Elektrische auto

KGE

Golden Member

Op 14 februari 2021 17:27:20 schreef big_fat_mama:
[...]
Hoelang gaat de lagere wegenbelasting voor e-auto's nog duren, denk je? Het werd reeds aangestipt: de overheden krijgen volop geld binnen uit het autoverkeer, vooral dmv. accijns op petroleumproducten. Naargelang er minder op petroleum gereden wordt zal de overheid meer geld gaan zoeken bij de e-auto's. Of op zijn minst er minder voordelen aan toekennen.

Wegenbelasting is op zich prima mits het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is. Ik kan mij nu niet beklagen over de staat van de wegen...

Verder zijn de EV's nu nog steeds duurder dan brandstofautos dus ze vangen extra BTW.
Overigens: In Noorwegen is het net andersom, daar zijn brandstofautos ongeveer twee keer zo duur als EV's.

Maar op elektrisch zit ook een klap accijns dus daar krijgen ze ook hun deel wel van.
Bedrijfsleven betaald rond de 6 cent per kW (grootverbruik), wij thuis 21 tot 23...

Een CO2 tax zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, de vervuiler betaald dan naar ratio.

Een CO2 tax zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, de vervuiler betaald dan naar ratio.

Co2tax is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat, die berg geld die dan naar de overheid gaat kunnen ze die CO2 niet mee uit de lucht halen, daar worden nog hogere salarissen van betaald en daar worden dan weer grotere autos van gekocht die nog meer Co2 uitstoten.

KGE

Golden Member

Op 14 februari 2021 21:03:53 schreef rwk:
[...]
Co2tax is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat, die berg geld die dan naar de overheid gaat kunnen ze die CO2 niet mee uit de lucht halen, daar worden nog hogere salarissen van betaald en daar worden dan weer grotere autos van gekocht die nog meer Co2 uitstoten.

En met wegenbelasting gebeurt dit nu niet ?

Op 14 februari 2021 21:03:53 schreef rwk:
[...]
Co2tax is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat, die berg geld die dan naar de overheid gaat kunnen ze die CO2 niet mee uit de lucht halen..

Belasting heeft niet alleen als doel om iets te bekostigen, maar ook om iets aan- of ontmoedigen. Als je als overheid meer kleine, zuinige autos wilt, dan kun je die vrijstellen van wegenbelasting. Dat is jarenlang met de categorie Aygo/107/C1 gebeurd. Daar had je alleen aanschaf en brandstof als kosten. En ontmoedigen doe je uiteraard door iets duurder te maken dan het alternatief. Dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 14 februari 2021 17:03:24 schreef KGE:
[...]
Onderhoud was nagenoeg nihil. Ook bij de tweede EV die ik heb gehad (Ioniq) was onderhoud minimaal, minder dan 100 Euro per jaar. Met beide auto's heb ik 60000 km gereden zonder noemenswaardige vermindering van de accu. Nu rijdt ik mijn derde EV en deze heeft weer meer bereik en mogelijkheden.

De meesten hier, waaronder ik, hebben gewoon niet het geld elke 60.000 km een nieuwe elektrisch auto te kopen.

Op 15 februari 2021 19:20:34 schreef Hoeben:
[...]
De meesten hier, waaronder ik, hebben gewoon niet het geld elke 60.000 km een nieuwe elektrisch auto te kopen.

bwa...
ik koop zo elke 170 000km of 10 jaar een andere. ik koop die met 300 000km en verkoop die als die rond het half miljoen zitten :D. en meestal maak ik er dan nog winst op, omdat ik ze koop tussen de 15 en 20jaar oud (waardeloos) en verkoop als ze gewild worden als oldtimer

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 15 februari 2021 20:50:11 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 februari 2021 17:03:24 schreef KGE:
[...]

Vergeet de (hogere) wegenbelasting niet voor diesel.

Een laadpunt hoeft tegenwoordig echt geen 2000 Euro meer te kosten, voor minder dan 1000 Euro (en als je zelf handig bent kan het voor de helft) kun je een laadpunt van 22 kW max aanschaffen.

Drie fasen laden is nodig wanneer je meer dan 100 km per dag rijdt en dat 's nachts wilt aanvullen.

Ikzelf rijdt 5 dagen in de week 100km per dag en laadt binnen 6 tot 7 uur op op een enkele fase 16 Ampere.

Accuhuur van mijn eerste EV (Renault Fluence) was 140 Euro per maand en afhankelijk van hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Dit is overigens 8 jaar geleden.

Energiekosten + accuhuur waren per maand bij elkaar minder dan de brandstof- en onderhoudskosten die ik met de benzineauto had.
Daarbij had ik al zonnepanelen liggen, inmiddels nog wat extra.

Onderhoud was nagenoeg nihil. Ook bij de tweede EV die ik heb gehad (Ioniq) was onderhoud minimaal, minder dan 100 Euro per jaar. Met beide auto's heb ik 60000 km gereden zonder noemenswaardige vermindering van de accu. Nu rijdt ik mijn derde EV en deze heeft weer meer bereik en mogelijkheden.

Of het rendabel is vind ik minder interessant, het feit dat we met miljarden voertuigen meer dan 70% van alle energie die we daar in stoppen gewoon weggooien, is voor mij reden genoeg om elektrisch te rijden. Uitlaatgassen veroorzaken per jaar ook miljoenen doden wereldwijd. Zelfs wanneer je elke EV met een kolengestookte centrale zou laden zou je nog minder uitstoot hebben... Gelukkig hebben we steeds meer wind- en zonne-energie en kunnen we inmiddels ook energie over enorme afstanden transporteren (DC) vanaf bijvoorbeeld waterkrachtcentrales elders.

Wegenbelasting voor mijn dikke 3.2 diesel.... 145€/jaar. Actieradius zonder aanhangwagen >1200km. Met caravan ongeveer 1000km. Dan sta ik wel 10 minuten aan de pomp voor 130 of 140 liter. Een keer op en af naar Epernay, geen probleem. Met een e-wagen mag je al op zoek naar een laadpaal. Op en af naar Holwerd, en 2 weken later weer, 375km enkel. Elektrisch al niet in 1 keer te maken.

1 auto deed ik weg met 45 000km op de teller. Was <1,5 jaar oud maar met zijn 1.6D atmosferisch te licht op de Duitse snelwegen. Al de anderen gingen vlot over de 200 000. Een auto met slechts 60 000km op de teller is zonde om die te vervangen. Als ik al de eerste problemen heb bij <100 000km, dan heb ik een slechte wagen. Mijn huidige auto heeft er 120 000 op de teller en moet nog eens net zo veel kunnen draaien. Buiten onderhoud, om de 30 000km, is er alleen een nieuwe batterij en nieuwe lamp in gestoken.

Mijn huidige auto trekt buiten de caravan ook nog regelmatig een aanhangwagen van 2t. En niet alleen op de gebaande wegen. Ik heb in de koolzaadvelden ook geen laadpaal. Met de bijen onderweg een tijd stilstaan is niet aan te raden. Ze gaan dan warmlopen met de geheide dood tot gevolg.

Op 15 februari 2021 19:20:34 schreef Hoeben:
[...]
De meesten hier, waaronder ik, hebben gewoon niet het geld elke 60.000 km een nieuwe elektrisch auto te kopen.

Niet eens het geld elke 60 000km (of 3 jaar) een nieuwe auto te kopen. 10 jaar is toch een minimum. Vroeger was het 5 jaar maar toen betaalde ik geen BTW, tankte 0,25€ liter ten tijde van de golfoorlog. De auto had dan ook vlot 200 000km gedaan.

Ik ken een cardioloog en die heeft zijn Tesla vervangen door een Range Rover. Die zal wel niet om een € verlegen zitten. Maar hij was het kotsbeu dat hij niet eens zonder bijladen kon gaan vliegvissen op de Rur nabij Heimbach of op de Ahr nabij Ahrweiler.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nu erken ik meteen dat hun getallen wel erg slecht zijn, dus da's reden om het toch even te lezen.

Maar voor de rest is het wel een open deur van het type: ik haal het geclaimde verbruik van mijn nieuwe benzine auto niet, laat ik eens gaan mekkeren. Inmiddels snapt toch wel ongeveer iedereen dat dit zal gebeuren.

Er is een testcyclus. Als je ander gedrag gaat vertonen dan de test cyclus, zal het resultaat logischerwijs afwijken. Als je WEZENLIJK ander gedrag gaat vertonen dan de test cyclus, zal het resultaat FLINK afwijken. Om daar dan vervolgens verbaasd over te zijn...

Vooral als je als autofabrikant je auto optimaal ontwerpt voor de testcyclus (en na verkoop een of ander sjoemelsoftwareschakelaartje omzet om je auto toch een beetje bruikbaar te maken voor je klant)

Op 4 maart 2021 21:51:25 schreef ohm pi:
Vooral als je als autofabrikant je auto optimaal ontwerpt voor de testcyclus (en na verkoop een of ander sjoemelsoftwareschakelaartje omzet...

Ik denk dat een fabrikant zich wel 10 keer zal bedenken voordat ie zich daaraan zal branden. Je hebt gezien wat er gebeurd als dat uitkomt. Dan ben je ineens geen marktleider meer, als je het al overleeft.

Mod edit: opmerking die irrelevant is geworden weggehaald (was op zich niks mis mee hoor)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 13 maart 2021 00:04:13 (0%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik had mijn haren al domblond geverfd om mee te kwetteren met de menigte, maar het werkt niet....

De electrische auto heeft voor de ene een voordeel, voor de ander een nadeel, al moest het enkel maar de prijs zijn.

Dat kump er noe van....
Frederick E. Terman

Honourable Member

Iedere auto komt van A naar B, maar toch worden er ook veel dure verkocht aan wie het betalen kan, gewoon 'omdat-ie zo lekker rijdt'. Nou, dát geldt in elk geval voor alle elektrische auto's die ik heb mogen proberen.
Ik kan me best voorstellen dat mijn volgende kar een elektrieke zal zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 5 maart 2021 19:16:44 schreef Arlina:
Ik had mijn haren al domblond geverfd om mee te kwetteren met de menigte, maar het werkt niet....

O wat spijtig, ik vond u nog zo fraai met dat felle koperrood ;) Dat geleidt ook beter, trouwens.

De electrische auto heeft voor de ene een voordeel, voor de ander een nadeel, al moest het enkel maar de prijs zijn.

En zo simpel is het zelfs nog niet, want de ene auto is de andere niet, al dan niet electrisch. Maar inderdaad heeft eenieder de eigen rekening te maken, ja natuurlijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Thanks BFM :)

Mijn aanhanger is 1300kg totaalgewicht, wat mijn huidige benzinebak juist kan doen, en met minder kom ik niet toe.
Moest dat een EV als voortrekker worden, gaat aardig in de portemonnee worden om dat te trekken, terwijl het huidige koekblik praktisch weinig kost.
Zuinig, ruim, betrouwbaar, en geen afschrijving.

Als er een betaalbare EV komt die mijn vehikel kan evenaren ben ik niet te beroerd om over te stappen.

Dat kump er noe van....

Op 5 maart 2021 16:18:52 schreef flipflop:
[...]
Ik denk dat een fabrikant zich wel 10 keer zal bedenken voordat ie zich daaraan zal branden. Je hebt gezien wat er gebeurd als dat uitkomt. Dan ben je ineens geen marktleider meer, als je het al overleeft.

die zijn er al hoor. gewone modus, eco modus en sport modus.
hoe worden die testen gedaan? waarschijnlijk in eco. dus als je die in sport zet, zal die meer uitstoten.
probleem is dat VW het heeft weggestopt en automatische detectie heeft in gestoken, en andere fabrikanten steken het onder een knopje dat de gebruiker kan bedienen.
dat was al vanaf 2000 aan de gang. onze mercedes had een knopje W/S (winter/summer) voor de automaatbak. op summer bleef die veel hogere in toeren trekken en schakelde agressiever.
verbruik op boordcomputer was 3,3L/100KM (1400-1500km met een tank), echter stond ik na 700-800km met een lege tank aan het tankstation.

mijn vrouw haar 2010 mini cooper 137gr uitstoot op papier, in praktijk 181,
mijn volvo uit 1998 (euro2): 200gr uitstoot op papier, in praktijk 169,
mijn golf uit 1988: 297gr uitstoot (wegens euro0), in praktijk 121gr.

de bovenste mag in de LEZ, de andere 2 niet wegens te vervuilend....
er wordt gesjoemelt tot en met bij nieuwe wagens. die halen hun specs allang niet meer. en dan zijn ze verwonderd dat de luchtkwaliteit in de LEZ slechter is geworden dan ervoor... ze laten nu ENKEL de hoge vervuilers nog toe
https://ecoscore.be/files/NOxDieselEuro0-6grafiekvoorwebsite_0.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 februari 2021 18:33:25 schreef flipflop:
[...]
Belasting heeft niet alleen als doel om iets te bekostigen, maar ook om iets aan- of ontmoedigen. Als je als overheid meer kleine, zuinige autos wilt, dan kun je die vrijstellen van wegenbelasting. Dat is jarenlang met de categorie Aygo/107/C1 gebeurd. Daar had je alleen aanschaf en brandstof als kosten. En ontmoedigen doe je uiteraard door iets duurder te maken dan het alternatief. Dus.

Belasting heeft als doel geld op te brengen om andere zaken te bekostigen (waar politici mooi weer mee kunnen spelen). Het ontmoedigen zie je alleen maar in verschil van tarieven.

evelo

Golden Member

Ik lees nu al dat energie voor 100km rijden in 5min bijladen mogelijk is.
Ik heb echt wel de indruk dat fabrikanten op dat vlak met een versnelling bezig zijn.

Dus ik wacht rustig af tot het reguliere tankstation pompen begint te vervangen door snelladers.

Op 6 maart 2021 18:56:25 schreef evelo:
Ik lees nu al dat energie voor 100km rijden in 5min bijladen mogelijk is.
Ik heb echt wel de indruk dat fabrikanten op dat vlak met een versnelling bezig zijn.

Dus ik wacht rustig af tot het reguliere tankstation pompen begint te vervangen door snelladers.

Alleen 's nachts gaat dat waarschijnlijk nog op. Ergens zo tussen 17:00-20:00 worden de meeste kleinere laders (<=3x32A) geknepen tot hun minimum laadstroom (3x6A) omdat anders het lichtnet gewoon instort. De laadpaal providers krijgen zelfs een boete als ze boven een bepaalde piek uit komen.

Hetzelfde geld voor sommige bedrijven die een grootverbruiker zijn en een "speciale tariefkorting genieten". Die zijn verplicht in de piektijden hun grootverbruikers uit te schakelen, zo niet: een forse boete. Er is vast wel iemand hier op het forum die de details weet van die regelingen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Even wat off-topic zwets gevogen.

Graag ook geen links naar sites die wetenschappelijk minder breed gedragen nieuws brengen.

joopv

Golden Member

Op 12 maart 2021 23:05:17 schreef henri62:
[...]
Hetzelfde geld voor sommige bedrijven die een grootverbruiker zijn en een "speciale tariefkorting genieten". Die zijn verplicht in de piektijden hun grootverbruikers uit te schakelen, zo niet: een forse boete. Er is vast wel iemand hier op het forum die de details weet van die regelingen.

Dat heb ik eerder in dit topic al eens gemeld. De aluminium fabriek van 200MW die "naar believe" geregeld kan worden aan de hand van de momenteel beschikbare productie en vraag.

Op 6 maart 2021 18:56:25 schreef evelo:
Ik lees nu al dat energie voor 100km rijden in 5min bijladen mogelijk is.
Ik heb echt wel de indruk dat fabrikanten op dat vlak met een versnelling bezig zijn.

De nieuwe 800V auto's zijn wat dat betreft een sprong voorwaarts.

Je kan deze Audi RS E-tron GT snelladen met een snelheid van 997 km/u.

997km/u is hier uiteraard geen 997km/u _/-\o_ (Geen grondsnelheid maar laadsnelheid tijdens het snellaadgedeelte met een 800V lader)

Maar de nieuwe Hyundai's (Ioniq5) zijn ook 800V (kosten 1/3 van die Audi).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De nieuwe 800V auto's zijn wat dat betreft een sprong voorwaarts.

Scepsis! Er is toch maar zoveel kW beschikbaar als er beschikbaar is, bij gelijk welke spanning? Hogere spanning zal lagere stromen toelaten en dus minder koper vereisen; meer verschil of voordeel zie ik niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord