stroommeting zekeringen

Op 25 oktober 2020 18:28:21 schreef mathiasc:
super, dit is inderdaad hetgeen ik zoek! maar inderdaad vrij prijzig.

Dat heeft zo waarschijnlijk z'n redenen.

Om een indruk te hebben van hoe laag je realistisch gezien kan meten met zo'n ding, hier de specificaties.

- Less than 0.1% error in active and reactive energy over a dynamic range of 1000 to 1 at TA = 25°C
- Less than 0.2% error in active and reactive energy over a dynamic range of 3000 to 1 at TA = 25°C
- Less than 0.1% error in voltage and current rms over a dynamic range of 1000 to 1 at TA = 25°C]

Als je de meegeleverde current probe gebruikt dan is de bovengrens 23kW en ligt de ondergrens waarop dit ding binnen 0,2% kan meten dus op 47W, wat overigens al heel goed is. Dit kan wel verder omlaag als je per kring het maximum bereik op bv 20A plaatst. Lager wordt de fout niet meer gespecificeerd en gaat de betrouwbaarheid van de meting waarschijnlijk snel de dieperik in.

Het is dus best mogelijk dat een gemeten sluipverbruik van 1W in de realiteit 2W is, of omgekeerd.

Kruimel

Golden Member

Op 25 oktober 2020 19:44:38 schreef mathiasc:
ik heb zonet 4x dergelijke stekker besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001494296777.html?spm=a2g0o.product…

ik ga deze flashen met de tasmota firmware en dan enkele testen mee doen hoe laag ik kan gaan voor een betrouwbaar resultaat.

Jij wil sluipverbruik meten en je koopt een WiFi meter... Nu introduceer je precies het sluipverbruik dat je weg wil hebben toch? Ben ik cynisch door te concluderen dat jij nu geld en energie aan het besteden bent om energie en geld te besparen?

fred101

Golden Member

Spanning meten over een zekering vertelt alleen dat er wel of geen stroom loopt. Om te weten hoeveel moet je de impedantie van de zekering weten. Lijkt me erg omslachtig. Met een fatsoendelijke powermeter een rondfje door het huis maken lijkt me makkelijker.

Jij wil sluipverbruik meten en je koopt een WiFi meter... Nu introduceer je precies het sluipverbruik dat je weg wil hebben toch? Ben ik cynisch door te concluderen dat jij nu geld en energie aan het besteden bent om energie en geld te besparen?

+1

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 25 oktober 2020 19:44:38 schreef mathiasc:
ik heb zonet 4x dergelijke stekker besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001494296777.html?spm=a2g0o.product…

ik ga deze flashen met de tasmota firmware en dan enkele testen mee doen hoe laag ik kan gaan voor een betrouwbaar resultaat.

Geloof je echt dat dat zomaar kan? veel succes.

Het begint stilaan duidelijk te worden hoop ik dat je sluipverbruik niet op een goedkope manier kunt meten met een wattmetertje dat bedoeld is om grotere vermogens te meten.
en dat een stroommeting alleen geen enkele info geeft over het werkelijke verbruik van een apparaat dat op stand-by staat..

Ik ben het met New Beetle en kruimel eens dat besparen op sluipverbruik een obsessie kan worden die niet loont.

Je moet ook weten dat sedert een aantal jaar Europa strenge maatregelen heeft genomen naar de fabrikanten toe om het stand-by verbruik drastisch te verlagen.
Sedertdien is dit met een factor 3-10 afgenomen.

Niet vergeten je kamerthermostaat 's nachts wat lager te zetten, je tvdecoder op stand-by en je tuin en opritverlichting niet de ganse nacht laten branden is zowat het enige wat je kunt doen.

Zelfs al stel je sluipverbruik vast, wat ga je er aan doen? Je wekker uit het stopcontact trekken en 'smorgens overslapen? :-)

l

Op 26 oktober 2020 12:38:19 schreef grotedikken:
en dat een stroommeting alleen geen enkele info geeft over het werkelijke verbruik van een apparaat dat op stand-by staat..

Klopt. Maar de stroommeting geeft wel een indicatie of de kWh meter er op gaat reageren. In een kWh meter is nl. een drempel ingebouwd en die is niet afhankelijk van het vermogen, maar van de stroom.
Als de stroom kleiner is dan 0,2% van de nominale waarde, dan mag de meter niks doen. Boven 0,6% moet hij gaan registreren. Het gebied tussen 0,2 en 0,6% is een overgangsgebied. Het is exemplaarafhankelijk wanneer de meter begint te registreren.

Ik vind het ook een beetje zinloos om te gaan meten hoe groot het sluipverbruik is. Je kunt beter een rondje door het huis maken en je bij elk apparaat afvragen of het wel zinnig is dat het dag en nacht aan staat.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 26 oktober 2020 12:52:06 (14%)

Anoniem

Mee eens. Wie slapeloze nachten heeft over of het verbruik lager is dan de inertie van de kWh meter en denkt zo een Wattje gratis mee te pikken, heeft geestelijke bijstand nodig. (het aloude grapje over de schrik dat het lampje in de koelkasten blijft branden als de deur dicht is, in een nieuw kleedje :-) )
En zelfs dan is een stroommeting geen indicatie. De kWh meter draait niet op stroom maar op het product van stroom en spanning en fase.
Als die 90° verschoven zijn is het koppel nul.
En net bij stand-by van apparaten is het schijnbare vermogen vele malen groter dan het werkelijke vermogen en de kWhmeter reageert enkel op dit laatste.

Wat je ook kan doen als je stroomtranfo gebruikt, is je fase draad bv 5 maal er doorheen doen

ASPA-tech.be
Anoniem

Tuurlijk, het probleem komt omdat plug-in wattmeters doorgaans slechts een rudimentaire stroomtransfo hebben met 1 vast bereik en dus onvoldoende gevoelig zijn. Maar ze moeten ook bij een zeer slechte arbeids en vorm factor zoals vaak het geval is voor sluipverbruik met SMPSvoedingen het reëel vermogen er nog kunnen uithalen.
En hoe dan ook, met enkel een stroommeting kun je niks.
Dat zou alleen opgaan bij resistieve belastingen zoals een fornuis of een gloeilamp.

RAAF12

Golden Member

Op 25 oktober 2020 08:56:43 schreef mathiasc:
Goeiemorgen,

ik had graag op alle kringen (zekeringen) in mijn woning de stroom gemeten om bvb zo sluipverbruik en abnormale metingen er te kunnen uithalen.

het is belangrijk dat ik ook kleine verbruiken kan detecteren, bvb tussen 5-50w.

Mathias

Gewoon eenmalig alle apparaten in huis nagaan en het verbruik meten. Deze goedkope metertjes uit China doen ook laag sluipverbruik. Ter illustratie een Senseo die permanent onder spanning staat, die doet 30mA in rust. In werking kan je zelfs de cosinus phi aflezen!
Meten gaat door een stroomtrafo, een draad van de verbruiker door het gat in de behuizing te stoppen.

Iets universeler is er een verdeeldoos achter te maken zodat een willekeurig apparaat met stekker aansluiting te meten is.

Jinny

Golden Member

Ha, ja, die ken ik.
Heb ik ook in mijn (oude) boot zitten.
Condensatorvoeding heb ik wel vervangen door een klein transformatortje....
Werkt uitstekend.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen