Opwaarderen 3 Fase 230V 3X 25A naar 3X35 tbv Elektrische CV ketel./warmtepomp.

vastrecht zal omlaag gaan, maar je gaat betalen voor piekstroom. zo kunnen ze het elektranet nog enigsinds stabiel houden zonder al te grote investeringen hoopt men. ik zeg al, een 2 kapper in nieuwbouw wijken heeft steeds vaker al 3x40A voeding liggen. 11kW lader, PV op dak en warmtepomp.

maar je gaat betalen voor piekstroom.

Kweenie. Weer extra administratie, hoop gez*** bij elke jaarafrekening. Denk eerder dat vastrecht over de hele linie omhoog gaat. Dat is makkelijker.

hoezo? die slimme meters hoesten die pieklasten zo op, immers doet men dat al jaren bij grootverbruikers welke ook piektarieven betalen.

Allen,

Hartelijk dank voor alle rakties (zeer nuttig):

Even een paar opmerkingen;

1)
De opmerking van een Helpdeskdame van Enexis(enige weken geleden) dat conversie van mijn aansluiting van 230V~ ,3 x 25A naar 230V~ 3 x 35A , enkel zou bestaan uit eenmalige kosten van €261.-, was evident onjuist.
Dit had ik inmiddels op de site van Enexis zelf al gevonden en werd ook bevestigd door een veel kundiger helpdeskmedewerker van Enexis.

2)
Mijn huidige "Modulerende" Bosch HR gas CV ketel levert uiteraard NIET continu water van 70 graden C.
In mijn geval heb ik ueberhaupt de maximum keteltemperatuur op 55 graden gezet (er zitten grote knoppen voor CV en Tap temperatuur op deze ketel), maar hoe lager ik de de max. temperatuur instel , hoe langer het duurt voordat de ketel / het huis de Steady State bereikt.
Je ziet duidelijk het effekt van de goede isolatie van mijn woning (in de koude dagen de afgelopen weken, stookte de ketel overdag niet meer, omdat de zon de woonkamer/keuken op temperatuur hield.

Maar ik heb die hoge temperatuur nodig om met de huidige radiator/leidingen infrastructuur mijn huis snel te kunnen opwarmen (bv na lange afwezigheid) en boven in een kamer, wanner die gebruikt wordt. Op de bovenverdieping staan radiators uit (behalve de douche ruimte).

3)
Omdat ik mijn huis niet wil afbreken voor de grillen van de gemeente Assen (proeftuin zonder visie, die wel eens grondig zou kunnen mislukken), tendeer ik toch naar een warmtepomp voor de kille tijd in het voorjaar / najaar en assistentie (indien nodig) met een Elektrische CV Ketel (Bosch), zie folder. Die is dan ook nodig voor de douche. Bovendien moet ik de keuken nog steeds verbouwen naar electrisch koken, bv Inductie;
Dus nog steeds een enorme investering, maar niet zo erg als € 50 000 -60 000 om mijn huis helemaal te strippen (als ik de optie van enkel WarmtePomp zou kiezen)..
Daar staat dan wel hogere elektriciteitskosten tegenover, maar ik leef geen 25 jaar meer om te hopen dat ik de Pay OUT time van de conversie er uit haal.

Bovendien:
In de Industrie werken wij een met Pay Out Times voor projecten van 3-4 jaar, anders levert het niets op; Je ziet dus heel duidelijk dat de Overheid de burger opzadelt met enorme kosten voor de energietransitie, die een commerciele particuliere partij nooit wil/zal opnemen, omdat het NIET verdient.

4)
Een ESSENT helpdesk medewerker vertelde dat ik nu in aanmerking kwam voor een constant daltarief voor Elektriciteit , maar kon me niet vertellen of dit ook zal gelden als ik veel meer stroom afneem in piekbelasting (zie opmerking hierboven).

Ook had ik de vraag gesteld of ik de Slimme Gas/Elektriciteitsmeter niet met een grotere frekwentie kon uitlezen met hun AP of de PC (zeg 1 meting per minuut) om meer inzicht te krijgen op mijn energieafname vs de tijd, maar dat was NIET mogelijk op dit moment..

