trafo buizenversterker

Ik heb zo een 7 jaar geleden een buizenversterker case overgenomen, heb er toen door omstandigheden niets meer mee gedaan, ik kwam hem met opruimen tegen en aangezien ik nu weer volop aan het hobbyen ben heb ik de trafo die er op zat er afgehaald. helaas staat daar helemaal niets op. en ik herinner mij ook niet meer van toen ik hem gekocht had wat het was.

Is er iemand die hem herkent van de foto.
Het kan goed zijn dat ik hem van maartenbakker heb gekocht dus misschien dat die hem nog herkent.
Er staat wel een nummer in maar daar vind ik niets mee 50600.

maartenbakker

Golden Member

Hij komt mij niet bekend voor helaas, ik vrees dat je hem van een ander hebt.

Heb je nog een foto waar dat getalletje ook op staat? Zal wel geen extra informatie opleveren, maar je weet maar nooit hoe je iemands herinnering triggert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ga er van vanmiddag nog wat foto`s van maken.

Heb nog wel wat metingen gedaan.
8-9 21 ohm
8-10 23 ohm
8-11 25.6 ohm

34-35 23.2 ohm
35-36 25.5 ohm

en heel raar tussen 34-36 gaat mijn meter knipperen terwijl ik 48.7 ohm zou verwachten.

Sine

Moderator

Als het de voedingstrafo is dan zit er in ieder geval geen gloeistroom bij op, daar zijn de waardes veel te hoog voor.

Thevel

Golden Member

Op 31 maart 2021 08:58:34 schreef blokker1:
Heb nog wel wat metingen gedaan.
8-9 21 ohm
8-10 23 ohm
8-11 25.6 ohm

34-35 23.2 ohm
35-36 25.5 ohm

en heel raar tussen 34-36 gaat mijn meter knipperen terwijl ik 48.7 ohm zou verwachten.

Dat zullen dan 2 gescheiden wikkelingen zijn, niet vreemd dus dat je meter gaat knipperen.

Sine

Moderator

Dit zal een trafo zijn uit iets van een meetapparaat of militair iets, niet iets wat je in consumenten spul zult aantreffen in ieder geval.
Die ringkern zal wel voor de gloei gezorgd hebben.

@Thevel
Met een gemeenschappelijke pen 35?

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 31 maart 2021 10:25:09 (13%)

Thevel

Golden Member

Je hebt gelijk, ik heb verkeerd gekeken.

Op 31 maart 2021 08:58:34 schreef blokker1:
Heb nog wel wat metingen gedaan.
8-9 21 ohm
8-10 23 ohm
8-11 25.6 ohm

34-35 23.2 ohm
35-36 25.5 ohm

en heel raar tussen 34-36 gaat mijn meter knipperen terwijl ik 48.7 ohm zou verwachten.

De weerstandswaarde zegt weinig over de windingen van een trafo. Hoogstens vind je uit wat bij elkaar hoort.
Als het voor een buizenversterker was vind je een of twee anodewikkelingen (balans), die doorgaans een hogere DC weerstand hebben. Voor luidsprekeraansluitingen zijn de DC waardes dan weer te hoog. Je kunt met een impedantiemeter aan de gang gaan en een bekende belasting, maar handiger is het om op een van de windingen een lage wisselspanning aan te sluiten en noteren wat er uit de rest komt.
Als de wikkelverhoudingen bekend zijn kun je wellicht conclusies trekken.

Op 31 maart 2021 10:16:50 schreef Thevel:
[...]Dat zullen dan 2 gescheiden wikkelingen zijn, niet vreemd dus dat je meter gaat knipperen.

Met drie aansluitingen is dat best een lastige.

