Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken 2

@raaf12, ik denk dat je een typefout hebt gemaakt en je 10 jaar later bedoeld, 2001 ;)
Bij opruimen vond ik ook nog deze afstandsbediening voor een horizon? Up Decoder. Dit lijkt ook Philips als ik sticker bekijk.

maartenbakker

Golden Member

Deze AB zou bij een Pace moeten horen, en het is inderdaad een Philips. Kennelijk gerelabeld voor UPC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

philips heeft wel meer gerelabeld, was onlangs nog bij een producent van besturingen, die hadden ook voor philips machines besturingen gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Heb je dit nummer al:

(A-C millivoltmeter die ik ooit van Fred101 heb overgenomen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

In onderstaande topic van mij vind je meer informatie over een whirlpool combi magnetron.
misschien interessant voor je ivm 12nc nummer en binnenkant is galanz ipv whirlpool.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153399

Hi Maarten,

Ben mijn lijst met TV fabrieken aan het complementeren.
Hier eentje waarvan de code nog ontbreekt in jouw overzicht:

FC voor de fabriek in Ushuaia - Tierra del Fuego in het uiterste zuidpuntje van Argentinië.

Het toestel is een LCD TMP2.1 32PFL3404, een TPV chassis voor de Zuid-Amerikaanse markt uit 2009.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel, leuk! Nu heb ik fabrieken van Zuid-Polen tot aan de Zuidpool genoteerd ;)

Ik meen dat ze op Vuurland nu alleen nog autoradio's maken, en niet meer onder de naam Philips.

P.S. Euras is van mening dat er in de 32PFL3404/77 een TCM3.1L chassis zit, dus geen TPV ontwerp maar een TCL ontwerp. Wat ik zo kan vinden:

32PFL3404/12 TPS2.1E
32PFL3404/60 TPS2.1E
32PFL3404/77 TCM3.1L
32PFL3404/78 TCM3.1L
32PFL3404D/12 TPM2.1E
32PFL3404H/12 TPM2.1E

En ik kom nog wat geks tegen, 1 jaar later, mogelijk zelfde assemblagefabriek, ontwerp van Amtran Technology:

32PFL3405/77 RAM1.0L

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik kwam onlangs dit document tegen, staat wellicht ook nog nuttige info in:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! Een uiterst interessant product van stevige research.

Dankzij het daarna zoeken op rutogram vond ik een kopie van deze pdf in een of ander anarchistisch archief, waar ik ook nog een handvol andere documentatie over Philips aantrof, voornamelijk Signaal en USFA natuurlijk. Leuk voor het archief.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,

dank voor het overzicht. Het blijft raar dat Philips op een gegeven moment de zelfde naam (afgezien van een suffix) ging gebruiken voor verschillende producten van verschillende chassis. (Hoewel dat in de praktijk waarschijnlijk ook weer meeviel: de TPS2.1 en TPM2.1 zitten waarschijnlijk qua architectuur heel dicht bij mekaar.)

Arco, dank voor het document, inderdaad handig, ik heb het al vaker gebruikt om obscure fabrieken te localiseren.

Dan nogmaals de fabriek in Ushuaia.
Ik vond nog een ander label, de 25PT5541/77 wat volgens de berichten een L04 LCD uit 2004 moet zijn geweest: code BM

Vandaag de dag is de fabriek van TPV en produceert zo te zien voor heel Zuid Amerika. Een site noemt een productievolume van 3,4Mio sets in 2016. Dat is dus aanzienlijk meer dan in de Philips tijd!

Een 42PFL3508G/77 heeft productiecode ZA.

Groeten, Pieter

Groeten, Pieter

Nu we hier toch zo lekker bezig zijn met voormalige Philips fabrieken, ik zoek nog de productie-codes van volgende TV fabs:

Salt Lake Kolkata (India)
Martindale (S-Africa)
Caringbah (Australia)
Waihi (New Zealand)

Als iemand daar iets van heeft zou heel fijn zijn!

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

ZA is dan wel weer logisch; na het overgaan van bestaande fabrieken in TP Vision, kregen ze een andere code. Zo werd VN ineens ZH. Mogelijk zitten er meer tussen die na de overgang met een Z begonnen.

Heb jij nog fabrieken of nieuwe codes van oude fabrieken gevonden die ik nog niet kende?

Ik denk trouwens dat de vertaling van por dubbelzinnig is... Kan zowel door als voor zijn, kan van context of grammatica afhangen mogelijk - zo goed is m'n Spaans nog niet. Dat de fabriek "en la provincia de terra del fuego" staat is in beide gevallen helder, dus BM en FC kunnen naar dezelfde fabriek wijzen.

Nog even doorgezocht, met het jaartal waarvoor ik de code heb kunnen bevestigen:

Buenos Aires (car systems Argentina 1996) BM
Buenos Aires (FAPESA 2005) BM
Rio Grande (FAPESA BG HENT 2005) FC

Het kan de Buenos Aires een administratieve- en/of veemlocatie is. Rio Grande zal de alternatieve benaming zijn voor de fabriek in Vuurland.

Martindale (radio 1959) AT
New Zealand (TV ~1977) WN
Calcutta (radio 1974, 1996) RC
Calcutta (Philips India CE, no longer to be used 2005) RC

Van Australië heb ik geen letters maar als locatie Clayton (1974-1987). Is Caringbah dezelfde fabriek?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,

hartelijk dank, weer een paar opgelost!

V.w.b. Australië: Philips heeft daar voor TV voor zover ik weet nooit een eigen fabriek gehad, maar altijd via overnames.
In 1950 al werd Kriesler overgenomen, met als hoofdfabrik Caringbah ten zuiden van Sydney. Kriesler bleef altijd eigen chassis ontwikkelen met Philips components, die onder dat merk werden verkocht. Pas toen de overgang naar kleur kwam eind 60-er jaren konden ze dat niet meer aan en werden Philips chassis gebruikt. Die werden nog steeds geproduceerd in Caringbah. Tot 1982, daarna kwamen de sets vrijwel zeker uit Singapore of een andere Philips fabriek.

In 1970 werd Astor overgenomen. Die produceerden o.a. zwart-wit TVs in Calyton, Melbourne. Echter binnen 1-2 jaar werd dat de nek omgedraaid door Philips, en ik betwijfel of er enige Philips TVs uit die fabriek zijn gekomen.

V.w.b. Nieuw Zeeland, daar waren tween fabrieken: NaeNae en Waihi. De laatste produceerde CTV van 1973 tot 1982, toen alles in NaeNae werd geconcentreerd. Ik had e code WN voor NaeNae, maar vanwege we W van Waihi begin ik nu weer te twijfelen.

Groeten, Pieter

Hallo ,
Even voorstellen, mijn naam is Henk . Met belangstelling volg ik de Philips 12nc rubriek.
Van 1965 tot 1970 was ik werkzaam bij Philips Electrical , Hendon ,Zuid Australië,
Er was daar toen een grote Philips fabriek waar ongeveer 2000 mensen werkten .
Er was oa complete ( beeld)buizen en radio fabriek .
Zelf was ik werkzaam bij de hoofd-industrie-groep ( HIG ) PTA ( Philips Telecommunications Australia ) een zusterbedrijf van PTI (Hilversum/Huizen)
In die jaren waren 12 NC’s daar nog niet in gebruik voor zover ik mij herinner ; bij mijn weten werd de hele Philips vestiging in de jaren 80 uiteindelijk geheel gesloten .

tja, van het eens brede philips is niet veel meer over. waar eens het hoofdkantoor van philips zat, complex vredeoord zijn nog 2 gebouwen overgebleven, de rest zijn nieuwbouw woningen geworden. gebouw VB en VS zijn nog over, VS wordt al verbouwd tot 160 appartementen en VB gaat verbouwd worden tot 400 appartementen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Special Member

Nou ja, er is veel van het voormalige Philips dat nog op één of andere manier voortleeft. ASML, NXP, Ampleon, Nexperia, Kulicke & Soffa, Bosch Security Systems, Grassvalley schieten me zo te binnen, maar het zijn er vast meer.

