Ik heb zelf een schema samengesteld: een klapschakelaar. Twee keer klappen= aan, terug twee keer klappen is uit. Het vreemde is eigenlijk dat IC2 soms bij het klappen kortsluiting gaat maken i.p.v uit te sturen. Ik heb hierdoor al 2 IC naar de knoppen gedaan. Soms werkte hij goed en dan weer slecht. Weet iemand waar het aan kan liggen?

Aan u link... ik kan u schema niet zien |:-(

hier geen problemen (behalve dat ik niet goed met ic's kan omgaan :P)

ik vindt het wel raar hoe jij die reset regelt van dat ic. of heb ik dat mis.

mark

Een paar opmerkingen over het rechterdeel van het schema:

Je hebt Q2 en Q3 hard aan elkaar doorgeknoopt. Dus als Q2 hoog is, staat hij mooi de lage Q3 te voeden. Ik weet niet of het IC daar tegen kan.

Als hij op Q4 een logische 1 zet, dan wordt de Ube-spanning negatief. ik weet niet of dat mag.

Ik zou een met een weerstandje (10K o.i.d) de resetingang aan massa hangen.

ze zijn niet hard met elkaar doorverbedonden anders stond er wel zón balletje op de lijn en dat staat er niet.

zoals 'onbekend' al zegt, denk ik ook dat q2 en q3 aan elkaar knopen niet goed is. je kunt dit beter oplossen door van de uitgang een diode to doen met de plus aan de ic kant. dan beide min kanten aan elkaar knopen en dan een pull down. dan heb je een 'or' poort. en dat zou je probleem denk ik moeten oplossen.

Op 1 april 2005 22:32:17 schreef Martijn Berntsen:
zoals 'onbekend' al zegt, denk ik ook dat q2 en q3 aan elkaar knopen niet goed is. je kunt dit beter oplossen door van de uitgang een diode to doen met de plus aan de ic kant. dan beide min kanten aan elkaar knopen en dan een pull down. dan heb je een 'or' poort. en dat zou je probleem denk ik moeten oplossen.

Helemaal mee eens.

Al het open collector uitgangen waren geweest had het met een pull-up of pull-down weerstandje wel gekunt, zo blaas je hem op.

:):) Richard

hartelijk bedankt jongens ik ga dit metteen proberen!!:)