Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

maartenbakker

Golden Member

Op 18 april 2020 12:50:50 schreef MGP:
[...]
Japan had dezelfde doelen als elk ander land, zoveel mogelijk macht op alle gebied uitoefenen.

Nog even los ingaande op deze opmerking met een analogie: Steve Jobs en Bill Gates hadden niet dezelfde doelen en dezelfde methodes. Toch runden ze allebei een zeer succesvol bedrijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een land en bedrijf is niet hetzelfde, maar beiden willen de beste zijn en de andere wegdrukken of overkopen, waar zit het verschil dan?

Edit: bangmakerij is niet meer aan mij besteed en ik bekijk die uitzendingen met een grove korrel zout en denk er het mijne van.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Ik ook, maar het gaat hier toch niet om bangmakerij versus defaitisme? Het gaat om een modus om als burger en/of overheid een zo welvarend mogelijk leven/land te leiden en handel te drijven.

En ja, het succesvol exploiteren van een bedrijf verschilt nou ook weer niet zoveel van dat van een land, dat je het een niet kunt gebruiken om het ander te illustreren. Zoals Gates en Jobs compleet andere doelen en methodes hadden, zo lukte het ze allebei om een succesvol bedrijf uit de grond te stampen. Zo werkt dat ook met landen en regimes. China als centraal gestuurde plofkipeconomie heeft overeenkomsten en verschillen met Japan als rijzendezoneconomie destijds en om een krimp te overleven zullen ze iets moeten veranderen. Japan is na de krimp nog steeds wel stabiel, dat zou China in theorie ook moeten kunnen lukken, maar het einde is m.i. nog lang niet in zicht.

Overigens mijn excuses, ik dacht dat ik in het koffiecornercoronatopic zat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 april 2020 14:54:43 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 april 2020 14:31:11 schreef MGP:
Een land en bedrijf is niet hetzelfde, maar beiden willen de beste zijn en de andere wegdrukken of overkopen, waar zit het verschil dan?

Een land en bedrijf zijn in zoverre hetzelfde dat een land - economisch gezien - ook als een bedrijf opereert, dus winst maken plus dat ditzelfde land uit heel veel afzonderlijke 'kleine' bedrijven bestaat. Van de andere kant staan daar de vele miljoen consumenten tegenover, die o.a. de BTW mogen ophoesten.

rob040

Golden Member

Omdat het bijna 2021 is net even gezocht naar de laatste informatie.
Hoewel het niet consistent is lijkt het er op dat de BTW heffing op niet-EU goederen beneden de € 22 pas op 1 juli 2021 wordt ingevoerd.
Sommige sites spreken nog over 1 januari, maar ik denk dat het uitgesteld is.
Kan me voorstellen dat het gereedmaken voor de Brexit en corona voor vertraging hebben gezorgd.
Op de site van de belastingdienst kwam ik alleen de huidige regeling tegen.

Iemand definitieve info?

Is, vooralsnog, idd 1 juli

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/…

De Europese Raad is akkoord gegaan met het voorstel van de Europese Commissie om de EU-btw-richtlijn e-commerce in werking te laten gaan vanaf 1 juli 2021. Oorspronkelijk zou de ingangsdatum 1 januari 2021 zijn, dus dit betekent een half jaar uitstel. Het uitstel is verleend omdat meerdere bedrijven en lidstaten, waaronder Nederland, aangaven meer tijd nodig te hebben door onder andere de coronacrisis.

Nederland en Duitsland hebben bij de Europese Commissie aangegeven voorstander te zijn van verder uitstel tot 1 januari 2022. Het gaat om grote en complexe wijzigingen, die in ICT moeten worden ingebouwd en die moeten worden aangesloten op de systemen van de andere lidstaten. Dit vraagt om een zorgvuldige implementatie. Nederland zal zich, in goed overleg met de Europese Commissie en samen met Duitsland, blijven inzetten voor extra uitstel tot 1 januari 2022.

De richtlijn maakt bijvoorbeeld een einde aan de btw-vrijstelling voor goederen met een waarde tot en met € 22 afkomstig van buiten de EU. Hiermee wil de EU een gelijk speelveld creëren voor alle verkopers binnen en buiten de Europese Unie; in alle gevallen is btw verschuldigd

fzwart

Golden Member

Dus vanaf 1 juli koop je bijvoorbeeld bij Ali iets voor 10 euro, komt er 21% BTW bij en 15 euro "handlingskosten" van de vervoerder.
Mag je 27,10 euro aftikken, oftwel het lijkt me dat die hele handel stil komt te liggen.

