motor draairichting veranderen met relais en noodknoppen

Hallo,
Ik heb een 12volt gelijkstroommotor en wil deze door middel van een drukknop kunnen starten totdat totdat het te bewegen element tegen een hendelschakelaar komt. Dan valt de motor uit. Bij het naar links draaien zal altijd dezelfde hendelschakelaar tegengekomen worden.
Bij het indrukken van de andere knop loopt de motor andersom. Ook hier stop de motor wanneer tegen de andere hendelschakelaar gedrukt wordt.

Dank u wel voor deze informatie welkom op dit forum.

Verwacht u iets van ons? Of was het gewoon een mededeling?

Klik anders eens op deze link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/90244#highlight=kippenluikje

[Bericht gewijzigd door Sparks op zaterdag 31 oktober 2020 19:03:45 (32%)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

bedankt voor uw antwoord en de link naar die eerdere post. We komen in de buurt maar we zitten met 2 drukknoppen om de motor te starten (links of rechts) en met 2 stopschakelaars. Ik heb al heel wat schema's opgezocht maar geraak er niet :( dus moest iemand wat kunnen helpen met het schema ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Teken eens een bedrading die voor het ene geval werkt. En kijk wat je zou moeten wijzigen voor het andere geval.
De schakelaars en/of relais zullen dus deze twee gevallen moeten opleveren bij bediening.

Wat de eindschakelaars betreft, daarvan heb je al een voorbeeld cadeau gekregen. Er zijn nog andere mogelijkheden: welke draden zijn alleen in het geval 'links' in gebruik? Welke in het geval 'rechts'? Daarmee kun je iets doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit is altijd mijn basis schema en daar kan je zelf nog eindschakelaars aan toevoegen

raambediening laatste.tif

Jacques van Montfort

Het contact van de linkerkant zet je in serie met naar links draaien. Als links bereikt is verbreekt dit contact het signaal van je drukknop. Andere kant precies hetzelfde.

Gegroet,
Dit is de enige juiste manier om motoren veilig te schakelen zonder gebruik van electronica schakeling.
Terug loop diode zijn enkel nodig bij DCV Relay niet bij ACV contactoren.

De tekst op dat plaatje is erg autistisch

@mapy,
Maar goed dat er zekeringen inzitten. Die kun je allemaal vervangen als je tegelijk 'vooruit' en 'achteruit' indrukt.

Shiptronic

Overleden

En Ts heeft enkelpolige relais, daar de com aansluitingen naar de motor en + en - op de wissel contacten, dan kan je nooit sluiting krijgen als je beide relais bediend.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld, maar als je het zo wil doen heb je een ander type relais nodig. Met het relais dat je nu hebt moet je de drukknop vast blijven houden, ik weet niet of dat de bedoeling is? Zoja dan heeft een noodstop niet veel zin, want je staat erbij om het te bedienen. Als je de hulpcontacten K1-2 en K2-2 wegdenkt heb je wat je wilt.

Kijk maar of je er iets mee kunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hans Als ik zo naar je beschikbare materialen kijk draait de motor alleen zo lang je een drukknop indrukt ;je hebt geen noodstopschakelaars maar eindstopschakelaars.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Volledig schema voor DCV motor sturing enkel werken met drukknoppen en relay schakeling .
Aan jullie de keuze om hier verder mee aan de slag te gaan .
Groetjes Mapy.

Lambiek

Special Member

Op 24 december 2020 18:43:42 schreef Mapy:
Volledig schema voor DCV motor sturing enkel werken met drukknoppen en relay schakeling .

Die noodstop zal wel lekker werken op deze manier.

Aan jullie de keuze om hier verder mee aan de slag te gaan

Nou liever niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Ja, klopt. Die had ik maar niet genoemd. :)

Mapy moet even een paar daagjes terug naar school denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

En dat is nou net de enige echt wettelijk verplichte knop. Op alle bedienposten. De belangrijkste dus.

Lambiek

Special Member

Ow, ik dacht dat dat de startknop was. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Op 24 december 2020 18:43:42 schreef Mapy:
Volledig schema voor DCV motor sturing.......
Aan jullie de keuze om hier verder mee aan de slag te gaan .
Groetjes Mapy.

Waarom krijg ik als ik ernaar kijk een beetje hoofdpijn, zo moeilijk te volgen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 december 2020 21:13:41 schreef vergeten:
Waarom krijg ik als ik ernaar kijk een beetje hoofdpijn, zo moeilijk te volgen :)

Zonder nadenken gewoon bouwen en kijken wat hij doet al of niet in een simulatieprogramma. Dan heb je geen koppijn.

Gegroet ,
Ik heb maar simpel master diploma in industrieel electro ingeniering met 25jaar praktijk ervaring in HS/MS/LS + ZLVS .
Kan zijn dat ik niet weet hoe veilig ik een schakelaar moet aansluiten en wat zijn juiste plaats is een een schakeling .
Sorry daar voor.
MVG
Mapy

Ik weet niet wat opleiding TS doet ;auto techniek of sterk stroom?
maar dit is niet echt leerzaam; de drukschakelaars hadden een maak en verbreek contact moeten hebben of de relais meerdere contacten om sluiting te voorkomen bij tegelijk indrukken.
Bij sterkstroom zou de belasting(motor) in de verkeerde (Franse) wisselschakeling zitten ;verboden; de spanning blijft op de stilstaande motor staan!! En in een schema worden de noodstoppen en stopknop in serie aangesloten .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 26 december 2020 14:54:52 schreef Mapy:
Ik heb maar simpel master diploma in industrieel electro ingeniering met 25jaar praktijk ervaring in HS/MS/LS + ZLVS .

Je hebt dit en je kunt dan niet een simpel werkend schema tekenen?

Kan zijn dat ik niet weet hoe veilig ik een schakelaar moet aansluiten en wat zijn juiste plaats is een een schakeling .

Dat zou je toch wel verwachten naar wat je hierboven schrijft.

Sorry daar voor.

Maakt niet uit, je probeert het. Maar hier heeft de TS niet zo veel aan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

TS heeft al bijna 2 maanden niet meer gereageerd.