Laadruimteverlichting Renault Trafic 2016

Ik wil graag wat meer verlichting hebben in de laadruimte van deze bak.

En dan ook nog zo dat het aan blijft totdat de klep weer dicht gaat.
Momenteel is het zo ongeacht in welke stand ik het schakelaartje zet van het huidige lampje dat binnen korte tijd het licht uitgaat. Dit lijkt ook nog samen geschakeld met de interieurverlichting in de cabine. Ik zou dit graag los willen koppelen.

Ik heb het idee dat dit allemaal elektronisch geregeld wordt en dat dit niet zo eenvoudig te realiseren is.

De draadboom is makkelijk te bereiken gelukkig.
Waar ik aan zit te denken is een draad vinden waar permanent 12V op staat en daarvan af te takken naar de drukschakelaar/verbreekcontact in de sponning en dan naar de verlichting. Voor de - gewoon de massa/koetswerk gebruiken toch?

Kan iemand me hierin adviseren of me misschien helpen aan een bedradingsschema?

heb al diverse traffic van laadbak led voorzien, echter is het zorgen dat de verlichting aanblijft wel een ombouwklusje. moderne bussen gaat het licht na een 2min al uit. of je moet een keer de knop bij de linker achterdeur in de hoek indrukken, dan weer 2min, tot een half uur en dan moet de voorportier een keer geopend worden of met de sleutel een keer opendrukken. de voeding word idd ivm sparen van de accu onderbroken door de ecu. je zou dan een plus van de radio oid moeten halen om te zorgen dat je constant licht hebt. de min wordt geschakeld in de deur en de het lampje zelf kan ook naar permanent min geschakeld worden. ik soldeer doorgaans een stel draden aan het houdertje van de buislamp achter, en laat de buislamp zitten, anders blijft de led branden, er zit een halfgeleider in die dimt langzaam weg. dat werkt zonder ohmse last slecht..

een rol ledstrip nemen 12V en 14,4W de meter, die kun je tegen het dak plakken en zo tussen de draagbalken en dak doorsteken. direct op het ijzer geplakt koelt de strip, heb er nog geen stuk gehad.

minder vermogen geeft zeker als de bus is ingericht opvallend minder licht, veel donkere oppervlakken helpen niet hier. als je minder neemt, 9,6W oid dan kun je ook rondgaan, tegen de cabine 40cm omgaan en weer terug, heb je in laden en bakjes ook beter licht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel.

Ik heb uiteindelijk de schakelaar in de deurstijl van mijn klep (verbreekcontact) losgekoppeld van de laadruimteverlichting en en in serie gezet met een aan/uitschakelaar welke een aantal LED-strips in een profiel schakelen. Werkt perfect!

@ SNY, kan je laten weten waar die schakelaar precies zit?

maartenbakker

Golden Member

Heb jij nu 2 jaar later z'n bus gejat en krijg je de verlichting niet aan? :P

Zoals ik het begrijp heeft hij zelf een schakelaar ingebouwd. Dat kan op een plek die voor jou het handigst is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die schakelaar zit linksonder bij de klep, zwart rubber dopje. ik sluit de led aan op het originele armatuur, dan heb je een auto 0 en ook meteen een continu aan stand. erg afhankelijk van bouwjaar en model hoe lang het duurt voor de boordcomputer zegt stroom uit. eerste keren kun je nog de klepschakelaar indrukken maar na een x tijd moet een keer de sleutel in het contact gestoken worden. bij de huidige modellen moet de motor na 30-45 min zelfs een keer lopen anders gaat niks meer aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer