Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

maartenbakker

Special Member

Op 18 april 2020 12:50:50 schreef MGP:
[...]
Japan had dezelfde doelen als elk ander land, zoveel mogelijk macht op alle gebied uitoefenen.

Nog even los ingaande op deze opmerking met een analogie: Steve Jobs en Bill Gates hadden niet dezelfde doelen en dezelfde methodes. Toch runden ze allebei een zeer succesvol bedrijf.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een land en bedrijf is niet hetzelfde, maar beiden willen de beste zijn en de andere wegdrukken of overkopen, waar zit het verschil dan?

Edit: bangmakerij is niet meer aan mij besteed en ik bekijk die uitzendingen met een grove korrel zout en denk er het mijne van.

LDmicro user.
maartenbakker

Special Member

Ik ook, maar het gaat hier toch niet om bangmakerij versus defaitisme? Het gaat om een modus om als burger en/of overheid een zo welvarend mogelijk leven/land te leiden en handel te drijven.

En ja, het succesvol exploiteren van een bedrijf verschilt nou ook weer niet zoveel van dat van een land, dat je het een niet kunt gebruiken om het ander te illustreren. Zoals Gates en Jobs compleet andere doelen en methodes hadden, zo lukte het ze allebei om een succesvol bedrijf uit de grond te stampen. Zo werkt dat ook met landen en regimes. China als centraal gestuurde plofkipeconomie heeft overeenkomsten en verschillen met Japan als rijzendezoneconomie destijds en om een krimp te overleven zullen ze iets moeten veranderen. Japan is na de krimp nog steeds wel stabiel, dat zou China in theorie ook moeten kunnen lukken, maar het einde is m.i. nog lang niet in zicht.

Overigens mijn excuses, ik dacht dat ik in het koffiecornercoronatopic zat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 18 april 2020 14:54:43 (12%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 april 2020 14:31:11 schreef MGP:
Een land en bedrijf is niet hetzelfde, maar beiden willen de beste zijn en de andere wegdrukken of overkopen, waar zit het verschil dan?

Een land en bedrijf zijn in zoverre hetzelfde dat een land - economisch gezien - ook als een bedrijf opereert, dus winst maken plus dat ditzelfde land uit heel veel afzonderlijke 'kleine' bedrijven bestaat. Van de andere kant staan daar de vele miljoen consumenten tegenover, die o.a. de BTW mogen ophoesten.