Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

blackdog

Golden Member

Ha die Jos, :-)

Nou... zo netjes is het bij mij alleen tijdens een grote schoonmaak, ongeveer 2x per jaar.
Maar dan nog is het veel drukker op mijn planken en werktafel.

De Fluke 8842a is een echt stabiele meter, ik heb het iets goedkope broetje de 8840A uit als ik het goed onthouden heb 1986.
Nieuw gekocht met AC functie, ik mis nog steeds een rib uit mijn lijf. :-)
Er zit een zeer stabiele spannings referentie is.

Verder een mooi setje meetnstrumenten, kan je voldoende goed mee testen wat je op ebay en Banggood koopt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

Op 24 april 2021 16:31:42 schreef Thevel:
Alles netjes opgeruimd voor de foto (bijna steriel :) ), of is het altijd zo netjes?

Nee, niet voor de foto! Ik ben allergisch voor rotzooi en dat wordt steeds erger naarmate ik ouder wordt. Op dit moment is dat zelfs zo erg dat ik, tussen twee tests van een apparaat, alle meetkabels weer netjes opruim en de nieuwe meetopstelling opbouw vanuit deze 'steriele' tafel.
Heeft ongetwijfeld ook te maken met mijn opleiding. Ik ben opgeleid om te gaan werken in een van de vele kerncentrales die de Belgische overheid had ingepland, draaiend op goedkoop (Belgisch)Congolees uraniumerts. Bij de practica van deze opleiding was 'netheid en orde' een van de voornaamste eisen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Ik ben allergisch voor rotzooi en dat wordt steeds erger naarmate ik ouder wordt

Ik dacht dat het aan mij lag maar heb het zelfde, hoe ouder hoe opgeruimder. Ik ben zelf heel blij met een raam boven mijn werkbank , voor het licht en de "ruimte" maar dan wel weer jammer dat je dan geen schappen kunt maken voor meetapparatuur.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Ik heb mijn vorige hobbyruimte al eens laten zien.
Het kan dus altijd nog erger. :S
Gepost zaterdag 4 april 2020 14:13:05
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126020/17
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 24 april 2021 17:35:17 (17%)

Lambiek

Special Member

Op 24 april 2021 16:49:50 schreef Jeever:
Ik ben allergisch voor rotzooi en dat wordt steeds erger naarmate ik ouder wordt.

Ik ben het helemaal met je eens Jos, het werkt gewoon niet fijn als het een bende is. Als de klus klaar is gelijk opruimen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Mijn probleem blijft: Na een klusje van 10 min., bijna een uur schoonmaken en opruimen. Dat komt maar al te vaak voor. :S
Gevolg is dat de rommel zich uiteindelijk opstapelt.
Ook gebrek aan berg ruimte werkt tegen. Bovendien wordt de schuur ook voor andere zaken als hobby gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mooi werk !! Ziet er goed uit.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op woensdag 28 april 2021 18:54:31 (43%)

I love it when a plan comes together !
Thevel

Golden Member

Lijkt mij niet handig zo'n raam boven je werktafel, waar laat je nu je meetapparatuur?

bprosman

Golden Member

Op 28 april 2021 19:47:52 schreef Thevel:
Lijkt mij niet handig zo'n raam boven je werktafel, waar laat je nu je meetapparatuur?

Klopt , had het liever anders gehad maar daglicht en zicht naar buiten is ook wat waard. Ik zou niet graag met mijn rug naar het raam zitten. Meetapparatuur zet ik op de werkbank naast het object en "opslag" is hier.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Dat doe ik nu ook min of meer. Alles wat ik veel gebruik staat op de bench (maar ik heb wel planken) De rest staat in een andere kamer en als ik het nodig heb zet ik het op de bench. Dat werkt beter dan alles opstapelen waardoor het onhandig staat als je het een keer nodig hebt.

Ik heb op mijn woonkamer bench ook een raam boven de bench en aan de ene kant is dat prettig (zicht op het oerwoud buiten) maar tegenlicht zorgt dat je zelf tegen de schaduw kant aan kijkt van alles voor je.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 29 april 2021 09:56:24 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shock6805

Golden Member

Wat betreft ramen en bureau's heb ik laatst nog aan het zoeken geweest naar de ergonomische voorschriften. Daar heb ik uit onthouden dat ramen best aan de zijkant zitten.
Als ze voor je bureau zitten kijk je met wat pech recht in de zon of heb je zoals fred zegt schaduw van hetgeen op je bureau staat. Als het raam achter je zit, zit je natuurlijk in je eigen schaduw te werken. Dat schiet ook niet op.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
joopv

Golden Member

Als we het over licht op de werkplek hebben:

Op V&A heeft iemand 150cm LED balken te koop. Ik heb er 6 van hem overgenomen.

Geen chinese plastic meuk, het is professioneel spul van nederlands fabrikaat (ledlighting bv). Weliswaar gebruikt. Stuurbare (0-10V) driver van MeanWell met een DALI interface printje er bij. Dat kun je er gewoon af slopen, en zelf iets maken wat 0-10V maakt, een instelpot, weerstandsdeler of gewoon los laten en op het maximum laten staan.

96 leds, 60W, 5000K, 3000Lm, diffusor,

PPL150S leaflet printversie.pdf

Ha bprosman,

Ziet er goed uit.... voor wat het licht betreft dat is wel fijn ik heb mijn tafels voor proef verplaatst en ook bij het raam dat is toch wel veel leuker dan tegen een blinde muur aankijken |:(
Maar ook met de schermen heb ik liever geen licht in de rug !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Qua licht heb ik nog "Ouderwetse TL balken", 4x65Watt , daglicht kleur (Kleur 865).

Maar even het rondje afmaken.
Qua schermen (tekenwerk) heb ik een apart bureau'tje , programmeerwerk doe ik meestal met de hardware op de werkbank met een laptop.
Mijn lievelingsprinter zijn tegenwoordig toch mijn labelprinters, met mijn "Alzheimer light" label ik tegenwoordig alles.

Mijn lucht- en scheidingstrafo aansluiting (zitten beiden op zolder), vaak gebruikt om iets schoon te blazen, dan komt het raam weer van pas want dat kan ik dan even buiten doen.

Om het rondje af te maken. Aan de andere kant mijn HBM draaibankje (kadootje van Pa).

En last but not least mijn kasten met 4 zelfbouw "apothekerskasten".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EgbertG

Golden Member

Na al die te nette en mooie werkplekken is t tijd voor een chaotisch exemplaar ;-)

Thevel

Golden Member

is t tijd voor een chaotisch exemplaar

Netjes, ik heb erger gezien. :)

EgbertG

Golden Member

dankje ... de wazige foto helpt ook ;-)

Op 29 april 2021 11:24:40 schreef joopv:

Op V&A heeft iemand 150cm LED balken te koop. Ik heb er 6 van hem overgenomen.

Volgens mij staan ze er niet meer op. Ik heb er ook tien en heb onlangs met de verkoper nog kontakt gehad. Het is geen DALI, maar iets unieks met CAN bus. Ondertussen ontdekt dat die werkt op 50kbps, maar meer ook niet. Op de 2 vier pins veldbus connectors zit naast CAN-H en CAN-L nog een ground en een analoge ingang. Veel meer dan dat leverde mijn reverse-engineering niet op. Software in de PIC is protected, dus overweeg ik om nieuwe te schrijven. Hoewel, 0-10V op de Meanwell LED voeding is sneller!

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
fzwart

Golden Member

Hier dan ook maar weer een nieuwe versie.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 29 april 2021 14:51:04 schreef Thevel:
[...]Netjes, ik heb erger gezien. :)

Je bedoelt mijn vroegere hobbyhok? ;)
Overigens, hoewel mijn huidige hok een heel stuk kleiner is, verhoudingsgewijs is de hoeveelheid vulling niet minder. (Misschien dat ik het nog eens aandurf om foto's te maken...)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik post wel weer eens een foto als je m'n werkblad kunt zien.

Ondertussen op de vliering al wel flink huisgehouden. Daar wisten de spullen die steeds verder naar achter geschoven waren ook niet meer welk jaartal het inmiddels was. Paar dozen naar de stort, wat dingen op ebay en daarna een mini-stelling getimmerd om 2 lagen bananendozen te kunnen stapelen, maar nog steeds de onderste er onderuit te kunnen trekken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

2 lagen bananendozen

Moet je die eerst leeg eten? :)

Sine

Moderator

Het "waar laat je de zooi" is altijd een probleem...

Zeker nu Rosmalen al twee jaar niet doorgegaan is, daar gaat normaal het "goed, maar ga ik nooit meer gebruiken"-spul naartoe.

Er staan hier ondertussen een paar stevige dozen met die bestemming.