Combinatorische schakeling met open collector

Beste,

Ik kreeg een opdracht om een schakeling te maken met NOF poorten en dan ook nog gebruik te maken van een ‘inverter buffer en driver With open collector’, de 74LS06 om dan via dit een rode led aan te sturen.
Ik heb deze schakeling gemaakt maar ik weet niet hoe je deze open collector erbij moet zetten. Ik heb eens geprobeerd. Zou er eens iemand kunnen kijken of dit klopt?
In bijlage de oefening.
Bedankt!

Arco

Special Member

Zo zegt 'ie 'plof' als de 7406 in geleiding gaat... ;)
(led/weerstand moet tussen plus en output)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is er iemand die dit kan bevestigen?

Je hebt ook nog wat meer gegevens nodig van de led die je gebruikt om de juiste voorschakelweerstand te berekenen (If, Vf).

een willekeurig voorbeeld van een led:

http://www.farnell.com/datasheets/1498852.pdf

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls06.pdf

Thevel

Golden Member

Op 25 januari 2021 19:02:46 schreef Zaza Zaz:
Kopt dit dan?

Met 1kΩ blijf je ruimschoots onder de stroom welke de SN7406 kan hebben.
Geen probleem dus.

Kruimel

Golden Member

Op 26 januari 2021 11:18:32 schreef Robbe de Smet:
Je hebt ook nog wat meer gegevens nodig van de led die je gebruikt om de juiste voorschakelweerstand te berekenen (If, Vf).

Maar die berekening staat er toch gewoon bij? Hij gaat uit van 10mA LED stroom, wat redelijk klinkt. Moderne LEDs (vooral de groene, blauwe en witte) willen nog welleens onhandig fel zijn waardoor je de stroom soms kleiner kiest, maar praktisch elke LED zou 10mA moeten kunnen hebben.

Voor de rest wat Thevel zegt. :)

Thevel

Golden Member

Moderne LEDs (vooral de groene, blauwe en witte)

Maar ook rode.
Ik heb rode 5mm leds waarbij je met <1mA niet in kunt kijken.

Op 26 januari 2021 14:46:54 schreef Kruimel:
[...]Maar die berekening staat er toch gewoon bij? Hij gaat uit van 10mA LED stroom, wat redelijk klinkt. Moderne LEDs (vooral de groene, blauwe en witte) willen nog welleens onhandig fel zijn waardoor je de stroom soms kleiner kiest, maar praktisch elke LED zou 10mA moeten kunnen hebben.

Voor de rest wat Thevel zegt. :)

Kan zijn, ik ging er van uit dat hij random een stroom en spanningsval gekozen had. Vandaar een linkje naar een willekeurige led datasheet. Is ondertussen ook leerrijk voor Zaza om eens wat info uit de datasheets te halen.

Vandaar ook de link naar de datasheet van de 74LS06 waar de oplossing bijna letterlijk in stond. Een goede oefening om de theorie aan de praktijk te koppelen en te leren omgaan met de gegevens in de datasheets.

Het is een rode led met IF = 10 mA ; UF = 2V.
Vandaar de berekening.

Ok, dat zit goed met je led. Hier nog wat info uit de datasheet zodat je begrijpt wat Arco bedoelde en waar je fout zat in je eerste schema.

Begrijp je wat de uitgangstransistor (open collector) doet met je eerste schema en wat er vervolgens gebeurt met die transistor ?

Jammer dat in de oefening totaal geen gebruik gemaakt wordt van het praktische nut van open collector uitgangen.

Kruimel

Golden Member

Goed punt, had ik ook een beetje overheen gekeken.

Op 25 januari 2021 18:15:09 schreef Zaza Zaz:
Beste,

Ik kreeg een opdracht om een schakeling te maken met en poorten [...]

Eerst niet op gelet, maar je hebt hier alleen NOF poorten gebruikt. ;)

Waarschijnlijk is de opdracht al ingeleverd, maar overweeg de mogelijkheid dat dit met minder poorten had gekund.

De opdracht is nog niet ingediend. :-)
Dit is wat ik dacht dat het minste poorten waren.
Op foto staat wat ik van tussenstappen heb.
(de opdracht was met NOF-poorten)

[Bericht gewijzigd door Zaza Zaz op woensdag 27 januari 2021 09:32:16 (12%)

Kruimel

Golden Member

Ok, goed om te zien. :) Waarom schrijf je "omvormen tot NEN poorten" als je alleen NOF poorten mag gebruiken? Voor de zekerheid: de '+' betekent OF, '·' betekent EN.

Ik stel voor dat je het wikipedia artikel over 'NOR logic' en de toepassingen van open collectors even leest. Ik vermoed dat het dan snel duidelijk is waar we naartoe werken.

foutje geschreven :-)
De toepassing van NOR poorten ken ik wel maar ik dacht dat je deze vergelijking niet kon inkorten?

Kruimel

Golden Member

Ah ok, dan wordt het al iets duidelijker. Heb je het artikel over die open collectors ook bekeken? Ik ben er niet helemaal in gedoken, maar ik vermoed een mogelijkheid tot het toepassen van die informatie. Snap je waarom ik dat denk?

We gebruiken de open collector omdat je op de TTL-reeks niet direct een LED kan aansturen omdat er een te lage stroom en spanning is.

Kruimel

Golden Member

Zou je een logische functie kunnen implementeren met een open collector?

Kruimel

Golden Member

Bekijk de derde alinea van "Applications of open-collector devices" eens. Meer dan dat ga ik je niet vertellen.

Met de schakeling die je hebt lijkt verder niets mis te zijn, dus beschouw dit de "extra stof". ;)

Op 27 januari 2021 10:46:20 schreef Zaza Zaz:
Vraag begrijp ik niet echt...

Even de verschillen in uitgangen opzoeken en kijken wat de voor en nadelen zijn. Er bestaan totempole uitgangen en open collector uitgangen, naast die twee bestaat ook nog de 3-state output.

Jij hebt de open collector gebruikt om een led te kunnen aansturen. De open collector heeft hier als voordeel dat je een led kan schakelen met een andere spanningsbron (hoger of lager) dan de voedingspanning van je IC zelf ( wel rekening houdend met de max sink stroom).

Nu heeft de open collector uitgang nog een voordeel ten opzichte van de totempole uitgang. Wat mag je nog doen met de uitgangen? Beschouw dit als interessante weetjes los van je opgave.