Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het heeft niks met de prijs te maken:
Ik ben nu eenmaal een perfectionist, als iets met weinig of geen meerkosten veel beter kan, dan moet dat ook gebeuren... 
(anders zit ik me continu eraan te ergeren...)
Die Philips displays waren een soort dot displays: om de paar mm een putje en dat in de vorm van het betreffende cijfer. Was mooi om te zien,
Zo iets zou met een CNC freesje wel te doen moeten zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Belangrijkste is dat de zijden van het putje onder 45° staat: dan wordt licht vanaf de zijkant recht naar voren gereflecteerd...
Op 29 januari 2021 02:22:29 schreef Arco:
Belangrijkste is dat de zijden van het putje onder 45° staat: dan wordt licht vanaf de zijkant recht naar voren gereflecteerd...
Van HBM heb ik een ieni-mini verzinkboortje, daarmee zou je een eind moeten komen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Voor zover ik het goed begrijp moeten de kanten glad gepolijst zijn voor en perfect beeld. De 'bleeding'(verstrooiing?) ontstaat doordat de snede ruw is.
@bprosman:
De huidige lijnen van de cijfers zijn 0,15mm (met een voelermaatje gemeten). Ik denk niet dat je dat met een freesje kan bereiken.
In de instrumentmakerij op mijn werk hadden we zo'n pantograaf letterfreesmachine met een freesje met een 90° punt. Dat zou kunnen werken, maar je moet de sleuf daarna wel kunnen polijsten.
edit:
Ik bedenk me ineens dat die gepolijste kanten en die 45° niet opgaan, tenzij je rondom verlicht, zeker als je de zaak ook nog hebt gepolijst.
Arco
Special Member
Ik bedenk me ineens dat die gepolijste kanten en die 45° niet opgaan, tenzij je rondom verlicht, zeker als je de zaak ook nog hebt gepolijst.
Het werkt juist wel goed als je polijst. De vlakken weerkaatsen het licht dan. Met ruwe vlakken gaat het licht alle kanten op...
Lightguides voor smd leds werken meestal op dat reflectie principe...
@bprosman:
De huidige lijnen van de cijfers zijn 0,15mm (met een voelermaatje gemeten). Ik denk niet dat je dat met een freesje kan bereiken.
Ik doelde daarbij op de "putjesversie" waar Arco het over had. Zo een putje polijsten valt dan natuurlijk niet mee.
Arco
Special Member
't Hoeft ook niet superglad, zolang het maar niet ruw is. (oppervlak moet weerkaatsen)
Moeilijkste met de putjesuitvoering is gelijke afstand tussen de putjes. (daar heb je inderdaad wel een cnc ofzo voor nodig)
Het menselijk oog is zeer gevoelig voor kleine afwijkingen: als zo'n putje maar iets 'off-center' is, valt het meteen op...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Arc
Niet me eens.
Jij beschrijft de werking van een light pipe.
Als je dat doet Zal alle licht worden gebroken en zal een tegenoverliggende, tegengestelde kant totaal geen licht meer ontvangen. Het is hier juist de bedoeling dat het licht door het hele plaatje heen schijnt en alle volgende randen ook verlicht. Dat zal met de prismatische methode van jou niet lukken.
Gewoon een stukje prismatische optica.
Ik ben het dan ook met Sine eens. Waarschijnlijk is die V-vorm dan ook minder effectief dan cilindrische putjes.
Blijft dat het freezen van een 0,15 mm breed patroon mechanisch een onmogelijkheid is als je je freesje heel wilt houden.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 27 januari 2021 17:06:30 schreef Nisei:
Mijn exemplaar had gelukkig geen gebroken plexiglas maar de piezo speaker en C1 condensator lagen er wel af
Mijne is net vandaag toegekomen.
Ik verwachtte een verpakking onder de vorm van een doos(je) met padding, maar nee: een plastieken zak omwikkeld met plakband!
Ik vermoedde al het ergste bij het uitpakken, op het eveneens afgebroken speakertje geen andere directe schade te bemerken (ook niet de plexi cijfers).
Opbouw is voorzien voor volgende week (verlof), ik laat wel weten hoe het verlopen is.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De mijne staat al een paar dagen in elkaar.
Maar wie weet hoe je de tijd instelt?
Ik krijg het niet voor elkaar.
Beide knoppen indrukken dan kom je in het hoofdmenu.
Als 0 knippert (menu voor tijdinstelling) kun je die kiezen met de knop met vierkante opdruk. Je zit dan in de tijdinstelling.
Hier de manual:
https://drive.google.com/file/d/1Usx9toq8RxTBTbHdNiELmnl6TB7ykVim/view
Tidak Ada
Ik heb betere schroefjes dopmoerjes en draadeind bemachtigd bij RVS-Paleis in Geleen.
Het adres heb ik aan 'Shops' in het navigatie venster (links in dit scherm) toegevoegd.
edit:
Hmmm, de mods hebben helaas het adres nog niet gepubliceerd.
Je kunt er zelfs per stuk kopen!
groet,
T.A.
Op 3 februari 2021 23:26:13 schreef Tidak Ada:
Ik heb beter schroefjes dopmoerjes en draadeind bemachtigd bij RVS-Paleis in Geleen.
Hey dank je.
Doet bij jou de music mode het? Ik krijg dat niet aan de praat...
