De PCF8574 is niet geschikt om direct mosfets aan te sturen, omdat 'ie quasi-bidirectionele pinnen heeft die maar 300uA kunnen sourcen.

Met een drivertje ervoor moet het wel gaan. :)

Op 26 april 2021 13:32:20 schreef Arco:
De PCF8574 is niet geschikt om direct mosfets aan te sturen, omdat 'ie quasi-bidirectionele pinnen heeft die maar 300uA kunnen sourcen.

Toch raar dat in de datasheet van TI grafiekjes staan van I/O source current vs. output high voltage, die (afhankelijk van de temperatuur) tot 25-40mA gaan.

Absolute maximum continuous output high current is -4mA, recommended -1mA.

An additional strong pullup to VCC allows fast rising edges into heavily loaded outputs. This device turns on when an output is written high and is switched off by the negative edge of SCL. The I/Os should be high before being used as inputs

Ze zijn dus wel redelijk geschikt om MOSFETs mee te sturen, mits je een weerstandje in serie zet om de maximale stroom te beperken, en de MOSFETs uiteraard geschikt zijn voor aansturing met 5V op de gate.

Ik ben met je eens dat het geen ideale situatie is, maar met relatief kleine MOSFETs die je maar af en toe schakelt kan het wel. Ik zou dus geen tientallen of honderden keren per seconde gaan schakelen, maar één keer per seconde kan best, en dat scheelt een boel extra onderdelen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]

Ik houd meestal de datasheet van het origineel (Philips) van een ic aan: https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/PCF8574_PCF8574A.pdf
Die zegt toch echt 300uA. Dus als je compatibiliteit wilt garanderen zul je dat aan moeten houden.
(quasi-bidirectionele poorten hebben geen hi-side driver, alleen een pull-up.)

Op 26 april 2021 07:37:58 schreef RvEldijk:
Allereerst, dank je wel alle voor het meedenken, en mijn excuus voor de ontbrekende tekening c.q. vage beschrijving.

[...]

Dit zijn de relais die ik heb gevonden, nog enigszins betaalbaar en makkelijk uit te wisselen;

Omron Relais G2R-1-E-12VDC
https://www.aliexpress.com/item/4000004937409.html?spm=a2g0s.9042311.0…

Relais G2R-2 serie terminal blokken RT78625
https://www.aliexpress.com/item/32710234463.html?spm=a2g0s.9042311.0.0…

Had gisteren weer een situatie waarbij de relais blijft plakken, van de 230v/24v voeding, met als gevolg dat de 24v voeding, de ups die in noodstand staat aan het voeden is op 24v, gaan je accu's wel veel langer mee :P

je betaald dus ca 15,- voor 10 relais en vind dat al duur 8)7 . Nu zijn dat leuke relais voor signalen en klepjes ed maar totaal ongeschikt voor dit zware werk om 24V DC naar je UPS te schakelen. Voor ca E1,50 per stuk ga je echt geen betrouwbaar relais vinden. OM 24V DC naar je UPS te gaan schakelen zou ik toch wel een echt DC relais gebruiken ipv relais die enkel bedoeld zijn voor signalen en klepjes. Neem dan een 12V auto relais die kunnen soms wel tot 70A schakelen en dat zie je ook aan de dikke contacten die er dan in zitten.
Als je kunstgrepen moet gaan uithalen omdat een relais blijft plakken dan ben je echt op de verkeerde manier zuinig. En ja die stevige reelais zijn duur 20,- per stuk en meer. Maar brand door een dom relais te gaan gebruiken is veel duurder. JE kan ook op marktplaats kijken daar vind je wel goed spul soms nieuw meestal 2de hands. Maar een stevige dikke DC relais is na 20 jaar gebruik nog steeds 100x beter dan een relais van E1,50.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

Je kunt dan nog beter zo'n 'auto-kubusje' nemen. Redelijk goedkope relais en kan veel hebben.
In 80A: https://www.conrad.nl/p/shr-4141b-shr-24vdc-f-c-5pin-auto-relais-24-vd…

[Bericht gewijzigd door Arco op (57%)]

Op 26 april 2021 16:22:15 schreef benleentje:
[...]Als je een relais van 6,- al duur vind dan ga je voor dit zware werk echt geen betrouwbaar relais vinden. OM 24V DC naar je UPS te gaan schakelen zou ik toch wel een echt relais ipv relais die enkel bedoeld zijn voor signalen en klepjes. Je hebt ook gewoon dikke DC relais die speciaal voor dit soort situaties zijn en die zou ik dan gaan gebruiken.

