Siemens wasmachine F57 fout, schade aan print

Dan ben je verzekerd van een nog werkende processor, je kan 2 de test doen door de 3 fase uitgang te meten met diode en Ohms stand, alle kanten moet het hetzelfde meten…

Op 12 april 2023 20:24:02 schreef smd:
Dan ben je verzekerd van een nog werkende processor, je kan 2 de test doen door de 3 fase uitgang te meten met diode en Ohms stand, alle kanten moet het hetzelfde meten…

Ik weet niet precies wat je met de 3 fase uitgang bedoelt.

Als je de aansluiting naar de motor toe bedoelt, tussen die drie polen loopt de weerstand langzaam op tot net onder de 6,0 MΩ in alle verschillende richtingen gemeten. In de diodestand meet ik OL.

Of bedoel je wat anders?

Nee hoor dat is de juiste.. dat is dus zeker een goed werkende eindmodule nog.. ik denk met 100% kans dat alleen je lnk defect is..

Op 13 april 2023 13:52:42 schreef smd:
Nee hoor dat is de juiste.. dat is dus zeker een goed werkende eindmodule nog.. ik denk met 100% kans dat alleen je lnk defect is..

Die komt als het goed is vanmiddag in de brievenbus. Dus we gaan het merken of ik weer mazzel heb en de wasmachine voor een tweede keer aan de praat krijg. :) Ik had er net vorige week drie nieuwe dempers in gezet omdat de machine wel heel erg veel lawaai maakte. Dat maakte een wereld van verschil. Zou wel mooi zijn als die (kleine) investering niet voor niets is geweest.

Respect hoe jij met je witgoed omgaat :-)

Ja anders steunen we de producenten , beter een lekker stukje eten of op vakantie!

Gisteravond de lnk304dn vervangen. Het de-)solderen ging best redelijk, al zeg ik het zelf.

Ach, in elk geval geen slechter resultaat dan de vorige keer. O-)

Nu net de print aangesloten en de wasmachine doet het weer.

Nog even gemeten wat nu het voltage is waar ik de vorige keer een zeer variabele 0 tot 6 VDC had gemeten. Daar stond nu een constante 15,4 VDC op.

Wel iets hoger dan de 12V die EricN in zijn post had aangegeven maar dat zit hopelijk binnen de marges.

Dus de print weer netjes in de wasmachine gezet en die draait op dit moment zijn eerste wasje. Kijken of hij het weer een paar jaar blijft doen. :)

Smd en EricN: bedankt voor jullie hulp. _/-\o_
En succes voor anderen die dit topic vinden vanwege de E57 foutmelding.

15,4 V is wel ietwat hoog maar te doen, maar je meer onbelast dus zal wel lager worden in gebruik.. Fijn dat het weer gelukt is! Scheelt enorm in de aanschaf prijs!

Beste leden,

Hier ook de groep automaat uit…..
Wasmachine uitgeschakeld en groep weer aan.
Wasmachine ingeschakeld en na een paar seconden plof en groep weer uit.
Na demonteren toch nog een keer ingeschakeld en nu geen plof meer maar f57
De printplaat eruit gehaald en die is best zwart bij de aanvoer aansluiting.
Geen idee waar ik zou moeten beginnen
Zie hieronder de foto’s van de print.
Alvast bedankt voor de hulp.

Maak eerst alles eens schoon met IPA of met huis tuin en keuken middelen, spiritus. Bekijk wat er doorgebrand is, maar meet met een multimeter over de zwarte elco, meet je sluiting, dan is grote kans dat IC onder koelblok defect is...

Het is een niet gebruikelijke plek van uitbranden...

En daar is hij weer hoor. De f:57 foutmelding op mijn wasmachine. Die heeft na de vorige reparatie toch weer anderhalf jaar moeiteloos gefunctioneerd. Ik heb dus meteen de print weer uit de machine gehaald, geen zichtbare schade dus ik ben maar weer aan het meten gegaan. En ik heb maar weer dit topic erbij gepakt om te kijken wat smd en EricN aangaven wat de juiste waardes zouden zijn.