Thevel
Golden Member
Op 3 februari 2021 23:26:13 schreef Tidak Ada:
https://www.rvspaleis.nl/
Bedankt!
Gelijk in mijn favorieten gezet.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat is raar.
Dus je drukt beide knoppen in en je hoort geen piep en er gaat niet 1 enkele digit knipperen? (Het gaat soms wat lastig om beide knoppen tegelijk in te drukken dus paar keer proberen).
Beide knoppen doen het wel?
Als je ze afzonderlijk indrukt zou je bij de knop met driehoek een piep moeten horen en de kleur van het display verandert. Bij de knop met vierkant hoor je een piep en zou de benedenverlichting even moeten gaan branden.
[Bericht gewijzigd door Nisei op (39%)]
Jinny
Golden Member
Tidak Ada
Helaas kan ik nog niets doen. Ik moet nog even wachten tot de nieuwe ‘3’ en toplaag er zijn.
Overigens vind ik de bedieningsbeschrijving best warrig. Zal wel aan Google Translate liggen....
Jinny
Golden Member
Ik ben eruit, bedieningshandleiding klopt niet helemaal.
Eerste punt klopt om in de setupmode te komen.
Maar het cijfer knippert niet.
Met de driehoek scrol je tot je het nummer te pakken heb wat je wilt instellen.
Kort drukje op het vierkant en instellen met driehoek.
Kort drukje op vierkant en volgende.
Einde sequence is een laatste keer vierkant en de zut springt weer naar tijd.
Dit is afwijkend van de geleverde handleiding
Oh ja inderdaad hij knippert niet.
Maar goed, wat ik zei dat je met vierkantje de keus moet maken dus wel.
Ik heb eerlijkgezegd nauwelijks naar de handleiding gekeken, alleen waar alle 0 tm 15 menu's voor dienen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ooookéééé....
Klokje is gemonteerd en werkend.
Het afgebroken buzzertje heb ik kunnen repareren met behulp van de aansluitdraden van een klein 100nF condensatortje.
Nadien de originele afgebroken pinnetjes uit het PCB gesoldeerd en het buzzertje terug op zijn plaats gemonteerd. Hij piept weer vrolijk bij elke toetsaanslag.
Het lastigste vond ik nog het lospellen van de beschermfolie aan beide zijden van de (60!) cijfers, mijn duimnagel ziet er niet meer uit.
Zoals terecht opgemerkt door Tidak heb ik de tapse schroefjes bovenaan zéér lichtjes ingeschroefd in afwachting van schroefjes met platte kop.
Op 27 januari 2021 13:46:33 schreef Tidak Ada:
[*]Vervang de imbusboutjes aan de onderzijde door draadeind en een dopmoertje. Anders moet je voor batterijvervanging het hele ding uitelkaar halen. De cijfers blijven dan netjes op hun plaats.
Ik kan mijn hoofd wel tegen de muur stoten... 
Ik lees in de handleiding dat het CR2032 backupbatterijtje niet meegeleverd is (ik heb een blister met 6 stuks nieuwe Energizer CR2032 batterijtjes in voorraad) en met de nuttige tips van Tidak in mijn achterhoofd begin ik aan de montage.
Klokje eindelijk klaar en werkend besef ik plots dat ik het batterijtje vergeten te plaatsen heb... 
Misschien is het handig om schroefjes, draadeind en dopmoertjes gezamenlijk in te kopen.
Goed idee !
Mijn opmerkingen:
- De helderheid/leesbaarheid in daglicht is minimaal, in schemerlicht of minder redelijk.
- De onderste drie doorzichtige acrylplaatjes hadden zwart moeten zijn, ik ga proberen deze proper te verduisteren met zwarte tape.
- Er zijn enorm veel (teveel?) animatie-effecten/functies mogelijk, heb eigenlijk geen zin om ze allemaal uit te proberen.
Al met al geen verkeerde aankoop voor 35€ en Cindy is er gek op.
Rest mij nu nog alles weer te demonteren/monteren om het CR2032 batterijtje te kunnen plaatsen.
Tidak Ada
Ha Keu,
Jammer dat er geen reacties zijn geweest op mijn suggestie om schroefjes gezamenlijk in te kopen. Ik heb inmiddels een en ander binnen en gemonteerd. De volgende stap is het loshalen van de folies. Ik gebruik een stukje plakband om de folie los te trekken, gaat perfect, ook voor materialen als autoruiten folie.
Inmiddels is mijn beschadigde cijfer door een nieuw exemplaar vervangen, evenals een zwarte topplaat. Beiden aangemaakt door een CO-lid, dat net een lasersnijmachine had gekocht en het een leuke oefenmatrie vond.
Laatse fase, het programmeren, zal voor mij het lastigste zijn; deze ouwe l*l is daarin geen held.
Het liefste heb ik één kleur voor de display: Neonoranje of natriumgeel (590nm) 
Ik zal de audio analyzer modus niet gebruiken, veel te onrustig.
Zoals ik al zei het lijkt mij beter het geheel in een dichte behuizing te plaatsen in verband met stof en vettige neerslag. Dat zal dan tevens de leesbaarheid vergroten, tenzij je die behuizing van transparant matriaal maakt, natuurlijk 
Leverancier van boutjes en moertjes: https://www.rvspaleis.nl/
Wat betreft die tapeinden de tapdiepte in de afstandsbusssen is niet gelijk, dus maak bij voorkeur ieder stukje tapeind individueel op de juiste lengte.