Als je kunstgrepen moet gaan uithalen omdat een relais blijft plakken dan ben je echt op de verkeerde manier zuinig.

Hehe had nog andere relais gevonden waren 10 euro ;) 1 inmiddels in huis, moet er eigenlijk nog een paar meer bij halen.

https://www.aliexpress.com/item/1005001412680836.html?spm=a2g0s.904231…

6 EUR, is idd geen probleem x100 word het wel voor 600 euro aan relais, wil je wat beters ga naar de 1000 euro puur voor relais in huis, ik weet niet wat er nog beter is, maar kan me voorstellen dat het bedrijfsleven relais van 50 euro heeft, x100 :)

Die 1-2-4-8 ch relais bordjes zijn prima in gebruik (6 eur voor 8ch), behalve op bepaalde plekken zoals nu de 24v voeding, maar ook in de tuin 16A kom ik er niet meer mee weg, was juist aan het zoeken naar een goeie betaalbare relais.

Op 26 april 2021 15:39:20 schreef SparkyGSX:
[...]
Ik ben met je eens dat het geen ideale situatie is, maar met relatief kleine MOSFETs die je maar af en toe schakelt kan het wel.

Moet natuurlijk wel goed zijn, en het liefst redelijk "hufter proof" d.w.z. word hier zo wel veel geschakeld, dat het allemaal wel mooi moet werken, zal ook langdurig aanstaan, mag niet heet worden, gebruik hier ook snubbers om dingen stabiel te houden op sommige relais, het is me wel duidelijk dat er een driver tussen moet om dit goed werkend te maken, morgen drukke dag, maar overmorgen ga ik wat in elkaar knopen met de ULN2803, en dan weet ik het ;)

Nogmaals dank alle, ik ben een stukje wijzer, ik wist werkelijk niet waar ik het moest zoeken, veel te veel spul op de markt ;)

Op 26 april 2021 16:31:27 schreef RvEldijk:
[...]

Hehe had nog andere relais gevonden waren 10 euro ;)

https://www.aliexpress.com/item/1005001412680836.html?spm=a2g0s.904231…

6 EUR, is idd geen probleem x100 word het wel voor 600 euro aan relais, wil je wat beters ga naar de 1000 euro puur voor relais in huis, ik weet niet wat er nog beter is, maar kan me voorstellen dat het bedrijfsleven relais van 50 euro heeft, x100 :)

Ik kom zelfs uit het bedrijfsleven en daar zijn relais voor motoren voor zo rond de 20,- per stuk. Maar ik gebruik ook soms goedkopere relais als ik zeker weet dat het ook kan. Dat gaat meestal om signalen of het schakelen van luchtklepjes Zoiets van het juiste gereedschap voor het juiste werk. Ik heb zelf ook van die Omron relais in gebruik in mijn huis en daar is niets mis mee. Maar voor het schakelen van compressor heb ik een relais van 22,- in gebruik. Je hoeft dus ook niet 100x zo een duur ding te kopen. Maar 2x keer een relais kopen 1x van 6,- en dan van 10,- om er achter te komen dat je een 22,- euro relais nodig heb is ook niet zo goed idee. Nu heb ik zelf gelukkig een voorraadje gebruikte relais van mijn werk maar ben ook niet te beroerd om wel die 22,- uit te geven als ze op zijn of versleten.

Op 26 april 2021 16:24:26 schreef Arco:
Je kunt dan nog beter zo'n 'auto-kubusje' nemen. Redelijk goedkope relais en kan veel hebben.
In 80A: https://www.conrad.nl/p/shr-4141b-shr-24vdc-f-c-5pin-auto-relais-24-vd…

LOL FCK, and thanks, m.a.w. die omrons is dus troep, moet je eerlijk toegeven ik ben aan het zoeken naar een goedkope en goeie relais, gaat wel voornamelijk schakelen op 230v/AC

De DC schakelingen hier geven nooit problemen.

Vind het ook wel vaag, de UPS heeft een load van 300w, blijft nooit plakken, 24v heeft een load van 150w, en blijft plakken, is een 4ch cheap module, waar ze beide aanzitten.

Omron is geen troep, maar je kunt niet iedere soort belasting met elk relais schakelen.
Een auto relais is er op gemaakt om zijn hele leven lompe DC belastingen te schakelen.

Er zijn geen echt universele relais: sommigen zijn goed in kleine stromen en sommige in grote stromen, ook AC en DC maakt uit.

[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]

Je moet niet naar het vermogen kijken maar echt naar de stroom. En daar komt nog bij dat een DC stroom schakelen voor een relais veel zwaarder is dan dezelfde stroom voor AC. De spanning is ook wel belangrijk maar in mindere mate, de spanning zorgt ervoor dat een vlamboog wat langer blijft bestaan en bij wisselsatroom dooft de vlamboog altijd vanzelf zodra de sinus van de stroom door de nul gaat.

LOL FCK, and thanks, m.a.w. die omrons is dus troep,

Nee omron is zeker geen troep en omron heeft echt wel een naam hoog te houden. Maar het zijn gewoon simpele eenvoudige relais voor kleine stromen zoals een signaal lampje een kleine luchtklep of klein ander relais of het schakelen van signalen een kleine 230V ventilator is ook geen probleem. Als ik een 230V signaal naar mijn PLC wilt sturen van bv mijn compressor dat de motor draait dan kan die PLC enkel 24V DC aan, dan moet ik toch iets gaan verzinnen. Meestal pak ik dan een klein relais die op 230V schakelt en dan 24V doorstuurt naar de plc daar zijn deze relais perfect voor.

En hou er ook rekening mee dat er op een ralis wel kan staan dat het 10A kan schakelen maar dat vrijwel altijd een wisselstroom en voor ohmse belastingen. Maar het meeste wat je schakelt is geen ohmse belasting en voor bv een spoel wat een inductie is, is de stroom veel lager.

Op 26 april 2021 16:22:15 schreef benleentje:
[...]je betaald dus ca 15,- voor 10 relais en vind dat al duur 8)7

Als je kunstgrepen moet gaan uithalen omdat een relais blijft plakken dan ben je echt op de verkeerde manier zuinig. En ja die stevige reelais zijn duur 20,- per stuk en meer. Maar brand door een dom relais te gaan gebruiken is veel duurder.

Hehe het was 30 euro voor 10 incl base (400% duurder dan huidige setup), maar goed dat is nog steeds niet de 20 euro p.st, zou ook onbetaalbaar worden om alles te voorzien van goeie relais. (2000 euro)

Het is ook niet wenselijk dat die blijft plakken en daarom vervangen met wat beters, waardoor ik de schroevendraaier niet meer hoef te gebruiken, maar WTF een relais die in brand vliegt ?

Op 26 april 2021 16:53:50 schreef RvEldijk:
[...]Hehe het was 30 euro voor 10 incl base (400% duurder dan huidige setup), maar goed dat is nog steeds niet de 20 euro p.st, zou ook onbetaalbaar worden om alles te voorzien van goeie relais. (2000 euro)

Nee dat moet je ook niet doen 2000,- aan relais uitgeven maar je zou je gewoon even wat meer moet verdiepen in de materie over het schakelen met relais op AC of DC. En daarop een relais selcteren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruikscategorie

Als er dus staat op Ali dat het om 16A wisselstroom gaat bedoelen ze daar altijd AC1 mee en voor gelijkstroom is dat altijd DC1.

In onderstaande link als voorbeeld voor AC1 mag het dus 20A schakelen maar voor AC3 maar 9A minder dan de helft dus. AC3 is bv het inschakelen van motor die makkelijk aanloopt. Voor een motor die zwaar aanloopt word de stroom nog lager.

https://horecatiger.eu/nl-nl/shop/relais-ac1-20a-230vac-ac3-400v-9a-4k…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]

OK ok duidelijk dank je wel, kort door de bocht zou die omron 16a aan moeten kunnen, maar ik begrijp uit jullie verhaal, dat het gewoon te kort is, en idd ik hoef niet alles te vervangen alleen op cruciale punten gewoon wat betere relais gebruiken, zo is de tuin 16a, en daar zal vast wel een lasapparaat op komen, die zou dus door een omron 16a gaan, en dat gaat gewoon niet goed komen begrijp ik uit het verhaal, of ik ben tenminste de randjes aan het opzoeken, m.a.w. gaat niet goed komen.

