Edge-lit klokje van Ali

bprosman

Golden Member

Hier ook nog kleine schroefjes te bestellen.
//Edit was link vergeten :
https://www.kingmicroschroeven.nl/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Hier het soort boutjes, dat ik heb gebruikt:

Bolkop inbus of torx (grootste kop Ø)

Dopmoertjes

De afstandsbussen vragen een 5mm steeksleuteltje in t.t. tot de standaard 5,5mm voor M3

(Folies moeten nog worden verwijderd)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 februari 2021 11:15:14 schreef Tidak Ada:
Jammer dat er geen reacties zijn geweest op mijn suggestie om schroefjes gezamenlijk in te kopen.

Ik had je bericht gelezen maar ik kan alles zo op mijn werk krijgen. En ik denk dat een hoop mensen het wel bij hun lokale ijzerwarenhandel kunnen halen (even geduld tot na de lockdown).
Maar ik heb na 2x vragen ook nog geen reactie van jou gehad of je music mode het doet... :)

Turbokeu

Golden Member

Batterij is intussen geplaatst en na 3 pogingen is de heropbouw gelukt, vraag me niet waarom... >:)

Bij mij werkt de music mode, je moet wel een paar seconden na elkaar op de vierkante toets drukken en dan nog springt ie een aantal keer van clock mode naar music mode en moet je een aantal keer proberen om er echt in te geraken (niet dat deze mode iets te bieden heeft...).

Ik heb voorlopig kleine rondelletjes onder de tapse schroeven geplaatst zodat ik de bovenplaat al niet meer kan beschadigen door te hard aan te schroeven.

Wat zijn zo'n beetje de verzendkosten bij RVS-Paleis of King? (ik heb niet echt zin om 4-5-6-7-8€ aan verzendkosten te betalen voor een paar € aan schroeven).

Een vraagje:
Ik heb de klok zo geconfigureerd dat ze om de de 30 sec de temperatuur en datum toont.
Dit werkt perfect behalve dat de datum getoond wordt als '08 02 1' (de '2' van '21' ontbreekt).
In klokmode werkt deze '2' perfect.
Nog iemand anders die hetzelfde ondervindt?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
McAwesome

Golden Member

Op 8 februari 2021 15:14:35 schreef Nisei:
[...]
En ik denk dat een hoop mensen het wel bij hun lokale ijzerwarenhandel kunnen halen (even geduld tot na de lockdown).

Ik koop mijn schroefjes en ander mechanisch spul al jaren bij TME. Deze zijn werkelijk spotgoedkoop daar.
Je moet wel in grotere hoeveelheden bestellen en er komen verzendkosten bij. Wat ik daar niet vind koop ik in via Fabory, maar die is helaas niet voor particulieren en verkoopt alleen volledige (groot)verpakkingen.

Jinny

Golden Member

Op 8 februari 2021 15:44:08 schreef Turbokeu:

Een vraagje:
Ik heb de klok zo geconfigureerd dat ze om de de 30 sec de temperatuur en datum toont.
Dit werkt perfect behalve dat de datum getoond wordt als '08 02 1' (de '2' van '21' ontbreekt).
In klokmode werkt deze '2' perfect.
Nog iemand anders die hetzelfde ondervindt?

Dat is de 1 van maandag, morgen staat daar een twee en zondag een 7

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 februari 2021 16:02:28 schreef McAwesome:
[...]

Ik koop mijn schroefjes en ander mechanisch spul al jaren bij TME. Deze zijn werkelijk spotgoedkoop daar.
Je moet wel in grotere hoeveelheden bestellen en er komen verzendkosten bij. Wat ik daar niet vind koop ik in via Fabory, maar die is helaas niet voor particulieren en verkoopt alleen volledige (groot)verpakkingen.

Dat is het voordeel van hete RVS-Paleis. Je kunt de wat minder courante dingen gewoon per stuk kopen. Maar met € 3,10 voor 100 RVS inbusboutjes voel ik me zeker niet genaaid!
Jammer dat ze niet ook messing verkopen, maar dan zouden ze hun naam meten veranderen.

Kan je geen enkele stuks meer kopen bij TME? Ook niet voor elektronische componenten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Op 8 februari 2021 21:30:05 schreef Tidak Ada:
[...]
Kan je geen enkele stuks meer kopen bij TME? Ook niet voor elektronische componenten?

Enkele stuks is bij TME meestal geen probleem maar de schroefjes zijn soms zo belachelijk goedkoop dat je ze minimaal per 100 (of meer) moet kopen.
Bijvoorbeeld M3X10/D912-A2 kost 1,19 euro per 100 stuks.

Voor mij zijn de hoeveelheden en verzendkosten niet zo'n probleem, ik bestel die dingen per duizenden met gewoonlijk nog een smak componenten erbij...

Tidak Ada

Golden Member

Ik neem aan dat die prijs geldt voor gegalvaniseerd ijzer cilinder-gleufkop, niet voor RVS of messing met inbus of torx.

Op 8 februari 2021 15:14:35 schreef Nisei:
[...]
Ik had je bericht gelezen maar ik kan alles zo op mijn werk
Maar ik heb na 2x vragen ook nog geen reactie van jou gehad of je music mode het doet... :)

Beste Nisei, ik meen toch te hebben geschreven dat ik nog op het nieuwe cijfer en de boutjes wachtte https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2240081#2240081. Dat was dus pas zaterdag allemaal binnen. Heb gisteren pas die modificatie voor het batterij compartiment gemaakt.
Overigens interesseert mij die music mode niet. Ik ga daar ook geen tijd aan besteden. Nee, niet geïrriteerd ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 februari 2021 23:13:43 schreef Tidak Ada:
Beste Nisei, ik meen toch te hebben geschreven dat ik nog op het nieuwe cijfer en de boutjes wachtte. Dat was dus pas zaterdag allemaal binnen. Heb gisteren pas die modificatie voor het batterij compartiment gemaakt.
Overigens interesseert mij die music mode niet. Ik ga daar ook geen tijd aan besteden. Nee, niet geïrriteerd ;)

Ik vroeg alleen of hij bij jou wel werkte en heb er idd geen tijd aan besteed maar was gewoon benieuwd of het aan mijn unit lag of bij jullie ook zo ging. Ik wist niet dat je eerst op een vervangend cijfer en dopmoertjes en draadeinden ging wachten voordat je hem in elkaar zou zetten. Ik heb het ding ondertussen ook al 3 of 4x uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet om te kijken wat ik kan verbeteren.

Tidak Ada

Golden Member

Volgende wat ik ga doen is een stofdichte behuizing maken. Ik wil voorkomen dat zich stof en vettige dampen op de cijfers gaat afzetten. Het is niet voor niets dat die displays altijd in een dichte behuizing zitten. Het heeft bovendien het voordeel dat buitenlicht niet meer storend werkt. Sommigen klaagden daarover. Ik denk aan iets van dun messing.
Ook denk ik daarom schotjes tussen de digits te zetten dat is misschien te combineren met scheidingstekens.

Dat is allemaal nogal wat, dus eerst maar eens een tijdelijke anti-stof behuizing om de klok te testen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Klokje werkt hier nu al een week zonder al te veel problemen.
Eerst zonder backup batterij, naderhand ingebouwd en de bediening onder de knie gekregen.
Als ik tijd heb eens wat aan sleutelen..
Boutjes/moertjes gaan ook nog een keertje aangepast worden, net als de bedieningsknopjes, gemaakt voor Chinese vingertjes, niet voor Hollandse vingers.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Ha Jinny,

Ik maar graag gebruik van je ervaring. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Je hebt mijn nummer, en vanaf een uur of 7 vanavond ben ik beschikbaar.... :D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
McAwesome

Golden Member

Op 8 februari 2021 23:13:43 schreef Tidak Ada:
Ik neem aan dat die prijs geldt voor gegalvaniseerd ijzer cilinder-gleufkop, niet voor RVS of messing met inbus of torx.

Het is wel degelijk RVS met inbus. Een ander voorbeeld is B3X10/BN1593, met bolkop en binnenzeskant, ook RVS. Ook messing is nog vrij betaalbaar, zie o.a. B3X8/BN532.

Persoonlijk gebruik ik nooit RVS omdat ik voor mijn toepassingen de meerwaarde er niet van inzie.

Uiteraard zijn er ook schroefjes bij TME die een pak duurder zijn, maar als je goed zoekt kan je best goedkoop spul vinden daar.

Tidak Ada

Golden Member

Da's dan inderdaad goedkoop. Zijn het gedraaide of geperste boutjes?

Afijn, die dopmoertjes hebben ze vast niet....
Conrad had ze vroeger wel, zelfs M2, toen ze nog aan modelbouw deden. Nu dus niet meer. ;(

@Jinny:
Voorlopig nog niet even, te veel andere dingen te doen en.... eerst zelf proberen ;)
In ieder geval vast bedankt.
Ik wil sowieso eerst die dichte behuizing hebben tegen het stof

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Tidak:
Probeer het anders eens hier. Patrick Saes, hier in Roermond heeft een zeer uitgebreid assortiment montagemateriaal. Hij maakt zelfs op maat als je iets aparts nodig hebt.
Ik heb er zelf al enkele keren wat gehaald, waaronder ook voor mijn hobbyauto op maat gemaakte bouten met veel fijnere schroefdraad dan normaal.
Voor mij zit hij 'om de hoek' dus ik ga er altijd naartoe. Maar hij heeft ook een webshop.

Disclaimer: afgezien dat ik er enkele keren wat gekocht heb, heb ik geen andere betrekkingen met dit bedrijf.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
McAwesome

Golden Member

Op 9 februari 2021 16:03:46 schreef Tidak Ada:
Da's dan inderdaad goedkoop. Zijn het gedraaide of geperste boutjes?

Afijn, die dopmoertjes hebben ze vast niet....
Conrad had ze vroeger wel, zelfs M2, toen ze nog aan modelbouw deden. Nu dus niet meer. ;(

Geen idee of het gedraaid of geperst is. Ik heb nog nooit problemen gehad met boutjes en moeren van TME. Voor elektronicatoepassingen liggen de eisen nu ook niet zo hoog (corrosiebestendigheid, treksterkte, kerfwerking, ...).

Kleine dopmoertjes heb ik vroeger nog bij microschroeven.nl gekocht. Niet de goedkoopste maar ze hebben zelfs M1 dopmoertjes.

Lambiek

Special Member

Op 9 februari 2021 16:03:46 schreef Tidak Ada:
Conrad had ze vroeger wel, zelfs M2, toen ze nog aan modelbouw deden. Nu dus niet meer. ;(

Doen ze niet meer aan modelbouw?

https://www.conrad.nl/c/modelbouw-c37367

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 februari 2021 17:01:30 schreef McAwesome:
[...]

Geen idee of het gedraaid of geperst is. Ik heb nog nooit problemen gehad met boutjes en moeren van TME. Voor elektronicatoepassingen liggen de eisen nu ook niet zo hoog (corrosiebestendigheid, treksterkte, kerfwerking, ...).

Kleine dopmoertjes heb ik vroeger nog bij microschroeven.nl gekocht. Niet de goedkoopste maar ze hebben zelfs M1 dopmoertjes.

Gedraaide boutjes ogen in het algemeen fraaier, vandaar.
Soms zie je ook boutjes aan de buienkant en dan is het fraaier.

@Lambiek:
Oh, ik ben het sinds de laatste modelbouw catalogus van ze niet meer tegen gekomen.
Die site van ze is nu eenmaal 'naadje' :(
Ik doe ook niets met modelbouw, maar sommige componenten zijn wel handig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 9 februari 2021 17:47:31 schreef Tidak Ada:
Die site van ze is nu eenmaal 'naadje' :(

Dat ben ik helemaal met je eens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Ik was even aan het rondstruinen op de website van Elektor(tuur) en zag een gelijkaardig klokje, slechts 4 digits voor de belachelijke prijs van 149,00euro (voor niet leden).

https://www.elektor.nl/nixiecron-m4-4-digit-led-nixie-clock-with-rtc-a…

Zoveel geld voor een niet echt mooi ding als ik de foto's bekijk in de assembly manual.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op zaterdag 13 februari 2021 23:39:45 (15%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Dat is idd een Nixiecron zoals besproken in deze Techmoan video:
https://www.youtube.com/watch?v=nfB-Whx9878
Zoveel kost dat klokje idd, hij heeft wel een geluidsmodule die de tijd spreekt. Maar goed, echt mooi vind ik hem ook niet.

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 februari 2021 09:13:12 schreef Turbokeu:
[....]
- De onderste drie doorzichtige acrylplaatjes hadden zwart moeten zijn, ik ga proberen deze proper te verduisteren met zwarte tape.
[....]

Het is misschien beter om daarvoor zwarte modelbouwverf te geruiken, die is op het goed hechten aan kunststof gemaakt.
Handig zijn die kleine potjes van 'Ravell'

Al enig idee wat het doel is van die twee LED's onderop de print?
Het lijkt er op om juist die twee plastic bodemplaatjes te doen oplichten.
Zouden die gesloopt kunnen worden zonder de werking te beïnvloeden?

Nogmaals:
Wie weet er messing hamerslag- of 'stuco'plaat te koop? Iets van 0.6mm dikte.

Tot nu toe alleen nog aluminium gevonden.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/66828/forum-post Hamerslag

https://www.circuitsonline.net/forum/file/66829/forum-post 'Stuco' (heeft mijn voorkeur)

Ik wil daarmee een 'anti stof' behuizing maken

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 februari 2021 22:34:50 schreef Tidak Ada:
Al enig idee wat het doel is van die twee LED's onderop de print?
Het lijkt er op om juist die twee plastic bodemplaatjes te doen oplichten.
Zouden die gesloopt kunnen worden zonder de werking te beïnvloeden?

Die kun je via menu #6 meerdere functies toekennen:
0-Turn off the bottom LED effect
1-Rainbow color gradient
2-Press the button to turn off the light
3-Cool color gradient
4-Candlelight color effect
5-Aurora color gradient
Dus gewoon functie 0 kiezen en je hoeft ze niet te slopen :)