het voordeel van een hogere boordspanning is de lagere laadstroom. als het vermogen in het net aanwezig is lijkt me de enige beperkende factor in de laadsnelheid de laadstroom zelf.

en nadeel van hogere spanningen is:
-meer isolatie en hogere normen voor de electronica (relais, fets, afschermingen...)
-meer batterijen in serie, dus ingewikkeldere BMS. en dus meer kans dat er ooit 1 cel kapot zal gaan.

stel dat een fabrikant 1/10000 cellen een slechte heeft.
accu spanning 3,6V.
bij 36V in 10S1P gaat 1 op 1000 batterijen een defect vertonen.
bij 720V in 200S1P gaat 1 op 50 problemen hebben

Op 13 maart 2021 19:28:35 schreef fcapri:
stel dat een fabrikant 1/10000 cellen een slechte heeft.
accu spanning 3,6V.
bij 36V in 10S1P gaat 1 op 1000 batterijen een defect vertonen.
bij 720V in 200S1P gaat 1 op 50 problemen hebben

er wordt al gewerkt met 400V (om en nabij)
dan zouden 1 op de 500 batterijen een probleem hebben
die geluiden horen we niet uit de markt

Op 13 maart 2021 20:12:05 schreef anne2:
[...]

er wordt al gewerkt met 400V (om en nabij)
dan zouden 1 op de 500 batterijen een probleem hebben
die geluiden horen we niet uit de markt

ik zei dan ook 'stel dat een fabrikant 1:10 000 een slecht heeft".
ik weet niet met welk percentage ze rekenen.
tesla kan een single cell gewoon uitschakelen als die defect gaat. dus ja, als je er 74 parallel hebt zetten, zal het niet uitmaken als 1 pak er nog 73 heeft

en bij een prius gaat er toch regelmatig een pack stuk waardoor je 1 of meerdere cellen moet vervangen hoor. nieuw pack kost 4400€ terwijl een enkele cell iets van 30€ is

Zijn dergelijke batterijen in elektrische wagens te herstellen en/of vervangen?

Alles kan maar tegen welke prijs? Zouden autofabrikanten daar aan gedacht hebben? Ik heb geen idee.

Je zou er toch moeten bijkunnen om er aan te sleutelen?
Maar als die batterij volledig ingeplakt zit tussen de chassisdelen...

En inderdaad: als er onvoldoende energie beschikbaar is dan mag je auto nog zo snel kunnen laden, het maakt niets uit.

Ofwel dat laadsnelheid zal gekoppeld worden aan de prijs die je bereidt bent te betalen.

bij tesla wordt de bodem er vanonder gehaald en kan je ze vervangen. maar aan $24 000 zal het meestal total loss zijn.
en dat zal bij de meeste autos wel zo zijn.
mijn prius (2010) zijn hybride accu kost 4400€ om te vervangen, en dat is dan nog een kleintje, want het is geen plugin.
dusja, een auto van 11jaar oud, is gewoon total loss als die accu het begeeft. en dan moet je nog geluk hebben dat die fabrikant die accu's nog maakt 10jaar na de release datum

Ik denk net als bij fietsen dat externe partijen daar wel op inspringen om nieuwe of gereviseerde accu's aan te bieden.

zou beter zijn moest er enige standaard komen.
bv tesla 60kWh werkt met 11 modules van 24V 5,3kWh
https://www.evwest.com/catalog/images/thumbs/def/display/products/tesla-model-s-lithium-ion-18650-ev-module-22-8-volt-5-3-kwh.jpg

zouden zo een paar autos gemeenschappelijk komen, ga je die modules los kunnen kopen aan betere prijzen.
bij DIY wordt die packs al vaak aangeboden (gebruikte)
https://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_i…

Op 13 maart 2021 13:45:43 schreef big_fat_mama:
[...]

Scepsis! Er is toch maar zoveel kW beschikbaar als er beschikbaar is, bij gelijk welke spanning? Hogere spanning zal lagere stromen toelaten en dus minder koper vereisen; meer verschil of voordeel zie ik niet.

Snelller laden is ook een belangrijke vereiste ook al zit dat voornamelijk tussen de oren van de brandstofrijders.
Bij 800V met de zelfde stroom kun je twee keer zo snel laden.
De nieuwe Hyundai Ioniq 5 bewijst dat ook weer: 100km laden in 5 min. Vaak is dat al genoeg om weer thuis te komen. van 10 tot 80% laden kan in 18 minuten.

Veel nieuwe EV rijders (journalisten!) willen de 'tank' 100% vol hebben voor ze vertrekken en dat duurt soms erg lang. De meeste EV's laden tot 90% wel flink door (uitzondering de nieuwe Mach-E van Ford die houdt het bij 80% al voor gezien met snelladen). Wanneer je je route daarop afstemt, of laat afstemmen door de auto zelf, kun je snel weer door. Vaak sneller dan dat je een maaltijd naar binnen werkt...

