Advies gevraagd over voeding Philips 55PDL8908S/12 Led TV

Ik heb een Philips TV met een grote glasplaat en is 6 jaar oud. Gisteren ging er een lampje knipperen en gaat nu niet meer aan. Volgens de winkelier zou dit de voeding zijn.

Ik heb de tv opengemaakt aan de printplaat FSP194-4FS01 is op het oog geen onderdeel te zien dat zou zijn doorgebrand.

Wie herkent de klacht, of weet de meetwaarden die ik kan controleren? Er is ook geen backlight.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt meten of er spanningen uit de voeding komen, maar het zal je mainboard wel zijn (kans 95% bij hogere modelreeksen met eindcijfer 7 of 8). Hoe vaak achterelkaar knippert het lampje?

Voor een groot en relatief zeldzaam toestel (collectors item) als het jouwe, loont het om het mainboard op componentniveau te repararen. Als het om een losse BGA chip gaat, kom niet in de verleiding om te rehotten of reflowen. Voor weinig méér heb je een professionele reball en speelt hij nog jaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet op gelet. Knippert nu niet meer

Sluit me aan bij Maarten, moederbord issue..

Dan werken de backlight leds ook niet?

Weet iemand welke spanning ik moet meten van de voeding naar het mainboard.

Dan weet ik in ieder gevaL zeker of de voeding goed is.

Als het mainboard kapot is dan is dit al de vierde in 6 jaar tijd.

maartenbakker

Golden Member

Ik of iemand anders zal morgen de schema's wel even opzoeken, maar in principe als de standbyspanning aanwezig is heb je al grote kans dat de voeding goed is.

De mainboards waren een zwak punt en zijn door Philips waarschijnlijk nooit of heel kort op het einde, probleemloos geproduceerd, ze gaan dus vroeg of laat stuk, maar 4 stuks in 6 jaar vind ik wel erg veel. Waarschijnlijk heeft specifiek dit type toestel een slecht thermisch design? Na professioneel reballen was er met deze borden geen probleem meer maar die procedure werd door Philips niet ondersteund.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uiteindelijk is dit een gewone QFU1.2 in een mooi jasje met de klassieke issues van een QFU.

Er zitten op het mainboard diverse SMD zekeringetjes op. Er is ergens 3,3V, 5V, 12V en wat van dat gedoe op te meten. Ook ergens 1,8 dacht ik.
Als die er de eerste twee minuten na stekker in stopcontact te meten zijn, zal je wel de gelukkige zijn die aan de beurt is voor een reball :-)

Weet al iemand de meetwaarden?

Mainbord eruit gehaald en je zag inderdaad dat deze nat is geweest.

Meetwaardes geeft Beeldbuisje al op, zoals beschreven bij de SMD zekeringetjes op MB.Moederbord is niet Nat geweest , maar is uit rubber gedropen siliconen, voelt ook vettig

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi KiraMinoes,

Is het gelukt je tv te repareren??

Heb precies hetzelfde probleem denk ik. De tv viel de laatste tijd ineens uit tijdens tv kijken. Gisteren ook weer, beeld toonde ineens allemaal gekleurde strepen en viel toen uit. Nu gaat het beeld niet meer aan. Het rode standby lampje knippert herhaaldelijk 2x.

Zou top zijn als je een oplossing kan delen ? Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Je kunt dezelfde tests doen die aan de TS zijn aangeraden.

De kans dat twee mensen een voedingsprobleem hebben met een QFU is heel klein. Meestal is het een losse BGA op het mainboard.

Ook een aanwijzing dat je niet hetzelfde probleem hebt: Bij de TS knippert er niets meer, bij jou 2 keer. 2 keer kniperen is 99% het mainboard; de standbyvoeding doet het in elk geval nog. Omdat het een bijzonder / zeldzaam / mooi toestel is en bovendien 55", loont reballen van de genoemde BGA wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 november 2020 11:21:40 schreef KiraMinoes:
Ik heb een Philips TV met een grote glasplaat en is 6 jaar oud. Gisteren ging er een lampje knipperen en gaat nu niet meer aan. Volgens de winkelier zou dit de voeding zijn.

Ik heb de tv opengemaakt aan de printplaat FSP194-4FS01 is op het oog geen onderdeel te zien dat zou zijn doorgebrand.

Wie herkent de klacht, of weet de meetwaarden die ik kan controleren? Er is ook geen backlight.

Hi ik heb precies het zelfde tv en zelfde probleem !!
Is bij jouw opgeloste kan jij mij helpen ??

Op 19 december 2020 14:06:02 schreef maartenbakker:
Je kunt dezelfde tests doen die aan de TS zijn aangeraden.

De kans dat twee mensen een voedingsprobleem hebben met een QFU is heel klein. Meestal is het een losse BGA op het mainboard.

Ook een aanwijzing dat je niet hetzelfde probleem hebt: Bij de TS knippert er niets meer, bij jou 2 keer. 2 keer kniperen is 99% het mainboard; de standbyvoeding doet het in elk geval nog. Omdat het een bijzonder / zeldzaam / mooi toestel is en bovendien 55", loont reballen van de genoemde BGA wel.

Hi ik heb precies het zelfde tv en zelfde probleem !!
Is bij jouw opgeloste kan jij mij helpen ??

maartenbakker

Golden Member

Ik heb niet zo'n TV, maar de meeste mainboardstoringen bij de QFU-reeks waaronder dit toestel valt, kun je oplossen door de processor te laten reballen. Forumlid deusjevoo kan dat doen. Andere oplossingen doen het niet of kort.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 februari 2021 14:19:58 schreef maartenbakker:
Ik heb niet zo'n TV, maar de meeste mainboardstoringen bij de QFU-reeks waaronder dit toestel valt, kun je oplossen door de processor te laten reballen. Forumlid deusjevoo kan dat doen. Andere oplossingen doen het niet of kort.

Ok ! Weet je hoe ik met ( deusjevoo) contact kan opnemen ??
Alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Met de zoekfunctie bovenin kun je zoeken op gebruiker, dan kun je vanuit een van zijn berichten op zijn naam klikken en dan staat zijn mail in zijn profiel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 februari 2021 18:36:59 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 februari 2021 18:36:07 schreef maartenbakker:
Met de zoekfunctie bovenin kun je zoeken op gebruiker, dan kun je vanuit een

Dank je wel !!

[Bericht gewijzigd door GITADU op dinsdag 2 februari 2021 19:04:22 (27%)

Kan iemand mij helpen? Ik heb een Philips 55PDL8908S/12 en hij gaat niet meer aan. Het LED lampje knippert 2x. In het verleden viel hij regelmatig uit. Ik lees dat meer personen dit probleem hadden. Ik kan het main board niet meer te koop vinden. Er stond ergens dat ik iets met een BGA chip op het moederbord kon doen. Kan iemand mij uitleggen wat dat is? Bedankt

fred101

Golden Member

2 topics over het zelfde wordt niet gewaardeerd

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 maart 2023 18:56:25 schreef fred101:
2 topics over het zelfde wordt niet gewaardeerd

Nope, maar Peter gaat 9/10 hetzelfde aan de hand hebben zoals al de rest... reballen der BGA chip _/-\o_

fred101

Golden Member

Volgens de TV guru's is het 99% zeker een reball lees ik hierboven.

Ik had de rest niet gelezen, dacht dat dit topic over de voeding ging maar bleek een oude koe te zijn en blijkbaar heeft Peter ook geen voeding probleem.

Ik heb 2 keer een reball gedaan (Fluke scopemeters) maar als je dat niet veel doet en geen reball station hebt, geen stencils etc is het een een vreselijk gedoe. Met een pincet 100 balletjes plaatsen, dan het kreng uitlijnen en het solderen zelf. Hooguit als ik het bij een apparaat van mezelf moet doen wat ik echt graag wil houden. .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ook wij hebben deze tv en sinds paar dagen geen beeld meer alleen de knipperende led. Hoe kom ik in contact met iemand naar wie ik de electronics kan opsturen om indien mogelijk te laten repareren?

Advertentie zetten in "vraag en aanbod". Locatie vermelden.