Siemens wasmachine F57 fout, schade aan print

Nog nooit de moeite genomen om een account te maken, ik vond meestal mijn antwoorden wel in al jullie berichten (dank dank :D). Maar nu toch echt een vraag die ik niet kan vinden en dus maak ik met plezier een account aan.

Mijn wasmachine, een Siemens WM16S743NL, gaf vanochtend, gelukkig aan het einde van het programma, een foutmelding. F:57. Hier op het forum al te vinden dat het aan de aansturing van de motor zou moeten liggen. Dus net de print van de aansturing losgehaald. En ja, daar is een component stuk. Gelukkig niet zo veel doorgefikt als bij renekant.

Maar goed. Wat heb ik gezien? Nou dit.

Dit blokje is zichtbaar kapot en is de rook vast uit ontsnapt waardoor het allemaal niet meer werkt. Verder ziet het er volgens mij nog prima uit.

Tenzij één van jullie nog iets anders raars ziet.

De R050 weerstanden zien er nog goed uit dus ik verwacht geen problemen met de IGBT module, de 10/10V condensator meet 1,5 kΩ dus dat zou betekenen dat de processor ook nog goed is. En de contacten van de motor geven drie ongeveer 5,6/5,7 Ω dus dat zou ook goed moeten zijn. Dus zal het alleen dat kleine zwarte blokje zijn (waarvan ik geen idee heb wat het precies is :? ).

Nu kan ik best wel met een soldeerbout uit de voeten maar dan moet ik wel het betreffende onderdeeltje aanschaffen. En nou hoop ik dat hier iemand mij kan helpen aan welk onderdeel dit precies is. En als diegene mij dat kan vertellen dan weet hij ook vast wel of het vervangen soelaas biedt en ik daarmee de wasmachine weer aan de praat krijg. En misschien vindt smd mijn post wel ;), hij heeft zo te zien veel ervaring met deze prints.

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

En om meteen nog maar even verder te gaan met mijn verhaal. Net nog een close-up foto gemaakt van het onderdeeltje en ik zie dat er de volgende tekst op te lezen is. Deels natuurlijk omdat er een stukje vanaf gebroken is. Ik heb zelfs nog even gezocht in de wasmachine of ik dat missende stukje nog kon vinden 8)7. Maar dat is natuurlijk zo klein dat het niet te vinden is. :P

Er is het volgende te lezen. 1009 LNK****N. Misschien helpt het om dat te weten.

Lijkt sterk op mijn print hier (dezelfde dus). Bij mij staat er lnk304dg. Zal straks je hele post eens lezen.
Edit. De secundaire condensator van 220uF zou ik ook vervangen. Helaas is er dikwijls bij deze fout toch meer aan de hand maar ach, het kost haast niets aan wisselstukken dus proberen maar. Veel succes. Ik zou wel de uitgangen vh frequentiesturings ic nameten en de diodes rond de tny en de 1R00 rechts vd tny.

Your future self is watching you right now through memories.

Als de print aangesloten is op de motor en de trommel draait stroef dan zijn de drivers omzeep.
De LNK is een D-package type, 4 pinnen liggen aan de source langs 1 zijde.

[Bericht gewijzigd door rdonne op 2 november 2020 17:49:35 (29%)]

Dank jullie wel voor de reacties tot zo ver. _/-\o_

Op 2 november 2020 17:32:21 schreef EricN:
Lijkt sterk op mijn print hier (dezelfde dus). Bij mij staat er lnk304dg. Zal straks je hele post eens lezen.
Edit. De secundaire condensator van 220uF zou ik ook vervangen. Helaas is er dikwijls bij deze fout toch meer aan de hand maar ach, het kost haast niets aan wisselstukken dus proberen maar. Veel succes. Ik zou wel de uitgangen vh frequentiesturings ic nameten en de diodes rond de tny en de 1R00 rechts vd tny.

