DJefke
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Een klein vraagje: is er een mogelijkheid om te zien welke topics ik al gelezen heb en welke nog niet, of waar een nieuwe reactie in staat? Ik heb de FAQ er al op nagelezen, maar daar heb ik niets in gevonden.
Bij alle andere forums waar ik zit, is er een systeem waarbij de icoontjes voor die topics een andere kleur hebben. Dit is wel handig om direct te zien in welke topics iets nieuws staat, zonder deze telkens te moeten openen.
bij mij staat er dan een lampje bij de naam van het topic en hier rechts waar een aantal nieuwe staan zijn dan rood
DJefke
Op 10 december 2002 14:52:07 schreef Wouter SSijm:
bij mij staat er dan een lampje bij de naam van het topic en hier rechts waar een aantal nieuwe staan zijn dan rood
Ik zie enkel rode lampjes staan bij topics die vandaag gestart zijn, niet bij de ongelezen topics. De lampjes gaan overigens niet weg als ik een topic gelezen heb.
Jeroen
Moderator
De topics/secties van na je vorige bezoek worden rood. Het blijft rood totdat er een nieuw 'vorig bezoek' is. Dat komt als je minimaal een half uur geen pagina opent.
De meeste forums doen dit zo, omdat het teveel ruimte kost om voor iedereen voor ieder topic bij te houden of het al bekeken is.
DJefke
Op 10 december 2002 15:49:50 schreef Jeroen:
De topics/secties van na je vorige bezoek worden rood. Het blijft rood totdat er een nieuw 'vorig bezoek' is. Dat komt als je minimaal een half uur geen pagina opent.
Aha, inderdaad. MAar dat blijf ik toch een onhandig systeem vinden hoor. Zeker op een forum dat zo uitgebreid is als dit.
De meeste forums doen dit zo, omdat het teveel ruimte kost om voor iedereen voor ieder topic bij te houden of het al bekeken is.
Dit is het eerste forum waar ik opzit dat dit systeem gebruikt. Ik zit op nog 5 andere forums (3 phpBB-forums en 2 forums die door de resp webmasters ontwikkeld werden).
Nuja, het is jullie website natuurlijk. Het was maar een voorstel.
ehh ik krijg van jullie altijd een koekje bij mijn koffiebezoek op deze site.
Ik heb geen idee, hoe dit werkt, maar kun je daar niet in zetten welk topic gelezen is???
Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb er zelf geen verstand van maar kun je niet iets maken dat in dat koekje de meest recente bezoekdatum wordt geregistreerd, en dat bij het laden van de pagina een aantal meest recente topics gecontrolleert worden ofzo?
just a thought.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 11 december 2002 11:19:26 schreef High met henk:
ehh ik krijg van jullie altijd een koekje bij mijn koffiebezoek op deze site.Ik heb geen idee, hoe dit werkt, maar kun je daar niet in zetten welk topic gelezen is???
Dat worden dan hele grooooote cookies. Als je kijkt hoeveel topics er inmiddels zijn.
Marcel
Marcel
Op 11 december 2002 19:13:43 schreef Martijn Berntsen:
ik heb er zelf geen verstand van maar kun je niet iets maken dat in dat koekje de meest recente bezoekdatum wordt geregistreerd, en dat bij het laden van de pagina een aantal meest recente topics gecontrolleert worden ofzo?just a thought.
Dat werkt alleen als je ook alle topics regelmatig leest. Lees je een keer niet dan krijg je wel een aantal nieuwe te zien maar de wat oudere die je nog niet gelezen hebt niet.
Marcel
DJefke
Normaal wordt dat opgeslagen in de database. Voor elke user is er dan per topic een vlag die aan/uit kan gezet worden.
Marcel
De vlag gelezen of niet is in principe maar 1 bit.
Nu 1801 gebruikers en 1722 topics.
1801 x 2722 = 4902322 bits / 8 = 612790 Bytes
= 598 kB alleen voor de vlaggen.
Maar zo kan je dat niet doen.
Als je werkt volgens een netjes relationeel opgezet database model maakt je daarvoor een extra tabel welke een gebruiker aan een topic koppelt. Die beestaat dus uit een byte voor het gebruikers id en een byte voor het topic id.
1801 x 2722 x 2 = 9804644 Bytes = 9,4 MB
Dat is al behoorlijk groter. Ik kan met goed voorstellen dat Jeroen Vreuls dat niet wil.
Marcel
Jeroen
Moderator
Dat is inderdaad de reden. Je krijgt dan een tabel met bijna 5 miljoen rijen. Daar is de ruimte niet voor. De huidige oplossing neemt geen ruimte aangezien het in een cookie wordt gezet.
Zover ik weet houd phpBB het ook niet voor iedere user voor ieder topic bij (ook gewoon één tijd per user).
DJefke
Op 15 december 2002 14:02:51 schreef Jeroen:
Zover ik weet houd phpBB het ook niet voor iedere user voor ieder topic bij (ook gewoon één tijd per user).
phpBB houdt dit wel bij, maar idd niet voor alle topics. phpBB houdt voor elke user bij welke topics er nog niet gelezen zijn sinds vorig bezoek. Dat is idd gelaakaardig aan de situatie hier, maar het verschil is wel dat die vlag verdwijnt vanaf een topic gelezen is en de vlag terugkomt wanneer iemand anders een nieuwe post doet terwijl je nog online bent.
Het systeem van en cookie is ook niet echt waterdicht: ik log vandaag (na een week inactiief geweest te zijn), maar alle topics staan op 'reeds gelezen'.