Heb de bme280 als printje met headers gekocht, en middels Dupont kabeltjes gekoppeld aan de esp.
Twee losse printjes dus.

Een BME280, SDS011 en ESP8266 Wemos D1 mini pro zitten samen in een buis. BME ongeveer 10cm verwijdert van de ESP8266. Geen enkel probleem met opwarming. Elke 140s wordt er een sample genomen en naar een database gestuurd.Meestal geeft de BME een lagere temperatuur als een buiten sensor van TFA.

temperatuur BME280

TFA sensor

Luchtdruk BME280

luchtdruk TFA

Lastig om dit te testen als tijdens de test de CV aanslaat en de temperatuur langzaam oploopt. Bijgevoegd testdata van een halfuur ieder seconde meten.

Op 12 december 2020 21:33:00 schreef buckfast_beekeeper:
Geen enkel probleem met opwarming. Elke 140s wordt er een sample genomen en naar een database gestuurd.

Ja maar jij leest niet continu uit zoals TS.

Op 12 december 2020 21:33:00 schreef buckfast_beekeeper:
Geen enkel probleem met opwarming. Elke 140s wordt er een sample genomen en naar een database gestuurd.

Ja maar jij leest niet continu uit zoals TS. Ik begreep ook al in de topics van Blackdog dat vrijwel alle temperatuur sensoren in meer of mindere mate last hebben van selfheating. Wat ook logisch stroom is warmte en je wilt juist een zo zuiver mogelijk meting.

Paar keer per minuut uitlezen is toch wel genoeg? (in 20 seconden gebeuren er geen wereldschokkende veranderingen...)

Op 13 december 2020 00:05:21 schreef benleentje:
[...]Ja maar jij leest niet continu uit zoals TS. Ik begreep ook al in de topics van Blackdog dat vrijwel alle temperatuur sensoren in meer of mindere mate last hebben van selfheating. Wat ook logisch stroom is warmte en je wilt juist een zo zuiver mogelijk meting.

Voor gewone temperatuurmonitoring is het absoluut niet nodig constant te gaan meten. De temperatuur in een huis of buiten gaat in 1 minuut geen grote bokkensprongen maken. Een versterker gaat in 1 minuut niet van een aanvaardbare temperatuur naar een noodtoestand. De BME280 is door Bosch ontwikkelt voor automotive toepassing. Ook daar is geen constante uitlezing nodig. Al is het alleen al om een wat stabielere uitlezing te verkrijgen op een drempelwaarde.

Wil je toch continu monitoring, dan kom je eerder bij een KTY10 uit. Na 'opwarming' gaat die vrij stabiele resultaten geven.

@dekees: je kan 2 BME280 uitlezen SDO aan GND voor adres 0x76 en SDO aan + of open voor adres 0x77.

GUYS NOG EEN KEER.....

Zelfopwarming "is a thing". Het bestaat. Maar deze chip is een paar maten nieuwer dan waar het een issue is. Als dat ding inderdaad continue staat te meten zou ie 1mA gebruiken. Mwah. Moet ie kunnen hebben. Het gaat bij de TS voornamelijk om het bakbeest ESP32 wat in de buurt zit.

Ja volgens datasheet bij 1 Hz uitlezing en oversampling op 1 ligt het stroomverbruik op minder dan 5 uA.

Probleem is veel meer de ESP32. Die wil ik niet uitschakelen want ik wil altijd kunnen inloggen op de ingebouwde webserver. En die geeft dus wel opwarming van de print. Een IR tempsensor geeft 28 graden op de ESP32, 9 graden boven kamertemperatuur.

Dat was 35 graden toen de nog op 100% aktief was.

Is er nog een mogelijkheid om die ESP te koelen door hem thermisch te koppelen met de (aluminium?) behuizing?

EDIT: heb je een fotootje?

Op 13 december 2020 13:59:01 schreef deKees:
Die wil ik niet uitschakelen want ik wil altijd kunnen inloggen op de ingebouwde webserver.

Mijn idee van deze microcontrollers met wifi is dat het leuk is om een ingebouwde webserver te kunnen draaien en soms verdomd handig. Maar eigenlijk moet je het niet willen.

Je kan veel beter ergens in een hoekje een RPI hebben die de data die de ESP vergaart opslaat en presenteert. Als het een product moet woren dan zou je de ingebouwde webserver toch gebruiken: Als ie geen verbinding kan krijgen met de wifi maakt ie een eigen AP waar je wifi-selectie en wachtwoord-invoeren kan doen. Alsmede: Waar moet je de data laten? Vervolgens in normaal bedrijf doe je alleen 1x per minuut de laatste 60 metingen doorgeven o.i.d.

De temperatuurverschillen zijn inderdaad niet zo heel groot. Ik heb gedurende een uur een aantal metingen gedaan met een BMP280. Afwisselend 5 minuten lang met verschillende instellingen. Oordeel zelf.
Of de meetafwijking acceptabel is hangt, denk ik, van de toepassing af. Ook is het energieverbruik van een BME heel iets minder dan de BMP.

Arduino sketch en testdata zitten in de zip.

Erg waardeloze grafiek.
Zo heb ik geen idee wat de werkelijke temperatuur hoort te zijn
Welke methoden er zijn gebruikt.
Nu lijkt het erop dat als de methode hoog is de temperatuur steeds oploopt en met methode laag weer afkoelt.