Het lijkt inderdaad dezelfde print te zijn. LNK304DG staat er bij jou maar bij eindigt het op ...N, blijkbaar zijn er meerdere ic's die op deze prints gebruikt kunnen worden?

Ik kwam de volgende site ook nog tegen waar ze zo'n LNK304 ic vervangen, blijkbaar is het wel een dingetje daarmee. Maar ook daar heel veel verschillende soorten. Ik zie niet wat de verschillen zijn dus ik hoop dat één van jullie mij het juiste type kunnen vertellen. Of zijn ze misschien wel uitwisselbaar en kan ik gewoon die LNK304DG er op zetten?

De 220uF condensator vervangen zal vast lukken, maar je hebt het ook nog over doormeten van de uitgangen van de frequentiesturings ic. Geen idee waar ik die kan vinden en wat ik daar zou moeten meten :?. Ik ben maar een simpele thuisknutselaar ;). Dus misschien wil je mij daar verder mee helpen?

En dan de diodes rondom de tny. De tny is denk ik de kapotte ic op mijn print dus ik heb de verschillende blokjes die daar zitten gemeten hoewel ik niet exact weet welke nu wel en welke geen diode zijn. En wat de waarden die ik meet nu exact betekenen... :X

Van boven naar beneden en van links naar rechts gemeten, eerst met de plus van de meter links en daarna rechts. En ik heb zowel weerstand (Ohm) als de diodeteststand (V) gebruikt.
ES1J: variabele weerstand in beide richtingen, 0,532 V en OL
1R00: 2,2 Ohm en 1,9 Ohm, 0,001 V en 0,001 V
het bruine blokje onder de ic (een condensator?): overal OL
2491: 2,48 kOhm en 2,48 kOhm, 0,841 V en 0,867 V
2002: OL en 19,8 Ohm, OL en OL
het bruine blokje links van de twee weerstanden: 22.2 kOhm en 22.2 kOhm, 0,559 V en OL
de onderste ES1J: 22.2 kOhm en 22.2 kOhm, OL en 0,556 V

Op 2 november 2020 17:40:36 schreef rdonne:
Als de print aangesloten is op de motor en de trommel draait stroef dan zijn de drivers omzeep.
De LNK is een D-package type, 4 pinnen liggen aan de source langs 1 zijde.

Net geprobeerd, de trommel draait soepel als ik de print aan de motor koppel.

Op 2 november 2020 17:32:54 schreef stefkuh:
Ik heb het volgende kunnen vinden:

De fabrikant is Power Integrations
Het probleem is dat het veel verschillende varianten van het ICtje kunnen zijn:

https://eu.mouser.com/Power-Integrations/Semiconductors/Power-Management-ICs/AC-DC-Converters/_/N-64puj?P=1z0z7zfZ1z0xqmjZ1yh5p8tZ1yvm2h8Z1z0z7ptZ1z0zkzhZ1y9nzq2Z1y9nzq6

Op 2 november 2020 19:42:22 schreef smd:
LNK304 ic

Alleen zijn daar zoveel smaken van... De meeste 304's hebben trouwens een andere layout, daar zitten twee pootjes rechts waar ze bij mij links zitten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen aangeven welke dingen ik moet vervangen en welk type de ic is dan ben ik al een eind geholpen. Dan is het alleen nog de juiste onderdelen vinden maar gelukkig zit er (relatief) in de buurt nog een goede elektronica winkel.

Alles ziet er op het eerste zicht oké uit. De lnk304d heeft 2 varianten. De N en de G. In de datasheets zie ik geen vermelding met verschil. Mss dat @smd het weet maar persoonlijk zou ik de dg nemen daar de jouwe stuk is en de mijne niet. ;-) nee, geen verschil denk ik.

Your future self is watching you right now through memories.

@smd kun jij het verschil in de datasheet vinden?

@TS: De link naar jan zijn topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/151065

Your future self is watching you right now through memories.
Your future self is watching you right now through memories.

