reparatie combimagnetron whirlpool mwo 611 sl

brains

Special Member

Beste mensen,
Vandaag wilde ik iets anders doen dan een hoop "projectjes" waar ik nu mee bezig ben. Ik had behoefte aan even iets compleet anders. Dus ik ben even bij een vaste bron gaan kijken bij het e-waste. (met toestemming natuurlijk, ik kom daar al lang)
En daar lag deze combimagnetron, whirlpool mwo 611 sl. Was nog in cosmetisch goede staat, niet vies van binnen en compleet. En er lag als bonus een papier in met de diagnose :+ "programma werkt maar wordt niet warm"
Dus kon niet laten om mee te nemen (wat nog best lastig is op een fiets :P )
Ik heb nog niet veel gewerkt aan reparaties aan magnetrons. Een enkele keer probeert, dat wel. En al diverse smerige uit elkaar gehaald voor plezier en hergebruik onderdelen.
Ik wilde nu eens kijken wat ik met voornamelijk theoretische kennis van het hier lezen en divers filmpjes op youtube over repareren in de praktijk kon.
Na open maken natuurlijk als eerste de condensator veilig ontladen.
Het valt me meteen op dat dit volgens mij geen eigen whirlpool ontwikkeling is maar (gedeeltelijke) inkoop bij galanz. Zelfs de deurschakelaren komen van hun, staat erop. Nu zijn die microswitches zo standaard onderdelen dat het me opviel dat Galanz ze zelf maakt/laat maken met hun naam erop.
Wat ik gedaan heb is volgende. Netsnoer gemeten op kortsluiting, sluiting naar aarde en continuïteit. Alles in orde. Kleine zekering op ontstoorprint is ook in orde.
Deur schakelaars zijn in orde, gekend probleem dat die kapot gaan. (maar meestal vliegen er dan de zekeringen uit meen ik gelezen te hebben)
Net als de klixons (tenminste, die kan ik toch koud gewoon als een zekering beschouwen en meten?)
Condensator meet ook nog 1uf wat klopt met wat er op staat.
Het verwarmingselement mat 52,5Ω Geen idee of dat een logische waarde is voor eentje van 1000w
Nu de magnetron zelf. Daar twijfel ik over. Tussen de connectors meet hij 1Ω Meet ik van connector naar buitenmantel dan meet ik niets. Update, na wat reparatie topics hier gelezen te hebben blijkt dat dit juist prima is :)
De hv zekering meet ook nog in orde.
Toen ben ik naar de aansturings print gegaan. En ondanks dat op papiertje staat, programma werkt, lijkt me daar iets niet in orde te zijn. De relais werken niet. Getest met 12v labvoeding. Geen klik en meet ook niet dat ze in orde zijn.
Ik geloof dat kapotte relais wel vaker een probleem zijn in magnetrons. Dus grote kans dat dit de boosdoener is. Klopt ook met diagnose van het papiertje.
Kijk ik verder naar de aansturings pcb dan lijkt er daar ook meer aan de hand. Horizontaal zit een een "losse" voedingsprint.
Een condensator lijkt gelekt te hebben, D6 en d7 meet in sper 3v en de lnk364? (kan nummer niet goed lezen) lijkt een putje in rechter boven hoek te hebben (ik bedoel niet een mold puntje)
Ook die lnk zijn er ook berucht om kapot te gaan.
Nu kan ik die proberen te repareren of in noodgeval te vervangen door andere psu. Deze pcb is gewoon een losse psu 230 naar 12v en 5v. Enfin, dat lijkt me want op de hoofd pcb zitten 3 zeners met 5v en 12v als aanduiding. Op zich ook logisch want 12v voor relais en 5v voor de cpu.
Ik wil in het weekeinde de psu en sommige onderdelen en relais desolderen zodat ik ze goed kan meten.
Mijn vraag, weet iemand waar ik een servicemanual en of schema kan vinden? Onder whrlpool naam vind ik ze niet maar misschien herkend iemand hier de aansturingsprint en kent die het galanz nummer.
2 Heeft iemand toevallig al aan deze print gewerk?
3 hoe noem je deze type relais met connectie aan bovenkant zodat ik naar vervanger kan zoeken. Of weet iemand toevallig een vervanger, dat mag natuurlijk ook.
Ik ben al wel aan het zoeken geweest op mel301 galanz. Er komt wel wat tevoorschijn.
Deze pcb lijkt er sterk op.
https://www.pinterest.com.au/pin/803751864719400598/?send=true
Een andere link op alixpress geeft een ander typenummer erbij g80f23cn2p-bm1 Deze lijkt ook sterk erop maar bij mij zitten connectors voor de draden ipv rechtstreeks.
https://guide.alibaba.com/shop/galanz-microwave-oven-pc-board-g80f23cn…
Maar er staat ook weer iets anders op de sticker namelijk mel001-gecx. Dat levert echter niets op.
Alvast bedankt.
De transformator en diode heb ik nog niet getest, dat lukt niet zomaar met dmm maar die zijn voor mij nu minder verdacht.
p.s. Fotos en deze info kunnen voor maarten ook intterresant zijn want het is een 12nc nummer ;)

maartenbakker

Special Member

En nog wel een nummer dat ik nog niet had.

Deze oven is 100% door Galanz gemaakt. Serienummers van Whirlpool lijken sterk op die van Philips, maar ze zijn iets korter. De productiestand (revisie) is eruit verdwenen en de fabrieksletters zijn cijfers geworden. 99 staat voor 'inkoop'.

Hij is dus geproduceerd in week 45 van 2015, maar het ontwerp is al ouder (ik meen 2008 ofzo, bedieningsprintje is in 2010 nog bijgewerkt zo aan de opdruk te zien).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Enkel het bedradingsschema is voorhanden.
Mij lijkt het smerig boeltje eerder op vuil dat er over gelopen is maar van hier is dat moeilijk te beoordelen. zou het uit het verluchtingsrooster van de achter de lamp kunnen komen?
Lees ik goed dat je op al de relais spanning hebt gezet en dat ze niet aantrekken?
Lijkt me sterk. 1 stuk kan maar alle 3?
Ik vermoed dan eerder dat de test onzorgvuldig was. Mss best uitsolderen en zo testen, zo vermijd je dat je de print stuk maakt. En kun je ineens naar de nr kijken die erop gedrukt staat zodat je een vervanger kan zoeken.
Ik zou verder de onderdelen van de voeding halen en reinigen. Eventueel defecte elco's vervangen.
Gaat de display nog? Wat doet hij juist nog wel? Krijg je 12v en 5v ondanks de smurrie?
Deze komen nochtans weinig binnen en dan is het nooit de print hier. Die relais ook nog niet hoeven te vervangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Let op als je xde relais "In circuit"test er een snubber diode in zit om de inductie van de spoel weg te werken... Verkkeerd de + en - diode en evt stuurtransistor om zeep...

brains

Special Member

Merci Maarten, het leek me van buiten ook een relatief nieuw toestel, ook een van de reden dat ik heb heb meegenomen. Maar goed om te weten dat hij pakweg 5 jaar is. Dus zeker de moeite om naar te kijken. Hij wordt nog verkocht zag ik. Zulke techniek verouderd ook niet echt snel, zeker niet voor een basis combi oven. Dus waarom veranderen, ik snap dat je dan ontwerpen hergebruikt en of lang in productie houd.
Leuk dat het een cijver is wat je nog niet had.
De serienummers zijn nu misschien niet meer gelinkt aan Philips maar in de tijd dat het bij Philips hoorde natuurlijk wel. Dus ik dacht, wie weet heb je er toch wat aan.
Ik ontwerp van binnen deed me ook al wat ouder lijken. Maar als het werkt waarom zou je het dan veranderen.
@ericn, dat die viezigheid van rooster kan komen zou best eens kunnen, het is ter hoogte van een gaatje van rooster. Goed opgemerkt.
Ik heb gisteren alles eerst getest zonder spanning wat kan. Ik hou niet van hoogspanning en testen. Ik heb geprobeerd met mijn labvoeding 12v op de contacten en er hing dmm in piepfuctie aan de schakelcontacten. Maar geen reactie. Hopelijk heb ik niets om zeep geholpen zoals smd zei. Ik dacht dat je ze zo kon testen. Maar dus weer wat geleerd.
Ik ga de relais en andere verdachten onderdelen eens los solderen en testen. Maar vandaag was ik erg moe en ben daar bewust niet aan begonnen. Ik ben buiten in zonnetje gaan zitten, wat gelezen en bekeken over reparatie. Gisteren heb ik hem nog niet onder spanning gezet. Ik heb al veel gelezen over magnetron reparatie en veel reparatie verslagen op jestineyong.com gelezen. En als je de condensator ontlaad kun je al heel veel testen zonder dat onder spanning staat. Dat is wat eerste wat ik gedaan heb. Ik had natuurlijk eerst spanning op kunnen zetten gezien dat ik fout wist door fouten rapport wat erin lag maar wilde dat niet riskeren. Ik kijk liever eerst visueel op fouten en meten wat ik kan en dan pas spanning erop. Dat ga ik nog doen maar niet als ik zo moe ben als nu, dan is er kans dat ik stomme fouten maak en dat wil je niet met hoogspanning.
Wel handig om te weten dat jij ze niet veel binnen krijgt met defect met.
@smd, waar zou dat snubber netwerk moeten zitten? In de relais zelf?
Er zit niet zoveel componenten op de print.

Over zowat elk relaisspoel staat een diode om de terugslagspanning bij uitschakeling vh spoel op te vangen. Meestal een 1n4148 voor de hele kleintjes en voor de andere een 1n4007. Deze staat meestal in de nabijheid het relais. In dit geval ook. Tss de voedingsprint en de relais zitten er 3 parallel met de spoelen. Het voelt idd niet lekker om aan zulke hoogspanning stoestanden te werken. Trek de primaire vd tranformator uit en je zit safe. De ventilator en draaiplateau motor verraden je goede reparatieskills wel...

brains

Special Member

Natuurlijk, helemaal vergeten dat die er als beveiliging standaard over je spoel zet. Helemaal niet aangebracht dat die defect kunnen raken door verkeerde spanning. Zo leer ik altijd weer bij, leuk.
Ben blij dat ik eens iets anders geprobeerd heb en deze combi oven meegenomen heb. Er zitten inderdaad 3 diodes tussen maar er staat bij eentje 5v en 12v. Ik denk bij rode diodes altijd aan zenders maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Dat kunnen ook gewone diodes zijn? Ik ga als ik me goed voel eens de print nog goed onderzoeken, onderdelen desolderen en meten uit de print. Dat soort diodes heb ik gewoon liggen. Maar als ik zo moe ben als vandaag dan weet ik dat ik fouten maak. En als ik dan iets sloop dan baal ik erg ook al is het maar een stukje gevonden e-waste. We zullen zien hoe ik me morgen voel. Maar ik hou jullie op de hoogte.
Je bedoelt dat als ik de hv trafo loskoppel van lichtnet dan kan ik wel veilig kijken naar andere functies

Als je over de spoel meet van relais en je meet een Ohmse waarde,ergens rond de 100-500 Ohm,sis het OK nog met die diodes. Is het laag of zelfs 0 Ohm, is met zekerheid de diode stuk.. IDD trafo losnemen van netspanningszijde kan er weinig fout meet gaan. Als je er een gloeilamp op de draden zet, weet je wanneer de magnetron gedeelte weer actief is tijdens test..

brains

Special Member

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb 8)7
Morgen eens meten. Vandaag was ik weer behoorlijk moe dus ben niet begonnen met (de)solderen van de print. Ik had waarschijnlijk een spoortje los getrokken en zo stom geweest om me aan de bout te branden :+
Slim idee om een lamp eraan te hangen, ga ik zeker proberen.

brains

Special Member

Er was toch meer te doen dan gedacht/gehoopt, ook vandaag.
Omdat ik een chronische tekort aan vitamine D heb het ik vandaag geprobeerd om zoveel mogelijk buiten te zijn met mooie zonnetje. Is belangrijk zei de arts dat behalve ik natuurlijk vitamine D slik ook veel buiten kom. Zorgt ervoor dat de vitamine D nog beter wordt opgenomen.
Enfin, vandaag alleen even kunnen meten aan de spoelen maar ik meet toch echt geen enkele Ω, dmm geeft geen sjoege. Idem met andere dmm maar beide werken wel als ik weerstanden meet dus het lijkt toch erop dat de relais defect zijn. Eens kijken of morgen lukt om ze te desolderen (Lees mijn soldeerbout mee naar buiten nemen ;) )
Anders donderdag of vrijdag proberen als weer weer slechter is. Ik heb nog genoeg andere dingen die ik rustig buiten in zonnetje kan doen.

vergeten

Golden Member

@Brains
Verwissel ook de meetpennen en meet nog een keer als je de spoel van relais wilt meten waaraan parallel een diode zit.
In het ene geval meet je de spoelweerstand, in het andere geval meet je de diode doorgang.
Als je met je meter op de "diodestand" meet zie je de diode doorlaatspanning in millivolts, en dan is hij nog in orde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Op 23 februari 2021 22:29:47 schreef brains:
Er was toch meer te doen dan gedacht/gehoopt, ook vandaag.
Omdat ik een chronische tekort aan vitamine D heb het ik vandaag geprobeerd om zoveel mogelijk buiten te zijn met mooie zonnetje. Is belangrijk zei de arts dat behalve ik natuurlijk vitamine D slik ook veel buiten kom. Zorgt ervoor dat de vitamine D nog beter wordt opgenomen.

Volledig off-topic maar aan de zon heb je nu nog niet zoveel hoewel buiten zijn altijd gezond is; te weinig UVB omdat de zon alleen schuin invalt in deze tijd van het jaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hmm wel vreemd dat de spoelen defect raken, mogelijk dat de relais gekanteld zijn geweest op de pootjes, en spoel onderbroken is

brains

Special Member

Het kan nog steeds zijn dat ik ergens niet goed meet of fout doe. Ik heb de meetpennen omgewisseld, getest in diode en weerstand stand maar helemaal geen sjoege helaas. Morgen kijken of ik tijd heb om ze los te solderen, net als de 3 diodes waarvan 2 fout meten. Dan kan ik ze uit de PCB meten. Zo ie zo kan typenummer van relais niet lezen in de print.

Kun je je meetinstrument eerst eens aan een grondige test onderwerpen? Mss wat losse weerstanden en diodes ter hand nemen en zo de meter testen. Mss eens aan de testsnoeren trekken of zo om te zien of er slecht contact is. Zeer bizarre meetresultaten.

brains

Special Member

Ik heb dat al uitgesloten door te testen met een andere dmm. Verder is het een dmm van klein half jaartje geleden nieuw gekocht. Batterij gecheckt, die is ook in orde. Losse componenten testen zoals diodes, weerstanden, door piepen, condensators werken gewoon.
Maar ik ga pas echt uitslag durven geven als ik ze los gesoldeerd en getest heb. Ik zal morgen eens verschillende testen doen als het lukt qua tijd. Ik ben nu ook wel benieuwd wat er aan de hand kan zijn.

Mss meet je niet goed door de lak? Eerst wat met een cuttermespunt over de eilandjes krabben helpt soms, of met de punt van je meten wat wroeten. Oneindig is volgens mij onmogelijk. Relaisspoelen en diodes zijn vrij robuust . Eentje stuk kan nog maar alle spoelen en diodes dan gaat er hier ergens een ander alarmlampje branden.

brains

Special Member

Hmm, een beschermend laklaag op de PCB, dat zou nog best eens kunnen. Nu, als ik de relais los soldeer weet ik het ook zeker. een diode in sluiting lijkt me geen vreemd iets. Maar om zeker te weten dat iets anders niet de meting beïnvloed moet je of schema hebben of een pootje lossolderen. En om bij de diodes te geraken moeten de relais ook eruit. Dus hopelijk lukt het morgen om weer verder te gaan.

Laatste dag mooi weer had ik vernomen .Kun je je batterijen (D-cell) wat opladen ;-)

brains

Special Member

Ik dacht dat morgen slechter weer ging worden, ik hoop van niet natuurlijk. Het is wel fijn om buiten in het zonnetje een beetje rustig te werken.
Ik ben echter bang dat mijn batterijen van type AAA zijn of een d cell die zwaar versleten is. Veel energie is er niet bij mij de laatste weken ;(

Oei? Chronische problemen? Je lijkt me nog te jong?

brains

Special Member

Helaas wel chronische problemen met de darmen. Maar ze weten niet wat precies. Ziekte van krone is het gelukkig niet. Maar met periode kan ik er veel last van hebben. Zeker als er veel stress is (nu met corona is die er nog eens extra bovenop) Er is vermoedde dat ik voedingsstoffen niet altijd goed worden opgenomen. Dus ik kan daar extra vermoeid van worden. De darmen hebben heel veel invloed op rest van je lichaam.
Tja, wat is jong. Ik ben het zeker maar af en toevoel ik me een "opa". Qua energie dan ;) alhoewel ik mensen ken die minstens dubbel zo oud zijn als mij en opvallend fit voor hun leeftijd. Misschien soms wel eens fitter dan ik op een slechte dag :+
Maar gelukkig ben ik positief ingesteld :)
En dan iets proberen weer te repareren en nieuw leven te geven kan mij veel plezier geven, ook al is het maar iets "ouds" of onbenullis uit de e-waste bak. En het is leerzaam maar af en toe frustrerend, zeker omdat ik maar een beperkt budget heb. Anders had ik wel een grotere voorraad van onderdelen die ik veel defect tegen kom in huis. Nu is het af en toe behoorlijk improviseren. Enfin, dat is het leven. Komen we ook wel weer uit. Maar daarom kan ik soms met veel enthousiasme aan iets beginnen en blijft het liggen omdat de energie dag erna weer op is. Of doe ik bewust iets niet omdat ik weet dat ik minder allert ben en met sommige dingen als hoogspanning is dat niet handig. Maar gelukkig heb ik nog zelden of nooit iets in wounded in actie topic hoeven zetten :P
En gelukkig begin ik mijn eigen grenzen steeds beter te kennen en niet te overtreden.

Ah, IBS of drg. Onlangs las ik een artikel dat veelbelovend is. Nog snel voor de moderatoren ons buiten gooien vanwege off topic:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/de-oorzaak-van-fibromyalgie-ei…

brains

Special Member

We moeten inderdaad oppassen want we gaan offtopic. Maar in topic te blijven. Morgen ga ik verder en ik ben heel benieuwd. Misschien meet ik helemaal verkeerd, is er toch iets met mijn dmm (ik heb er nog een, een goedkope van action dus nog extra testje doen) of blijkt deze microgolf een buitenbeentje te zijn ;)
Ik hou jullie op de hoogte

Hey,

Ik heb zo eens een trash-picked combi oven gemaakt waar het relais
dat de magnetron doet lopen was vastgesmolten (contacten kleefden
aan elkaar).

Je zou het relaiscontact eens kunnen overbruggen/toedoen: dan zou
de magnetron permanent AAN moeten staan van zodra je de deur dichtdoet. (met dan een kopje water erin ofzo)

Je kan ook beide relais eens verwisslen: meestal is de grill wel oké,
't is de magnetronrelais die het meest afziet.

Groetjes!

http://server.idemdito.org/techtalk/witgoed/boucherot.htm