Samsung UE40D632xxx met PD46A1D_BHS voedingsratel

Deze Samsung TV geeft een ratel/zoem/brom geluid. Na openmaken blijkt het uit de smps voeding te komen. Alle componenten lijken goed en alles werkt zoals het moet. Het geluid komt niet uit de luidsprekers en de helderheid van de backlight heeft een grote invloed op het geluid: op de sterkte en op de herhalingsfrequentie (smps idle frequentie of puls herhalingsfrequentie) van de ratel.

De transformatoren en de smoorspoelen heb ik al voorzien van paraffine (zie tweede foto), maar het geluid gaat waarschijnlijk via de bevestigingsschroeven van de print naar het chassis.

Het is niet hard, maar wanneer je het eenmaal gehoord hebt is het irritant en storend. Zie ik iets over het hoofd?

Paraffine is niet echt een trillingsoplosser, beter was lak schellak OID. Is waarschijnlijk een rammelende kern.. Voedingen worden relatief goedkoop aangeboden, evt wisselen..

Dank je! Waar worden voedingen te koop aangeboden? Heb je een aanbeveling? Ik heb altijd problemen daarmee, of ik vind een adres met de hoofdprijs....

Een nieuwe voeding was te koop voor 20 euro plus 10 euro verzending en verzekering, wachttijd ca. 4 weken.

Ruimte genoeg (qua budget en tijd) al met al voor een laatste poging: met een verfbrander op afstand (30 tot 40 cm) en een metalen plaat als afscherming, zodat de warmte alleen op de spoelen terecht kwam, kon ik de paraffine grotendeels verwijderen. Paneel met de onderdelenkant naar beneden. En blijkbaar was deze warmtebehandeling ook goed om alle losse onderdelen vast te smelten in hun eigen lijm of plastic.

Op deze manier opgelost; voor wie ooit een vergelijkbare klacht tegen komt!

Of lekker vervormd nu dat ratelen over is?? Maarja, 30 Eu is niet duur!!

Nee, net ophouden voor het krom trekt of kapot gaat. En geluk hebben; dat heb ik gehad.

Vorige week niet: een trafo die mechanisch bromde in de oven gelegd op 125 graden gedurende een half uur. Na afkoelen was er windingsluiting ontstaan en was de trafo onbruikbaar geworden.