Maar ik kan eigenlijk geen echte afwijkingen vinden. :?

Dus hier mijn bevindingen in de hoop dat iemand mij weer wat verder op weg kan helpen om de wasmachine weer draaiend te krijgen.

De tantaal condensator 10/10V heeft een weerstand van 1,50 kΩ dus dat is een goed begin.

Dan de verschillende weerstanden vanuit dit plaatje:

1 spoel: 3 Ω
2 condensator: zakt van MΩ's snel naar kΩ's
3 1R00: 1,4 Ω
4 doorverbinding: 0 Ω
5 2491: 2,49 kΩ (met de +pool boven) en OL (met de -pool boven)
6 2002: 19,9 kΩ
7 condensator: 22,4 kΩ
8 ES1J: 22,4 kΩ. En met de diodestand meet ik 0,508 V en 2,92 V.
9 doorverbinding: 0 Ω
11 transistor:
met de +pool rechts: 1,57 kΩ, 0 Ω, van 40 kΩ zakkend naar uiteindelijk 25,7 kΩ
met de -pool rechts: 1,57 kΩ, 0 Ω, van 40 kΩ zakkend naar uiteindelijk 25,7 kΩ
met de +pool rechts: 1,21 V, 0 V, 0,62 V
met de -pool rechts: 0,67 V, 0 V, 1,08 V

En de 3-fasen uitgang naar de motor geeft in alle richtingen een weerstand die oploopt naar 6,0 MΩ en OL in de diode stand.

Vervolgens de voltages vanuit dit plaatje:

Op de print komt 229 VAC binnen vanuit de hoofdprint.

2: 313 V
a: 314 V met wisselingen naar 320 V waarbij ik bij die wisselingen een relais hoor klikken
b: 314 V
c: 15,4 V
d: 21,3 V
e: 16,7 V
f: 15,4 V

Zoals ik al zei, ik zie niet echt waar het probleem nu precies zit. De LNK304 lijkt nog steeds goed te functioneren, het voltage is nog steeds de 15,4 V die ik direct na de laatste vervanging ook al had gemeten.

Maar er is vast iemand die mij weer een stukje verder kan helpen zodat ik de foutmelding weer kan verhelpen. Het is eigenlijk mijn eer te na om nu alsnog de wasmachine te moeten vervangen. Ik hoop dus op geen drie keer is scheepsrecht voor deze foutmelding. O-)
Dus alvast bedankt voor jullie reactie. ;)

Ik zou beginnen bij een onbalans te ontdekken in de 3 identieke eindtrappen vd 3 fase chip.

Meet tussen al de in 3 gegroepeerde aansluitingen en de min en plus. Waaronder de uitgang (3 motoraansluitingen). Op de foto staan een paar groeperingen en min/plus aangeduid. Alle stekkers er uit en elco ontladen!!

De motor ook eens meten. Nooit miserie maar je weet maar niet... 3 identieke wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Als je de machine aanzet en programma start, geeft de trommel of motor een kleine verplaatsing?? zoniet is de hybride motor driver iC defect..

Op maandag 13 januari 2025 19:18:52 schreef smd:
Als je de machine aanzet en programma start, geeft de trommel of motor een kleine verplaatsing?? zoniet is de hybride motor driver iC defect..

De trommel/motor trilt een beetje bij het starten van het programma, denk dat dat de verplaatsing is die je bedoelt. Daarna begint het programma met water innemen en begint de trommel/motor te draaien. Eigenlijk is dat allemaal net als de machine altijd al doet.

Op zondag 12 januari 2025 11:42:50 schreef EricN:
...
De motor ook eens meten. Nooit miserie maar je weet maar niet... 3 identieke wikkelingen.

De windingen van de motor geven alledrie een weerstand van 5Ω.

Op zondag 12 januari 2025 11:42:50 schreef EricN:
Ik zou beginnen bij een onbalans te ontdekken in de 3 identieke eindtrappen vd 3 fase chip.

Meet tussen al de in 3 gegroepeerde aansluitingen en de min en plus. Waaronder de uitgang (3 motoraansluitingen). Op de foto staan een paar groeperingen en min/plus aangeduid. Alle stekkers er uit en elco ontladen!!
...