Ben daarom begonnen mijn voorraden flink aan te vullen voor het zover is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
buckfast_beekeeper

Golden Member

Meer en meer ali leveranciers verdelen ook vanuit de EU. Ik heb zo al enkele zaken besteld met verzending spanje of duitsland. Verzendingen gaan op dit moment ook bijzonder snel. In tegenstelling tot wat je verwacht in deze drukke tijd. 3 zaken besteld 11/12 en al 2 geleverd. Van 3/12 is ook al 1 van 2 zendingen binnen.

Nog wat. https://www.aliexpress.com/item/4000783431314.htmlhttp:// Voordeel, 3 dagen later geleverd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob040

Golden Member

@DJSmiley: Ah, die heb ik zo gauw niet kunnen vinden.
Ik zat met name aan PCBtjes te denken, die een stuk duurder worden.
Ik hoop dat je bij het afrekenen al BTW (en eventueel invoerrechten) kunt betalen, zodat de hoge heffing van de vervoerders achterwege blijven.
Bij het bestellen van printjes bij JLCPCB kon ik al kiezen om te betalen voor BTW en invoerrechten. Niet gedaan natuurlijk, want nog een vrijstelling.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je de vergelijking gemaakt bij jlcpcb? De laatste bestelling bleek bestellen als eu order goedkoper als de gewone china. Je kan ze niet altijd volgen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 26 december 2020 16:09:08 (11%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob040

Golden Member

Klopt, EU zending gekozen. Was wel even zoeken naar de goedkoopste, standaard verschijnt het niet.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 december 2020 15:15:50 schreef fzwart:
Dus vanaf 1 juli koop je bijvoorbeeld bij Ali iets voor 10 euro, komt er 21% BTW bij en 15 euro "handlingskosten" van de vervoerder.
Mag je 27,10 euro aftikken, oftwel het lijkt me dat die hele handel stil komt te liggen.

Ben daarom begonnen mijn voorraden flink aan te vullen voor het zover is.

Vervoerders noch Chinezen zijn dom. Doorgaans toch. Hoewel 15 euro kostendekkend kan/al zijn zit de vervoerder niet op al dat extra werk te wachten en de belastingdienst loopt ook knarsend vast. Een logistieke firma (want dat is het) als Ali Express heeft de oplossing al lang in bedrijf in de vorm van een Europees DC. Behalve een prijsverhoging van 21% ga je er naar mijn idee niets van merken. Die oplossing is al zo oud als de spoorlijn tussen Hasselt en Acht, of misschien zelfs zo oud als de weg naar Rome. Alleen kleinere importeurs die rechtstreeks bij kleinere Chinese firma's kopen, zouden getroffen kunnen worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 december 2020 15:15:50 schreef fzwart:
Dus vanaf 1 juli koop je bijvoorbeeld bij Ali iets voor 10 euro, komt er 21% BTW bij en 15 euro "handlingskosten" van de vervoerder.

Als je bij Ome Ali invult dat je het in Australie geleverd wil hebben, rekent ie vrolijk 10% (Ozzie BTW is wat lager) extra. En dat geld gaat echt naar Canberra.

Dus ik denk dat Ali dat voor de NL markt (BTW percentages zijn niet uniform in de EU) ook wel wil doen. (NL is 17 miljoen, AU is 25 miljoen mensen, en de software-infrastructuur hebben ze deels al).

Ebay doet het ook voor bepaalde locaties. Kennelijk begint het gemeengoed te worden dat bepaalde locaties aan grote sites als Ebay en Aliexpress verplicht stellen om de BTW reeds af te tikken.

Ik snap nog niet hoe ze dat willen regelen: Hoe kan de douane bij invoer zien of de BTW al betaald is of niet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Hoe kan de douane bij invoer zien of de BTW al betaald is of niet?

In theorie heel eenvoudig. Een barcode op het etiket en een scanner. In de praktijk zal het wel weer lastig zijn ivm met privacy regels.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fzwart

Golden Member

Op 26 december 2020 17:26:21 schreef maartenbakker:
[...]Vervoerders noch Chinezen zijn dom. Doorgaans toch. Hoewel 15 euro kostendekkend kan/al zijn zit de vervoerder niet op al dat extra werk te wachten en de belastingdienst loopt ook knarsend vast. Een logistieke firma (want dat is het) als Ali Express heeft de oplossing al lang in bedrijf in de vorm van een Europees DC. Behalve een prijsverhoging van 21% ga je er naar mijn idee niets van merken. Die oplossing is al zo oud als de spoorlijn tussen Hasselt en Acht, of misschien zelfs zo oud als de weg naar Rome. Alleen kleinere importeurs die rechtstreeks bij kleinere Chinese firma's kopen, zouden getroffen kunnen worden.

