Boiler verbruikt 60 a 65 % van totale verbruik

Hey,
Ik heb onlangs een appartement gekocht waarbij er geen gasaansluiting is en dus de boiler elektrisch verwarmd wordt. Als ik zo het verbruik omreken over enkele weken zouden we uitkomen (met 2 en nog geen verwarming gebruikt) op +- 6800 kWh per jaar. Dit vinden we extreem hoog, dus ben ik beginnen meten en kwam het verbruik van de boiler is 60 a 65% van ons totaalverbruik. Het is een vrij recente boiler zei de vorige eigenaar, met een inhoud van 200l. Zijn er manieren om dit verbruik naar beneden te krijgen? Switch die we aan/uit kunnen schakelen vooraleer te douchen? Beter isoleren? Verwarmingselement ontkalken? Zouden deze manieren het verbruik van de boiler (drastisch) naar beneden kunnen krijgen?
Alvast bedankt!

mvdk

Golden Member

Op 11 mei 2021 15:34:52 schreef mvdk:
Samen (korter) douchen.

Wegens verschillende werkuren vaak moeilijk 8)7

200L water warm houden kost wel wat energie.
Mogelijk kun je 'm extra isoleren, dat bespaart al wat

Alternatief is een warmtepompboiler nemen. Dat scheelt ook aardig in het verbruik. Staat alleen wat geluidsproductie tegenover, afhankelijk van de plaatsing kan dat een dingetje zijn.

'Vroeger' kreeg je die dingen bijna gratis dankzij de subsidies. Ik heb toen webshops gezien die zo'n ding voor 1800 aanboden, en waarbij je 1500 subsidie kreeg.
Maar volgens mij is dat inmiddels afgebouwd.

Op 11 mei 2021 15:33:22 schreef Yoda93:
Beter isoleren? Verwarmingselement ontkalken? Zouden deze manieren het verbruik van de boiler (drastisch) naar beneden kunnen krijgen?
Alvast bedankt!

Ik vrees van niet. maar wat verbruikt ie op 24 uur als je eens geen warm water verbruikt? dat is een veel nuttiger cijfer betreffende de verliezen dan je totale verbruik want daar zit ook het opwarmen in van het water dat je echt verbruikt hebt. en Ja, water elektrisch verwarmen is duurder dan met gas. En of die elektrische boiler nu oud of nieuw is, dat maakt bijna niet uit. 1ml water 1C° opwarmen kost je nu eenmaal 4,14 wattseconde....

Hensz

Golden Member

Ik kom op ong. 4800 kWh/jaar voor die boiler, 12 kWh/dag, genoeg om 170 liter water van 15° naar 75° te brengen, bijna de hele boiler dus. Douchen jullie zo lang?
Typeplaatje zou meer kunnen vertellen hoe recent die boiler wel of niet is.

Don't Panic!

Op 11 mei 2021 15:57:37 schreef kris van damme:
[...]
Ik vrees van niet. maar wat verbruikt ie op 24 uur als je eens geen warm water verbruikt? dat is een veel nuttiger cijfer betreffende de verliezen dan je totale verbruik want daar zit ook het opwarmen in van het water dat je echt verbruikt hebt. en Ja, water elektrisch verwarmen is duurder dan met gas. En of die elektrische boiler nu oud of nieuw is, dat maakt bijna niet uit. 1ml water 1C° opwarmen kost je nu eenmaal 4,14 wattseconde....

Ja weet ik wel, maar efficiëntie kan je wel verbeteren, bv aankalking?

Op 11 mei 2021 15:57:46 schreef Hensz:
Ik kom op ong. 4800 kWh/jaar voor die boiler, 12 kWh/dag, genoeg om 170 liter water van 15° naar 75° te brengen, bijna de hele boiler dus. Douchen jullie zo lang?
Typeplaatje zou meer kunnen vertellen hoe recent die boiler wel of niet is.

Wat vind je lang? Rond de 10 minuten per douche, wel dagelijks of 2x per dag (sporten elke dag). Is een kleinere boiler dan niet beter voor ons gebruik?

Op 11 mei 2021 15:50:41 schreef DJSmiley:
200L water warm houden kost wel wat energie.
Mogelijk kun je 'm extra isoleren, dat bespaart al wat

Alternatief is een warmtepompboiler nemen. Dat scheelt ook aardig in het verbruik. Staat alleen wat geluidsproductie tegenover, afhankelijk van de plaatsing kan dat een dingetje zijn.

