stereo 4 kanaals mixer met versterker maken

Goedendag allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil graag wat ervaring opdoen met het bouwen van eigen electronica, vooral voor audio-toepassingen.

Op dit moment heb ik op mijn bureau een losse passieve 4-kanaals mixer en een hoofdtelefoonversterker staan om m'n laptop, beamer, PC e.d tegelijk op mijn speakers aan te kunnen sluiten. Ik gebruik actieve studio monitors dus ik heb geen high-power amp nodig. Maar een beetje versterking is wel handig, want de passieve mixer die ik nu heb, dempt het signaal met 12db. Vandaar dat ik er een hoofdtelefoonversterker naast heb gezet. Zie afbeelding hieronder:

Ik zou een poging willen doen om deze twee dingen zelf te combineren in een klein projectje. Het liefst zou ik dan 4 stereo inputs en 2 stereo outputs (headphone + speakers) willen hebben, dus 6 knoppen op een rij. Het zou ook fijn zijn als de frequency-response van de versterking mooi egaal zou zijn tussen 20hz en 20khz.

Is dit makkelijk? Het voelt als een paar potentiometers en 2 opamps + wat weerstanden en caps, maar misschien zie ik dingen over het hoofd.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit zouden aanpakken.

Bedankt!

Wat voor kwaliteit zoek je ? High of Alie express. Ik heb laatst voor iemand dit in een kastje gezet
https://nl.aliexpress.com/item/4000613064698.html?spm=a2g0o.productlis…

met deze
https://nl.aliexpress.com/item/4000715642555.html?spm=a2g0o.productlis…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 28 november 2020 13:39:31 (28%)

Als je veel mogelijkheden wil voor niet te veel geld, dan kun je voor niet pro doeleinden een mixer van Behringer gebruiken. Die hebben tegenwoordig alles aan boord. Uitgebreide regelmogelijkheden, uitgangen met voldoende signaal voor je actieve boxen, effect generatos, bluetooth en USB.

Ik heb deze bevalt goed met kun je 5-12v voeden en dan word die actief

DC 5 V-12 V Stereo Audio Mixer 4 Ingang 1 uitgang
https://www.aliexpress.com/i/4000464742360.html

Wel met 3.5 jack.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zaterdag 28 november 2020 14:52:12 (15%)

Alles met een knipoog ;-)

Dank voor de reacties.

Opzich heb ik de apparaten al, maar het leek me een leuke uitdaging om te proberen ze zelf na te maken en er een geheel van te maken en te leren hoe dat allemaal werkt. Dus zelf wat bouwen op protoboard, ipv een standaardoplossing aanschaffen.

Waar zit hem het verschil in tussen een high-end versterker, iets van ali en iets wat ik zelf kan bouwen? Krijg je snel te maken met vervorming van het geluid?

Heeft iemand een schema dat door een beginner te bouwen is op protoboard? Dus b.v iets met 20 a 30 componenten. Ik heb geen extra dingen nodig zoals EQ / bass-boost of whatever.

Op 28 november 2020 14:50:59 schreef RvEldijk:
Ik heb deze bevalt goed met kun je 5-12v voeden en dan word die actief

DC 5 V-12 V Stereo Audio Mixer 4 Ingang 1 uitgang
https://www.aliexpress.com/i/4000464742360.html

Wel met 3.5 jack.

Dat ziet er wel uit als een mooi ding. Als ik die eerder had gevonden, had ik die gekocht in plaats van mijn twee losse units.

Als ik naar de PCB kijk, zit er niet veel op, dus dan lijkt het me haalbaar om zoiets zelf te maken.

hehe zie je hoeveel erin zit,..heb hier ook vanalles (van semi profi) maar stom genoeg werkt dit mixertje het beste, ik zit ook niet aan de mixer, audio word op apparaat zelf beheerd, pc's, decoder via lan etc.

Als je een concreet plan kunt vinden, waarbij de kwaliteit enorm verhoogd word, knutsel ik wel mee ;)

Alles met een knipoog ;-)

Dat ziet er wel uit als een mooi ding. Als ik die eerder had gevonden, had ik die gekocht in plaats van mijn twee losse units.

Heb hier wel 5 paneeltjes liggen, maar toch deze gekocht, portable erg zuinig (1w mss), heb er ook 1 voor in de tuin voor als mensen zelf audio willen draaien vanaf de phone.

Maar idd die aansluitingen kunnen beter, verder zit er zo weinig dat ik me afvraag wat er beter aan kan. :)

Alles met een knipoog ;-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dit lijkt mij een goed idee, een nuttig en haalbaar leerproject.
Ik stel maar wat voor:
* inderdaad twee opamps, of zelfs twee onder 1 dak, bv. TL082
* voeding uit een 12V-stekkerblokje, 15V= of zelfs 18V= kan ook
* inkomende spanning fatsoeneren met een elco, serieweerstandje, nog een elco; waardes allemaal weinig kritisch
* hulpvoedingsspanning maken met twee gelijke weerstanden, en een kleine elco naar massa
* vanaan die hulpspanning een betrekkelijk grote weerstand naar elke "+" oftewel niet-inverterende ingang
* vanaf de opampuitgangen naar de uitgangspluggen met een elco en, om het korstluitvast te maken, een kleine serieweerstand, bv. 100 ohm
* vanaf de opamp-uitgangen een tegenkoppelweerstand naar de inverterende ingangen
* vanaf de inverterende ingangen ook een serieschakeling van weerstand en elco naar massa; de verhouding tussen deze weerstand en de tegenkoppelweerstand bepaalt de versterking
* vanaf elke ingang een weerstand naar de niet-inverterende ingangen, eventueel voorafgegaan door een potmeter.

Teken dit eens uit als eerste oefening!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@big_fat_mama

Zou er iets beter kunnen aan dit mixertje ? op de aansluitingen na ? zou potmeters vervangen iets bijdragen, werken nu goed, zit geen stof tussen oid, ook lijkt dit mixertje wel iets aan storing te filteren, maar er zit belachelijk weinig in :)

@nschagen

Ook het ground-loop effect in de gaten houden, ik zie pc staan, en die gooien nogal wat storing eruit.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2216581#2216581

Alles met een knipoog ;-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou er iets beter kunnen aan dit mixertje?

Zonder een schema te zien kan ik daar weinig op antwoorden. We zeggen hier al eens licht dat we geen kristallen bol hebben, en zo is het maar net, ook voor mij. Maar het geringe aantal onderdelen lijkt mij een positieve indicatie.

Goede opmerking: mechanische componenten kunnen het verschil maken. Potmeters, maar ook in/uitconnectors, zelfs de voedingsconnector.

En bepaalde perfectionisten zouden de keuze van de opamps in vraag kunnen stellen, maar nmbm zullen slechts weinigen het verschil horen tussen een TL081/082/084 en al wat zogezegd superieur is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ok, ik heb even een simpele schets gemaakt. Om tijd te besparen heb ik het even versimpeld naar een 2-kanaals mixer.

Het idee is om m.b.v potentiometers de kanalen bij elkaar te mixen maar left/right gescheiden te houden. Ik heb dan eigenlijk van die dual potentiometers nodig, omdat ik geen losse knoppen voor left/right wil hebben.

Daarna voor left en right een op-amp (b.v TL072) die het signaal 10x versterkt. Die 10x is een beetje een gokje. Ik ben deze pagina aan het bestuderen over voltages en decibels maar ik vind het nog vrij verwarrend allemaal:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Ik neem aan dat door de weerstanden correct te kiezen, ik een versterking van 14db kan realiseren, net zoals de versterker die ik nu heb, met een volume potentiometer erachteraan.

Is het gebruikelijk om logaritmische potentiometers te gebruiken in dit soort toepassingen? Ik vind ze namelijk erg duur. :X

Ik ben een complete beginner en ik weet weinig van versterking en hoe line-level audio signalen er pricies uitzien. Ik verwacht dat er super veel misgaat met een oplossing als deze. Om een voorbeeld te noemen: Ik zie ook heel vaak filters/caps in dit soort schakelingen maar het is me niet echt duidelijk waar ze voor nodig zijn.

Kunnen jullie me wat ideeen geven over hoe je dit beter maakt?

Hartelijk bedankt!

Arco

Special Member

Lineair kan ook, maar dat geeft een heel onprettige/onnatuurlijke regeling. En prijsverschil is er trouwens nauwelijks.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind die splitmix4 wel een leuk ding, op het eerste gezicht, die wil ik wel eens proberen, het zou een mogelijke oplossing zijn voor mijn (luxe) problemen.
Maar hoe-ie nou precies werkt dat begrijp ik nog niet helemaal, een intern schema zou veel helpen, veel aansluitingen trouwens.

https://artproaudio.com/product/splitmix4-four-channel-passive-splitte…

Op 2 december 2020 14:47:30 schreef nschagen:
Ok, ik heb even een simpele schets gemaakt...

De schets is wat te simpel volgens mij, als je de bovenste potmeter op 0 draait werkt de potmeter eronder ook niet meer.

Maar waarom zoek je niet eens op Goo.. naar een beter schema en één die al eens gemaakt is? er is zoveel moois te vinden ;)

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De eerste opmerking van @MGP is correct: er hoort een redelijk grote serieweerstand na elke loper.

De tweede bekoort mij minder: De topicstarter heeft vanaf dag 1 aangegeven dat het een leerproject betreft, en hij het dus graag zelf wil uitvlooien en begrijpen. Dat is toch prachtig?! Voor en van mij verdient het alle steun. Enne, zelfs als er over het web moet gestruind worden, dan kan dat op heel veel manieren, waarom wil toch iedereen reclame maken voor die ene vieze ouwe gluurder?

Opmerking twee: het schetsje gaat uit van "nul aan massa", dat kan, maar dan moeten de opamps symmetrisch gevoed worden, ttz met een negatieve spanning onderaan ipv ze aan de nul te verbinden. Men deed dit wel met twee 9V-blokjes.

Opmerking drie: een volumeregeling aan de uitgang realiseert men beter net zoals die aan de ingang, dus met een potmeter naar nul.

Opmerking vier: jawel, inderdaad logaritmische potmeters gebruiken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 2 december 2020 16:32:30 schreef big_fat_mama:

De tweede bekoort mij minder: De topicstarter heeft vanaf dag 1 aangegeven dat het een leerproject betreft, en hij het dus graag zelf wil uitvlooien en begrijpen. Dat is toch prachtig?! Voor en van mij verdient het alle steun. Enne, zelfs als er over het web moet gestruind worden, dan kan dat op heel veel manieren, waarom wil toch iedereen reclame maken voor die ene vieze ouwe gluurder?...

Ik zou de eerste zijn om ze aan te moedigen om zelf iets te ontwerpen maar de ervaring zegt dat ze snel de moed opgeven.
Waarom...? dat is omdat ze niet weten wat ze moeten bestellen bij gebrek aan een redelijk schema en als je geen grijpvoorraad hebt om het schema aan te passen is het over en out met het ontwikkelen.
Best eerst een hoop schema's uitpluizen, dat vergroot de kennis en maakt het makkelijker om zelf iets te bedenken.

Trouwens, hij zal zich nog goed genoeg kunnen uitleven met een schema dat wel werkt want het zit er dik in dat er zich allerhande problemen zullen voordoen.

Btw: ik zou die ouwe gluurder niet meer kunnen missen en ik zal niet de enige zijn :) en het is mijn beste maatje!

LDmicro user.

Kunnen jullie me wat ideeen geven over hoe je dit beter maakt?

Volgens mij moeten die condensators zoals op dat ding van mij er ook op zitten om een zooi problemen te voorkomen lijkt me.

Alles met een knipoog ;-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En mag daar ook enige onderbouwing bij aub? We doen hier niet aan toogpraat, hoogstens aan koffieklets, en dan nog enkel tegen betaling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

En mag daar ook enige onderbouwing bij aub? We doen hier niet aan toogpraat, hoogstens aan koffieklets, en dan nog enkel tegen betaling.

Was idd wellicht koffieklets, maar ik mag de koffie corner nog niet in (schijnt niet eens een koffieapparaat te staan), maar lijkt me dat die er niet voor de lol op zitten (ruwweg 50% van de onderdelen), m.a.w. iemand heeft al uitgeplozen dat die condensators er wel op moeten om storingen te voorkomen, maar dat is wel puur giswerk van mij, en tevens mijn beperkte observatie visie :)

Krijg ik nou geld of moet ik iemand betalen ? :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 2 december 2020 16:32:30 schreef big_fat_mama:
De tweede bekoort mij minder: De topicstarter heeft vanaf dag 1 aangegeven dat het een leerproject betreft, en hij het dus graag zelf wil uitvlooien en begrijpen. Dat is toch prachtig?! Voor en van mij verdient het alle steun. Enne, zelfs als er over het web moet gestruind worden, dan kan dat op heel veel manieren, waarom wil toch iedereen reclame maken voor die ene vieze ouwe gluurder?

Ja klopt inderdaad. Mijn doel is niet dat ik een mixer/amp heb, maar dat ik echt snap hoe zo'n ding werkt "from the ground up". Je kunt natuurlijk wel "iets" leren van online schemas, maar ik mis vaak een heleboel uitleg over wat b.v die condensator in de hoek doet of waar die extra opamp voor is, etc.

Ik heb even wat meer onderzoek gedaan en nu ben ik tot het volgende schema gekomen:

De condensatoren op de inputs/outputs moeten als filters werken om de DC weg te filteren. Verder heb ik met een spanningsdeler een 12V source verdeeld om +6V en -6V rails voor m'n opamps te kunnen realiseren.

De waarden van mijn weerstanden zijn redelijk uit de lucht gegrepen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Is dit het moment om het te bouwen op een breadboard?

Hensz

Golden Member

Ik zou eerst nog even googlen op "passi(e)ve mixer" voor een betere schakeling rond de ingang.

Don't Panic!

Op 3 december 2020 22:43:42 schreef nschagen:
..
Ja klopt inderdaad. Mijn doel is niet dat ik een mixer/amp heb, maar dat ik echt snap hoe zo'n ding werkt "from the ground up". ...

Zoveel geduld hebben ze hier niet >:)

De meesten doen daar een paar schooljaren over en dan nog blijft het bij velen aan oppervlakte drijven.

Je hebt veel teweinig ervaring en kennis om zelf iets te ontwerpen, maak iets dat al zou moeten werken, leer ervan, verander de waarden van de componenten en kijk wat ze doen.. en hopelijk heb je een oscilloscoop.

LDmicro user.

Is dit het moment om het te bouwen op een breadboard?

Volgens mij wel, ik heb zelfs breadboards aan de muur hangen op een plank, daar alles opgemonteerd, is niet de bedoeling is maar tijdelijk bedoelt, maar werkt na 7 jaar nog perfect, handig uitwisselen enzo, let wel op met mogelijke losse contacten met een BB.

Gewoon kijken hoever je komt met de mixer, en voor je het weet zien we je webwinkel met zwaar gepatenteerde "handmade" mixertjes wel voorbij komen, en anders heb iets geprobeerd iig, je kunt er niet stommer van worden wel armer.

Ik hou er juist wel van om kant-en-klare modules te kopen, setjes op ALI die ik zelf moet solderen probeer ik ver van weg te blijven, hehe, en dan zoveel mogelijk aan elkaar knopen :)

De waarden van mijn weerstanden zijn redelijk uit de lucht gegrepen.

Deze al gezien, en de rest op youtroep ?
https://www.youtube.com/watch?v=CKaDxZrjaGA&ab_channel=TheOrganicChemi…

Als je het blijkbaar echt wilt weten moet je wiskunde blijkbaar wel aardig op orde zijn :P

Alles met een knipoog ;-)

Electronica is een veelomvattend begrip en gaat héél veel verder dan alleen audio natuurlijk. Wil je het echt snappen dan zal je eerst de basisbegrippen moeten leren, componenten kennis hebben, datasheets leren lezen, omgaan met meetapparatuur etc, etc. En daar zijn opleidingen voor die maanden, jaren duren, met aansluitende cursussen om je kennis op peil te houden. De techniek veranderd continu...

Dat gezegd hebbende kan je best met wat yt filmpjes, napluizen van bestaande schema's en handigheid, zelf wat in elkaar te zetten wat prima werkt. Je loopt vanzelf tegen de grenzen van je kennis aan, frustratie waarom je iets niet snapt of niet het werkt...en dóórzetten totdat het wel werkt.

Probeer wel de basisbegrippen zoals spanning, stroom, weerstand, capaciteit etc. goed te snappen.
Verder nog een link naar een hele goede website die 't voor beginners allemaal perfect uitlegt:
http://www.bcae1.com/

meer over car audio: www.12vhifi.nl