Ben je een onafhankelijke producent nodig, in de F1 hebben ze dat geloof ik.

Op 14 maart 2021 07:45:22 schreef fcapri:
mijn prius (2010) zijn hybride accu kost 4400€ om te vervangen, en dat is dan nog een kleintje, want het is geen plugin.

Mijn accu is gewoon nog door (Nederlandse, onder importeur Louwman vallende) Toyota dealer te leveren. 1553€ (gevraagd december 2019, 2009 Prius, gen 2, fcapri heeft gen3, accu's ontlopen elkaar niet veel). Hierbij is het best vreemd dat ik de oude niet hoef in te leveren. In de VS zit er een paar honderd dollar statiegeld op (dwz je betaald ~2500$ voor een nieuwe en krijgt ~800 terug wanneer je daarna de oude inlevert, MITS de dealer überhaupt bereid is je de accu te verkopen).

Op 14 maart 2021 09:22:02 schreef Arlina:
Ik denk net als bij fietsen dat externe partijen daar wel op inspringen om nieuwe of gereviseerde accu's aan te bieden.

Er wordt aardig wat met losse modules gerommeld om vervangende accu's samen te stellen. Zelfs met volledige garantie moet je het werk van de vervanging vaak alsnog betalen (ook de tweede, derde, vierde keer). Veel cowboys die dit in de VS aanboden leveren geen geweldig werk. Dorman schijnt nog een redelijke naam te hebben geloof ik.
Er is inmiddels ook iemand die met D-cellen een vervangings accu maakt (originele cellen zijn 7,2V NiMH 'prismatic' modules).

Vers (hééééél vers) van de pers is een LiIon versie voor onze ouwe Toyotas (zelf nog niet doorgelezen).

Voor de Nissan Leaf en Renault Zoë worden al allerlei (betere/grotere) alternatieve accu's aangeboden. De markt ontwikkeld zichzelf daarin prima.

Nu is frontnieuws nu net een website die ik oversla ivm het hoge aantal fakeberichten.
Ik zou voordat ik eea publiceer van die website eerst eens de bronnen onderzoeken.

Edit, Jörg Wellnitz wordt door zijn collega's beschreven als een soort van Don Quichot en het artikel in de Deutschland Kurier bestaat niet (meer).

Reden genoeg om het artikel in Frontnieuws te negeren (nog afgezien van de gidswoordjes al 'deugmens' en dergelijke.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (44%)]

@Jinny: Dat zijn twee Ad Hominempjes, aan de website, en aan de professor.
Als ik z'n argumenten lees denk ik: niks mis mee.
Kreeg van de week een brief dat ze bij mij in de buurt stadsverwarmingbuizen gaan leggen. Ook zo'n gekte.
Er is nog voor tientallen jaren aardgas in de wereld, wat word afgefakkeld, goed te zien als je met het vliegtuig langs de afrikaanse westkust vliegt. Als ze dat gas ophalen met gastankers en hier naartoe brengen, is al die gekte niet nodig. Gas heeft een grotere energieinhoud als/dan houtsnippers.
Ik heb eerder in dit topic bijgedragen, heb nog even teruggelezen, maar heb nooit antwoord gekregen op mijn vragen.

Op 18 januari 2021 18:00:01 schreef mvdk:
Hoe ver kom je met een gemiddelde gezinsauto, zeg een VW Golf 1.6 met caravan, met één volle tank? Hoe ver kom je met een betaalbare e-auto met diezelfde caravan tot je weer moet opladen, en hoe lang duurt dat en hoeveel kost dat?
Ik voorzie dat veel campings hun stroomaansluiting moeten gaan aanpassen.
Voorzien die campingbazen dat?

Mag ik daarmee in de herkansing?

Voor die lui zijn alleen met bruinkool gestookte stoomlocomobielen goed genoeg. Alles wat daarna kwam is links en dus verraad. :)

Op 19 juni 2021 11:15:40 schreef mvdk:

Ik heb niet heel zorgvuldig gelezen, maar als ik het goed begrijp zegt ie dat als je 7.5kg aan "ballast" uit alle autos zou verwijderen, dan halen we makkelijk alle klimaatdoelstellingen.

Nu ben ik het met hem eens dat het onnodig meeslepen van gewicht uiteindelijk brandstof kost. Maar dat 7.5kg per auto de klimaat doelstellingen gaan halen? Daar moet een rekenfout in zitten.

Wat mij betreft, heb ik dan geen vertrouwen meer in alle andere berekeningen die ie gedaan zou hebben.