Hubie

Special Member

Trafo's in dat soort behuizing zijn meestal oliegevuld(PCB's)
Even schudden of kantelen dan hoor je het klotsen (of niet natuurlijk) ;-)

Op 31 maart 2021 10:33:04 schreef buzzy:
[...]De weerstandswaarde zegt weinig over de windingen van een trafo. Hoogstens vind je uit wat bij elkaar hoort.
Als het voor een buizenversterker was vind je een of twee anodewikkelingen (balans), die doorgaans een hogere DC weerstand hebben. Voor luidsprekeraansluitingen zijn de DC waardes dan weer te hoog. Je kunt met een impedantiemeter aan de gang gaan en een bekende belasting, maar handiger is het om op een van de windingen een lage wisselspanning aan te sluiten en noteren wat er uit de rest komt.
Als de wikkelverhoudingen bekend zijn kun je wellicht conclusies trekken.

Ja dat kan ik nog doen.

Klotsen doet hij inderdaad, het enige wat ik kan bedenken is dat het een smoorspoel is, ik heb op alle wikkelingen 14v gezet en dan komt er uit de andere wikkeling of iets minder of iets meer, maar allemaal tussen de 9 en 18 volt.

Hubie

Special Member

Lijkt mij sterk dat het een smoorspoel is,ik meet hier op een 10 Henry choke voor een buizenvoeding al 150 Ω .Die smoorspoelen hadden ook maar 2 aansluitingen.In/uit.
Edit\ Een 10 H smoorspoel in een buizenvoeding is nog maar een kleintje,40,50 ja zelfs 100 H komt/kwam ook voor.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 5 april 2021 06:59:18 (25%)

EgbertG

Golden Member

Dezelfde trafo - althans qua uiterlijk - heb ik hier in gebruik
als voedingstrafo

Gloeilamp in serie met de netspanning en ik denk dat primair kant is van de 34 35 36 nummers.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 31 maart 2021 12:18:12 (34%)

Tja denk fout van mij, dat heb je als je vaker met transistors werkt. hoog spanning geeft ook bijna gelijke uitgang natuurlijk. Ik ga weer proberen als het een voedingstrafo is word ik heel blij.

220 via gloeilamp op 34-36, lamp blijft uit dus dat zal ok zijn.
tussen

8-9 175v
9-10 14.8v
10-11 14.8v
Dus allemaal samen 204v kan dus een voedingstrafo zijn.
Ringkerntrafo is 22 volt en zou dus voor gloeispanning kunnen zijn gebruikt, zou alleen niet weten voor wat voor buis.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 maart 2021 08:58:34 schreef blokker1:
[...] en heel raar tussen 34-36 gaat mijn meter knipperen terwijl ik 48.7 ohm zou verwachten.

De auto-ranging van de meter is aan het vechten met de enorme zelfinductie van de hele wikkeling. Ik zie dat met mijn Fluke 77 ook.
Als je het bereik met de hand instelt, kun je de ohms wel meten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 maart 2021 13:04:42 schreef Frederick E. Terman:
[...]De auto-ranging van de meter is aan het vechten met de enorme zelfinductie van de hele wikkeling. Ik zie dat met mijn Fluke 77 ook.
Als je het bereik met de hand instelt, kun je de ohms wel meten.

Ok, vandaar.

EgbertG

Golden Member

230 op 8-9 en je hebt vermoedelijk een 2x 300v wikkeling bij 34-35-36

Klinkt als wat meer logische spanningen

220v op 8-9 geeft 1x 316v op 34-36 en 2 keer 156v op 34-35 en 35-36.
Maar het lijkt of pin 9-10 nooit zijn gebruikt.
220v op 8-11 geeft 2x 136v op 34-35 en 35-36 dus samen zo 270v.

EgbertG

Golden Member

Gezien de spanningsverhoudingen en de ohmse verhoudingen lijkt primair en secundair qua draaddikte weinig onderling te verschillen.

Tussen 34/35/36 en 8/9/10/11 meet je een hele hoge weerstand toch?
Even zeker stellen dat er een galvanische scheiding is!

Ja daar meet ik gewoon niets dus oneindig.