ja gelukig wordt het laser spul allemaal al flink goedkoper
4 jaar geleden was een groene dpss echt niet te betalen niet dat een compass 400 mw dat nu wel is op dit moment behalve als je weet waar je moet zijn ;-)
maar goed gelukig kan je voor hobby doeleinden al een hele hoop tegenwoordig

Dat is zo. alleen jammer dat ze die elv dingen beter voordoen dan ze zijn. Toen ik dat pakketje kocht voor ong 800 gulden (software scanners en ext sturing) werd verteld dat je texten kun maken en afbeeldingen. Maar viel vies tegen. je kon wel een tekening maken maar die leek dan in de verte nog niet op wat je op je monitor had gemaakt.. LANG LEVE PANGOLIN

TJA duitsers he niet te vertrouwen lol ;)
opzich de sturing was wel ok alleen de scanners zelf niet
zelfs die mots kunnen betere text maken dan die elv scanners

en nu heb je voor die 800 gulden best een leuk scanner setje al

btw heb trouwens een huis gekocht ;-) in haarlem

[Bericht gewijzigd door ledfreak op ]

Weet iemand toevallig nog een internet adres waar ik voor een mooie prijs een groene dpss laser kan kopen van ongeveer 150 mw? Had laatst een site uit america maar ben deze kwijt. Kon daar een 150 mw kopen voor $500 (€350).
Als iemand iets weet...laat het me a.j.b ff weten.

Tsja, rechstreeks uit china bij dreamlasers vandaan... maar met het risico invoerrechten te betalen en de verzendskosten zijn helaas mega duur :(

jongens ik een vraagie

ik heb gister een "onbekende" laser klasse 1 ir laserdiode op me nachtzicht apparaat gezet
de laserdiode komt uit een cd speler
t module is ongefocust (dus alleen de laserdiode)
is het nou schadelijk als je er in kijkt :S

Als de diode (module) op de manier zoals je hem nu gebruikt zelf klasse 1 is is het veilig. :)

Dat hij uit een klasse-1 apparaat komt zegt niets.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

er stond een sticker op laser klasse 1

Als die sticker op de lasermodule zat is het veilig.

Stickers op de behuizing ("class 1 product" ) zitten op apparaten die als geheel veilig zijn, zoals CD-spelers of DVD-branders waar de laserstraling bij normaal gebruik niet buiten kan komen. De laser in een snelle DVD brander (ook class-1) zou los in klasse 3b vallen.

Ik heb hier een verhaal staan over die laserklassen, maar dat gaat over zichtbaar licht, niet over IR. Ik raad je aan zelf even verder te zoeken.

Een slecht gefocuseerde laser uit een CD speler lijkt me overigens geen gigantisch risico, maar dat staat er los van.

hmm
t stond niet op de diode maar op de behuizign

ok heb wat gevonden ik citeer:

Het lenzenstelsel, de laser en de opnemer moeten klein genoeg zijn om parallel aan de disc te kunnen bewegen. In afbeelding 2 is de werking van het optisch blok weergegeven. Een conventionele gaslaser is te groot voor een opnemer. Een cd leeskop werkt met een halfgeleiderlaser met een optisch uitgangsvermogen van ongeveer 5 mW en die een coherente bundel uitstraalt met een golflengte van 790 nm. Het vermogen van halfgeleiders om licht uit te zenden, wordt reeds jaren toegepast

....
t schijnt dus ongeveer 5 mW te zijn is dit ongefocust gevaarlijk :S

Ik meen eerder dat het vermogen <1mW is van een cd speler. (En daar wor je niet blind van) En van een DVD speler zo'n ~5mW. (wel gevaarlijk).

is 5 mw ir ongefocust al gevaarlijk dan :s

ik kan via via aan een alc 60 laser komen. 150mW argon laser de kleuren die eruit komen zijn blauw/groen. waar moet ik op letten als ik hem ga kopen?

Op 28 maart 2005 09:56:20 schreef Mirage Group:
De Prijs :)

ik had de eigenaar gemaild: de laser was al een keer hervuld. het aantal branduren wist hij niet precies meer.

ik heb hem ook ergens op een veilingsite zien staan :)

het aantal branduren zou wel leuk zijn om te weten...
ik weet ook niet hoeveel keer je zo'n ding opnieuw kan vullen?

