss lagere vermogen magnetrons?

Zo, na zo'n 17,5 jaar geen magnetron, gril en oven meer. Lamp,toetsenbord display en grote ventilator voor koeling elektrische componenten doet het nog. Kap er af de twee zekeringen lijken in orde( via doorpiepen met multimeter). Sharp model r-967.

Draait de draaiplateaumotor?

Ik zou beginnen bij de deurcontacten.

[Bericht gewijzigd door EricN op (97%)]