fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maar ik herinner me uit vorige topics dat dit type meters voor jou lang onder de radar bleef
En ik heb nog steeds geen fetVOM handmultimeter. Wel al heel lang een Philips PM2505 maar die werkt niet goed.
Ik heb een video gemaakt over een HP410 BVM en een Philips PM2420 met nixies. Beide even oud maar de een een joekel van een "portable" meter met buizen en grote analoge meter. De Philips een redelijk compact ding met digitale uitlezing. Het grappige is dat die Philips ouder, maar veel moderner, is als mijn HP.
Op 4 april 2021 16:01:31 schreef fred101:
[...]
En ik heb nog steeds geen fetVOM handmultimeter. Wel al heel lang een Philips PM2505 maar die werkt niet goed.Ik heb een video gemaakt over een HP410 BVM en een Philips PM2420 met nixies. Beide even oud maar de een een joekel van een "portable" meter met buizen en grote analoge meter. De Philips een redelijk compact ding met digitale uitlezing. Het grappige is dat die Philips ouder, maar veel moderner, is als mijn HP.
ja, maar die HP is een veel ouder ontwerp dat wegens "groot succes" verlengd geproduceerd werd.
Wat hapert er aan je PM2505? de OQ chip? (die zit ook in de PM2403 en de PM2504). de PM2505 is de meest geslaagde meter van die familie.
Op 4 april 2021 12:13:02 schreef kris van damme:
[...]Het is niet lastiger om daarmee precisieweerstanden te meten, maar ik denk dat je bedoelt dat het lastig is om weerstanden (al dan niet precisie) heel precies, nauwkeurig te meten. dat vraagt, afhankelijk van de waarde een andere methode die Fred al aangaf.
Och, het is dat ik nu met wat meters bezig ben, anders hoef ik niet vaak zo exact te meten.
Een weerstand cascade in meters of meet versterkers moet natuurlijk wel precies kloppen.
Maar ik ben al blij dat ik nu minstens veel beter kan meten.
De Kelvin klemmen heb ik gevonden, maar die vierdraads zal alleen passen bij een speciale meter.
Mooie verzameling heb je daar. Vooral die oude Philips was inderdaad zijn tijd vooruit.
Ik heb een afkeer van de meeste banaan stekers, ook die lab stekers zijn niet goed, ze lijken op aan geraamte van een paraplu. In de ene bus passen ze en bij een andere vallen ze er bijna uit. De afzonderlijke pinnen zijn niet gesoldeerd of gelast. Anderen hebben een dunne, losse, verende buitenbus die om een kern zwabbert.
Bijvoorbeeld in de luidsprekeraansluitingen is het gewoon lastig om behoorlijke aansluitingen te vinden.
Vorken met een krimptang zou het beste zijn.
Banaanstekers kun je beter solderen dan schroeven, want draad loopt los in gebruik onder schroefdruk.
Ik ben niet zo onder de indruk van de reeks handmeters zoals de analoge PM 2503. Het lage ohm bereik ontbreekt.
Maar veel lastiger is dat je het onding steeds moet nullen en kalibreren. Zit achterop in de kast en die meters moet je horizontaal kalibreren. Het was teveel moeite om het direct toegankelijk te maken.
Er zitten prullen van potmetertjes in, die met een schroevendraaier moeten worden ingesteld. Je hebt 4 handen nodig.
Dubbele Batterij voeding is nooit stabiel. De aansluitingen zitten in een afscherm blikje en je wilt niet geloven hoe ze dat in elkaar hebben geflanst. Vlak langs het scherpe blik lopen de losse draden van de voorschakelweerstanden naar de meter print. Er zit alleen een krimp kousje omheen. Amateuristisch.
De meter heeft wel veel bereiken en gaat verder heel laag. Hij is handiger dan die grote joekels.
Ik heb nog geen intact exemplaar gevonden. Degene die ik heb werkt niet goed en is nog incompleet.
Beetje de moed opgegeven om het ding nog te herstellen omdat de bereiken nog steeds niet kloppen.
Veel van de weerstanden zijn speciale waarden die je nergens vindt.
Een bandspanmeter is wel een mooi principe. Och het is maar een hobby.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er is niks mis met goede banaanbussen en stekkers. Maar de niet goede zijn te strak of te ruim, te hoge weerstand, losse bussen, verkeerd materiaal, verkeerde plating etc etc
Her blijkt wel uit hoe belangrijk het juiste materiaal is. Je hoeft echt geen low seebeck effect connectors gekrimpd aan low triboelectrisch effect siliconen kabels met grafietlaag te hebben voor jou meters maar met gewoon goed materiaal en een goed werkende meter heb je jou problemen gewoon niet. Alles duidt hier op materiaal problemen.
Ik hou het bij versies van bekende merken en ik heb geen pas-problemen. Maar ik kocht op een beurs een zakje goedkope banaanbussen en daar gaat de stekker niet helemaal in en bovendien zijn de gaten vrij ruim. Het geeft gelukkig net geen problemen en ik gebruik ze alleen voor voeding connectors (voeding ingang van zelfbouwsels, niet als uitgang van een lab voeding) .
Ik soldeer ze meestal ook maar wat de beste methode per toepassing is en welk metaal je waar moet gebruiken, is een nogal complex verhaal. Zoek maar eens op seebeck effect.
ook die lab stekers zijn niet goed, ze lijken op aan geraamte van een paraplu. In de ene bus passen ze en bij een andere vallen ze er bijna uit. De afzonderlijke pinnen zijn niet gesoldeerd of gelast
.
Dat zijn ook niet mijn favoriete bananen.
Anderen hebben een dunne, losse, verende buitenbus die om een kern zwabbert.
Dat is wel mijn favoriete stekker. Maar als de bus er omheen zwabbert heb je Chinese zooi. Bij al mijn goede meters en bij mijn beste meetsnoeren wordt dat type gebruikt. Ze mogen van boven naar beneden schuiven (dat moet zelfs anders heb je er niks aan) maar ze mogen radiaal geen speling hebben. Te strak in een bus passen is ook niet goed, je wilt niet dat die bussen uitslijten. Echt goede zijn niet eens duur 5 tot 10 euro per stuk voor Beryllium koper exemplaren. Maar een eenvoudige goede Pomona of Hirschmann heb je al voor iets van 2 tot 4 euro. Ik heb ze voor gewoon gebruik het liefst verguld maar ik heb ook goede vernikkelde. Puur koper is niet een goed idee want koper oxide heeft een hoge weerstand. Verzilver oxideert ook maar dat geleidt nog steeds goed genoeg, ziet er alleen niet uit.
Je moet wegblijven van verchroomde versies (en van pisbakken staal versies)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Wat ik van jullie niet hoor is dit: 
Schoonmaken van de connectoren, zoek een wattenstokje uit bij de Super dat asl je het hebt vochtig gemaakt met alcohol in de stekkerbus past.
Let op de de Fluke 8842 en de Tektronics DMM 4050 multimeters, deze hebben gesplitste stekkerbussen.
Daar kan het nog steeds maar dan wel met beleid!
Ook de banaan stekkers zelf natuurlijk schoon maken, je zal versteld staan hoeveel overgangs weerstand dat scheeld.
Nog een tip...
Als je een bench DVM hebt met ingangen vor en achter, gebruikt dan af en toe de schakelaar hiervoor zodat de contacten weer even schoon schuren.
Op je laagste Ohm bereik kan je dat goed controleren bij 2 draads meting!
Groet,
Bram
Op 6 april 2021 14:42:35 schreef blackdog:
Hi,Wat ik van jullie niet hoor is dit:
Schoonmaken van de connectoren, zoek een wattenstokje uit bij de Super dat asl je het hebt vochtig gemaakt met alcohol in de stekkerbus past.
Ik dacht al .. waar blijft Bram met zijn tip over jaarlijks schoonmaken stekkerbussen 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi kris van damme, 
Jaarlijks!
Als je veel meet zoals ik en b.v. Fred dan is 1x per twee weken zeker noodzakelijk.
Groet,
Bram
waarschijnlijk meet ik minstens even veel als jullie.
Maar als de overgangsweerstand van een simpele 4mm banaan stekker (wat schommelt rond de 25mOhm voor standaard Hirsmann stekkers,het is geen constante!) dan vraag je misschien teveel van dat eenvoudig stekkerontwerp , of anders gezegd, gebruik je de verkeerde opstelling /meetmethode.
bvb voor het meten van hele lage overgangsweerstanden gebruik ik het HPmetertje dat ik hierboven al even beschreef, maar dat heeft zelf een DIN 5 pin aansluiting. Nu zijn de overgangsweerstanden van een DIN stekker gruwelijk hoog, toch beïnvloed dat de meting niet. (door de 4 pensmeting (kelvin style)met guard)
De lab stekers die ik heb zijn precies dezelfde als je in China kunt bestellen. Ik heb er nog van héél erg lang geleden, toen er nog fatsoenlijke electronica zaken bestonden en toen importeerden we niet zoveel uit China.
Aan het ontwerp is gewoon niets gewijzigd en ik denk dat de meeste fabrikanten ook in China zitten en het voor EU prijzen verkopen.
De pennen zijn op zich vrij stevig maar omdat al die "baleinen" niet aan de kern zijn vastgezet is het toch maar een klein raakvlak van cilinders.
Degene met de losse bus tenminste die ik heb zijn ondingen.
Wel verguld en zo, maar die busjes zijn dun en veren nauwelijks.
De hele zaak hangt dus af van dat busje.
Ze verkopen die stekers ook voor luidsprekers en aangezien ik daar minstens 6 mm2 voor gebruik is dat weinig zinvol.
Nakamichi gebruikt ook dat type voor luidsprekers. Zijn wel verguld. Maar stevig zit het niet en ik buig de pootjes dus wat uit. Desondanks is het nog niet stevig genoeg. Kromme verende pennen raken maar op een punt.
Schoonmaken van contactbussen heeft bij mij altijd prioriteit.
Maar goed, zilver, nikkel, chroom, of zelfs verguld wordt vuil en oxideert. Twee verschillenden metalen is al een probleem.
Beetje vaseline of "nachtkastenvet" kan helpen.
Natuurlijk zal er veel beter en kostbaar materiaal bestaan, maar dat voert ook iets te ver als je wat audio hobby uitvoert.
Kan mij dus niet "meten" met Fred, al waardeer ik wel zijn antwoorden. Men moet zijn meerdere erkennen 
Ik heb best een behoorlijk spul staan op gebied van luidsprekers en versterkers. Maar de ergernis over de aansluitingen is altijd groot. Nog maar te zwijgen over die brakke RCA cinch tulp aansluitingen, of wat er achter een peperduur frontje zit.
Forse 10 mm klemmen gaan over in dun draadje.
Ze hangen soms zelfs dubbele setjes van de Hull 35mm2 "laskabels" aan een verloopstukje van nauwelijks 2mm litze. Achter het frontje loopt dan een printspoortje als de overgang van de snelweg naar een zandpad. Maar dat is even off topic.