Op 25 maart 2005 13:47:06 schreef ledfreak:
btw heb trouwens een huis gekocht ;-) in haarlem

Waar in Haarlem heb je een huis gekocht ?? Weet ik tenminste vanuit welke richting ik regelmatig een beam kan verwachten ;-)

ik kan via via aan een alc 60 laser komen. 150mW argon laser de kleuren die eruit komen zijn blauw/groen. waar moet ik op letten als ik hem ga kopen?

- Meet in ieder geval het vermogen na.
- Meet de spanning over de ontlading om te zien of de druk normaal is. ALC 60's hebben aansluitingen hiervoor op het head meen ik.
- Zoek prijzen op. Laserforum.nl heeft ze, is het met of zonder psu en eventuele verhuistrafo btw ?
- De Laserfaq heeft meer en veel betere informatie, maar de laser alleen hervullen kan maar een (erg) beperkt aantal keren.
Ook de kathode slijt, de optica op de buis zelf wordt smerig, cavity loopt vol met ingebrande troep etc.

Lees in ieder geval ook de laserfaq over de ALC 60 voor zover je dat nog niet gedaan had :)

[edit]
Heb hem ook even opgezocht, de vraagprijs is imho wat `verdacht' laag.
Als hij echter niet echt `end of life' is zou ik het gewoon doen als je zo een laser zoekt. Het is een vijfde van wat de set op laserforum kost, PSU en trafo zijn ook te gebruiken bij een volgende buis.

Aan de andere kant is deze laser voor lasershow-werk ook hard de concurrentie van DPSS lasers aan het verliezen denk ik. Dit gaan moduleren is een dure en lastige hobby. Maar daar hebben we het al eerder over gehad. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

ff een vraag over de alc lasers.
ik heb zelf zo'n laser (alc68) maar ik merk dat als ik de laser op een afstand van ongeveer 10 meter op een muur laat schijnen,de laserpunt ongeveer 2 cm in diameter is.
enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
De lens is in iedergeval nog schoon
kan het eventueel te maken hebben met de ophanging van de lenzen (voor en achter) die met 3 enorme bouten vastzitten ?????

Ik weet niet exact wat de divergentie normaal hoort te zijn ?

Kan inderdaad door het alignment te verbeteren zijn, maar ik weet niet hoe goed / ervaren je daar mee bent ? En anders: eerst afblijven en je inlezen in (alweer) de laserfaq.. :)

Wat bedoel je met een lens op de OC ? Zit er misschien een colliminator op oid ?

Een dikkere straal is wel gemakkelijker veilig te gebruiken.

[img]http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=lase…

ik bedoel deze schroeven. en ik heb er eerlijk gezegt niet zo heel veel verstand van, dus voordat ik ergens met mijn handjes aan ga zitten hoop ik dat iemand kan zeggen waar ik op moet gaan letten

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=laserpic.JPG

oeps ging wat verkeerd met de foto

Op 27 maart 2005 17:54:44 schreef Electrogek:
is 5 mw ir ongefocust al gevaarlijk dan :s

Als je dichtbij kijkt wel. (dichterbij dan enkele tientallen centimeters)

Dat zijn zo te zien inderdaard de stelschroeven voor het alignen van de laser.

Als je er niet zo veel van weet blijf je het beste overal af.
De laser is een ingewikkelt stuk high-tech techniek op het randje van wat technisch haalbaar is/was. Het kosste tienduizenden dollars, is redelijk betrouwbaar maar niet erg onderhoudsvriendlijk of simpel af te regelen.

Als je er het beste qua vermogen en levensduur uit wilt halen heb je de nodige kennis en ervaring nodig, heb je geen zin om die zelf op te doen dan zul je die extern bij een bedrijf in moeten kopen.

Ik kan je er niet aan helpen, en ga er van uit dat er iemand anders dan jij verantwoordelijk is voor de laserveiligheid daar..

Pas op btw, in de laserfaq staat dat de twee interne fannetjes alleen niet voldoende zijn om hem te koelen. Een van de vele manieren om hem om zeep te helpen is onvoldoende koeling.