Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

<Update>

Het lijkt erop dat Nederland / EU een vergelijkbaar systeem gaat aanbieden als in Australië

Btw-afdracht bij aankoop
Binnen dit beoogde concept is een belangrijke plaats ingeruimd voor een nieuw verschijnsel: de zogenoemde Import One Stop Shop, kortweg IOSS. Als een niet-EU-leverancier straks kiest voor de IOSS-optie, betekent dit dat de consument die via zijn website een product koopt al op het moment van de aanschaf de btw van zijn thuisland dient te voldoen. Met deze transactie vloeit dit belastinggeld dus in eerste instantie naar het betreffende e-commerce-platform – bijvoorbeeld een Chinese online marktplaats. Wordt het bestelde artikel op een zeker ogenblik aangegeven bij een Europese douanedienst (in de regel door de vertegenwoordiger van de niet-EU-leverancier, zoals diens logistiek dienstverlener of een post- of koeriersbedrijf), dan moet worden vermeld dat het valt onder de IOSS-regeling.* Op die manier is duidelijk dat er inmiddels btw over is betaald, en wordt niet nogmaals een heffing bij invoer opgelegd. De partij die de aangifte verzorgt, heeft hiervoor een speciaal en uniek IOSS-VAT-nummer nodig, dat tegen die tijd beschikbaar zal zijn.

Bron: https://douane-inzicht.nl/article/320666586

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als ik even eerlijk mag zijn dan vind ik het compleet belachelijk dat je tegenwoordig bij Aliexpress producten kunt kopen voor 93ct en dat ze dan een paar weken later in je brievenbus zitten. Daar mag nog best wel 15ct BTW bij van mij.

Dan is het nog steeds minder dan alleen al de verzendkosten van Dick Best (of wat daar tegenwoordig nog van over is).

Een aantal Chinezen hebben al lang magazijnen in Europa. Soms in GB, (Vaarwel met je Brexit) maar er zijn er ook in Duitsland. B.v. stappenmotoren en stappenmotor-sturingen van Wantai.

Bij Aliexpress kun je wel vaker kiezen voor "Warehouse in Germany".

Ik heb zelf al vaker wat duurdere dingen gekocht. NEMA34 motoren, een Amscope stereo microscoop. Digitaal meetsysteem voor m'n Freesbank, en allemaal bij Ali. Over die duurdere dingen wordt dan wel BTW betaald, en vaak ook verzendkosten (waar je ook BTW over betaald), maar daarmee waren m'n glas linialen nog steeds ongeveer de helft van wat je bij Herman Buitelaar zou betalen.

Verzenden met DHL vermijd ik echter als de pest vanuit China. Ik heb het al meegemaakt dat ik een pakketje had voor EUR50, daar ong. EUR25 aan verzendkosten bij betaalde, en dan mag je van DHL nog EUR50.51 bijbetalen aan de deur. En gepast betalen hoor, inclusief die laatste cent anders krijg je je pakketje niet. Een rekening zit er ook al niet bij. Je weet niet waar je voor betaald. Hoeveel BTW? Hoeveel "afhandelings" afpersing? Andere kosten?

Soms heeft DHL zo'n mobiel pin ding bij. Bij een ander pakketje deed dat ding het niet. Ik ben toen zo kwaad geworden dat ik het pakketje uit de handen van de bezorger heb geworsteld en de deur voor z'n neus heb dicht gegooid. Daarna heb ik de kosten via de bank overgemaakt.

DHL maakt ook altijd pakketjes kwijt. Ze gooien alle tracking nummers weg, en ze verzinnen hun eigen tracking nummers, maar dan weet je nooit welk nummer bij welk pakketje hoort.
Nooit meer een pakketje via de hufters van DHL als het aan mij ligt. Ik heb dit ook alleen maar bij DHL meegemaakt.

Bij Fedex b.v. krijg je gewoon je pakketje aangeleverd, en dan ligt er 2 weken later een rekening in de brievenbus voor alleen de BTW, niet geen bijkomende kosten.

