Balco Balanceerapparaat

Hoi allemaal.

Ik heb een vraag.
Ik heb een balanceermachine waar twee sensoren op zitten die een waarde meten en die omzetten naar een getal in grammen voor de linker en rechter zijde van de velg waar het gewicht op geplakt wordt.

Ik zou graag deze sensoren ( volgens mij druk sensoren ) willen controleren of deze werken.
Ik weet alleen niet hoe.

Ik ben in bezit van fluke 87 multimeter, een Ths 720 2 kanaals scope.
Kan ik deze testen zonder deze aan te sluiten ergens op ??

Op de tweede foto zie je de as... tussen de twee bouten zit een drukpunt waar precies elk een sensor op uit komt.

Groet

[Bericht gewijzigd door Techniek16 op maandag 8 maart 2021 21:51:46 (11%)

pamwikkeling

Special Member

Mogelijk gaat het om een loadcel met rekstrookjes, waarvan de weerstand verandert als gevolg van de uitrekking onder invloed van een te meten kracht. Die kracht is een maat voor de onbalans in je wiel.
(de kracht is ook afhankelijk van de snelheid waarmee het wiel ronddraait)

Om de rekstrookjes na te meten zal je deze moeten "uitrekken".

De richting van de kracht is mogelijks ook afhankelijk van de ligging van de meetweerstand.
Een bijkomend probleem is dat je de rekstrookjes niet mag opwarmen door het meetsignaal dat je gebruikt op de weerstand te bepalen.
Welicht is de weerstandsverandering ook minimaal, dus je zal al speciale technieken moeten toepassen om de weerstandverandering te achterhalen.
(Wheatstone brug ?)

Uiteraard zal je eerst de kenmerken van het rekstrookje (of loadcel) moeten weten om iets zinnig over je meetresultaat te kunnen zeggen.

Hoi Pamwikkeling
Dank je voor het antwoord

Zoals ik begrijp kan ik eerst een weerstandsmeting doen..
Daar kan ik dan ook direct constateren of ie werkt.

Wat de waardes exact moeten zijn laat ik effe buiten beschouwing.
Ging mij te checken of ze werken.

Alvast bedankt.

GJ_

Moderator

Op 8 maart 2021 23:37:55 schreef pamwikkeling:
Mogelijk gaat het om een loadcel met rekstrookjes...

Een loadcell heeft eigenlijk altijd minimaal 4 touwtjes. Zelf een brug maken is minstens ongebruikelijk, ik heb het nooit gezien.

Het lijkt me eerder een piezo element als ik de constructie zo zie. Je kan dan de capaciteit meten.
Weerstand moet dan in de mega ohms zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ook U bedankt..
Ga ik daa ook es proberen..

Dank voor de info

Hoi.
Als ik het goed begrijp kan ik op de 2 aansluitingen de scoop aansluiten.

Dat heb ik gedaan, ik meet een sinusgolf als ik niks doe.
Als ik er zachtjes op tik , zie ik een piekspanning in verhouding met de kracht die ik er op tik.

Ik neem aan dat ie geen voeding nodig heeft om te testen ??