'Vroeger' kreeg je die dingen bijna gratis dankzij de subsidies. Ik heb toen webshops gezien die zo'n ding voor 1800 aanboden, en waarbij je 1500 subsidie kreeg.
Maar volgens mij is dat inmiddels afgebouwd.

Zal ik eens opzoeken, bedankt!

Doorstroomverwarmer? Moet je wel een stevige hoofdaansluiting hebben en een spaardouchekop.

mvdk

Golden Member

Die 4800kWh is dan ongeveer die 60% die ts zelf geschat heeft. Er word nog meer electriciteit voor andere dingen verbruikt.
Ikzelf verstook 1,5 kuub gas met de dagelijkse douchebeurt, ts 13kWh.
Maar dat is met z'n tweeën, ik woon alleen.

Edit: koop een kWh meter, en zet die voor de boiler. Schakel alles uit in huis, en kijk of de meters gelijklopen.
Zit er al een slimme meter?

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 11 mei 2021 16:07:59 (23%)

Op 11 mei 2021 16:05:01 schreef mvdk:
Die 4800kWh is dan ongeveer die 60% die ts zelf geschat heeft. Er word nog meer electriciteit voor andere dingen verbruikt.
Ikzelf verstook 1,5 kuub gas met de dagelijkse douchebeurt, ts 13kWh.
Maar dat is met z'n tweeën, ik woon alleen.

Hoeveel betaal je net voor die 1,5 kuub?

Op 11 mei 2021 16:03:13 schreef ThinkPad:
Doorstroomverwarmer? Moet je wel een stevige hoofdaansluiting hebben en een spaardouchekop.

Ik denk dat er enkel 2.5mm2 draad ligt dus zal spijtig genoeg niet lukken? Heb ik ook bekeken, dacht dat deze meer stroom vragen dan de zekering/draden die er nu zitten (rond de 12kW?), ze raden ook een 3 fasige aansluiting aan dacht ik.

mvdk

Golden Member

Hoeveel betaal je net voor die 1,5 kuub?

Pfoee, dat moet ik gaan opzoeken. Dacht een kuub tegewoordig iets van 65ct?

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 11 mei 2021 16:09:41 (28%)

EricP

mét CE

Het is water wat je opwarmt, niet de boiler...
Winst met de boiler is alleen te halen als de isolatie slecht is. Verder maakt het natuurlijk geen bal uit of je 1x 200l opwarmt of 2x 100l.
Rendement is en blijft zo'n 100%. Het gaat wellicht stuk als er veel kalk in zit, maar die energie die het ding opneemt moet *ergens* heen.

Natte vinger: 40 minuten douchen. En 'men' kwam hier op 170l water per dag. Nou, dan kom ik op 4 liter per minuut. Dat klinkt niet heel raar voor douchen.

Derhalve: spaarkop erop en minder / kouder douchen. Moeilijker is het niet. 40 minuten per dag is ook gewoon best eh... lang...

Fijn hè? Alles electrisch? Get used to it!

Ohja... kleine aanname: er zit niet ergens een lek in je warmwater leiding he? Maar dat zal niet heel fors zijn met 40 minuten douchen...

Op 11 mei 2021 16:05:01 schreef mvdk:
Die 4800kWh is dan ongeveer die 60% die ts zelf geschat heeft. Er word nog meer electriciteit voor andere dingen verbruikt.
Ikzelf verstook 1,5 kuub gas met de dagelijkse douchebeurt, ts 13kWh.
Maar dat is met z'n tweeën, ik woon alleen.

Edit: koop een kWh meter, en zet die voor de boiler. Schakel alles uit in huis, en kijk of de meters gelijklopen.
Zit er al een slimme meter?

Dat heb ik inderdaad aangekocht, daar de bevinding uit gehaald, maar kan inderdaad nog eens kijken of ze gelijklopen, zal ik morgen doen. Is nog een gewone dubbele teller. Bedankt voor de tip!

Hensz

Golden Member

Op 11 mei 2021 16:02:06 schreef Yoda93:
[...]
Wat vind je lang? Rond de 10 minuten per douche, wel dagelijks of 2x per dag (sporten elke dag).

2 mensen 2x/dag, dan maak je wel zoveel water op idd. Enige manier is het eerste advies van mvdk: minder douchen!
Probeer het eens met eens per dag, is ook beter voor je huid, je CO2-uitstoot en je portemonnee.

Don't Panic!

Op 11 mei 2021 16:09:20 schreef EricP:
Het is water wat je opwarmt, niet de boiler...
Winst met de boiler is alleen te halen als de isolatie slecht is. Verder maakt het natuurlijk geen bal uit of je 1x 200l opwarmt of 2x 100l.
Rendement is en blijft zo'n 100%. Het gaat wellicht stuk als er veel kalk in zit, maar die energie die het ding opneemt moet *ergens* heen.

Natte vinger: 40 minuten douchen. En 'men' kwam hier op 170l water per dag. Nou, dan kom ik op 4 liter per minuut. Dat klinkt niet heel raar voor douchen.

Derhalve: spaarkop erop en minder / kouder douchen. Moeilijker is het niet. 40 minuten per dag is ook gewoon best eh... lang...

Fijn hè? Alles electrisch? Get used to it!

Ohja... kleine aanname: er zit niet ergens een lek in je warmwater leiding he? Maar dat zal niet heel fors zijn met 40 minuten douchen...

Ik dacht, ik vraag maar eens of er geen slimmere oplossingen zijn waar ik nog niet aan gedacht had ;)

EricP

mét CE

Douchen bij de sportschool :) (ofwel: een ander voor de kosten op laten draaien).

Maar goed... je kunt er nog wat aan rekenen. Neem de stand van de watermeter op voor er gedouched wordt. Doe dat na het douchen. Meet de temperatuur van de waterleiding bij de watermeter (na even douchen) en meet de temperatuur van het douchewater. Dan heb je een hoeveelheid water en een temperatuurverschil. Daaruit kun je de hoeveelheid energie die het gekost heeft om dat temperatuurverschil te maken uit rekenen.

Een beetje verlies zal die boiler altijd hebben. Ook leidingwerk verlies - indien niet geïsoleerd - wel wat. Als dat meer dan 10-15% is, wordt het tijd om er eens over na te denken... Leidingwerk isoleren zou nog wat kunnen zijn als je erbij kunt. Maar verder? Nogmaals, aangenomen dat de boiler zelf in goede staat verkeert en niet zonder isolatie staat.

mvdk

Golden Member

Ga maar eens op zoek met het woordje "boiler" op het forum.
Dit is een terugkerend onderwerp, met variaties.

Kijk na of het overdrukventiel niet blijft lopen. zet er een emmer onder ipv rechtstreeks in de afloop. De rest ga je weinig kunnen. Water heeft massa en de verliezen die je probeert te vermijden door isoleren zijn maar een fractie van het verbruik.

Hoe wordt er verwarmd? Mazout, elektrisch...?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 11 mei 2021 16:23:06 schreef EricP:
Douchen bij de sportschool :) (ofwel: een ander voor de kosten op laten draaien).

Maar goed... je kunt er nog wat aan rekenen. Neem de stand van de watermeter op voor er gedouched wordt. Doe dat na het douchen. Meet de temperatuur van de waterleiding bij de watermeter (na even douchen) en meet de temperatuur van het douchewater. Dan heb je een hoeveelheid water en een temperatuurverschil. Daaruit kun je de hoeveelheid energie die het gekost heeft om dat temperatuurverschil te maken uit rekenen.

Een beetje verlies zal die boiler altijd hebben. Ook leidingwerk verlies - indien niet geïsoleerd - wel wat. Als dat meer dan 10-15% is, wordt het tijd om er eens over na te denken... Leidingwerk isoleren zou nog wat kunnen zijn als je erbij kunt. Maar verder? Nogmaals, aangenomen dat de boiler zelf in goede staat verkeert en niet zonder isolatie staat.

Ok bedankt!

wij zitten rond de 1129-1392kWh per maand. 1129 zijnde de laatste maand. 2 volwassenen, 2 kindjes.
wer warmtepompverwarming.
ons vorig huis was een 8000kWh per jaar, verwarming op hout

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Koop in de dump een 3-fasen electrameter en zet die in de boilerleiding. Dan heb het het zuivere boilerverbruik.
Een boiler mag aan de buitenkant nauwelijks warm worden, anders is het verlies te groot. Het zou dus kunnen dat de isolatie vergaan is. Diepvrieskisten hadden daar vroeger ook meer last van. Het resultaat was dat er ijsvorming op de buitenkant optrad.

boiler eruit mikken en een kleinere nemen 200 liter is voor een bad al ruim. als je geen bad hebt, of niet gebruikt is een boiler van 80 liter ook genoeg. als je toch doucht in de avond kun je ook een klok erop zetten die n paar uur voor je gaat douchen het ding warm is. evt tussendoor een keer bijwarmen voor de afwas oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer