Siemens wasmachine F57 fout, schade aan print

Zo te zien zijn de lnk304 en 1R00 in orde.

Wat meet je tussen de rode punten (230v input)? ACvolt
Wat meet je op de blauwe punten?
Wat meet je over de paarse punten en is dat ding stuk, wordt dat gloeiende heet? (NTC/PTC)?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Lijkt wel defect relais vanaf de electronica zelf, vermogensmodule. En meet kabelboom vanaf vermogensmodule naar motormoduul eens door

TS melde 230v gemeten te hebben op de print maar gezien ik niet zeker ben van de betrouwbaarheid van die meting heb ik deze meetopstelling geplaatst.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb de metingen uitgevoerd.

voor foutindicatie F:57 Na foutindicatie
Rood 230V 60V
Blauw 230V 60V
Paars 0V 0V

Alvast bedankt...

Ah. Heel goed. Klaar voor volgende reeks?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meet in tussentijd al eens of je op de dikke elco 320vdc krijgt voor de f57. Ik zit nog onderweg.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 20 januari 2021 17:43:57 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Voor de F57 311 VDC max. Na de F57 daalt de spanning in stappen van ongeveer 2V (later in met 1V en 0.5V etc). Na een minuut of 10 ongeveer nog 48V maar neemt nog wel af...

Die meting klopt weer. Dus tot hier niets stuk.
Nu alle kabels los en zeker zijn (eventueel nameten) dat de dikke elco volledig leeg is, nol volt. Enkele metingen op de stand ohm of de diodes op stand diode. de nummering staat op de foto.

1: meet over de spoel deze moet rond de nul ohm zitten of toch heel laag. Geen kilo ohms.
2: meet over de kleine elco met je min van je meter op de min van de elco. Ik schat kilo ohm ergens... geen laagohmigheid!
3: Meet voor de zekerheid de 1R00 maar eens na.

4: Daar van dat ic pootje naar de ceramische condensator zit iets raars. Meet eens of die poot ook verbinding maakt met die kant van de condensator.(bruin blokje). Nul ohm dus.
5: Meet de weerstand is na. 2500ohm?? (2k5)
6: 20kohm?
7: Nog een condensatortje. Zou dus zeker geen nul ohm mogen zijn. Verder kun je dat niet betrouwbaar meten.
8: een diode. Meet eens op diodestand na. Met de zwarte meetpen op de gestreepte kant zou je iets richting 400-600mV moeten krijgen. In de andere richting meer.
9: dit is een doorverbinding, nul ohm dus.
10: oei, een telfout, staat er niet dus ;-)
11: Meet die transistor eens door naar alle richtingen toe, dus 3 poten dat maakt 12 metingen. 6 op ohm in de 2 richtingen en 6 op diode.
12: meet eens over de drain source van het ic.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nu spanningen onder stroom. Best meetresultaat tussen starten en f57. Dit geeft maar een kleine tijd dus waarschijnlijk meerdere keren van nul beginnen.

De zwarte (1) is de massa, de min dus en de bedoeling is dat je gedurende de metingen altijd de zwarte meetpen houd. De andere punten ga je met de rode meetpen af.

rood (2): 320vdc
A: 320vdc
B: 320vdc
C: 12vdc (maar dit had je al gemeten en zou nul zijn, meet nog eens voor de zekerheid, hier zit het probleem)
d: ? geen idee. meet maar, we zien achteraf wel.
e: 5.8v minder dan B
f: terug die 12v van C:
g: 11v?... 0.7v minder dan C:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oww denk dat ik het weet: defect optocouplertje op de print of diens spanningsregulator. meet dat circuit eens na!! Er is werkelijk geen data comms aanwezig!!

Ja, maar TS meld dat er geen voedingsspanning (vanuit de lnk304) is om de opto's aan te sturen. Dus helemaal in het begin loopt het al mis blijkbaar.

Die diode onder 1 en C, heb je die al uitgemeten?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 25 januari 2021 17:02:08 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je 320V in stapjes van 2V naar beneden gaat, werkt de LNK304 wel dan is de secundaire belasting te zwaar. Sorry overheen gelezen... Wat meet je over de secundaire Tantaal (10/10V) condensator? zwart blokje meestal. Zowel Ohms als voltage..

ok...:
1: 3.5 Ohm
2: 1.28 k
3: 0 Ohm
4: 0 Ohm
5: 2.49k
6: 19.97k
7: oneindig
8: 458 mV/1.61V
9: 0 Ohm
10: oeps :-)
11: 1.96k 1.96k
1.55k oneindig
1.56k 1.94k
60 mV 557 mV
977 mV 987 mV
949 mV 587 mV
12: ik zie op de foto (overigens niet mijn PCB) geen punt 12. Over welk IC hebben we het?

@smd: welke is de secundaire tantaal?

Die 12 is idd verdwenen. Drain source zijn de 2 bovenste (op foto) links rechts vh ic.
Edit: het 7 potig ictje waarrond je aan het meten was.
Edit2: overigens op het eerste zicht niets abnormaal te melden.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 januari 2021 21:50:57 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zwart blokje met 10/10v er op zit maar 1 op de print, dat is je secundaire tantaal condensator

ok, ben ik weer:

Rood: 315V
A: 315V
B: 314V
C: 0V (Dus hier zit het probleem?)
D: 0V
E: 0V
F: 0V
G: welk meetpunt is dat? staat niet op de foto..

Dat D, E, F 0V zijn lijkt mij logisch als C al 0V is.

@smd: Tantaal 1.3 kOhm/0.6V

Zijn er schema's beschikbaar online? Geen idee wat ik meet...

Alvast bedankt!

Schema. Zie datasheet lnk304dn.

Blijkbaar heb ik de G bijgevoegd en niet opgeslagen.
Vrij dood hé? Ik zou de lnk vernieuwen. Kost niet veel en dan weet je gelijk meer. Gaan vaak stuk maar meestal met een knal.

Die diode onder 1 en C. Heb je al uitgemeten?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 25 januari 2021 17:02:52 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Net zoals EricN zegt, dan de LNK vervangen, die schakelt niet meer OK.. Secundair meet OK

Op mijn PCB zit een LNK304DN. Online zie ik ook 304GN. Is die compatibel voor zover jullie weten?
Ik heb al in geen 25 jaar een component gekocht. Stuut en Bruin in Den Haag is al 10 jaar gesloten :-(. Tips waar ik dit kan bestellen?
SMD componenten ook al in geen 25 jaar meer vervangen en deed dit met professionele apparatuur. Gaat dit een beetje met een standaard soldeerboutje?

GN is een andere, een DG en DN is dezelfde. Bestel dezelfde dan ben je zeker.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een DN heeft een compleet andere pinout.