Nee wezenlijk niet zoveel verschil hoor EricN alleen tinbad pootjes

Okee, dat is helder. Ik heb een LNK304DN besteld. Hopelijk gaat het allemaal lukken.

Dank tot zover. Ik zal het resultaat laten weten hier.

Edit:

Op 4 november 2020 14:46:01 schreef EricN:
@smd kun jij het verschil in de datasheet vinden?

@TS: De link naar jan zijn topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/151065

EricN, je refereert naar dit topic omdat je verwacht dat bij mij ook een probleem kan zijn bij zo'n transistor? Waar zou die dan zitten en kan ik die nu al doormeten?

[Bericht gewijzigd door Kees Roeiboot op 4 november 2020 21:53:26 (59%)]

De bestelde ic zat vandaag in de post, samen met een flux-pen, die had ik nog niet dus als ze dan toch wat opsturen...

Vanavond het soldeerstation er bij gepakt, eerst de kapotte ic er afhalen. Dat ging niet zonder slag of stoot, dit was het resultaat.

Inderdaad, twee pads zaten nog aan de ic. :( |:( Toch te ruw de boel er afgehaald, de bout nog te koud? Geen idee.

Maar goed, eerst de nieuwe ic er maar opzetten. Eén van de twee pads had nog een stukje dus die kon ik nog vastzetten. En het andere pootje van de ic heb ik met een stukje pin van een led-lampje naar het naastgelegen ronde padje gebracht. Uiteindelijk is dit het resultaat geworden.

Niet geheel ontevreden over het resultaat. Daarna even de boel nog een keer doorgemeten. Alleen de condensator onder de ic gaf andere waardes, leek me wel logisch omdat de ic nu ook voor een verbinding om deze condensator heen geeft. Alles lijkt dus wel goed te zitten dus op naar de belangrijkste test, doet de wasmachine het weer?

En het antwoord daarop is: JAA :D

Dus @smd en @EricN: Dank jullie wel voor jullie hulp. _/-\o_

Top. Zo te zien te weinig vermogen op de soldeerpunt. Verder te veel kracht op het geheel uitgeoefend. Positief is dat het is opgelost.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Het grote kopergedeelte aan de source pootjes trekken veel warmte weg uit de soldeerpunt. Nog een les: de component is zowiezo stuk. Daar moet je niet naar omkijken. Dus zou ik zeggen wat extra hitte gebruiken met wat verse tin en die gaat er vanzelf af.

Op 7 november 2020 23:51:04 schreef Smallrepairs:
Top. Zo te zien te weinig vermogen op de soldeerpunt. Verder te veel kracht op het geheel uitgeoefend. Positief is dat het is opgelost.

Ik zal zeker te veel kracht hebben gezet. Ik dacht dat het soldeertin wel gesmolten zou zijn. Niet meer op deze manier doen, dus. ;) Als het componentje los is dan schuift het natuurlijk ook wel weg dus niet meer met de tang trekken...

Op 8 november 2020 13:21:07 schreef rdonne:
Het grote kopergedeelte aan de source pootjes trekken veel warmte weg uit de soldeerpunt. Nog een les: de component is zowiezo stuk. Daar moet je niet naar omkijken. Dus zou ik zeggen wat extra hitte gebruiken met wat verse tin en die gaat er vanzelf af.

Dat klinkt logisch, ik heb een kleine punt gebruikt en had de soldeerbout op 360° staan, daarna heb ik de bout maar wat warmer, richting de 400%deg; gezet. De tip van vers soldeertin kende ik wel maar dat bedacht ik pas later. |:(

Hoe hoog zetten jullie de temperatuur bij dit soort klussen? Het betreffende ic is dan wel stuk dus daar is temperatuur geen issue maar ernaast zitten nog steeds componenten die natuurlijk niet te heet moeten worden. Ik houd de bout altijd maar ergens tussen 350° en 400° maar dat is niet echt gebaseerd op iets... Dus als jullie daar nog tips voor hebben. Of misschien is er wel ergens een how-to? Ik heb er nog nooit echt naar gezocht. Tot nu toe werkte het altijd wel in meer of mindere mate. O-)

Youtube staat vol met electronica repair filmpjes. Ikzelf heb een hotair station. Een soldeerstation. En een stereomicroscoop. Onmisbaar, beste koop ooit. Verder meettoestellen natuurlijk. Scoop. En wat ik ook soldeer, ik gebruik altijd extra flux. Dit soldeert zalig. De tin kruipt al het ware op de pootjes. Alles poetsen met alcohol. De herstelling is bijna niet te onderscheiden van het origineel.