Evarist

Golden Member

DHL doet het in België niet veel beter. Een pakje afleveren aan huis, waar ze voor betaald worden, doen ze niet.
Je moet kms ver naar hun magazijn en ze laten je nog een hoop kosten betalen. Ik koop nergens meer als het via DHL gaat.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 14 april 2019 22:30:36 schreef Kortsluiting_Online:
Verzenden met DHL vermijd ik echter als de pest vanuit China. Ik heb het al meegemaakt dat ik een pakketje had voor EUR50, daar ong. EUR25 aan verzendkosten bij betaalde, en dan mag je van DHL nog EUR50.51 bijbetalen aan de deur. En gepast betalen hoor, inclusief die laatste cent anders krijg je je pakketje niet. Een rekening zit er ook al niet bij. Je weet niet waar je voor betaald. Hoeveel BTW? Hoeveel "afhandelings" afpersing? Andere kosten?

Dat moet DHL express zijn. De afhandelingskosten van de BTW is ongeveer 17 euro. Dan heb je ongeveer 33 euro aan BTW betaald en is je pakket als "ongeveer 160 euro" door de douane gekomen.

Als je aan de deur betaalt krijg je de factuur met BTW specificatie er bij. Betaal je online vantevoren moet je GVD een mail gaan sturen om dat te mogen krijgen. (de chauffeurs gaan zeuren om de betaling als die factuur er bij zit, "is al betaald" kunnen ze daar kennelijk niet aangeven)

Je kan tegenwoordig aan de deur pinnen. Hoewel in het begin dit wel eens uitdraaide op: "sorry, m'n collega heeft het pinapparaat mee, ik kom later terug". Ik heb tegenwoordig m'n eigen pin-apparaat, dus dat overkomt me niet meer, maar als particulier doe je dat waarschijnlijk niet. :-)

Er zitten wel eens (zelden) foutjes in die aangifte. Als jou verhaal over de 50+25 en de 50 euro bijbetalen letterlijk klopt, niet overdreven is en over hetzelfde pakket gaat, dan is er bij de aangifte wat foutgegaan. In mijn geval hadden ze een keer het gewicht (in grammen) als prijs-in-euros aan de douane doorgegeven. Daar rolt dan wel een dikke factuur uit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

FedEx is voor mij de slechtste vervoerder. Moet je een pakje krijgen op vrijdag? Als je het niet voor de middag hebt kan je het schudden. Gegarandeerd staat er rond 15:00 op de track & trace dat het bedrijf gesloten was. Terwijl je zelf een ganse dag thuis was. Heb van hen ook eens een pakket gekregen dat totaal doorweekt was. Mijn favoriet, maar niet de goedkoopste, UPS.

Bestellen in CN zal voor vele zaken nog altijd lonend zijn. Ondanks dat je BTW en douane kosten zal moeten betalen. 300 hoeken voor 3030 rexroth buis. Inclusief alle kosten <80ct/stuk. Bij een webshop in NL 1,21€/stuk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Post NL doet het niet veel beter..
Je krijgt een briefje in de bus, waarop staat dat je niet thuis was, en daar en daar af te halen..
Terwijl ik gewoon thuis ben, en dat pakketje gewoon door de brievenbus past..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 14 april 2019 22:30:36 schreef Kortsluiting_Online:..en dan mag je van DHL nog EUR50.51 bijbetalen aan de deur. ...
Je weet niet waar je voor betaald...

Daar heeft DHL een handje van. Als je verstuurd willen ze ook graag achteraf nog een extra rekening sturen bij DHL. Als je vraagt wat voor extra kosten dat dan zijn zeggen ze gewoon dat de afgesproken prijs niet klopte.
Als je dan een prijs opvraagt voor exact zo'n zelfde zending krijg je toch weer die "te lage" prijs.
Ik trap er niet in, dit zijn onfrisse praktijken van DHL.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We zitten nu wel een beetje van het aanvankelijke thema weg (dat ging toch over btw en andere taksen/belastingen bij invoer?) maar ook ik heb met DHL enkel slechte ervaringen. Over FedEx kan ik nix zeggen, wegens geen ervaring, dus mogelijk is die nog negatiever, ja. Het valt wel op dat bepaalde Chinese webshops vanaf een bepaald gewicht bij voorkeur met DHL werken.

Met kop en schouders is bpost de beste "last-mile"-bedienaar, voor mij. Maar ja, die heeft dan ook een aloude traditie van het bedienen van particulieren, DPD et al. zijn begonnen bij de industrie, dat is een heel andere omgeving.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
McAwesome

Golden Member

Ik bestel geregeld bedrijfsmatig grote hoeveelheden onderdelen, niet alleen via de gekende distributeurs maar ook wereldwijd waaronder o.a. China, VS, Rusland, Oekraïne, UK, ...
Persoonlijk vind ik qua verzendbedrijven dat UPS de beste service biedt, gevolgd door Fedex, DHL Express, DPD, GLS en PostNL. Van de standaard DHL verzendingen en bPost ben ik totaal niet te spreken. DHL besteedt die zendingen trouwens uit aan bPost en ik heb nog niks dan problemen gehad met bPost.