Deze metingen waren lastig en het duurde lang totdat een stabiele waarde werd bereikt. Maar met klemmetjes op de pinnetjes verderop in de print heb ik het voor elkaar gekregen.

Ik heb de punten genummerd en kom tot de volgende waarden:

Ten opzichte van het - spoor (zwart)
1-2-3: 7,0 MΩ
4: 760 kΩ
5-6-7: 0 Ω
8-9-10: 3,0 MΩ

Ten opzichte van het + spoor (rood)
1-2-3: 2,2 MΩ
4: 0 Ω
5-6-7: 390 kΩ
8-9-10: 2,8 MΩ

Uiteindelijk lijkt het erop dat er geen onbalans te vinden is tussen de drie fasen op de print. :?

Niet verwonderlijk. Ik lees dat hij wel degelijk draait. Dan is alles in orde.

Als hij dus soms F57 geeft is het een intermiterende fout. Dat is al een pak moeilijker.
Mogelijkheden:
1. De LNK valt soms dood. Redelijk aannemelijk voor een lnk als fout voorkomendheid
2. Slechte soldering
3. Hybribe ic valt uit bij warmte. Intern defect
4. Elco's. Maar dan verwacht ik eerder bij aanvang problemen
5. Bekabelingsprobleem. Slecht contact of verlies op isolatie...
6. Stuur ic. Microcontroler. Geeft interne problemen.

Wat gebeurt er bij het aparte centrifugeer programma?

Valt hij uit als je met kabels beweegt? Of als je toestel beweegt/schudt? Tegen print klopt?

Als de schok er wel even is bij opstarten, initialiseert de processor en word hybride IC getest. Ik vermoed dat je moet kijken naar de optocouplers voor data overdracht, stekkertje met de 3 dunne draden..

Op dinsdag 14 januari 2025 13:25:23 schreef EricN:
Niet verwonderlijk. Ik lees dat hij wel degelijk draait. Dan is alles in orde.

Als hij dus soms F57 geeft is het een intermiterende fout. Dat is al een pak moeilijker.
Mogelijkheden:
1. De LNK valt soms dood. Redelijk aannemelijk voor een lnk als fout voorkomendheid
2. Slechte soldering
3. Hybribe ic valt uit bij warmte. Intern defect
4. Elco's. Maar dan verwacht ik eerder bij aanvang problemen
5. Bekabelingsprobleem. Slecht contact of verlies op isolatie...
6. Stuur ic. Microcontroler. Geeft interne problemen.

Wat gebeurt er bij het aparte centrifugeer programma?

Valt hij uit als je met kabels beweegt? Of als je toestel beweegt/schudt? Tegen print klopt?

1. Ik heb zojuist maar een nieuwe LNK besteld, dus als het daar aan ligt dan ga ik dat merken zodra ik die heb vervangen.
  2. Hetzelfde geldt voor een slechte soldering van de LNK aan de print. Maar wel bijzonder dat hij het anderhalf jaar gewoon heeft gedaan.
  3. Kan ik daar nog wat mee?
  4. Die zouden losgehaald kunnen worden om te meten. Maar dat doe ik wel als vervangen van de LNK niet heeft geholpen.
  5. Ik heb de kabels langsgelopen maar zie geen beschadigingen van de mantels. En de stekkers lijken goed op de print te zitten.
  6. Daar kan ik vast niet zo veel mee.

Bij centrifugeren gaat hij na een korte tijd draaien ook op f:57.

Bewegen van de print geeft niet een directe reactie naar een foutmelding.

Op dinsdag 14 januari 2025 19:09:02 schreef smd:
Als de schok er wel even is bij opstarten, initialiseert de processor en word hybride IC getest. Ik vermoed dat je moet kijken naar de optocouplers voor data overdracht, stekkertje met de 3 dunne draden..

Die initialisatie en test lijkt dus te lukken omdat de machine niet direct in een foutmelding schiet.

Wat zou ik kunnen meten bij de optocouplers? En waar zitten die precies? :?

