Wat is dag en wat is nacht? TF signaal weg? Ferraris meter

Op 31 maart 2021 22:03:17 schreef KlaasZ:
. Voorwaarde is wel dat je moet melden dat je zonnepanelen hebt. Als je dat vergeet dan kun je inderdaad een probleem krijgen.

een tijd gewerkt voor een panelenboer, maar die zeiden tegen klanten met ferrarismeter om er juist niks van te zeggen, dan waren de panelen sneller terugverdiend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan gingen die panelenboeren dus behoorlijk in de fout. Je mag een medeburger niet aanzetten tot onwettige handeling. En zolang de saldering van kracht is maakt het toch niks uit?
Je krijgt alleen een probleem als je het niet hebt gemeld en je meer teruglevert dan je betrekt. Dan zien ze bij de meteropname dat het telwerk is teruggelopen en dat is in hun ogen dan een storing.

Eneco factureert dan gewoon 99000 ipv -1000 ..... lost voor hun ook het probleem op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Gelukkig 'maar' 5 digits..

This signature is intentionally left blank.

je mocht je jaarverbruik terugleveren dus als je het in de gaten hield kon dat best.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@KlaasZ: nieuwe meters werken niet met TF, toch? Dat bedoelde ik toen ik zei dat je aan een digitale meter dus niet kunt zien waar het probleem ligt van mijn analoge meter die op het nachttelwerk vast staat.

Op 31 maart 2021 22:31:45 schreef KlaasZ:
Je krijgt alleen een probleem als je het niet hebt gemeld en je meer teruglevert dan je betrekt.

Zonder weer in dezelfde discussies terecht te komen: ik heb de mails vandeweek nog bekeken waar ik Eneco vraag aan te geven wat de juridische status is van het wel of niet aanmelden. Nooit schriftelijk bericht van gehad. Hun medewerkers waren destijds duidelijk heel erg goed geïnstrueerd nooit het woord "verplicht" te noemen als het ging over het aanmelden van de installatie.
Ik heb de strijd opgegeven en me netjes aangemeld (op een site met meer taalfouten dan een gemiddelde mail van een Nigeriaanse Prins) en nog hebben ze (Eneco) de twee rekeningen daarna weten te 'verkloten' (inderdaad meer teruggeleverd dan gebruikt).

mvdk

Golden Member

Dat bedoelde ik toen ik zei dat je aan een digitale meter dus niet kunt zien waar het probleem ligt van mijn analoge meter die op het nachttelwerk vast staat.

Het is nou niet bepaald zo, dat ik bij al mijn buren in de straat op een regelmatige basis over de vloer kom, maar als ik met een mij zo knijpende situatie zou zitten, zou ik toch wel gaan aankloppen bij buurtjes.
Gewoon vragen, joh, staat bij jou ook het wijzertje omhoog in je meterkast?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen in de straat al een nieuwe meter heeft.

Op 1 april 2021 14:28:17 schreef r-p:
@KlaasZ: nieuwe meters werken niet met TF, toch? Dat bedoelde ik toen ik zei dat je aan een digitale meter dus niet kunt zien waar het probleem ligt van mijn analoge meter die op het nachttelwerk vast staat.

Bij digitale meters wordt het tarief inderdaad op een andere manier gestuurd, maar de tarieftijden zijn hetzelfde. Je kunt op een digitale meter dus wel zien op welk tarief je meter hoort te staan. Er kan een verschil van een paar minuten in zitten.

Vandaag iemand van Stedin aangeschoten die me bezwoor dat TF signaal nog niet weg is in het dorp.

@mvdk, ik heb van de buren begrepen dat hun pijltje ook omhoog staat maar dat het een iets andere meter is. Ik heb niet bij hen aangeklopt (Corona en zo...) dus ik heb 'm niet zelf gezien.

rob040

Golden Member

Als je in Noort-Brabant of Limburg woont, dan gaat het daltarief om 21:00 uur in. De rest van Nederland is 23:00 uur.
Nou is het elektranet in heel Nederland (zelfs in heel Europa) gekoppeld, hoe differentiëren ze de die tijden?
Andere frequentie gebruiken?

Die TF signalen of wat de digitale exemplaren dan ook gebruiken... Die gaan niet het landelijke netwerk over. Dat wordt locaal "uitgezonden".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik sta in een hal van het waterloopkundig lab in Delft, geen wind, daar graaf ik drie vijvers. Deze verbind ik met slootjes van 1 meter breed. Ik gooi in de verste vijver een steen. Het water gaat rimpelen, golft een aantal keren heen en weer. Een aantal golfjes, de eerste, maar ook een aantal weerkaatste, gaan door het slootje naar de volgende vijver. Daar hebben ze allang niet meer de sterkte die ze in de eerste vijver hadden.

Ja, je hebt in de TF techniek soms last van overspraak. Maar dat is heel weinig, en er zijn een aantal maatregelen, zoals gebruikmaken van ontvangers met een extra "sleutel".
Ook gebruiken niet alle netgebieden dezelfde frequenties en telegram.
De TF personeelsgroep van netbeheerder Stedin heeft daarentegen weer wél te maken met een stuk of vijf verschillende systemen. Een erfenis uit het verleden.

ja, elke regio gebruikt een andere frequentie. heb ooit een meterset gehad om die TF signalen te testen, die was op 150Hz ingeregeld terwijl het hier 1050Hz was voor de kWh meters dacht ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Toen ik half jaren 60 bij het energiebedrijf ging werken, wist ik van het bestaan van de tf zenders. Op de meterafdeling, waar ik weleens kwam, werden ontvangers die terugkwamen uit het net gereviseerd. Ze waren juist in die jaren een nieuw type ontvangers in gebruik aan het nemen, type FTB en FTD.
Ons syteem, Semagyr 50, werkte op een freq. ergens tussen 485 en 492 Hz . Die FTB en FTD ontvangers waren de opvolgers van het type Re. Het nadeel van de Re ontvangers was kortgezegd dat z'n gedrag onvoorspelbaar was bij overspraak. Een TF zending bestaat uit een startpuls, en daarna 50 z.g. commandoplaatsen. Je kon dus 25 commando's gebruiken. Ik praat van het bedrijf in Delft, en wat er weleens gebeurde, was dat er overspraak vanuit Leiden of Rotterdam doorkwam op de ontvangers in Delft. Het contactje van de afstemkring bewoog dan een héél klein beetje, maakte contact, maar het motortje ging net niet draaien. Dan kwamen de schakelpulsen, en soms kon het dan gebeuren dat het motortje toch startte, het overname contact maakte, en het ding draaide z'n 30 seconden. Dan hing het er maar vanaf op welk commando de ontvanger stond ingesteld, de commandoplaatsen 9 t/m 15 van de 25 waren het meest kwetsbaar.
Met de FTB en de FTF werd dát probleem opgelost, de ontvanger moest nu echt een "gezonde" startpuls krijgen. Was de puls niet sterk en/of lang genoeg, hield een soort haakje in het startmechaniek het loopwerk tegen.
Daarna kwam Landis met nog een uitbreiding van het mechaniek, elke netbeheerder kreeg een soort sleutel. De ontvangers hadden een soort klaviertje, bij ons was dat een klavier van 8, dat waren dan de eerste 8 commandopulsen. Bij ons betekende dat, dat elk commando na de startpuls begint met ++-+, de twee eerste pulsjes, en de vierde. Die lieten op een ingenieuze electromechanische wijze een contact sluiten, waardoor een ingesteld commando in de ontvanger, als daarvoor de puls doorkwam, kon worden geschakeld. Dat soort ontvangers was nogal duur. Duur mechaniek.
Werden gebruikt daar waar het geld kostte, bijvoorbeeld bij grootverbruikmeters
Heb er helaas nooit een kunnen scoren. FTF ontvangers heb ik wel liggen, de digitale ontvangers zoals de FTT hebben vanzelfsprekend deze techniek aan boord.

Edit1: toch maar weer een linkje. http://www.toonfrequent.nl/
Het is toch wel eigenaardig dat er zoveel belangstelling ontstaat in de laatste levensfase van dit systeem..

Edit2: de foto's in de link, de kleurenfoto met de naam TF aankoppeling in binnenopstelling.
Stel je voor: je werkt bij het bedrijf, en je moet dat TF filter uitschakelen en aarden. Bekijk de foto, en zie de gevaren. Allemaal condensatoren (25kV aankoppeling) die je stuk voor stuk moet aftikken...

Edit3:

Waar wordt het TF signaal geïnjecteerd?

Bij ons, Delft en Zoetermeer op 25kV. Dan ga je van 25 naar 10 naar 0,4kV
Tot half jaren 80 hadden we ook in Westerlee een zender, en in Wateringen 2 stuks op 10kV.
Het Nutsbedrijf Westland, die toen dat gebied overnam, heeft heel snel het gebruik van TF beëindigd, is veel meer gaan doen met KPN lijnen en eigen telecomkabels.

rob040

Golden Member

Ok, dank voor de uitleg.
Waar wordt het TF signaal geïnjecteerd? Als ik het goed begrijp het laagspanningsnet, maar hoe lokaal is dat?

als je TF intikt op google kom je wel erg veel die j juli als einddatum tegen. het zal sowiso wel voor bepaalde gebieden gelden dan. ik kom hier nog zat meters tegen als zijnde ferraris uit gevoerd, maar enkele hebben 2 telwerken. miss dat ze dat weten en de dubbele telwerken eerder hebben vervangen.

een semagyr klinkt als een landis en gyr benaming, die hadden dat ook met CV componenten in de 60s-70s- en 80's.

hier kom ik nog weleens ouwe TF ontvangers tegen, pas nog een stel FTT uit 1995 van landis & gyr.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

In de brief van de netbeheerder staat toch dat het TF signaal in heel het land per 1 juli verdwijnt?

mvdk

Golden Member

Zoals ik al eerder uiteengezet heb, dat is hoe de elektriciteitsleveranciers zich indekken tegen klagende klanten. Tot 1 juli beloven de netbeheerders de apparatuur in stand te blijven houden. Dus het kán zijn dat het daarna overal stopt, maar voor hetzelfde geld blijven ze alle commando's gewoon uitzenden.
Er is een groepje medewerkers binnen de TF groep (spreek nu van Stedin) die TF metingen doet in schakelhuizen. Soms meten ze waardes dat ze daarmee verder gaan op wijkniveau, meten aan distributiekabels in trafohuisjes. Zo komen ze dan weleens uit bij wiettelers. Of ze daarvoor de TF spulleboel in stand zullen blijven houden betwijfel ik. In de wintermaanden werken ze trouwens met andere opsporingsmiddelen.

Edit1: en zoals ik ook al eerder in dit topic, of elders heb gezegd: ik zal in juli dit topic omhooghalen, of ernaar verwijzen.

Edit2:

een semagyr klinkt als een landis en gyr benaming

Klopt, maar het hele systeem was van dezelfde leverancier. Zenders en ontvangers. Zellweger deed dat trouwens ook. Den Haag heeft het Zellweger systeem, zowel zenders als ontvangers. Landis is overgenomen door Siemens.
Hier nog een linkje naar een topic uit 2016 (gegoogled)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/72629

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 6 april 2021 21:51:05 (19%)

Op 6 april 2021 21:38:16 schreef mvdk:
F spulleboel in stand zullen blijven houden betwijfel ik. In de wintermaanden werken ze trouwens met andere opsporingsmiddelen.

Edit: en zoals ik ook al eerder in dit topic, of elders heb gezegd: ik zal in juli dit topic omhooghalen, of ernaar verwijzen.

je zou denken aan warmtebeeld metingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

@mvdk: Het lijkt me vreemd en verwarrend als de TF signalen na 1 juli de meter nog doen omschakelen, want dan zou de energieleverancier niet meer weten wat te factureren.
Er wordt duidelijk gemaakt dat na 1 juli het dubbeltarief vervalt en vanaf die datum enkeltarief berekend gaat worden. Tenzij ik kies voor een nieuwe (slimme) meter. Ik heb ook een oude, om het plaatje even compleet te maken.

mvdk

Golden Member

Nou, niet zo moeilijk. Ze stoppen met het tariefcommando uitsturen. En zelfs dat is niet zeker.
Maar mensen die denken na 1 juli van dat hinderlijke geknipper van hun led verlichting af te zijn: kweenie.
Het is trouwens best wel een vraagje: wat zal de laatste zending zijn, IN of UIT?
Niet dat het wat uitmaakt, je word gevraagd de standen door te geven, standen worden daarna bij elkaar opgeteld. Als je niks doorgeeft schatten ze je standen. Voor verbruikers die echt veel, zeg meerdere duizenden kWh's verbruiken, kán het voordeliger zijn om het niet te laten schatten. Kan enkele euro's schelen.

Op 30 maart 2021 11:53:22 schreef r-p:
Is mijn TF signaal nu al verdwenen? Snelle Google levert op dat dit per 1 juli zou gebeuren? Krijg ik daar nog een brief van mijn leverancier? Want wat gebeurt er na die datum? Ik lever netto terug, dus zal me mijn achterwerk oxideren, maar ik zou het wel graag willen weten...

Dat is de algemene regel idd. Echter in regio Eemshaven waar jij wellicht ook binnen woont is dit al per 1-9-2020 gedaan.
Zie ook https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/tf-signaal/consument halverwege de pagine. Uitleg van * in de openingszin.

mvdk

Golden Member

Ik heb hier twee ontvangertjes (FTF model) liggen, 1 juli nadert, ik hoor en zie het wel. Dat ze stoppen met tariefschakeling, dat is het enige wat zeker is. Straatverlichting in mijn buurt word niet meer met TF geschakelt, als het OV commando (19 in mijn regio) schakelt, brand de straatverlichting al zo'n 10 minuten.
Ben toch benieuwd waar, als er geen TF pulsen meer doorkomen, de straatverlichting eeuwig blijft branden, of juist niet...

Edit: Vroeger, toen nog niet iedereen TV had, en radio ook schaars, was het opschakelen van de straatverlichting op 4 mei een service aan de bevolking om hen op het tijdstip van 20:00 opmerkzaam te maken.
Ook daarvoor zijn tegenwoordig andere communicatiemiddelen.

Omdat het topic weer eens omhooggehaald is, zet ik maar weereens voor nieuwe belangstellenden deze link neer: http://www.toonfrequent.nl/

Dat andere communicatiemiddel gebruiken ze hier al jaren: de kerkklok van de Lange Jan. ;) Begint een paar minuten voor 20 uur en wordt zo ingeregeld dat het precies om 20 uur stopt.