Lnk364pn wasmachine

Hallo, ik heb een defekte voeding van een beko wasmachine
De lnk364pn is gesneuveld.
Nu heb ik wel de lnk364gn liggen en mijn vraag is of deze uitwisselbaar zijn
Uiteraard ga ik de veiligheidsweerstand vervangen en ook het spoeltje.
Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes
Elco Boy

Kruimel

Golden Member

Functioneel wel, de behuizing verschilt echter:

Zo te zien is de stijl pinnen het enige dat verschilt, dus ik denk dat je hem wel op de bestaande pads gesoldeerd kan krijgen.

Elco Boy,
in principe kan dit .
Wel opletten dat IC voldoende koeling blijft hebben .
Deze IC's hebben koeling nodig en dit gebeurt via de S soldeeraansluitingen . Zorg er dus voor dat ze via de gesoldeerde aansluitingen kunnen koelen . Voldoende stevige solderingen .
Ik herstelde deze printen vroeger met behulp van IC voetje maar ik doe dit niet meer omwille van het koelvermogen .
Groeten .

Jan

Ik heb dit al gedaan bij acuut gebrek aan de juiste en dit gaat prima.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bestel ook gelijk een klein koelblokje erbij om op te kleven. Die dingen worden zo heet in gebruik, dat je er letterlijk je vingers aan kan branden.
Ik doe dit nu standaard op alle die ik al heb vervangen, en geen enkele is meer stuk gegaan.
Het kan soms wel moeilijk zijn in krappe behuizingen omdat het te hoog is. Dan heb ik een klein gaatje in de plastic behuizing gemaakt waar het blokje net door kan.

Dat die hitte de levensduur niet bevorderd mag wel duidelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 14 april 2021 15:34:22 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossfireX heb je een link of drg? Hoe zet je die vast zonder los te komen? Ik had al wel eens gedacht om aan de massapennen een koperplaatje bij aan te solderen ter extra koeling maar dan moet ik de boel ook weer langer warm stoken tijdens solderen. Inwendig zit de chip op een koperen plaat die uitgeeft op deze poten, vandaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die koelblokjes heb ik besteld bij banggood en ze zijn van speciale sterke tape voorzien, die komen niet makkelijk los. Ik kon de gehele printplaat ophouden aan het blokje.

Ik had deze besteld en tot nu toe altijd plaats ervoor, ze hebben ze ook kleiner als het erg krap is.

https://www.banggood.com/3PCS-or-lot-Aluminum-Heatsink-Cooling-Block-H…

3 stuk voor 2 euro...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 14 april 2021 16:40:37 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Om het geld hoef je het niet te laten, maar EricN heeft wel een punt: de meeste componenten in deze behuizingen raken meer warmte kwijt door de koperbanen dan door de (plastic) top van de behuizing. Als je hoogte tekort komt is het wellicht beter ze op de koperbanen van de genoemde pinnen te plaatsen. Beetje zoals hier:

Daarmee ontlast je de condensator ook namelijk, door de switcher thermisch te ontkoppelen van de elco. Moet het wel passen natuurlijk, meestal ben je meer gebonden aan praktische limiteringen dan aan thermische perfectie... :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 14 april 2021 16:59:35 (12%)

Ja kan ook natuurlijk met een beetje handigheid. :)
Maar ik heb goede resultaten met koelblokje erop, blijkbaar koelt het toch wel beter dan zonder.
In ieder geval tot nog toe geen defecten meer gezien, ook niet mijn eigen wasmachine.
Koelblokje wordt ook aardig heet, maar niet meer zo dat je er je vingers aan brand. Je kan er nog net je vinger ophouden in bedrijf.

Fabrikanten laten die switchers altijd werken tot op hun Max, of soms zelfs een beetje meer. En een erg krap koelingsvlakje... Ja is goedkoper natuurlijk voor hun.

Daarom gaan die chips tegenwoordig in consumentenspul DEAD bij bosjes.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Interessante link. Mijn enige bezorgdheid is dat de lijm los laat door de warmte of drg en dan in zijn val wat kortsluitingen veroorzaakt. In ieder geval het overwegen waard en voor de prijs moet je het niet laten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan aan de zijkanten wel een likje silicone doen om zeker te zijn.

Maar die op mijn wasmachine krijg ik er toch met de hand niet vanaf nu.
Toch al een jaar of twee denk ik.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dank aan allen voor de reacties
Hiermee kan ik verder

Groetjes
Elco Boy

Arco

Special Member

In veel gevallen is de LNK364 (met of zonder wat tweaks aan de schakeling) te vervangen door een LNK306/LNK3206.
De interne mosfet van de 364 heeft een hoge Rdson (24 Ohm) en een hogere switchfrequentie (132kHz). Beiden dragen bij aan de opwarming.
De LNK306 heeft een Rdson van 7 Ohm en een switchfrequentie van 66kHz, wat voor een veel koelere chip zorgt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Komaan Arco, je kunt gewoon de schakelfrequentie in een flyback veranderen en verwachten dat het werkt. Als je de frequentie gewoon kon verlagen zonder een grotere transformator te krijgen had niemand ooit een SMPS gebruikt maar gewoon alles op 50Hz bedreven. :)