Als de gebruiker in de toekomst op piekbelasting afgerekend gaat worden, is toch wel de minste voorwaarde dat de gebruiker dit ook zelf kan monitoren, met een geschikt data acquisitie tool!

(het enigste wat ik nu kan bedenken is een kamera voor het display van de
slimme meter en handmatig turven (back to the fifties!)

Vraag:

Zien jullie nog erge haken en ogen voor de opties

1) Enkel electrische CV ketel
2) Lucht/water warmtepomp voor de kille dagen im herst en voorjaar en assistentie met Elektrische CV ketel in de zeer koude perioden in de winter?

In mijn geval heb ik ueberhaupt de maximum keteltemperatuur op 55 graden gezet (er zitten grote knoppen voor CV en Tap temperatuur op deze ketel)

Kijk je wel uit voor Legionella. 55 is wel erg krap.
Bij mijn ouders op de camping moet bij de inspectie het water min. 60 graden zijn.

(het enigste wat ik nu kan bedenken is een kamera voor het display van de
slimme meter en handmatig turven (back to the fifties!)

Slimme meter uitlezen ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (22%)]

Je probleem zit uiteraard in de piek belasting - op zich levert een 3x25A aansluiting ook voldoende als je het kunt bufferen.

Welnu, als je zelf wat kunt, dan is dat wellicht te doen.
Voor de CV zou je kunnen overwegen om een buffervat op temperatuur te houden, zodat je op afroep heet water hebt om het huis mee te verwarmen. De verliezen vallen op zich wel mee, dat is vooral een kwestie van goed isoleren (van het vat in deze :) ). Het 'gedoe' is vooral om het op te bouwen - er zal geen hapklaar concept voor zijn omdat 'niemand' het heeft.
De temperatuur van je buffervat zou je afhankelijk kunnen maken van het weerbericht (ofwel: de te verwachten buitentemperatuur). De omvang kun je inschatten uit het verschil tussen piek verbruik en continu verbruik in combinatie met de warmtecapaciteit van water. En nee, je bent niet met 100l klaar vrees ik.

Om er aan te rekenen, zou je moeten weten hoeveel gas je in 24 uur (ofzo) verstookt als het buiten koud is. Dat kun je omrekenen naar een hoeveelheid kWh die je dan in diezelfde tijd nodig zou hebben. Dan weet je dus het vermogen van je verwarmingselement. Daarmee het stroomgebruik. En heb je dus een inschatting van hoe zwaar de aansluiting moet zijn.

Uiteraard zitten aan dit scenario (net als aan alle electrische scenario's) de nodige risio's. Als nu de gasketel het niet redt, kun je altijd nog electrisch bij verwarmen. Als je aansluiting al 'volledig' benut wordt niet meer. Ik denk dat ik er een 15kVA genny bij zou zetten om meer vermogen te hebben als dat nodig zou zijn :)

Daarnaast is electrisch verwarmen gewoon DUUR. :(

Hr Bprosman

1)
Bedankt voor de legionellatip (Dit was in een R&D instituut destijds ook een issue voor verwarmde oogdouches), maar ik vermoed dat het in mijn geval mee zal vallen omdat mijn "open systeem" (douche etc.) regelmatig heet water >60 graden ziet.
(Ik heb de TAP water temperatuur op de default waarde van BOSCH staan, waarvoor legionella geen probleem is.

2)
Bij Essent kun je nu met een AP of PC utility dagelijks de meterstanden Gas, elektriteit "(gebruik en levering) uitlezen, icm met de "Slimme (gas en electriciteits) meter" van ENEXIS, die een paar jaar geleden geinstalleerd is..

Ik wilde een hogere meetfrequentie van dit gebruik (zoals dat met normale Data acquisitieprogrmma's wordt gedaan (zelfs mijn 25 jaar oude Dynatek DMM had al deze optie!), maar de ESSENT/ENEXIS AP kan zo'n hoge sampling frquentie (die wel op het display zichtbaar van de Slimme Meter zichtbaar is) niet aanleveren : Levert allen een daggemiddelde uitlezing voor gas en elektriciteit , die dan geen nuttige info aanlevert over de korte termijn (dynamische) werking/energiebehoefte van je installatie!

De samenwerking Essent/Enexis moet m.i. duidelijk verbeterd worden om een snelle Energieafname/levering te kunnen uitlezen (ik zag dat de buurman een APP had voor zijn zonnepanelen, waarbij hij van minuut tot minuut kon monitoren, hoe zijn installatie performt.
Maar dat was een APP van de zonnepanelen leverancier, niet van Essent/Enexis

Info Enexis slimme meter:
https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/slimme-mete…

Info Essent gebruiks Utility
:
https://www.essent.nl/content/particulier/speciaal_voor_klanten/verbru…

@ Eric P,

Het is de gemeente Assen, die ons dwingend van het gas wil afsluiten.
Op dit moment werkt mijn installatie prima en ben ik tevreden.
Ik wil zeker met de Energietransitie meewerken als daar redelijke alternatieven/kosten (OPEX en CAPEX) tegenover staan..

Ik heb de oplossing van zo'n buffervat ook wel gelezen, maar ik ga niet in niet bewezen technologie investeren en zeker niet zelf mijn drukvat ontwerpen (hoewel ik dat best zou kunnen).
Issues: Fabricage (heel duur voor 1 exemplaar) certifikatie (stoomwet etc.etc.) dus geen reele optie om zelf in elkaar te (laten) knutselen.

De issue voor mij is;

1) De Gemeneente Assen propageert een betaalbare Lucht/warmte pomp als de enig zaligmakende optie, maar vermeldt er even niet bij dat je je hele huis moet verbouwen voor €50 000- 70 000, omdat onze (Label A) huizen niet zijn ontworpen op de aanvoer van lauw water ipv heet water.

2) De Pay Out time van deze conversie is dermate beroerd (min. 15 jaar maar waarschijnlijk meer in de richting van 25 jaar), dat die Warmtepomp allang versleten is en ik inmiddels tussen 6 plankjes lig.
Dus totaal geen incentive voor mensen > 50 jaar.

3) Ik opteer nu naar een methode ZONDER verbouwing van mijn huis om die € 50000 - 70 000 niet te hoeven uit te geven.
Ik vergelijk dus

A) de lagere CAPEX, (met inherent hogere OPEX) Optie (warmtepomp/El CV Ketel
met
B) de optie die de Gemeente probeert door te drukken (enkel Lucht/water warmtepomp):
EXtreem Hoge CAPEX en een lagere OPEX, die misschien vergelijkbaar is met mijn huidige OPEX (maar waarschijnlijk nog steeds hoger).

NB
Het gaat voor ons dus altijd heel veel geld kosten!
Een HT stadsverwarming die ik in Breda in 1980 al had (mbv water van de Amercentrale) is wel compatibel, maar die optie wenst de gemeente niet uit te bestuderen

Met deze strategie krijg je mensen nooit van het gas af!

De warmtepomp is meer een Dogma van sommige lieden geworden:

Grote spelers zoals GasUnie hebben een veel bredere visie om de enrgietransitie door te voeren, zie bv Dagblad van het Noorden van 5-3-2021.

Ik wil niet een slachtoffer worden van een mislukte proeftuin, waar ik alle kosten zelf van mag gaan betalen.!

Ik heb de oplossing van zo'n buffervat ook wel gelezen, maar ik ga niet in niet bewezen technologie investeren

Je bedoelt dat je wel gaat investeren in technologie die wel bewezen is? Bewezen dat het duur is en z'n beloften niet waar maakt. Die?

Issues: Fabricage (heel duur voor 1 exemplaar)

Kost geen drol. Hoeft ook niet echt veel druk te kunnen hebben. Bar overdruk dus berekenen op 5.

certifikatie (stoomwet etc.etc.)

Heb je niks mee te maken. Is de druk te laag voor.

dus geen reele optie om zelf in elkaar te (laten) knutselen.

Wat je wilt. Het lijkt mij juist 1 van de makkelijkste en goedkoopste 'te knutselen' oplossingen...

Je issue is duidelijk. Ik zie - op deze manier - maar 1 oplossing: de hut verkopen en je dus laten weg pesten door de gemeente.

Helaas is er in dit land met die hele energie transitie weer een groot pruts project. Eerst jaren roepen dat iedereen van het gas af moet, mooi warmte pompen installeren die niet bij huizen passen en slecht ingeregeld zijn.

Gemeentes en energie bedrijven die experimenteren
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4330387/Bewoners-verbijsterd-Vestia-h…
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wijk-in-de-kou-door…

https://www.installatie.nl/nieuws/miljoenenproject-aardwarmte-den-haag…

De meeste bewoners hebben in hun woning een opwaardeer set welke ze verplicht moeten afnemen tegen woekerprijzen.

Nu beginnen ze in Groningen weer eens met een groene waterstof project dat door uiteindelijk door het gasleiding net moet gaan.

De beste warmte pomp is nog steeds een grondwatertype. Kosten technisch is voor een gewoon huis een CV ketel gewoon nog de goedkoopste optie. Bewezen techniek voor een ketel die met gemak 15 jaar haalt voor ~ 1800 euro.

Ik verwarm mijn huis grotendeels met een pelletkachel, niks met energieboeren te maken desnoods haal ik ze uit Duitsland.

Welk plan val je onder redguuz?

Als ik naar "Beek en omgeving" kijk lees ik enkel dat men die buurt graag ergens voor 2030 van het gas af zou willen hebben.
Zonder dat ze je kunnen verplichten over te stappen.

Ze komen er overigens snel genoeg achter dat de hele E-infrastructuur die energie helemaal niet kan leveren zonder flinke upgrades.
Zo niet komen ze daar bij de eerste stevige winter wel achter, dan krijg je ook een gevalletje Texas.

Op 5 maart 2021 01:08:04 schreef redguuz:

Probleem voor mij is dat hoewel ik een recent huis heb (A Label energie), ik "ketelwater" van ca 70 graden C nodig heb, om kamers relatief snel op te warmen. Bovendiem heb ik deze temperatuur in koude perioden (zoals de afgelopen weken) ueberhaupt nodig om het temperatuurverschil (Binnen 20 graden C , buiten -10 tot -15 C, te kunnen overbruggen).

NB
Ook de radiatoren en het leidingwerk zijn natuurlijk op deze "ketelwatertemperatuur" van 70 graden C ontworpen.

Een warmtepomp die lauwwarm water aflevert (zeg 35 graden) gaat dan niet werken. Ik zou dan mijn huis helemaal moeten afbreken om vloerverwarming (beneden en bovenverdieping en lage temperatuurradiatoren plus leidingwerk te installeren. Dit wil ik kost wat kost vermijden omdat deze verbouwing alleen al zeker €50 000 zal gaan kosten.

Kans zit er in dat de boel niet hydraulisch ingeregeld is en daardoor radiatoren 'kortsluiten'. In sommige gevallen is aanvoer en retour verwisseld, komt vaker voor.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Ik ben zelf gasloos gegaan en omgeschakeld naar een warmtepomp wegens opsplitsing woning.
Dit scheelt mij het aanvragen van een extra gasaansluiting, voorzieningen, rookgasafvoer op ongelukkige locatie (vanuit kelder) etc.

De bestaande jaren 90 Radson convectie paneelradiatoren heb ik behouden en afgelopen weken met flinke vorst de aanvoer temperatuur niet hoger als een graad of 50 gehad (kan tot 55 zelfstandig, tot 75 met elektrische backup/ externe cv ketel) en toch lekker op 22 graden erbij gezeten. WAR corrigeerde zelfs tot 22,5/23 graden :P (iets te steile stooklijn).

