DIY HV probe

fred101

Golden Member

https://w140.com/tekwiki/wiki/Concepts_Series

Meer leesvoer, het is de bovenste pdf, gaat alleen maar over CRTs. Tek heeft vroeger de circuit concept reeks gepubliceerd. Die boeken zijn later vrij gegeven en nu voor iedereen te downloaden.
Volgens mij gaat het alleen over CRTs met statische afbuiging (zoals in scopes etc) Tek had diverse constructies bedacht om hogere frequenties te bereiken. De afbuiging moet het signaal kunnen volgen, een magnetische buis was niet snel genoeg. Volgens mij is dat ook de hoofdreden waarom scoop buizen klein in diameter en lang waren. Ruimte voor na-versnelling constructies en een kleinere diameter verkleint de afstand die de straal moet afbuigen ofwel, de zelfde afstand werd overbrugd in een kortere tijd.

Qua zoeknaam: Tek noemt het acceleration (pag 47, Ik heb de papieren versie 1e editie)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
LetterHenk

Golden Member

Wat betreft de bandbreedte van mijn dhz probe. Voor de 80k-6 geeft Fluke 2% accuratesse tot 1kHz.
Die is als volgt opgebouwd, screen uit sm van Fluke.

Alleen een weerstandsdeler, geen compensatie verder.
Voorzichtige aanname van mij is dat de opgegeven bandbreedte ook op gaat voor mijn bouwsel, de 2% accuratesse zal het niet halen. 2% zit alleen al in de HV weerstand, de Zuidkant van de deler komt daar nog bij.

Ik denk dat Henk hem alleen gebruikt voor DC.

Klopt. Netfrequentie zal er ook nog wel mee gaan gezien bovenstaande.
Voorlopig allemaal meer dan genoeg voor mijn toepassing.

Action expresses priorities LH

Op 10 februari 2021 12:58:44 schreef LetterHenk:
Alleen een weerstandsdeler, geen compensatie verder.

Je vergeet de parasitaire capaciteiten. Die kunnen een belangrijke rol spelen.
Voor DC is het allemaal niet boeiend. Als de weerstanden maar kloppen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 10 februari 2021 18:45:43 (13%)

@FET.. ja die tekening maakt het duidelijk. Als je het kanon van een beeldbuis haalt ze ook dat de laatst anode tongen heeft die tot in de interne aquadaglaag raken.

Naversnelling is zo een beetje als de derde trap van een Atlasraket. rakket zit al op de juiste koers, maar krijgt nog extran snelheid.

Op 10 februari 2021 12:14:35 schreef fred101:

Qua zoeknaam: Tek noemt het acceleration (pag 47, Ik heb de papieren versie 1e editie)

de Engelse term is post acceleration. denk dat daar wel wat onder te vinden valt.