Helaas erg moe nu, maar ik ga me er meer in verdiepen.

Ja precies. De randjes opzoeken is niet erg als je het maar verantwoord weet te doen en dat werkt beter als je de materie een beetje snapt.

Eigenlijk doet elke ontwerper wel de randjes opzoeken of ander word een bv brug gewoon veel te zwaar of onbetaalbaar. Maar ook in het verleden zij er genoeg bruggen ingestort en zijn er weer bijgeleerd. Maar voor relais is dat niet nodig daarvan zijn er genoeg en kijk je gewoon naar de datesheets van de leverancier.
Maar heb je schakelaar voor 1MV en 1000kA nodig dan wordt het wat lastiger.

Je hebt met je lasapparaat ook nog 2 mogelijkheden.

1ste je las apparaat staat ingeschakeld op het apparaat zelf en dan schakel je heb uit en met een relais. Je relais moet nu das de inschakelstroom pieken aankunnen.
2de. Je las apparaat staat uit en je zet eerst het relais aan en dan pas het las apparaat. Nu schakelt het relais bijna stroomloos en de inschakelpiek van het las apparaat word niet door het relais geschakeld en je kan dan met een veel kleiner relais uit de voeten. Voor een relais is dus de piekstroom van het schakelen zelf van belang maar een relais wat eenmaal ingeschakeld is is dan hetzelfde als een draad heeft er dan geen last meer van. Het gaat er dus om wat er met de contacten gebeurt die open of dicht gaan.

https://phasetophase.nl/kalenders/kalender_2009.html

Hieronder een foto van een oude kast van de sturing van een CV ketel daar zie je rechtsboven de zware relais maar in het midden ook veel kleine relais, dus ook professioneel worden die kleine relais gebruikt.

Op 26 april 2021 17:15:33 schreef benleentje:
Eigenlijk doet elke ontwerper wel de randjes opzoeken of ander word een bv brug gewoon veel te zwaar of onbetaalbaar.

Gelukkig is dat niet hoe engineering werkt, anders zouden we een boel ongelukken krijgen.

Hoe het WEL werkt, is dat je met kennis van loadcases, materialen, etc. bepaalt wat er nodig zou zijn, en een veiligheidsfactor afspreekt. Voor bruggen is 5-7 gangbaar, geloof ik, in de luchtvaart kan dat minder dan 2 zijn. Hoe kleiner de veiligheidsfactor, hoe zekerder je moet zijn van de loadcases, toelaatbare materiaal defecten, veroudering, etc.

In dit geval kun je van lampen e.d. redelijk inschatten wat de belasting is, dus zowel de stroom als het type belasting. Van de wandcontactdozen in de schuur weet je dat eigenlijk niet, maar ik zou toch wel rekenen op haakse slijpers, lasapparaten, etc., als dat is wat je in je schuur doet, en de relais daarop uitleggen.

Bedenk ook wat er gebeurd als zo'n relais een keer onverhoopt blijft plakken; levert dat een gevaarlijke situatie op? Waar is dat relais eigenlijk voor nodig, en kun je die functie missen?

Om bij het brug voorbeeld te blijven: soms werkt 't 'randjes opzoeken' toch echt zo...

De 2e brienenoordbrug bijv. was lichter gemaakt als het origineel (omdat dat volgens de berekeningen kon), maar die was na maar 5 jaar het instorten al nabij... ;)
(later zei men dat de originele brug veel te zwaar was uitgevoerd, maar die heeft er nu toch al wel 60 jaar opzitten zonder veel problemen...)

Ik vraag me wel af wat je in hemelsnaam allemaal moet schakelen als je 100(!) relais nodig hebt...

Op 26 april 2021 18:36:42 schreef Arco:
Ik vraag me wel af wat je in hemelsnaam allemaal moet schakelen als je 100(!) relais nodig hebt...

Ja inderdaad. Zelfs als je iedere lamp en stopcontact apart wil schakelen kom daar bij lange na niet aan.

Gelukkig is dat niet hoe engineering werkt, anders zouden we een boel ongelukken krijgen.

Gelukkig meestal niet en werk je volgen tabellen, software ed, maar soms zit er ook gewoon pioniers werk bij. En ook met de loadcase en goede berekeningen en veiligheidmarges gaat het heel soms ook wel eens fout.

Laats een Documentaire over de Titianic gezien waarin er werd verteld dat er gedurende de hele reis een kolen brand aan bord was die waarschijnlijk al 2 weken voor de reis ontstaan was. Maar door al bezuinigen op het schip was er geen dubbelwand in de kolen bunker en was er zelfs voor die tijd inferieur staal gebruikt. De Titianic had dus wel waterdichte schotten maar die waren dus ook gelijk de wand van de kolenbunkers waarvan er minimaal 2 in brand stonden. De brand was zo hevig dat het waterdichte schot roodgloeiend stond. OP de reis hebben ze wel tenminste 1 kolenbunker leeg weten te schepen maar naar de aanvaring stond die dus ook vol met water. En die wand heeft het waarschijnlijk als laatste begeven, deze theorie strookt het meeste met de waarheid omdat het schip nog lang bleef drijven om daarna plotseling veel sneller te zinken. De Engineers van die waren er fel op tegen maar hebben het onder zware druk toch zo uitgevoerd.
Dat was dus niet op het randje maar gewoon een wilde gok genomen door in dit geval de eigenaar die niet genoeg budget had.

en was er zelfs voor die tijd inferieur staal gebruikt

Ik heb weer uit een andere docu begrepen dat de staalkwaliteit van de Titanic niet het probleem was. Maar dat de klinknagels gemaakt waren van staal met een hoog zwavel gehalte. Het staal verliest dan zijn sterkte bij lage temperaturen. Daardoor werd het mogelijk dat de ijsberg een rij platen uit de scheepswand ritste en er teveel compartimenten vol water liepen. Ook waren de waterdichte tussenschotten niet tot plafondhoogte maar ergens halverwege. Ook niet erg handig. Misschien ook wel bezuinigingen.

Vanwege dat hoge zwavelgehalte in het staal en de korte maar heftige golfslag zijn er ook veel van die extreem lange troepenvervoersboten tijdens de landingen in Normandië in stukken gebroken.

Op 26 april 2021 16:43:33 schreef RvEldijk:
[...]

LOL FCK, and thanks, m.a.w. die omrons is dus troep

Dat niet ... maar omrons van ali ... zijn met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid stiekem geen omrons.

Dat hoeft nog niet altijd slecht te zijn, maar dat is zeker niet altijd goed.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

2de. Je las apparaat staat uit en je zet eerst het relais aan en dan pas het las apparaat.

2e idd, eerst tuin onder spanning, en daarna zet ik het lasapparaat, slijptol etc.

Alles is in huis geschakeld, behalve de oven en tosti apparaat, dat het een beetje uit de hand is gelopen, word me wel lichtelijk duidelijk, zo heb ook relais voor de kookplaat (wel eens aan laten staan, gaat nu i.c.m. met geen beweging in de keuken auto uit) maar ook dingen te resetten, zo kan ik b.v. de 5v & pi in huiskamer resetten vanuit de keuken. Maar als alles onafhankelijk te schakelen is hun je daarop scene's gaan maken.

Dat niet ... maar omrons van ali ... zijn met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid stiekem geen omrons.

Ik sta al stiekem verbaasd te kijken dat die standaard cheap bordjes al zo goed werken voor het geld wat het kost 6 eur voor 8 kanalen

Bedenk ook wat er gebeurd als zo'n relais een keer onverhoopt blijft plakken; levert dat een gevaarlijke situatie op? Waar is dat relais eigenlijk voor nodig, en kun je die functie missen?

Opzich loop ik weinig risico, ben nog net geen chemische meng fabriek, maar zoals ik aangaf, 24v/15a voeding relais blijft plakken, en is de UPS voeden in noodstand, voeding werd erg heet en daar word ik dan weer niet zo blij van, maar als de boiler blijft plakken 1200w (wat vreemd genoeg niet gebeurt) daar zit een thermostaat in die hem weer afschakelt, maar zonder thermostaat word het een ander verhaal.

In feite zou ik eens een goeie fieldtest moeten doen met die goedkope relais bordjes, met name kortsluiten met 10/16a, met flinke belasting aan/uit, overbelasting, en dan steeds duurdere relais dezelfde test moeten geven. Zo had ik eerder een denkfout gemaakt door de 10a relais te gebruiken op een 16a groep, dat gaat jaren prima want de afname (boiler 5a) zitten binnen de specs, als de boiler sluiting gaat maken, geloof ik niet dat die 10a relais het overleeft.

Ik had ooit een relais gekocht ik geloof 10 euro (12v ac lol), maar dan zie ik toch wat jullie bedoelen, linker is max 10a, rechter is 16a, toch wel heel ander vlees binnenin :P

https://eshop.cebeo.be/html/Products/ArtDetailnw.htm?taal=1&arid=35726…

Opzich loop ik weinig risico, ben nog net geen chemische meng fabriek, maar zoals ik aangaf, 24v/15a voeding relais blijft plakken, en is de UPS voeden in noodstand, voeding werd erg heet en daar word ik dan weer niet zo blij van, maar als de boiler blijft plakken 1200w (wat vreemd genoeg niet gebeurt)

Ik ga het maar nog en keer uitleggen en lees aub ook de artikelen uit mijn vorige post.

JE boiler van 1200W is op 230V ca 5,2A en valt onder AC1 omdat een boiler een zuivere weerstand heeft. Een relais van 8A kan dat dus goed hebben.

NU de 24V/15A. Dit is ten eerste al gelijkstroom en vaak geld dat als je 8A AC1 mag schakelen dat maar 4A op DC1 is. Maar het is geen DC1 want dat zou enkel gelden voor een zuivere weerstand. Meeste wat op gelijkspanning werk is dat niet. Best kans dat je 8A relais op gelijkstroom maar 2A aankan. Je moet dat echt naar de datasheets gaan kijken maar dat zie je niet zo vaak op Ali.

Vroeger bij het stage lopen bij ABB geleerd dan je een 3 fase 80A relais voor wisselstroom mag gebruiken voor 80A gelijkstroom als je alle 3 de contacten in serie zet. Dit komt omdat het afschakelen van gelijkstroom een stevige vlamboog trekt net zoals bij een lasapparaat. Om een vlamboog snel te doven moeten de contacten heel snel veel afstand van elkaar creëren. Bij gelijkstroom relais zie je dan ook altijd dat die afstand groot is. Door 3 contacten in serie te zetten heb je dus 3x meer afstand gemaakt waardoor de vlamboog makkelijk kan doven.

Vroegere gelijkstroom schakelaars voor de treinen schakelden 4000A die werd toen nog uitgeschakeld met perslucht. Als die uit moesten ging er een luchtklep open en de geheel inhoud van de tank in schakelaar werd gebruikt om bijna explosief snel te schakelen. 1 zo een schakelaar was ook meter hoog en waren grote lompe kasten.

Uit de datasheet van het relais https://eshop.cebeo.be/html/Products/ArtDetailnw.htm?taal=1&arid=3…

Contacten
Aantal contacten                                       2 wisselcontacten 3 wisselcontacten 4 wisselcontacten
Max. continustroom/max. inschakelstroom A                 10/20                  10/20              7/15
Nominale spanning/max. schakelspanning V AC              250/400                250/400           250/250
Max. schakelvermogen AC1 VA                               2.500                  2.500              1.750
Max. schakelvermogen AC15 (230 V AC) VA                     500                    500                350
Motorbelasting (1- fasemotor, AC3) (230 V AC) kW           0,37                   0,37              0,125
Max. schakelstroom DC1: 30/110/220V A                 10/0,25/0,12           10/0,25/0,12       7/0,25/0,12
Min. schakelbelasting mW (V/mA)                          300 (5/5)               300 (5/5)         300 (5/5)
Contactmateriaal standaard

Kijk vooral naar DC1 op 220V gelijkspanning mag je nog maar 0,12A schakelen dat heeft alles te maken met de vlamboog die bij een hogere spanning langer aanhoud.
Maat kijk ook naar AC3 wat betekent het inschakelen van een motor dat is net iets meer dan 2A dus al 5x minder dan op AC1.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]

Als het voor DC is, is een eerder genoemd autorelais een goede oplossing.
Kunnen 40A schakelen en van HongFa (goed merk) kosten ze bij aantallen nog geen euro.
Zijn ook voeten voor te koop, of Faston gebruiken.

https://www.tme.eu/nl/details/hfv15_12-h1tj-r/elektromagnetische-relai…