Totale kosten: kleine 4000 euro voor Remeha Mercuria 8kw met materialen en zelf geinstalleerd. (wel gratis tweedehands boilervat tbv tapwater uit afbraak gehaald, normaal tegen de 800 euro)

Het werkt bij mij niet helemaal ideaal wegens het ontbreken van een buffervat, zie onderstaande tekst:

Belangrijk is dat bij een warmtepomp installatie zonder grote vloerverwarming circuits een parallel buffervat toegepast wordt wegens pendelen (=rendement verlies) en de enorme flow wat de warmtepomp zelf nodig heeft (kleine delta T over de warmtewisselaar, ong 4x hogere flow als zelfde kW gasgestookt).

De warmtepomp verwarmt dan het buffervat op x temperatuur, afhankelijk van de buitentemperatuur (WAR). De cv installatie wordt gevoed met een circulatie pomp vanuit het buffervat.

Een ruimte wat dan met de huidige radiator opstelling niet goed op temperatuur te krijgen is kan worden voorzien van een zogenaamde fan coil unit. de kosten daarvan zijn vrij beperkt tegenover aanleg vloerverwarming etc.
Jaga, Radson etc hebben deze in assortiment tussen 600 en 2500 euro :o

Dan is er nog een merk wat in Nederland onbekend is maar wel degelijk en compleet is: Sabiana Carisma CRC-ECM.

oa te krijgen bij deze italiaanse webshop:
https://www.tavolla.com/sabiana-crc-ecm43mv-carisma-crc-ecm-ventilconv…

Edit:
Met een voorrangsregeling kun je ook het inschakelen van elektrische elementen blokkeren indien er tegelijk te veel vermogen wordt gevraagd, de meeste warmtepompen hebben programmeerbare ingangen waar bijvoorbeeld een blokkering aan toegewezen kan worden.

@ Sinus,

Het "All Electric Project " van de Gemeente Assen.

zie rapport Att.1

De Energiewet, die er na de verkiezingen doorgedrukt gaat worden, kan iedereen verplichten te converteren, zie concept Energiewet.

Zie Att. 2

Conventionele "stand alone fossiele methoden (LPG, Stookolie, Pellets, etc.) zullen verboden worden en daarop zal gesurveilleerd worden.
Er zal enkel een uitzondering zijn voor eenzame huizen in buitengebieden.

Pure dictatuur dus, zie ook Telegraaf van Vandaag.

Ik ben niet tegen vergroening, maar ik weiger mee te doen aan een voooraf gekozen optie, die een grote kans heeft om dramatisch te mislukken, en waarvan de kosten voor de bewoners € 50 000 - 70 000 in mijn geval, ook nog eens verzwegen worden. (zie ook programma RADAR van een paar weken geleden)

In iedere conceptual design study , zou het" All Electric Plan "van de Gemeente Assen, om die redenen al meteen in de prullenbak gekieperd zijn.

Nu mogende betreffende bewoners alle kosten zelf dragen, met het grote risiko dat het over 10 jaar weer allemaal over moet, omdat het een totaal ongeschikte optie is (het Enexis Net is hier nu al overbelast)..

NB.
Ik heb een academisch technische opleiding en 40 jaar ervaring in energieprojecten bij een zeer grote Multinational, dus ik weet waarover ik praat en ik denk dat ik wel wat kan inbrengen tegen de plannen van de "Techneuten van de Gemeente Assen".

Schandelijk is bovendien, de stemmingmakerij van de Wethouder C.s. in de Media ("spierballentaal").

Het publiek/ de stakeholders beginnen wakker te worden en men begint de implikaties voor het individu te begrijpen (financieel en impact op je leven).

"Time will Tell", of de Landelijke Overheid deze Concept Energiewet, in deze vorm, erdoor gedrukt zal krijgen.!

@ EL83,

Bedankt voor je bijdrage en de moeite die je erin gestopt hebt.
Ik ga hem morgen eens rustig nalezen.

Over het uitlezen van de slimme meter: er zit een connector op waarmee je live de standen uit kan lezen. Hier heb je dan wel een zogenaamde verbruiksmanager voor nodig. Een kastje die dit voor je kan doen . Dit gaat buiten de energieleverancier om.

Op 6 maart 2021 14:23:08 schreef redguuz:
"Time will Tell", of de Landelijke Overheid deze Concept Energiewet, in deze vorm, erdoor gedrukt zal krijgen.!

Precies, ik zou eens even pas op de plaats maken en het rustig afwachten, voordat ze het gaan verplichten is men er waarschijnlijk achter dat het eea gedoemd is te mislukken.

Wat uitlezen van je meter betreft ... ik weet niet hoe handig je digitaal bent, maar met DSMR reader een raspberry pi (of een ander linux doosje) en een serieel naar USB kabel kun je een hele hoop zelf uitlezen en bijhouden.

https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/v4/intro.html

Hoi,

Hierbij nog een andere (heel simpele en goede) oplossing die goed voor mij werkt:

https://earn-e.com/

Deze firma levert:

hardware (P1 poort Dongle, €30.-),
plus APP, (Android of Apple)
plus Netwerk server Data acquisitie platform ( € 1 / maand):

plus PC gebaseerd platform (web based) waar plots van energie verbruik worden gemaakt en waar je ook je Raw Data uit de Slimme Meter kunt downloaden in o.a XLS en CSV formaat.

De Dongle wordt uit de meter gevoed vanaf de P1 poort (RJ12) en kost je geen energie.
De Energie verbruiks Data (Elektriciteit: 1 meting/min, Gas 1 meting/ 5 minuten worden op een webserver opgeslagen; je hoeft dus geen Raspberry met memory te hebben om de gegevens op te slaan.

Heel simpele aansluiting en installatie van de Android / APPL E APP op je telefoon en/of Tablet en meer uitgebreid platform op je WINDOWS/Imac/LINUX PC.

Geen hardware kennis of programmeerkennis vereist!

Zie voorbeeld plaatjes, maar ook de website.
https://wijkie.energynxt.eu/Devices/Device/3055/Telemetry

Veel gemakkelijker dan de suggesties die werden gegeven op mijn vraag in mijn thread, hoe ik RAW data uit de "Simme meter" kon trekken.
(toen wist ik nog niets van de : Slimme meter") :

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153605

Zeker het overwegen waard als je snel resultaat wil, en knutselen aan Hardware (Raspberry) en/of software niet je hoofddoel is!).

Op 5 maart 2021 01:08:04 schreef redguuz:
Ik heb nu een 230V ~ 3x25 A aansluiting, die voor een eenmalig (relatief acceptabel) bedrag van ca € 260 gemakkelijk op te waarderen is naar 3 x 35A 230V~ ("vastrechtkosten plus KWr prijs blijven dan identiek), volgens Info van Enexis.

Het vastrecht is laag voor kleinverbruikers omdat dit een "basisrecht" is. Bij mijn weten is 3x25 de grootste "kleinverbruiker" en begint daarboven het hogere vastrecht.

Als jij ergens gevonden hebt dat het (tegenwoordig) ander is, stuur dan even een linkje mee!

Hi,

Dit heb ik gecorrigeerd in een latere mail.

Het statement berustte op (achteraf onjuiste) beweringen van een dame van de Info desk van ENEXIS.

Dit is later door een meer capable medewerker rechtgezet.

Zie bijgesloten de tarieven van Enexis , in mijn Regio.

Nu betaal ik ca € 20,90 / maand voor een 3 x 25A aansluiting, dit wordt meer dan een factor 3 groter ( € 77,45) voor 3 x 35A en zelfs € 112,41 voor 3 x 50A.

3 X 25 A is eigenlijk al te weinig voor een "All Electric" van "het Gas af plan", wat de Gemeente Assen kost wat kost wil doordrukken voor 4000 Woningen, zonder alternatieve mogelijkheden te evaluaren!

Tis wel waar van die vastrechtkosten.
Maar er gaat wel weer 15 euri per maand af voor de gasaansluiting die er niet meer is.
Blijft t nog steeds méér.

de elektra tarieven zouden omlaag gaan, eerst wordt het gas nog duurder en daarna pas de elektra goedkoper, maar of dat dit decennia nog gaat gebeuren..

Testman,

Wat dacht je zelf!

Nu liggen er 2 hoofdtransportleidingen door Assen (vanaf zuid Drenthe naar Groningen).

Als "All Electric" ipv Aardgas voor de hele provincie doorgezet zou worden, moeten er, volgens mijn buurman van TENNET nog 7!! extra hoofdtransportleidingen bijkomen.

In dan hebben we nog niet over de gemeentenetten en de wijknetten.

Wie denk je, gaat dit betalen?

het Net is nu al overbelast, zie artikel.

Het is dwaas de bestaande gastranport infrastructuur van GasUnie te vernietigen.
Het is mijn stellige overtuiging dat we uiteindelijk op een hybride oplossing van electriciteit, Groen Gas, en Groen Waterstofgas zullen uitkomen,

Just my 2 Cents!

Testman,

Wat dacht je zelf!

Nu liggen er 2 hoofdtransportleidingen door Assen (vanaf zuid Drenthe naar Groningen).

Als "All Electric" ipv Aardgas voor de hele provincie doorgezet zou worden, moeten er, volgens mijn buurman van TENNET nog 7!! extra hoofdtransportleidingen bijkomen.

In dan hebben we nog niet over de gemeentenetten en de wijknetten.

Wie denk je, gaat dit betalen?

het Net is nu al overbelast, zie artikel.

Het is dwaas de bestaande gastranport infrastructuur van GasUnie te vernietigen.
Het is mijn stellige overtuiging dat we uiteindelijk op een hybride oplossing van electriciteit, Groen Gas, en Groen Waterstofgas zullen uitkomen,

Just my 2 Cents!

Probleem met waterstofgas (H2) is dat de molecuulgrootte dermate klein is dat het gas 'redelijk gemakkelijk' door allerlei materialen ontsnapt, zelfs glas!
Dat is onder andere bekend bij waterstof-thyratrons. Die worden daarom uitgerust met een element, waaraan een flinke overdosis waterstof is geadsorbeerd, 'metaal hydride' (Ziet er uit als een soort getter). De levensduur van zo'n waterstofthyratron is beperkt in vergelijking met een Hg-thyratron, maar hij schakelt wel veel sneller.

Nu lekt het aardgasnet sowieso al, dus trek je conclusies....

Het blijft een moeilijk onderwerp.

Aan de ene kant daalt de warmtebehoefte jaar na jaar wegens klimaatverandering, compacter wonen, betere isolatietechnieken.

Aan de andere kant stijgen de prijzen voor complexere technieken.

Ik denk zelf dat je een opdeling moet maken tussen stedelijk en buitengebied. Elk met hun voor- en nadelen.

Stedelijk:
- fossiele uitstoot zal op termijn niet meer toegelaten worden. En eerst ontmoedigd door prijsstijgingen.
- Nutsvoorzieningen zullen redelijk betaalbaar blijven wegens het compacte wonen.

Buitengebied:
- je mag je zin doen en zelf kiezen welk systeem je gebruikt om te verwarmen.
- nutsvoorzieningen zullen duur worden.

Ik woon zelf in de stad en momenteel ongeveer 4000kWh nodig per jaar om te verwarmen op aardgas.
Wanneer de gasketel ’op’ is zou ik die willen vervangen door een zo eenvoudig mogelijke elektrische cv.

Verbruik/kostprijs zou ik verder willen verlagen door:
- zomer/winter compartimentering.
- ramen vervangen naar drievoudig glas, eventueel luiken plaatsen.
- stoken wanneer de elektriciteitsprijs zo laag mogelijk is, warmte bufferen in de vloer(vv). Voor mij hoeft de temperatuur in huis niet stabiel te zijn tot op 1 graad. Ik heb geen probleem met schommeling tussen pakweg 17 en 23 graden.