Nad T748 met problemen

Beste,

Heb hier voor mij een Nad T748 V2 receiver met vage problemen, bij een tijd stroomloos gaat hij niet meer aan? De Nad lijkt dan nergens op te reageren, bij een paar keer de stekker erin en eruit heb je kans dat hij aangaat. Eenmaal aan speelt hij perfect en zijn er geen problemen meer tot je de stekker eruit trekt dan begint het verhaal op nieuw. Na alle spanningen te hebben nagemeten (service manual )en de rotte solderingen te hebben nagelopen ,blijft het probleem bestaan. Elco’s zijn visueel nagelopen nergens geen bolle elco’s. Enige wat het nu nog kan zijn is dat de processor (stm32f103zet6) zelf defect begint te raken. Ook merkte ik bij verwarmen van de receiver met een föhn dat de 2 fan’s niet aanslaan. Deze worden aangestuurd door een klein printje op het koelblok die dan door de warmte spanningsverschil doorgeeft. (2.10v fan1 , 1.9v fan2 en 1.4v protectie )De receiver springt wel in protectie bij bereiken van de voltage. De Nad is nog in nieuwstaat en de fan’s lijken nooit te hebben gedraaid? (Geen stof op of bij de fan)

Is er iemand bekend met deze receiver waar de fout de desbetreffende Stm32f103zet6 is, en waar kan ik verder nog naar kijken? Misschien zie ik dingen over het hoofd

Alvast bedankt

Shiptronic

Overleden

Klinkt als een Elco in de voeding met problemen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien: aparte kleine voeding voor de afstandsbediening ontvanger geeft te weinig voeding voor de IR-ontvanger.

Na inschakelen (vanuit standby) neemt de hoofdvoeding die kleine hulpspanning voor zijn rekening. Dan verdwijnen de klachten, tot na het uitschakelen.

Elco’s zijn visueel nagelopen nergens geen bolle elco’s.

Dat zegt dus niets. Je moet van de voedingspanningen het gelijkspanningsniveau meten en de rimpel meten. Dan kun je iets zeggen over de status van de elco's Er alleen naar kijken helpt niet.

Enige wat het nu nog kan zijn is dat de processor (stm32f103zet6) zelf defect begint te raken.

Niet erg waarschijnlijk. CPU start waartschijnlijk niet op omdat het reset circuitje niet goed meer werkt of gestoord wordt door een dikke rimpel op de voedingsspanningen

Ik kan een scope lenen, zal dan eens kijken of er een rimpelspanning aanwezig is.

Er zit een standby transformator in de receiver, welke na gelijkrichten en stabilisatie 5,6V maakt. Op het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt moet deze 5,6V er zijn.

Alle spanningen zijn aanwezig, maar opstarten( koude start ) wil niet, niet met de afstandsbediening of via de power knop op de voorzijde. De 5.6v is ook aanwezig op het moment dat je de stekker erin doet, maar opstarten nee. Na een paar keer stekker erin/eruit start hij wel. Tevens gaat het opstarten wel in 1 keer ,als je de processor verwarmt bij een koude start.

vergeten

Golden Member

Het kan zijn dat.....als je de processor verwarmd dat er ook omliggende uitgedroogde elco's meeverwarmd worden,(dan krijgen ze weer meer capaciteit) waardoor hij opstart, dan lijkt het de processor.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 24 december 2020 23:34:02 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Blijkbaar is barrye al verder dan ik uit de startpost begreep. Onnodig om te vragen of je power_on hebt gemeten om te kijken wat dit signaal doet?

Even een update

Defect zit echt in de processor die weigert op te starten, heb alles nagemeten met behulp van service manual. Geen rimpelspanningen met scope gemeten en geen rotte elco’s of een slecht reset circuit.
Op één of andere manier hangt de processor gewoon bij een koude start. Eenmaal aan en vanuit stand-by opstarten geen problemen. Wel als de Nad eenmaal is opgestart hij moeite heeft met bijvoorbeeld het ARC signaal. Verder werkt alles naar behoren.
Enige en moet nog even kijken hoe ik dat oplos, de beide fan’s werken niet. Die aangaan bij een bepaalde stroom. Het voltage signaal vanaf de temperatuurmeter(op koelblok) komt wel in de processor aan, maar er is geen uitgaand signaal van de processor naar de fans :-(
Dus of een fan continue op mee laten draaien ,of een temperatuurswitch (KSD-01F )er tussen zetten.
Die dan de beide fans aansturen bij 60graden en 70graden.

vergeten

Golden Member

Heb je deze schakeling rondom de fan sturing al gecheckt!
Je kan via een 10K weerstandje 5 volt (min aan de GND) zetten op de plek van de rode pijlen, met aanraken moet de bijbehorende FAN gaan draaien.
(Of de +12 volt gebruiken waarmee de schakeling gevoed wordt)
Gebeurd er niets dan is dat circuit defect.
Draaien ze dan is dat OK.

Er zit natuurlijk een temp sensor in deze NAD.
Die geeft 2 verschillende spanningen af bij heter worden.
Deze worden door de processor gelezen die dan de bijbehordende FAN(s) aanzet.
Die kan je ook gebruiken om de fan's te sturen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Circuit is nagekeken en goed, maar er is geen signaal komende vanaf d1811 en d1812 deze komen van de stm processor. Ingaande signaal is er wel maar uitgaande ontbreekt. Updaten van firmware hielp helaas ook niet.( Vervangen van de stm processor zal niet gaan ben ik bang omdat er een deel beveiligd is)
Dus moet iets anders verzinnen om de fans te laten draaien.

vergeten

Golden Member

Op 7 januari 2021 23:00:28 schreef barrye:
Circuit is nagekeken en goed,

Gekeken, gemeten, en getest zoals ik hierboven aangeef? :)

Het signaal  TEMP_CHK  wordt dat wel afgegeven door de Temp sensor IC221 (LM94022)?
Heeft hij ook wel de benodigde voedingsspanning op pin 1 ?

Als de processor dat TEMP_CHK signaal niet krijgt doet hij ook niks met de Fan's.
Het gaat de STM processor in op pin 20.
Is 2,05v dan zou FAN1_ON aan moeten gaan
Is 1,91v dan komt FAN2_ON erbij.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Gemeten en getest en wat je al aangaf heb ik al geprobeerd en de fan’s draaien dan gewoon.
Printje met ic221 los van het koelblok genomen en de beugel/bevestiging opgewarmd dan zakt het voltage, maar bij 2.05v gebeurt er niks met de fan en bij 1.91 gaat ook de andere fan niet draaien
Protectie daarintegen werkt wel, onder de 1.35v slaat de receiver uit en na afkoelen (voltage loopt op) kan je hem weer inschakelen.

Ben wel benieuwd hoe je de fans in wil schakelen via het voltage 1.91v en 2.05v ??
Ik dacht er een ksd-01f (60 en 70 graden) tussen te zetten, apart geschakeld via 12v

vergeten

Golden Member

Ik dacht er een ksd-01f (60 en 70 graden) tussen te zetten, apart geschakeld via 12v

Dat zou ook kunnen is simpeler dan wat ik verderop voorstel.
Als je de 60 °C dan tussen +12 en kathode van D1811 zet via een weerstand van 10K
En de 70 °C via 10K naar kathode van D1812 dan werkt dat.

Blijkbaar doet de processor nog wel iets met het signaal van de temp sensor, vanwege de wel werkende protectie.

Het lijkt er inderdaad helaas op dat het defect in die STM zit. (en (hardware of softwarematig van aard is.)

Factory reset van de receiver ook al geprobeerd?

Ook gemeten of de signalen FAN1_ON (pin11 STM) en FAN2_ON (Pin 12 STM) er misschien toch wel zijn?
Zo ja dan zou er nog een bedradings-onderbreking (slechte soldering/printbreuk) kunnen zijn, zodat het niet aankomt op de D1811 en D1812.

Dat aansturen zou kunnen met een comparator, helaas ben ik niet in staat om daar een schakelingetje voor te ontwerpen.
Misschien dat er andere CO leden zijn die zouden willen bijspringen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goedemorgen,

Factory reset al een paar keer uitgevoerd maar helpt niet (vergeten te melden)
Printbanen vanaf pin 11/12 naar d1811 en d1812 zijn gewoon heel, lijkt op een hardware of software fout zoals je al aangaf.