Zoals gezegd: print vertikaal met BME geisoleerd onder de ESP en goede luchtstroming. Als de print horizontaal ligt krijg je opwarming

Op 13 december 2020 16:14:48 schreef benleentje:
Erg waardeloze grafiek.
Zo heb ik geen idee wat de werkelijke temperatuur hoort te zijn

Ik ook niet, heb geen nauwkeurige thermometer

Welke methoden er zijn gebruikt.

Kun je zien in de sketch

Nu lijkt het erop dat als de methode hoog is de temperatuur steeds oploopt en met methode laag weer afkoelt.

Dat lijkt niet zo, het is precies wat er gebeurt.

Alsmede: Waar moet je de data laten?

Daarvoor heb ik een SD connector op de print gezet, dus voorlopig plek zat (16 GB).

Maar die ESP32 blijft me verrassen. Ik zag dat de code-size begrensd is op 1.2 MegaByte, terwijl er toch 4MB beschikbaar zou moeten zijn.
Dan blijkt dat er 1.2 is gereserveerd voor de applikatie, een tweede 1.2 MB voor OTA (software update via wifi) en de rest is voor SPIFF, dus 1.2 MB voor data files op flash.

Voor de liefhebbers nog een plaatje van de print. U2 is de BME280. Kan wel verder van de ESP links-boven, maar ik ben bang dat dat niet genoeg is.

Op 13 december 2020 16:14:48 schreef benleentje:
Erg waardeloze grafiek.

Mwah! Even puzzelen en blijkt dat de zelfopwarming dus in de orde van 0.15 graad celcius is. Ik weet niet wat je wilt meten, maar dat is door de bank genomen heel prima.

Ik zag dat de code-size begrensd is op 1.2 MegaByte, terwijl er toch 4MB beschikbaar zou moeten zijn.

Dat lijkt me toch al veeel meer als nodig is voor zo'n simpel klusje. (een pic met 100 keer minder geheugen kan dat nog fluitend aan...)

Voor de liefhebbers nog een plaatje van de print. U2 is de BME280. Kan wel verder van de ESP links-boven, maar ik ben bang dat dat niet genoeg is.

Is die print wel vertikaal geplaatst? (anders zit de sensor nog in de warme lucht van de ESP)

Ik denk dat er ook veel warmte zal geleiden door het koper van het massavlak tussen ESP en BME. Dat zou je mooi met een warmtebeeldcamera kunnen bekijken. Ken je iemand met zo'n ding.
Ik zou het massavlak doorslijpen ter hoogte van de woorden "Wifi" en "Tiny". Electronen kunnen die omweg wel maken.

Dat lijkt me toch al veeel meer als nodig is voor zo'n simpel klusje.

Code size is nu 850 kB, dus voorlopig nog geen paniek.

Daarvoor krijg je een Wifi connectie inclusief RSA encryptie en authentikatie, echte TCP/IP stack, FAT32 file systeem, FreeRTOS operating systeem, Http server, SD interface, en koppeling naar sensors BME280 en ADS1115.

Daar zal die PIC met 40K nog wel een hele kluif aan hebben denk ik. :)

Ik heb nu geen last van een behuizing, printje ligt los op tafel.

Het is wel een idee om hem vertikaal te zetten. Daar was ik zelf nog niet op gekomen. Dat kan ik nog wel even testen.

Printje verticaal helpt wel iets.

Temperatuur van de BME280 zakt van 24.0 naar 22.8. Kamertemp ligt rond 19, dus nog altijd 4 graden te veel.

Chip moet op een 'thermisch eilandje' zoals gezegd...
RSA encryptie voor temperatuuruitlezing? :) :)

Ja, thermisch eiland inderdaad, maar dat gaat me toch iets te ver op de bestaande print.

Temperatuur is erg gevoelige info en moet natuurlijk goed beschermd worden. :)

Ik zag wel OpenSsl voorbij komen in de libraries. Al weet ik niet exact of en waar dat gebruikt wordt. Goed kans dat je ook een secure HTTPS server kunt starten als je zou willen. Tutorials genoeg te vinden.

Gelukkig hoefde ik maar een klein stuk zelf te schrijven. Het grootste deel komt uit libraries.

Ja, thermisch eiland inderdaad, maar dat gaat me toch iets te ver op de bestaande print.

Als je toch een redesign gaat maken kun je dat toch aanpassen? (en op deze print even 'as is' aannemen dat de temperatuur iets te hoog wordt aangegeven.)

Dankzij rew kreeg ik vanmiddag een BME280 binnen op een eigen printje. (Tante post heeft het druk tegenwoordig blijkbaar).

Er zijn een aantal verschillende modellen in omloop. Deze is voor 3V3, en heeft dus geen regelaar aan boord die extra warmte genereert. Op het printje zit alleen de sensor en een 4-tal weerstanden.

Even naast elkaar gezet om ze te vergelijken:

Dan blijkt het volgende:
BME280-1 (naast de ESP32)
- Temperatuur loopt op van 19.2 naar 23.5 graden
- Vochtigheid loopt terug van 56 % naar 42 %
- Druk blijft konstant op 1016 hPa

De andere BME280 (op een eigen printje, 40 cm verderop)
- Temperatuur blijft vrijwel stabiel op (19.5 tot 19.7 graden)
- Vochtigheid blijft vrijwel stabiel op (54.0 % tot 53.0 %)
- Druk blijft stabiel op 1016 hPa.

Dus de zelf-opwarming van een losse module is te verwaarlozen.

Ik zou verwachten dat de beide sensors op hetzelfde punt starten. Dat is niet helemaal wat er gebeurt, maar ze liggen wel dicht bij elkaar.