Op 14 februari 2021 17:03:24 schreef KGE:
[...]
Vergeet de (hogere) wegenbelasting niet voor diesel.
Een laadpunt hoeft tegenwoordig echt geen 2000 Euro meer te kosten, voor minder dan 1000 Euro (en als je zelf handig bent kan het voor de helft) kun je een laadpunt van 22 kW max aanschaffen.
Drie fasen laden is nodig wanneer je meer dan 100 km per dag rijdt en dat 's nachts wilt aanvullen.
Ikzelf rijdt 5 dagen in de week 100km per dag en laadt binnen 6 tot 7 uur op op een enkele fase 16 Ampere.
Accuhuur van mijn eerste EV (Renault Fluence) was 140 Euro per maand en afhankelijk van hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Dit is overigens 8 jaar geleden.
Energiekosten + accuhuur waren per maand bij elkaar minder dan de brandstof- en onderhoudskosten die ik met de benzineauto had.
Daarbij had ik al zonnepanelen liggen, inmiddels nog wat extra.
Onderhoud was nagenoeg nihil. Ook bij de tweede EV die ik heb gehad (Ioniq) was onderhoud minimaal, minder dan 100 Euro per jaar. Met beide auto's heb ik 60000 km gereden zonder noemenswaardige vermindering van de accu. Nu rijdt ik mijn derde EV en deze heeft weer meer bereik en mogelijkheden.
Of het rendabel is vind ik minder interessant, het feit dat we met miljarden voertuigen meer dan 70% van alle energie die we daar in stoppen gewoon weggooien, is voor mij reden genoeg om elektrisch te rijden. Uitlaatgassen veroorzaken per jaar ook miljoenen doden wereldwijd. Zelfs wanneer je elke EV met een kolengestookte centrale zou laden zou je nog minder uitstoot hebben... Gelukkig hebben we steeds meer wind- en zonne-energie en kunnen we inmiddels ook energie over enorme afstanden transporteren (DC) vanaf bijvoorbeeld waterkrachtcentrales elders.
Wegenbelasting voor mijn dikke 3.2 diesel.... 145€/jaar. Actieradius zonder aanhangwagen >1200km. Met caravan ongeveer 1000km. Dan sta ik wel 10 minuten aan de pomp voor 130 of 140 liter. Een keer op en af naar Epernay, geen probleem. Met een e-wagen mag je al op zoek naar een laadpaal. Op en af naar Holwerd, en 2 weken later weer, 375km enkel. Elektrisch al niet in 1 keer te maken.
1 auto deed ik weg met 45 000km op de teller. Was <1,5 jaar oud maar met zijn 1.6D atmosferisch te licht op de Duitse snelwegen. Al de anderen gingen vlot over de 200 000. Een auto met slechts 60 000km op de teller is zonde om die te vervangen. Als ik al de eerste problemen heb bij <100 000km, dan heb ik een slechte wagen. Mijn huidige auto heeft er 120 000 op de teller en moet nog eens net zo veel kunnen draaien. Buiten onderhoud, om de 30 000km, is er alleen een nieuwe batterij en nieuwe lamp in gestoken.
Mijn huidige auto trekt buiten de caravan ook nog regelmatig een aanhangwagen van 2t. En niet alleen op de gebaande wegen. Ik heb in de koolzaadvelden ook geen laadpaal. Met de bijen onderweg een tijd stilstaan is niet aan te raden. Ze gaan dan warmlopen met de geheide dood tot gevolg.
Op 15 februari 2021 19:20:34 schreef Hoeben:
[...]
De meesten hier, waaronder ik, hebben gewoon niet het geld elke 60.000 km een nieuwe elektrisch auto te kopen.
Niet eens het geld elke 60 000km (of 3 jaar) een nieuwe auto te kopen. 10 jaar is toch een minimum. Vroeger was het 5 jaar maar toen betaalde ik geen BTW, tankte 0,25€ liter ten tijde van de golfoorlog. De auto had dan ook vlot 200 000km gedaan.
Ik ken een cardioloog en die heeft zijn Tesla vervangen door een Range Rover. Die zal wel niet om een € verlegen zitten. Maar hij was het kotsbeu dat hij niet eens zonder bijladen kon gaan vliegvissen op de Rur nabij Heimbach of op de Ahr nabij Ahrweiler.