Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Mee nemen naar de tandarts en er een fototje van schieten ..

pietplof

Golden Member

hoeben; op de onderkant is een nummer ingekrast 239794
nog even tijd rekken en dan wordt het ding of werggeworpen of open gezaagd.
als iemand het wil hebben kan dat.

sine; net veranderd van tandarts en ik verwacht op dit gebied niet zo veel medewerking als ik van de voormalige kreeg.
die man , inmiddels in de ruststand, gaf mij af en toe wat spullen w.o. een ultra sonore reiniger.

[Bericht gewijzigd door pietplof op zaterdag 2 januari 2021 14:39:11 (40%)

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Op 2 januari 2021 10:33:58 schreef Retiredat55:
Wanneer is het week 59?

Die ligt zeker tussen week 53 en week 61, dat zijn wel echte datumcodes die je zo nu en dan tegenkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij 5902 zou ik dan verwachten dat er zou moeten staan 0703.

maartenbakker

Golden Member

5902 zal geen datumcode zijn, dus de meeste antwoorden waren denk ik 'tongue in cheek'.

Week 53 is het hoogste echte weeknummer dat je in het wild kunt tegenkomen (heb een keer 54 gezien, geen idee hoe dat geteld werd). Dat de weeknummers 61 t/m 72 en ik denk ook 81 t/m .. en 91 t/m .. wel echt bestaan komt omdat het geen weeknummers zijn, maar maanden, kwartalen e.d. aangeven. De bijbehorende normen heb ik nog niet gevonden, kan dat dit Philipsinterne normen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker
Thanks, weer wat geleerd.
Ik had het nooit gedacht dat er weeknummers hoger dan 53
zouden kunnen voorkomen.

maartenbakker

Golden Member

Is soms wel handig om onderdelen te identificeren. In de praktijk staan die nummers van 61-72 als je ze tegenkomt bijna altijd op trafo's van Philips, en buiten Philips heb ik ze nog nooit gezien.. Maar als je het niet weet dan blijf je zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Volgende uitdaging heren/dames.
Een ic in een TO3 behuizing.
typenummer
ITS80073 fabrikaat Intersil (die is overgenomen door Renesas)
ik kan het ding niet vinden in de mij ter beschikking staande doc.

festina lente
Arco

Special Member

Foto kan helpen ter beoordeling van opdruk...
(als het TO3 is zal het waarschijnlijk geen ic zijn)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 januari 2021 20:48:42 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco en andere collegae,
De beide afbeeldingen.

festina lente
Sine

Moderator

Hmm, Burr-Brown had een aantal power opamps in dat type behuizing.

https://www.ti.com/product/OPA541

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/110781/BURR-BROWN/3571A…

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 6 januari 2021 21:12:46 (28%)

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn ook nog:

  • Hybride IC's (BB3554AM BurrBrown->Maxim; Behuizing 8p TO3)
  • Power OpAmp ( MC1438R Motorola; Behuizing 614 -als TO66)
  • Dubbele voltage regulator (MC1468R; Berhuizing 614 -als TO66)
  • Interfaces (o.a. 'Hammer drivers'- MCH2890R; Motorola; Behuizing: 685 = 10p TO3)

In TO3 achtige behuizingen.

Hier een foto van het stel:

Van de BB3554AM is een opengewerkte zichtbaar

Nog wat gegoogled naar 'ITS80073', maar dat loopt steeds dood. Wel nog gezien dat er ook een TO5 uitvoering is, maar ook daarvan geen datasheet. Alleen brookers....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Iemand enig idee welk component dit is? Komt uit een audio systeem.

RAAF12

Golden Member

Dat staat in het schema. Typenummer is ook welkom, tjonge je weet toch hoe het werkt op een forum?

Als ik een schema of een typenummer had dan had ik het er natuurlijk wel uitgehaald of bijgezet. Ik heb alleen de marking en package anders had ik het zelf ook wel gevonden.

fred101

Golden Member

https://smd.yooneed.one/code4d30.html
M051 R1190S051D Ricoh HSOP-6J Linear voltage regulator IC 5.2V±1.5%, 1A, +CE, CL
M051 R1514H051B Ricoh SOT-89-5 Linear voltage regulator IC 5.1V±2%, 150mA, +CE
edit, dat zijn 5 pootjes
Geen garantie ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die rolden er hier ook uit, maar zitten niet in wat toch wel erg sterk een SOT23-6 lijkt.

fred101

Golden Member

Je hebt gelijk, HSOP-6J is een andere behuizing

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Klopt die had ik ook al gevonden, maar de package komt niet overeen. Overigens zit er verderop dezelfde met marking M054. Dit kan een andere versie zijn maar ook een andere batch

fatbeard

Honourable Member

Maarreuh... wat voor package ís het? Ik zie alleen maar 6 pootjes en geen verdere maat referentie.
Dan hebben we SOT23-6, TSOP-6 TSSOP-6, SOT363, SOT636 en nog een handjevol anderen. Die zijn zonder verdere gegevens op een foto nauwelijks tot niet uit elkaar te houden.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Als ik audioversterker en de getallen 51 en 54 hoor denk ik aan de semi-complementaire medium-spanning 2N5551 en 2N5401. Het is een beetje een wilde gis zijn om te vermoeden dat er een dubbelpaar van één van deze componentjes is, want er is net wat te weinig informatie, maar het zou geen vreemde verschijning voor een verschilpaar of stroomspiegel zijn.

PS De onvolledige informatie daargelaten moet een mens respect hebben voor het daadwerkelijk leveren van een scherpe foto van iets dat overduidelijk niet meer dan een paar mm is. _/-\o_

maartenbakker

Golden Member

Op 18 januari 2021 19:13:14 schreef Mahsjong:
Als ik een schema of een typenummer had dan had ik het er natuurlijk wel uitgehaald of bijgezet. Ik heb alleen de marking en package anders had ik het zelf ook wel gevonden.

Op de inderdaad keurig scherpe foto lijkt hij toch in een audiosysteem te zitten, dus je hebt niet alleen de markering en de package!

Wat heb je dan nog meer? Merk en type van het apparaat, eventueel de markering (codenummer) van de printplaat of de samenstelling, indien aanwezig het positienummer van het onderdeel, ongeveer de plek van het onderdeel in de schakeling met foto van de context. Vast nog wel een paar dingen die ik vergeten ben, maar als je verwacht dat anderen gaan meedenken dan kun je op die manier alvast het voorwerk doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal morgen even de afmetingen erbij meten en kijken wat ongeveer de aansluiting is.

@Kruimel Bedankt, was nog niet makkelijk fotograferen inderdaad ;)

vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2021 18:48:17 schreef Mahsjong:
Iemand enig idee welk component dit is? Komt uit een audio systeem.

Ja......en waar zit hij, op de trafo? in de netschakelaar? of in de voltage selector, maak het af en kleur de plaatjes :)
Je geeft wel absoluut minimale info, het is hier geen quiz forum. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat hij het nu door heeft hoor... :)

Op 18 januari 2021 20:48:43 schreef Mahsjong:
Ik zal morgen even de afmetingen erbij meten en kijken wat ongeveer de aansluiting is.

Het roept overigens wel nieuwgierigheid op over wat er mis is met het component. Weet je zeker dat het dit component is dat een probleem is?

Dit topic is gesloten