Een rode vlag is geen ad hominem. Ik ben het met je eens dat dubieuze websites (sites die de neiging hebben te schrijven wat ze poilitiek of moreel wenselijk vinden, niet wat er echt gebeurt) net als een stilstaande klok en premier Rutte, twee keer per dag gelijk hebben. Je doet er dan goed aan, meer bronnen te zoeken of het nieuwsitem inhoudelijk na te trekken (zoals rew hierboven al doet, zie ik nu). Inderdaad niet terecht om de professor zelf in diskrediet te brengen naar aanleiding van omschrijvingen van zijn gedrag, maar dat deed Jinny zoals ik het las niet. Ze gaf alleen aan dat anderen dat doen, en dat is opzich wel een rode vlag. Al dan niet terecht.

Kreeg van de week een brief dat ze bij mij in de buurt stadsverwarmingbuizen gaan leggen. Ook zo'n gekte.
Er is nog voor tientallen jaren aardgas in de wereld, wat word afgefakkeld, goed te zien als je met het vliegtuig langs de afrikaanse westkust vliegt. Als ze dat gas ophalen met gastankers en hier naartoe brengen, is al die gekte niet nodig. Gas heeft een grotere energieinhoud als/dan houtsnippers.
Ik heb eerder in dit topic bijgedragen, heb nog even teruggelezen, maar heb nooit antwoord gekregen op mijn vragen.
[...]
Mag ik daarmee in de herkansing?

Een e-auto en een caravan lijkt mij op dit moment nog geen bruikbare combinatie. Zijn er mensen die beweren dat dat wel zo is? Er zijn vast wel fanatici die zeggen dat je de caravan dan maar moet laten staan, maar die mag je wat mij betreft schrappen uit de vergelijking (lees het als een ad hominem zo je wilt, ik bedoel: die zijn niet helemaal fris van boven).

Overigens lijkt het er wel degelijk op dat we binnen een jaar ofzo een grotere vraag naar fossiele brandstoffen hebben dan de productie. Zelfs als er nog genoeg voorraad is.

Over de caravan: Ik denk dat je met een benzinewagen iets van 2x hoger verbruik hebt. Dan zal dat ook met de elektrische kar zo zijn.

Nu is het beter te verkroppen om iedere 500km een halfuurtje aan de snellader te gaan om met 1 of twee snellaadstops op je vakantiebestemming (1000-1500km) aan te komen. Moet je 3 of 5x stoppen en een halfuur wachten.... Tja, dan begint het vervelend te worden. Maar als je met de caravan gaat: Rijd 500km met 1 snellaadstop en overnacht op een camping met laad-faciliteiten. Met de instellingsverandering: "Dat is ook leuk" is dat best te doen om na 2 overnachtingen pas op de eindbestemming zuid-frankrijk aan te komen. (bijvoorbeeld vr avond vertrekken, zuid belgie overnachten, zaterdag 2 snellaad stops en zondag het laatste stuk met evt 1 snellaad stop).

Met of zonder sleurhut ik vertoef graag in de Schotse hooglanden en daar is het vinden van een tank station al een leuke opgave laat staan een laadpaal. ;-)

das juist voordeel elektrisch, je kan overal opladen waar een WCD zit. Je hoeft dus geen tankstation te zoeken.

Ik zeg: neem je eigen genset mee: hoef je ook geen stroom af te nemen op de kampeerplek...

Ik had al eens verteld van het autovrije vakantiepark in Duitsland waar vrolijk een Porsche Taycan (>100.000€) 's nachts stroom stond te stelen van het vakantiehuisje, toch? Nog gekeken naar de officiële ontheffing, maar die had hij niet.

En wat een zuurpruim is die Wellnitz. Op het moment dat vervolgens waterstof als DE oplossing wordt aangedragen, heeft hij voor mij de zelfde geloofwaardigheid als papa Smurf... (En dan bedoel ik niet de verstandige leider van het Smurfendorp maar de fictieve persoon Papa Smurf...) (Leuke berekening van iemand in het bovenste ingezonden antwoord bij Tweakers. Er is vast wat op aan te merken, maar lijkt me een terechte vraag).

Overigens ben ik afgelopen jaar zo'n 7,5kg afgevallen. Bedankt, bedankt, maar ik heb echt geen applaus nodig voor het redden van het milieu hoor.

_/-\o_

[Bericht gewijzigd door r-p op (16%)]

Op 19 juni 2021 16:12:24 schreef pa3gws:
Met of zonder sleurhut ik vertoef graag in de Schotse hooglanden en daar is het vinden van een tank station al een leuke opgave laat staan een laadpaal. ;-)

Misschien is paard en wagen een alternatief, gras groeit er wel (regen zat).