GR63X55 Dunker servo

Beste,

Sinds kort heb ik mijn CNC frees gereed voor gebruik . De controller is van Mesa (Linuxcnc), de servo's Dunker GX63X55 60V. Servo sturing :UHU.
De frees is een paulimot F207 (= BF25 met grote tafel).

Ik heb 3 motoren X Y en Z, werken zonder probleem . Alleen de Z as heb ik een vertraging ingebouwd. Rest is 1:1.

Vraag Ik heb 1 motor , dit geval op de Y as, deze wordt niet echt heet maar behoorlijk handwarm. De X as en Z as motor krijgen een lichte temperatuur stijging. Ik heb de X motor op de Y as geplaatst en vv. Dacht dat er teveel vermogen geleverd moest worden, dit blijkt niet het geval te zijn.

Het zijn 2e hands motoren, heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen ? Het zijn borstel motoren.
Groet Hans

benleentje

Golden Member

Ik heb de X motor op de Y as geplaatst en vv.

1) En wat gebeurde erna, verwisselde het probleem naar de andere as of bleef het probleem bij dezelfde as?
2) was dit met draaiende machine of worden de motoren al warm van het aan staan?

Je kan proberen de stroom van de motor die heter word wat lager in te stellen dat moet direct resultaat opleveren. De stroom door de motor bepaalt hoe warm die word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De Y motor blijft "warm" ook op de X, dus het is zo goed als zeker de motor.
Ik zou de de instellingen voor deze motor kunnen veranderen maar is vreemd dat overige servo's bij dezelfde instellingen niet warm worden. Het zijn natuurlijk 2e hands motoren.
De Y servo wordt al warm bij het aanstaan, al duurt het dan wel een uurtje.

Lambiek

Special Member

Op 31 maart 2021 12:23:03 schreef Hans Hogendoorn:
De Y servo wordt al warm bij het aanstaan, al duurt het dan wel een uurtje.

Je zou de motor eens kunnen controleren aan de hand van deze gegevens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, ik heb deze gegevens ( wel voor de 60V uitvoering).
Bedankt