De douaneafhandeling van bPost is zo slecht (traag, veel fouten, duur, dikwijls geen documenten om BTW af te trekken, contant betalen aan de deur) dat ik pakketten van buiten de EU welke via reguliere post komen naar Nederland laat leveren.
Bij de andere verzenders krijg ik achteraf netjes een factuur met alle nodige documenten erbij...

Denk idd dat er een groot verschil zit tussen zakelijk en particulier (en NL vs BE)

Zelf eigenlijk nooit noemenswaardige problemen gehad met zowel DHL als Fedex.
't is soms alleen even puzzelen welke DHL/Fedex faktuur bij welke zending hoort (ze zetten alles heerlijk onduidelijk erop)

Op 14 april 2019 22:30:36 schreef Kortsluiting_Online:
[...]daarmee waren m'n glas linialen nog steeds ongeveer de helft van wat je bij Herman Buitelaar zou betalen.

Toevallig zoek ik er zelf ook nog. Linealen (liefst 1um, evt 5um) en een lineaire geleiding om eea aan magneten te meten.

Bij HBM zie ik linealen van 119 tot 149 Euro. Maar bij aliexpress ben ik hooguit 20 euro goedkoper uit?

Hmmm... dit is wel een bedreiging op mijn manier van leven. Deze maatregel is ook veels te laat, de lokale elektronicawinkeltjes zijn al failliet. Als ik in 2021 een NE555 wil dan ben ik straks 10 7 euro kwijt... Of ik moet het opsparen of wachten op een inkoopactie.

Zou je met kleine leveringen nog wegkomen? Dat is toch niet meer bij te houden voor de douane? Of zouden de chinezen met een oplossing komen? Soms kun je op Aliexpress nu al voor levering uit een europees magazijn kiezen, maar da's volgensmij nog wel een stuk duurder. Of zouden ze daar ook heffing op gaan doen? Uiteindelijk komt het uit china.

//edit
@maartenbakker
Ik dacht dat een pakket rond de 8 euro zat, dat had ik dan even afgerond naar 10 euro. Ik merk aan jou reactie dat een pakket inmiddels goedkoper is?
Ik heb bij mij in de buurt nog geen elektronicawinkeltje ontdekt. Nu snap ik dat 'in de buurt' een relatief begrip is, maar laten we zeggen voor 8 euro aan bezine of zo'n 35 km.

maartenbakker

Golden Member

Waarom zou een 555 ineens 10 euro kotsen?

Behalve dat talloze nog wel bestaande (!) electronicawinkeltjes nog voorraad hebben, zul je zelfs bij het in een pakket verzenden van een enkele 555 nog niet aan 10 euro komen. Tenzij de inflatie opeens explodeert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja die 555 was ook niet zo'n goed voorbeeld. Ik maak me meer zorgen over 'bijzondere dingen' die je hier nauwelijks kunt vinden ... en als je ze wel vind dan kost het een vermogen.

Denk maar eens aan kleine motortjes, displays, printplaten, kleine soldeerkitjes... Om wat te noemen, een klein TFT display (3.2") kan je voor 10 euro (ofzoiets) in China kopen. Ik wil niet weten wat die hier kosten...

Ja natuurlijk is die subsidie op de post in China niet eerlijk. Maar voor mij gaat deze maatregel een groot probleem worden. Ik moet gewoon hier even stoom afblazen :-p

//edit
@Roland van Leusden:
Dat is een opluchting, ik dacht dus dat het over een minimum van 15 euro ging. BTW betalen over dingen uit China, dat vind ik nog wel eerlijk voor de lokale middenstand.

Ik koop veel klein spul in China. Ik betaalde laatst iets van 15 euro voor ongeveer 10 van die clip-dingen (schroefvervangers) bij de merkdealer... ik had ze snel nodig, maar ik heb voor de volgende keer een zak van 100 stuks gekocht in China, daarvoor was ik 8 euro kwijt.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 18 mei 2019 15:49:47 (30%)

Op 15 mei 2019 22:00:46 schreef necessaryevil:
Zou je met kleine leveringen nog wegkomen? Dat is toch niet meer bij te houden voor de douane? Of zouden de chinezen met een oplossing komen? S

Wat ik heb begrepen is dat als de chinees zelf geen regeling met de nederlandse belastingdienst heeft, Aliexpress of Ebay dat dan maar moet regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik in 2021 een NE555 wil dan ben ik straks 7 euro kwijt...

Onzin, je gaat alleen BTW betalen en boven een bepaald bedrag (150€) nog extra heffingen. Als nu je pakketje boven de 21€ zit en er uitgehaald word betaal je naast de BTW ook behandelkosten aan PostNL/DHL/UPS enz van +/- 15€

Bestel je veel kleine pakketjes onder de 21€ ,dan word het iets duurder, bij producten boven de 21€ juist goedkoper, de aangifte is bij aankoop al gedaan en de BTW is betaald.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 mei 2019 22:00:46 schreef necessaryevil:
Zou je met kleine leveringen nog wegkomen? Dat is toch niet meer bij te houden voor de douane?

Wat 't ook wordt, ze zullen met iets moeten komen waarmee 99% v/d kleine zendingen op een geautomatiseerde wijze door kan. En postbezorger die het in de brievenbus duwt, zo'n beetje de enige is die (in NL aangekomen) zich nog met elke afzonderlijke zending bezig houdt.

Bijvoorbeeld BTW afdracht verwerkt in de online shop, zodanig dat consument het bij bestelling al betaalt, en Ali & co het 'papierwerk' moeten regelen. In dat geval vindt ik het geen punt een kleine prijsverhoging door de BTW te zien.

Anders zou je met 'behandelingskosten' oid. moeten komen, en dan wordt het onwerkbaar cq. draai je de héle markt voor kleine online bestellingen de nek om. Of komt er zoveel protest tegen dat het op termijn weer teruggedraaid wordt.

De wetgever moet zich niet de illusie maken dat als bestellen uit bijv. China (veel) duurder wordt, dat mensen dan weer en masse bij EU webshops gaan bestellen. Dat zal sowieso wel gebeuren waar gewenst (of grote Chinese leveranciers met magazijnen in de EU). Maar er blijven best veel artikelen waar EU webshops domweg geen goed alternatief voor zijn. Extra BTW of andere kosten erbij op gooien gaat dát echt niet veranderen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 december 2017 18:41:46 schreef testman:
een woonhuis wat je kocht in de 70's is intussen een factor 12-18 in prijs gestegen. niet gek als je kijkt wat een jaarsalaris toen was..

goedkoop spul uit china halen mag best een rem op, veel troep zit bij dat spul wat in europa alleen de afvalbergen vult.

Da's een 'pietsie' overdreven! Ik zou nu fiks multimiljonair zijn.
Een factor 8 à 10 is reëler en daarin heeft de marktwerking het grootste aandeel.
Ons huis is maar een factor 5 gestegen en daar moet dan nog een flinke hap renovatie kosten af (c.a. 60%) van de aankoopprijs.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Hier wat interessante documentaires (VPRO) over de Chinese marktpolitiek.
Het komt in feite op koloniaal gedrag neer. Opkopen van infrastructuur in Europa, Afrika, Amerika en Azië om invloed op de economie te krijgen.
Zelfs de Corona pandemie wordt er voor misbruikt.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/… (Jammer dat je je koektrommeel er voer sommige stukken uit de link moet open zetten).

Ook interessant gaat de documentaire van Ruben Terlou over dit onderwerp in augustus worden.

Portugese vrienden van mij ervaren heel sterk de Chinese opkoperij in hun land. En inderdaad is het aantal Chinese 'Actions' in dat land opmerkelijk, heb ik zelf ervaren.

Italië wordt momenteel waarschijnlijk ook op deze manier ingepalmd met "Covid-19 'steun' ". Misschien kunnen we toch zelf beter wat soepeler zijn met onze hulp aan het Zuiden

Trump krijgt zijn economische sancties hiermee keihard terug en op en stuk intelligentere manier.

Wie durft er na aanschouwen van de docu's nog bij Ali te kopen? Snijden in eigen vlees???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Die video is al enkele jaren oud, ondertussen werd de Europese wetgeving (GDPR) al aangepast.
Toen ik jong was ging Japan hier alles overnemen en zie...

