DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

De reden niet een MAC te gebruiken:
Je vaste IP staat altijd buiten het DHCP bereik. Dus hoeft je router helemaal niet te weten dat dit apparaat daar zit.
Als je nu een MAC gebruikt om IP toe te wijzen heb je de installatie ineens van de router afhankelijk gemaakt.
Vervang je dit apparaat dan moet je in de router gaan rommelen om dit apparaat te laten werken. Als je iets in een apparaat doet moet je liefst instellingen in dat apparaat zetten (object-oriented-thinking).

Voorbeeld:

  • Je hebt DCHP 192.168.0.0 tot 192.168.0.99
  • En je hebt 100 netwerkdisks (of iets anders) op 192.168.100 tot 192.168.199
  • Nu gaat die op 192.168.25 kapot, die vervang je door een andere waarop je IP adres 192.168.25 instelt en alles werkt weer
  • Je bent nu onafhankelijk van de router, je kunt dit als gebruiker zonder systeembeheerder-dingen te doen

Je kunt natuurlijk wel een MAC gebruiken maar dan ben je afhankelijk van of de router dit kan. Later bij een andere router werkt dit misschien niet. En als je ooit de router vervangt moet je al die MACs opnieuw instellen. Ik ben al de tel kwijt hoeveel routers ik heb gehad.

Arco

Special Member

Je kunt natuurlijk wel een MAC gebruiken maar dan ben je afhankelijk van of de router dit kan.

Dat kan iedere router uit deze eeuw... ;) (op misschien wat chinese rommel na...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Het hangt van je netwerk af en hoeveel daar in wijzigt.

Ik heb in de netwerken die ik beheer het liefst alles statisch ingesteld op het apparaat zelf. Geen gedoe met routers, switches en servers en als ik eens wil pingen of een apparaat wakker is kijk ik in mijn lijstje wat het IP adres moet zijn. Bovendien heb ik dezelfde IP adressen voor dezelfde apparaten in verschillende netwerken (bijv. de server zit altijd op een bepaald IP adres). De verschillende netwerken zijn uiteraard niet gekoppeld op enige manier.

Aantal systemen is zeer beperkt per netwerk, allemaal vast (komt niet van z'n plaats en voor het overgrote deel bekabeld netwerk) en er verandert weinig.

Bij een groot netwerk met allerlei mobiele apparaten die het ook op andere netwerken (4G, wifi bij de klant) moeten doen zonder gedoe is dynamisch ingesteld op het apparaat natuurlijk makkelijker.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 23 december 2020 11:23:28 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 december 2020 10:41:14 schreef Arco:
[...]
Dat is bij iedere router anders. Bij mij lopen de dynamische adressen standaard van 1 t/m 200.
Of een statisch adres binnen of buiten dat bereik zit is totaal onbelangrijk: het werkt altijd. (zolang het maar een 'kloppend' IP adres is)

Ik kan het in de router gewoon instellen welke range dynamisch wordt toebedeeld.

Op 23 december 2020 11:16:47 schreef Hoeben:
De reden niet een MAC te gebruiken:
Je vaste IP staat altijd buiten het DHCP bereik. Dus hoeft je router helemaal niet te weten dat dit apparaat daar zit.
Als je nu een MAC gebruikt om IP toe te wijzen heb je de installatie ineens van de router afhankelijk gemaakt.
Vervang je dit apparaat dan moet je in de router gaan rommelen om dit apparaat te laten werken. Als je iets in een apparaat doet moet je liefst instellingen in dat apparaat zetten (object-oriented-thinking).

Voorbeeld:

  • Je hebt DCHP 192.168.0.0 tot 192.168.0.99
  • En je hebt 100 netwerkdisks (of iets anders) op 192.168.100 tot 192.168.199
  • Nu gaat die op 192.168.25 kapot, die vervang je door een andere waarop je IP adres 192.168.25 instelt en alles werkt weer
  • Je bent nu onafhankelijk van de router, je kunt dit als gebruiker zonder systeembeheerder-dingen te doen

Je kunt natuurlijk wel een MAC gebruiken maar dan ben je afhankelijk van of de router dit kan. Later bij een andere router werkt dit misschien niet. En als je ooit de router vervangt moet je al die MACs opnieuw instellen. Ik ben al de tel kwijt hoeveel routers ik heb gehad.

Waar houd je dan bij welke IP al vast zijn uitgedeeld en welk apparaat het is? Ik verwijder gewoon de kapotte disk uit de lijst en wijs het adres toe aan de nieuwe disk. Duurt net geteld 1 minuut. Uitvlooien hoe je het betreffende apparaat van een vast adres voorziet duurt in de meeste gevallen al langer. Elke router dat ik al heb gehad kan gewoon een range ingeven en vaste ip toewijzen. Huidige is een Fritzbox. Zelfs met een vast IP op het apparaat geeft de router dit weer in de aangesloten apparaten.

Op 23 december 2020 11:22:08 schreef Henk H.:
Het hangt van je netwerk af en hoeveel daar in wijzigt.

Ik heb in de netwerken die ik beheer het liefst alles statisch ingesteld op het apparaat zelf. Geen gedoe met routers, switches en servers en als ik eens wil pingen of een apparaat wakker is kijk ik in mijn lijstje wat het IP adres moet zijn. Bovendien heb ik dezelfde IP adressen voor dezelfde apparaten in verschillende netwerken (bijv. de server zit altijd op een bepaald IP adres). De verschillende netwerken zijn uiteraard niet gekoppeld op enige manier.

Aantal systemen is zeer beperkt per netwerk, allemaal vast (komt niet van z'n plaats en voor het overgrote deel bekabeld netwerk) en er verandert weinig.

Bij een groot netwerk met allerlei mobiele apparaten die het ook op andere netwerken (4G, wifi bij de klant) moeten doen zonder gedoe is dynamisch ingesteld op het apparaat natuurlijk makkelijker.

Hangt gewoon af hoe je start. Kijk ik naar de IP verdeling op het werk, dan is 10.0.xxx.yyy de ene server ruimte. 10.1.xxx.yyy een andere. Voor je 255 server ruimtes hebt, heb je al wel wat te verbinden. Wat aangesloten zit op de serverruimte wordt dan weer opgedeeld per gebouw. 10.1.10.yyy is het eerste kunstwerk. 10.1.20.yyy het 2de kunstwerk. In elk kunstwerk zit dan weer de switch op een vast IP, net zoals de PLC, CCTV server, UPS, camera 1, camera 2, ... Tussen de IP wordt ook ruimte gelaten. switch 0...9, PLC 10...19, .... Pingen wordt zo wel heel simpel. Kanaal? Kunstwerk? Toestel?

WiFi zit dan weer per ruimte op een 192.168.xxx.yyy.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 23 december 2020 11:43:58 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wow! Bedankt voor alle antwoorden. Het duizelt me.

Ik heb een Ziggo Connect Box.
DHCPv4-server staat aan op de Connect Box. Aan laten staan?
UPnP staat ook aan. Uitzetten ivm security?

Begin lokaal adres: 192.xxx.xxx.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Aantal apparaten: 245
Lease tijd 3.600 seconden

Ik zie een lijst met "Verbonden apparaten".
Van elke apparaat zie ik o.a. het Mac-adres.
Onderaan de lijst kan ik een IP-resrevering toevoegen met een Mac-adres. Het IP-adres is al ingevuld.

Kan ik het door de router ingevulde IP-adres gebruiken voor de reservering?
Is een gereserveerd adres hetzelfde als aan statisch adres?

Shiptronic

Overleden

Ja bij het MAC-adres het MAC-adres van de shelly invullen, en bij IP een adres wat nog niet gebruikt is, en wat je zelf handig vind, bv. .200 , dan weet je dat voortaan dat IP adres .200 voor/van je shelly is

Succes!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

DHCP helemaal uit is niet heel erg handig, tablets telefoons en ander mobiel spul lekker op DHCP houden.

De tips die al gegeven zijn, als je via DHCP caste adressen kunt toewijzen aan je apparaten zou ik het op die manier doen (ik ken de DCHP server van die ziggo doosjes niet)
Voordeel is dat je ook een centrale lijst hebt van je adressen.

Als je UPNP kunt missen is uitschakelen altijd beter, ik mis het in ieder geval niet.

Henk H.

Golden Member

Op 23 december 2020 11:48:35 schreef Els den Iep:
UPnP staat ook aan. Uitzetten ivm security?

Als je het niet nodig hebt (als alles blijft werken als je het uitzet) dan zou ik het uit laten staan, inderdaad ivm veiligheid. Als iets niet meer werkt kun je het weer aanzetten of uitvogelen welke instelling je moet doen om het wel werkend te krijgen zonder UPnP aan te hoeven zetten. Maar dat lijkt me me een vervolgvraag.

Op 23 december 2020 11:48:35 schreef Els den Iep:

Ik zie een lijst met "Verbonden apparaten".
Van elke apparaat zie ik o.a. het Mac-adres.
Onderaan de lijst kan ik een IP-resrevering toevoegen met een Mac-adres. Het IP-adres is al ingevuld.

Kan ik het door de router ingevulde IP-adres gebruiken voor de reservering?

Ja. Als je het makkelijker vindt om een ander IP adres te gebruiken kun je ook een ander adres invullen. Bijvoobeeld de 200 (of een ander gemakkelijk te onthouden getal) die Shiptronic aangeeft.

Op 23 december 2020 11:48:35 schreef Els den Iep:
Is een gereserveerd adres hetzelfde als aan statisch adres?

Een gereserveerd adres is statisch als in "het verandert niet", dus in de praktijk wel. Apparaat wel op DHCP/automatisch toewijzen laten staan.

Shiptronic

Overleden

Kunnen we eerst zorgen dat de Shelly van TS werkt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@vergeten bedankt.

Als je aangeeft welk router type je gebruikt, dan kunnen we hier aangeven hoe e.e.a. in te stellen dmv screenprint voorbeelden.

Zie mijn vorige post. Het is een Ziggo Connect Box.
Hier zie ik de DHCP instellingen:
http://prntscr.com/w8ffix

@Els, de antwoorden gaan veel verder dan wat je vraagt, dus vast niet allemaal relevant. Wat ik nog nergens gelezen heb is wat nou eigenlijk het probleem is. Waarom zou het een vast IP moeten zijn, wat los je ermee op?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja bij het MAC-adres het MAC-adres van de shelly invullen

@Shiptronic wat gebeurt er als ik het Ziggo modem een harde reset moet geven? Ben ik dan alles weer kwijt? Ik heb namelijk gemerkt dat bij een harde reset het standaard wachtwoord ook weer wordt gebruikt.

@flipflop idd. Het is veel ingewikkelder dan ik gehoopt had. Zie mijn eerste vraag.
Ik weet niet wat ik met een statisch adres op los. Alleen dat er problemen zijn met hoe de Shelly's functioneren en dat ik de suggestie heb gekregen van Shelly om statische ip-adressen te gebruiken.

Shiptronic

Overleden

Statisch of dynamisch maakt niet uit, als je Shelly maar een IP adres heeft binnen de reeks van je thuis netwerk.

En als je weet welk IP adres je Shelly heeft kan je hem gebruiken.

Ja als je een Hard reset geeft staat alles weer op default. En zal je het een en ander opnieuw moeten invoeren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dames en heren, ik dank u allen hartelijk voor het meedenken. Echterrrr, ik kan met begrijpend lezen het tempo van de antwoorden niet bijhouden. Ben nu pas bij pagina 2.
Ik heb besloten om, voor de zekerheid, de Shelly's een statisch oftewel vast oftewel gereserveerd IP-adres buiten de DHCP range van de router te geven. Dat is een voorlopige conclusie op basis van uw discussie.

Nu rest nog "slechts" de vraag:
1. Hoe creeer ik op mijn Ziggo Connect Box een serie DHCP-adressen en een serie "vrije" adressen voor de Shelly's?
((2. Is bij een harde reset van de Connect Box al die noeste arbeid vergeefs geweest?))
Die vraag is inmiddels beantwoord. Wel jammer: het eerste wat Ziggo adviseert in geval van problemen, is een harde reset te geven.
Zal ik voor dit probleem een nieuw topic starten of is dat zinloos?

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op woensdag 23 december 2020 13:02:26 (14%)

Henk H.

Golden Member

In de screenshot die je geeft, beginnen de lokale adressen vanaf 10. Je zou dus een adres uit de reeks 192.168.178.001 t/m 192.168.178.009 kunnen proberen, mits dat niet al in gebruik is voor een ander apparaat.

Je kunt die instelling voor de lokale adressen ook omhoog zetten naar bijvoorbeeld 11 (en dan 10 gebruiken voor de Shelly) of nog hoger zetten.

Kleine opmerking: Ik ken de Ziggo routers niet dus ik weet niet precies welke IP adressen gebruikt worden voor bijvoorbeeld de ethernet poorten en bijvoorbeeld bellen via internet.

Bij uit/aan doen zou het allemaal opgeslagen moeten zijn en daarna dus weer werken zoals ingesteld voor uit/aan doen.

Als je reset naar fabrieksinstelling is uiteraard alles weer weg, incl. wachtwoorden etc.

Dus afhankelijk van wat je precies verstaat onder "een harde reset".

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 23 december 2020 13:05:48 (49%)

Dus afhankelijk van wat je precies verstaat onder "een harde reset".

Volgens Ziggo: Reset knopje aan de achterzijde 10 seconden indrukken.

Je zou dus een adres uit de reeks 192.168.178.001 t/m 192.168.178.009 kunnen proberen, mits dat niet al in gebruik is voor een ander apparaat.

Met Angry IP Scanner heb ik alle IP-adressen in beeld. Ik zie dat het eerste adres gebruikt is: 192.168.178.1 Ook .11 en .25 zijn in gebruik.
Maar ook het bijna laatste adres is in gebruik: 192.168.178.243
Ik wil ongeveer 30 statische ip-adressen kunnen toewijzen. Kan ik dan zomaar 192.168.178.10 wijzigen in 192.168.178.40. M.a.w. wat gebeurt er dan met bijvoorbeeld het apparaat dat nu nog op 192.168.178.11 zit?

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op woensdag 23 december 2020 13:28:10 (65%)

Arco

Special Member

Bij zo'n harde reset zijn alle instellingen weg: apparaat keert terug naar de toestand waarin 'ie de fabriek verliet...

Onderaan de lijst kan ik een IP-resrevering toevoegen met een Mac-adres. Het IP-adres is al ingevuld.

Daar hoef je alleen het MAC adres in te vullen en je bent klaar...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 23 december 2020 13:27:47 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Dat is hoogstwaarschijnlijk een reset naar fabrieksinstellingen, dan is alles weg dus (incl. gewijzigde wachtwoorden etc).

Dus ook je DHCP reservering (koppeling MAC aan IP adres).

Als de fabrieksinstelling is dat de DHCP range begint met het .010 adres, kun je de Shelly ook een lager adres geven (mits vrij), dan blijft het werken ongeacht een reset naar fabrieksinstellingen.

Sowieso is het verstandig om het wachtwoord van de router te veranderen na een reset naar fabrieksinstelling. Vroeger kwamen dit soort apparaten allemaal met hetzelfde wachtwoord (admin/admin), later is dit aangepast naar een wachtwoord dat op een stickertje staat. Die manier om die te genereren was niet altijd even waterdicht (en daardoor soms dus te raden).

Als de fabrieksinstelling is dat de DHCP range begint met het .010 adres, kun je de Shelly ook een lager adres geven (mits vrij), dan blijft het werken ongeacht een reset naar fabrieksinstellingen.

@Henk H. er gloort hoop. Maar dat betekent dan wel dat ik maar maximaal 10 vrij toewijsbare IP-adressen heb. Klopt?

Sine

Moderator

Je kunt in die ziggo doos kijken welke range de DHCP server gebruikt.

Je mag in principe alles gebruiken van 2 tot en met 254

Op 23 december 2020 13:25:52 schreef Arco:
Bij zo'n harde reset zijn alle instellingen weg: apparaat keert terug naar de toestand waarin 'ie de fabriek verliet...

[...]
Daar hoef je alleen het MAC adres in te vullen en je bent klaar...

Misschien moet ik dit maar gewoon doen en niet proberen te begrijpen wat ik precies doe.
In dat geval gewoon een excelletje maken met de IP-adressen en de Mac-adressen?

Henk H.

Golden Member

Als je wilt dat een reset naar fabrieksinstellingen het niet in de war gooit dan wel.

Maar.... is zo'n reset altijd nodig en kan een gewone herstart (uit, paar seconden uit laten en weer aan zonder aan het reset knopje te komen) in de meeste gevallen niet hetzelfde bereiken?

Anders je instellingen exporteren, dan kun je die weer snel na een reset naar fabrieksinstellingen weer importeren.

Op 23 december 2020 13:34:27 schreef Sine:
Je kunt in die ziggo doos kijken welke range de DHCP server gebruikt.

Je mag in principe alles gebruiken van 2 tot en met 254

Henk H. lijkt juist te zeggen dat ik beneden .10 moet blijven??

Shiptronic

Overleden

Ga naar je router en log in, ga naar het tabblad Opnieuw opstarten , daar kan je een backup maken van je instellingen.

Na een Hard reset ga je weer naar het zelfde tabblad en kies dan voor backup terug zetten. alles zal weer werken zoals voor de hard reset :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.