Ik koop via Ebay bij vooral kleinere aanbieders, meestal voor rond de 10 tot 20 euro. Nergens kan je dan aangeven waar het vandaan komt en dat is dan ook in 99% van de gevallen rechtstreeks uit China.
Die gaan dus straks allemaal gecontroleerd worden want op alles komt een heffing waar nu nog al het kleinere spul gewoon doorgelaten word. Dus lijkt het me dat op al die pakketten de genoemde kosten er bovenop komen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
rob040

Golden Member

fzwart, ik verwacht dat het op dezelfde manier zal gaan als nu al vanuit de VS.
Als je op eBay iets koopt dat uit de VS komt zie je al staan wat het aan invoerrechten en BTW gaat kosten.
Simpel om dat straks voor kleine zendingen en voor zendingen uit China ook te doen.

fzwart

Golden Member

Op 27 december 2020 16:06:40 schreef rob040:
fzwart, ik verwacht dat het op dezelfde manier zal gaan als nu al vanuit de VS.
Als je op eBay iets koopt dat uit de VS komt zie je al staan wat het aan invoerrechten en BTW gaat kosten.
Simpel om dat straks voor kleine zendingen en voor zendingen uit China ook te doen.

Zal uiteindelijk wel zoiets moeten worden als de chinezen nog wat willen verdienen.
Ben in ieder geval tot die tijd al mijn voorraden aan het aanvullen en daarna zien we wel wat het word. Want goedkoper zal het er niet van worden :P

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
rob040

Golden Member

Nee, goedkoper wordt het niet.
Maar wat Maarten al eerder zei, het zal slimmer aangepakt moeten worden (het innen en afdragen van de invoerrechten en BTW), anders kost het met name de Chinezen veel handel.
Het hele bestaande systeem zal het ook niet aankunnen om elk pakketje apart te gaan invoeren met alle administratieve rompslomp.
En als op elk pakketje nog € 15 komt voor de afhandeling is het ook snel afgelopen met shoppen van klein spul.

Toch lost maar deels het probleem op,..ok btw op goederen is een goeie zaak denk, zijn we nog niet aan het denken om de status 3e wereld land van china aan het intrekken, m.a.w. postnl word nog steeds niet betaald voor die pakketjes, en dan houden we milieu en andere dingen buiten beschouwing, dus eerlijk speelveld nog steeds niet, een eerste stap zeker, ik bestel me ook nog helemaal suf, maar er komt dus alleen 21% bovenop vanaf 1 juli 2021.

Ze kunnen heel "makkelijk" belasting heffen op platformen als ali en ebay, zie daar ook niet het probleem van in, bij de douane weet je al dat er over betaald is, en gaat het puur om of het legaal is.

Je ziet btw duidelijk dat ali binnen de EU overal punten aan het opzetten zijn, waardoor die chinezen ons nog jaren kunnen voorzien van hun "goedkope" troep. :)

Alles met een knipoog ;-)
rob040

Golden Member

...maar er komt dus alleen 21% bovenop vanaf 1 juli 2021.

En dat kan zelfs minder zijn, afhankelijk van het land waar het de EU binnenkomt.

En dat kan zelfs minder zijn, afhankelijk van het land waar het de EU binnenkomt.

Verdomd das waar ook wij betalen een kleine 27% maar ;)

Alles met een knipoog ;-)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe doet Mouser het? Betaal je toch ook geen drol extra. Hoe doet JLCPCB het? Waarom zou ali niet een zelfde systeem gaan hanteren? + hun verzending van binnen de EU. We weten ook allemaal dat de Chinezen niet terugschrikken een wat lager bedrag te vermelden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Die berekenen voor particulieren gewoon 21% BTW...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob040

Golden Member

Dat kan Mouser, omdat ze een NL entiteit hebben. Ongeacht waar je order binnen rolt, de factuur komt uit Nederland (en dus het BTW innen en afdragen).

Zou er geen Nederlandse vestiging zijn, maar bijvoorbeeld wel één in Duitsland, dan komt daar de factuur vandaan met een lager BTW bedrag.