Als China winkels opent in EU dan zorgt dat niet alleen voor werk maar ook voor belastingsinkomsten dus geen probleem zou ik zeggen.

Bijna alles wordt in China of buiten Europa gemaakt dat is geen nieuw gegeven.
De grote industrieën vertrekken omdat de milieuwetgeving hen veel meer kost dan de productiemachines zelf, wat zou je zelf doen.

En onthou dat gans de wereld één golfbeweging/slingerbeweging in de tijd is, alle kolonisaties, bezettingen, invasies, machtsposities verdwijnen of worden vervangen door andere.
Geen paniek zou ik zeggen ;)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

De vergelijking tussen Japan en China gaat maar zeer beperkt op omdat ze andere doelen en andere methodes hebben.

Ik was er niet zelf bij in die tijd, maar hoe groot waren Japanse investeringsmaatschappijen hier?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 april 2020 12:37:00 schreef maartenbakker:
De vergelijking tussen Japan en China gaat maar zeer beperkt op omdat ze andere doelen en andere methodes hebben...

Japan had dezelfde doelen als elk ander land, zoveel mogelijk macht op alle gebied uitoefenen.

Het grote probleem zijn de cultuurverschillen, de Chinezen zijn al duizenden jaren gewoon van zo te leven , ook Japan had en heeft een heel strikt gecontroleerde samenleving.

De overbevolking in wereld zullen de overheden ertoe dwingen van zo te leven..om het leefbaar te houden, de coronacrisis is dat aan het bewijzen.

App's zullen het vaccin worden of je nu wilt of niet.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Je laat een heleboel factoren en concrete punten buiten beschouwing, vrees ik, juist dingen waar ik meer inzicht in wil krijgen.

Voor zover je die doelstelling van macht uitoefenen op Japan en China laat slaan, lijkt het bewind van de CCP sinds 1949 meer op dat van Japan tot 1945 gecombineerd met bepaalde aspecten van de Westerse koloniale periode, voor zover je de vergelijking tussen regimes ueberhaupt zo kunt maken. Verder hebben de landen compleet verschillende volksaarden, hoewel ze waarschijnlijk meer gemeen hebben dan je onder de huidige cultuur kunt zien (zeg dat niet te hard als er een Chinees of Japanner in de kamer is) en hoewel China ongeloofelijk divers is qua cultuur (zeg dat niet te hard als er een Han Chinees in de kamer is).

Ik geef het 50% kans dat China binnen enkele vijfjarenplannen de geschiedenisboekjes ingaat als een voorbeeld hoe een voormalig regime een land onherstelbaar kan verneuken en de wereld meehelpt de economische crisis in.

Ik ben ook heel benieuwd hoe Afrika zich de komende eeuw gaat ontwikkelen, zonder twijfel ten koste van China (in plaats van als de gedroomde kolonie van China) als er inderdaad ontwikkelingen ontstaan.

Verder denk ik niet dat apps definitieve oplossingen zijn voor epidemieen of totalitaire regimes definitieve oplossingen voor overbevolking (hoewel in een regime waar een mensenleven weinig waard is natuurlijk wel een hoger sterftecijfer is, maar dat bedoelde je vast niet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@MGP:
Wacht maar af tot die nieuwe docuserie van Ruben Terlou in augustus draait.

Terlou spreekt vloeiend Mandarijn en heeft veel ingangen in de Chinese maatschappij kunnen opbouwen. Het zou je sieren als je de tijd nam ook eens zijn andere China documentaires bekeek, dan begrijp je ook zijn veranderende mening over het regime.

Bedenk ook dat het een VPRO programma is en niet van WNL !

Je parallel met Japan slaat nergens op en toont een verkeerd besef van de historie, zeker nu de LDP regeert. In zekere zin en zeker in verhouding tot veel andere Oost-Aziatische staten, is Japan een constitutionele monarchie en een parlementaire democratie met een liberale inslag.
Het land heeft zeker geen aspiraties meer om de wereld te beheersen. China wil dat wel, uitsluitend ten bate van de eigen heersende klasse.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 18 april 2020 13:50:34 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

En als hij niet wil wachten, zoeke hij op 'conquering northern china', 'conquering southern china' en 'stay awesome china!'.

Wel allemaal kostenplichtige documentaires, die ik alle 3 nog een keer moet gaan bingen. Ik heb me uit zuinigheid beholpen met de bijbehorende Youtubekanalen zoals ADV China, maar ik zou ze blind aanbevelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."