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

En voor elke spinoff die het wel gered heeft, is er een voortijdig failliet gegaan. Het sterke punt van een groot bedrijf, is dat het onderdeel dat vandaag goed loopt, het onderdeel dat morgen goed loopt, vandaag overeind houdt. Ook technisch-inhoudelijk is er dan meer synergie mogelijk. Probleem is alleen dat inkrimpen en afstoten op een gegeven moment de core business is geworden. Zoals een anorexiapatient soms kan beginnen met 5kg afvallen die er best een keer af mochten, maar dan niet meer kan stoppen. Behalve een managementprobleem zoals al gesignaleerd destijds door Wisse Dekker, is dat ook een val waar beursgenoteerde bedrijven in het algemeen sneller intrappen omdat het voordelig kan zijn voor aandeelhouders.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 7 maart 2021 21:52:49 schreef maartenbakker:
En voor elke spinoff die het wel gered heeft, is er een voortijdig failliet gegaan. Het sterke punt van een groot bedrijf, is dat het onderdeel dat vandaag goed loopt, het onderdeel dat morgen goed loopt, vandaag overeind houdt.

Zo was het lang geleden binnen het bedrijf.
Met de komst van Cor Boonstra is er voor gekozen dat elk bedrijfsonderdeel zwarte cijfers moesten schrijven en het liefst "double digit growth".
Opvolgers hebben die koers voortgezet en wie niet aan die stelling voldeed werd in de etalage gezet.
Ik blijf zeggen dat ik meer waardering gehad zou hebben voor een management dat de diverse divisies succesvoller hadden gemaakt in plaats van er afscheid van te nemen.

Op 7 maart 2021 21:45:21 schreef PE9SMS:
Nou ja, er is veel van het voormalige Philips dat nog op één of andere manier voortleeft. ASML, NXP, Ampleon, Nexperia, Kulicke & Soffa, Bosch Security Systems, Grassvalley schieten me zo te binnen, maar het zijn er vast meer.

Klopt: hier in de buurt zitten 5 Philips spin-offs:

Tecnotion (ooit Philips PBF)
PBF (ditto)
VDL (ooit Philips Machinefabrieken)
Benchmark (ooit Philips T&M)
Malvern Panalytical (ooit Philips Analytical)

Allemaal succesvol en gezond.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Op 7 maart 2021 22:22:36 schreef rob040:
[...]
Zo was het lang geleden binnen het bedrijf.
Met de komst van Cor Boonstra is er voor gekozen dat elk bedrijfsonderdeel zwarte cijfers moesten schrijven en het liefst "double digit growth".
Opvolgers hebben die koers voortgezet en wie niet aan die stelling voldeed werd in de etalage gezet.
Ik blijf zeggen dat ik meer waardering gehad zou hebben voor een management dat de diverse divisies succesvoller hadden gemaakt in plaats van er afscheid van te nemen.

Met dat laatste ben ik het zonder meer eens, maar het vreemde is dat men op een gegeven moment ook begonnen is om gezonde divisies te verkopen. Ik vermoed zelfs (speculatie) dat het vrij willekeurig ging net zoals het uitkwam en dat de medische tak niet is afgestoten omdat er op dat moment net een paar schandalen speelden in Amerika.

Als bewijs dat het wel kan lukken om als bedrijf van alle markten thuis te zijn, noem ik de opkomst en marktdominantie van Samsung. Zouden die op het moment al groter zijn dan Philips ooit is geweest?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 maart 2021 02:54:41 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

(Hoewel dat in de praktijk waarschijnlijk ook weer meeviel: de TPS2.1 en TPM2.1 zitten waarschijnlijk qua architectuur heel dicht bij mekaar.)

TPM en TPS komen beide van TPV vandaan, de TPM op basis van een Mediatek chipset, TPS op basis van een Morningstar chipset. Zo had je ook nog TPT, die gebruikte een Tritent chipset maar is alleen in Azie geintroduceerd.

Groeten, Ron.

Maarten,

ik probeer nog steeds een factory code van de Magnavox Greeneville fab te achterhalen.
Hierbij een label van een 27R504 TV uit 1995.
Zie jij ergens een factory code staan?
De FS links boven is het enige dat in de buurt komt, maar twijfelachtig.
Of deden ze in de US gewoon weer niet mee met het Philips systeem?
Graag jouw gewaardeerde mening.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

FS hoort bij het typenummer, het nummer dat jij als typenummer noemt is vreemd genoeg het chassis. Ze deden in de VS inderdaad niet mee. Als er een tak van Philips is die meteen gestandaardiseerd had moeten worden, waren zij het - maar kennelijk was Philips al lang blij dat ze er voet aan de grond hadden en hebben ze alle structuren inclusief managament in tact gelaten. Dat was misschien niet heel slim (slechte merkreputatie, ondergang van video en vast nog wel wat mogelijke puntjes). Het is natuurlijk achteraf lastig te zeggen hoe het anders had gelopen.

Ik vind in 2005 een subcontractor "Five rivers manufacturing" in Greeneville met letters DK. Als dat een voormalige vestiging is, kan het dat de letters tussentijds veranderd zijn.

In 1996 heb ik uit een minder complete bron alleen Knoxville staan met letters TD.

Ik zal eens proberen uit te vinden waar je Amerikaanse letters op het toestel of in documentatie kunt vinden, if any.

P.S. Die letters BB achter het chassis betekenen bij mijn weten hetzelfde als in Europese modellen. Ik denk dat 'we' dat van de Amerikanen overgenomen hebben ooit. Gelukkig hebben we de ingewikkelde benaming van het chassis verder niet overgenomen. Een chassisnummer dat bijna even gedetailleerd is als een typenummer, schiet zijn doel een beetje voorbij.

P.P.S. De enige letters die op dit etiket eventueel in aanmerking zouden kunnen komen zijn de letters TX, maar ook dat betwijfel ik. Wel even op verderzoeken. Heb je meer etiketten? EDIT: het zal wel niet, een toestel uit Mexico heeft daar ook TX staan. Geen idee wat dat dan betekent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Five Rivers Manufacturing was het (nieuwe) bedrijf dat de Greeneville fab van Philips overnam en waarschijnlijk voor een korte tijd nog wat productie heeft gedraaid voor Philips en anderen. Volgens mij hebben ze dat niet lang volgehouden. Speculatief of de letters DK ook uit het Philips systeem kwamen.

Ik heb nog een label gevonden van een Magnavox IC, een in Juarez geproduceerd, maar daar staat even weinig op dat op een fabriekscode lijkt.

Mijn voorlopige conclusie is dus dat ze die niet gebruikten.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Die letters DK kwamen zonder meer uit het Philipssysteem, alleen misschien zijn ze wel nieuw uitgedeeld toen de fabriek van eigenaar verwisselde (zoals ook met de overgang van Philipsfabrieken naar TP Vision).

Een Magnavox IC? TV neem ik aan? Het lijkt er inderdaad op dat ze die codes daar zelf niet gebruikten al zijn ze waarschijnlijk wel ooit toegewezen. Magnavoxapparaten uit andere Philipsfabrieken hebben dan weer wel vaak een losse sticker met een normaal serienummer, maarja daar schieten we hier niets mee op helaas. Ik houd m'n ogen open maar vrees dat het zal aankomen op 'gelekte letters' in servicemanuals of interne Philipsinformatie.

Gelekte letters zou je denk ik ergens rond de eeuwwisseling de beste kans maken in manuals of servicebulletins (andere letters dan TD, YA komen in aanmerking). 2005 is te laat, want je moet niet de letters van Five Rivers hebben natuurlijk. Ook op TV's van rond de eeuwwisseling is er misschien al een kansje.

Normen binnen Philips waarvan ik weet dat ze gerelateerd zijn aan de letters, zijn UAT-0477 (afgeleid overzicht), UAN-D1797 (afgeleid overzicht), UCT17-206 (volledig overzicht?). Dat zijn allemaal momentopnames omdat er steeds letters bijkomen en afgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."