Ik heb nog even gekeken wat er nou precies gebeurd tijdens een programma en ik heb nog even wat gemeten rondom de LNK.

• Ik zet de machine aan door het programma te kiezen, punt C geeft ten opzichte van de plus een waarde die wat varieert tussen 8,3 en 9,6 V. Ten opzichte van de min is de waarde tussen 0,65 en 1,0 V.
  • Zodra ik het programma start dan gaan deze waarden naar 297,5 V (+) respectievelijk 15,38 V (-).
  • Vervolgens klikt het relais op de print en zakt het voltage even terug naar de standby-waarde.
  • Daarna komt het voltage terug naar de hoge waarde.
  • Vervolgens herstart de hele machine, het display wordt zwart en er klikt een relais op de print voorin de machine twee keer. Het Siemens-logo komt in beeld en het programma start weer waar het gebleven is. Daarbij klikt het relais op de motor-print een paar keer.

Misschien geeft het één van jullie nog een ideetje om te checken.

Maandag zal de LNK wel in de bus liggen, verwacht ik. Dus dan kijken of ik de machine weer in de benen krijg.

Als gans de print dood valt kan de TNY (soort lnk die op de hoofdprint zit) ook de dader zijn. Verwacht ik wel geen F57...

Op donderdag 16 januari 2025 17:41:40 schreef EricN:
Als gans de print dood valt kan de TNY (soort lnk die op de hoofdprint zit) ook de dader zijn. Verwacht ik wel geen F57...

Nee, het is niet dat de hele print doodvalt tijdens het ontstaan van de foutmelding.

Op donderdag 16 januari 2025 17:31:41 schreef Kees Roeiboot:
[...]
...
Maandag zal de LNK wel in de bus liggen, verwacht ik. Dus dan kijken of ik de machine weer in de benen krijg.

Ik had inderdaad de besteld LNK in de brievenbus liggen. Maar toen ik met de print en de bout in de hand ging zitten kwam ik dit tegen.

Ik had een LNK304GN besteld 8)7 , dat past nèt niet lekker op de print zal ik maar zeggen.

Dus daarna wel een DN besteld en dit op de print gesoldeerd. Ik moest nog wel even een extra bruggetje maken omdat het halve koperen padje dat er eerst nog zat nu ook weg was.

De print weer aangesloten, een 15 minuten programma aangezet en ja hoor, hij doet het weer zonder foutmelding. Daarna een uurswas met kleding aangezet, ook dat doet hij weer. En vervolgens een volle wasmachine met beddengoed, dat ging ook goed.

Dus vooralsnog durf ik te stellen dat het weer aan de LNK304DN heeft gelegen. En omdat ik er meteen een extra exemplaar bij heb besteld kan ik misschien wel weer 2 maal 1,5 jaar met deze wasmachine vooruit. ;)

Dus tijdens initialisatie van Motormoudule trok deze te veel stroom en dat kon de LNK niet meer hebben.. Brol rommel . ik zou een LNK305DN bestellen, kan iets meer hebben!!

Goeie tip. Die onthoud ik, voor nu doet de wasmachine het weer.

Hoi,
Bij mijn wasmachine het zelfde verhaal. Bedankt voor jullie uitzoekwerk! Ik ga zoals smd voorsteld gelijk een LNK305 inzetten. Ik zal hier laten weten of dat ook werkt.

Meestal werkt het prima, en vervang ook het weerstandje door 10r0 Ohm IPV 1R00, die is bij jou ook defect zo te zien..

Het duurde even voor ik de componenten binnen had. Maar ik kan melden dat de wasmachine met zijn eerste wasje bezig is, met een LNK305. Hopelijk houd die wat langer. Maar ach die LNK304 heeft het ook 15jaar uitgehouden. De 1R00 was niet defect, maar de tip van SMD om hem te vervangen leek me toch wel een verbetering. Ik heb een 15R0 genomen. Die had ik nog liggen.

Ik heb nog wat van de LNK305's en LNK304's liggen. Dus als iemand wat nodig heeft stuur me maar een berichtje.