[Bericht gewijzigd door rdonne op 8 november 2020 15:18:38 (13%)]

En als je beperkt wil doen, dan een goede 60W bout klodders tin over beide kanten,om en om verwarmen en klaar valt er zo vanaf zonder schade..

Verder nette reparatie hoor!

Gelukkig truuk geslaagd!!

Hoi, ben nieuw op dit forum...
Ik heb een Siemens machine van zo'n 10 jaar oud, error code F:57. Ik heb de motorsturing print bekeken en optisch geen defecten kunnen vinden maar dat is natuurlijk geen garantie dat alles in orde is.

Ik heb de motor op de 3 aansluitingen de weerstand gemeten en die geven alle zo'n 5.5 Ohm aan wat volgens mij wel ok is.

Ik heb de spanning tussen L/N gemeten deze is 230V maar nadat het programma start en de foutcode wordt weergegeven valt deze terug naar 60V.

Heeft iemand een idee of tips? Alvast bedankt!

Geeft het kleine lnk voedinkje spanning naar de processor? Zijn de waarden vd 6 vermogenfet's consistent?

Your future self is watching you right now through memories.

Dat de spanning weg valt is normaal. De besturing bovenaan krijgt geen reactie van de motorsturing onderaan en snijdt dan dus de voeding af naar deze print onderaan. Er is dus geen feedback van deze print. Welke spanning meet je over de elco (paars op afbeelding, naast de spoel L). Dit gemeten op het moment dat de spanning net op de print toe komt. De initialisatie fase. Direct na het opzetten van het toestel dus.

Zet het toestel spanningsloos (opgepast de dikke 450v elco heeft nog geruime tijd een hoge spanning, niet levensgevaarlijk maar wel verschietelijk) en haal alle stekkers los en voer een ohmse meting uit:
Meet tussen de +310vdc (rood)en de 3 gele aansluitingen (zonder de motorfiche in geplugd). Dit zou 3 dezelfde waarden moeten geven. Doe dezelfde meting maar dan met de meetpennen omgedraaid. Meet tss + 310vdc (rood) en de 3 paarse aansluitingen. Meet nog eens maar met de meetpennen omgedraaid.
Meet op de min (zwart) en de 3 paarse. Draai de meetpennen om en meet terug. Meet tss de min (zwart) en de gele 3. Meet nog eens met de meetpennen omgedraaid.

Telkens zou je tss de 3 meetpunten (geel en paars) dezelfde waarden moeten meten. Klopt dit?

Your future self is watching you right now through memories.

Hoi EricN, bedankt voor je reactie.

De spanning over de elco voor en na inschakeling is 0V.

Alle metingen tussen +310Vdc (rood) en de gele en de paarse meetpunten geven een 'oneindige' waarde aan (ook met de meetpennen omgedraaid).
Dus tussen de 3 meetpunten geel en paars in principe dezelfde waarden.

Alvast bedankt voor je reactie!

.

[Bericht gewijzigd door EricN op 18 januari 2021 22:44:59 (99%)]

Your future self is watching you right now through memories.

Dan staat de relais open. Die moet eerst spanning krijgen van het lnk304 voedinkje.
Is de 1R00 nog OK? Dat is dus een 1 ohm weerstand.

[Bericht gewijzigd door EricN op 18 januari 2021 22:48:51 (24%)]

Your future self is watching you right now through memories.