Transformator Snubber Tester

blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Ik ben bezig met het bouwen van een LM317 voeding voor het testen van OpAmp.
Ik wil deze voeding storing’s arm hebben en ben dus op het ogenblik bezig met het uitzoeken van alles rond de trafo's.

Vorige week heb ik testen gedaan met 230V netfilters en wat spectrum metingen gedaan aan het 230V net en de 230V Net filters.
Daar werd ik niet blij van, de meeste bagger zit beneden de 2KHz en daar doet ieder normaal 230V filter niets.
Alleen de filters met twee of drie secties filteren daar enigszins naar behoren.
En deze goede filters zijn zo groot, dat ze niet op een normale manier in mijn kastje passen en ik laat het netfilter dan ook achter wegen voor deze LAB voeding.

Wel komt er een snubber en wat piekbegrensing aan de 230V zijde.
Ook ga ik wat HF filtering toepassen na de dikke buffer elco (15.000µF ELNA) zodat de LM317 schakeling enigsins "zwevend" wordt voor HF uit het 230V net.
Het zelfde geld voor de twee 10V wikkelingen die in serie komen te staan voor de stroombron functie die ook in LAB voeding komt.

Hieronder de eerste versie van het schema, hoe het rond de trafo er uit gaat zien.
Nu staat er nog per trafo een snubber over de 230V kant, dat wordt er misschien één voor beide.
Maar ik moet eerst nog wat uitzoeken hoe ik het met de zekeringen aan de 230V kant ga doen.
Mijn trafo's hebben ieder een interne 127°C thermische beveiliging.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-26.png

.
Ik heb in mijn chassisdeel voor de Euro 230V entree, maar 1x een zekering en die is dan voor beide trafo's.
Ik ga nog wat testen doen om te kijken of één zekering voldoende is voor beide transformatoren aan de 230V kant.

Nog een mogelijkheid is, om in iedere secundaire wikkeling een trage zekering op te nemen, en dat zijn de afwegingen die ik vandaag wil gaan doen en wat testen er aan.

Mijn testschakelingen
Wat betreft de testschakelingen die ik laat zien op CO, voel je vooral niet verplich ook maar iets na te bouwen, daarvoor laat ik het niet zien,
maar dat ik vind dat wel leuk als andere ook met wat handige tools hun kennis groter maken.
Behalve trafo's kan je dus ook parallel schakeling van condensatoren er mee uittesten op ringing zoals ik al eerder aangaf met het test apparaatje.
Doe er mee wat je wil, ik laat zien wat en hoe ik mijn electronica opbouw en het zijn geen handlijdingen voor complete bouwpakketten.
Ik deel mijn kennis die ik opdoe, zodat anderen er hopelijk wat van gaan leren, ik leer er in ieder geval van. ;)

Even de Lunch genieten en dan weer verder met testen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hi Bram,

Heb je de snubber aan de 230V ook met meetinstrumentje bepaalt en dan dus de secundaire wikkelingen kortgesloten?
En die 4n7 en 10n condensatoren, is dat gewoon "natte vinger" werk?

Dan nog even een vraag over de te volgen procedure.
Als je start met een onbekende trafo, wat is dan wijs om te gebruiken (als startpunt) qua C-Y?
Ik vraag dat met de gedachte dat er misschien wel meer RC combinaties zijn die het ringen de kop indrukken (zoals 150nF & 47Ω of 100nF & 82Ω).

Groeten, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi Rob,

Als je de handleiding van de ontwikkelaar leest geeft hij aan dat CX=10nF en CY-150nF om me te starten om aan secundaire wikkeling te gaan meten.
Dat is de verhouding van ongeveer 15 a 20x tussen de condensatoren.

En omdat het de eerste keer was dat ik het op deze manier ging doen, heb ik dat aangehouden en daarna ben ik gaan spelen met wat verschillende waarden.
In het schema zie je staan wat het voor mijn ringkern transformator is geworden.

Vanochtend heb ik de snubber waarde voor de 230V kant van de trafo bepaald, met aan de secundaire wikkelingen de twee netwerkjes die ik reeds gemeten had aangesloten.
Op de 24V wikkeling zat ook de brugcel met de 15.000µF elco.
De waarde van de 230V kant zie je dus in het eerste voorlopige schema staan welke 47nF en 47 zijn.
CX was hierbij 1000pF

Niet vergeten, dat zijn de waarden voor mijn transformator!

Als je kijkt naar de 230V kant en je doet al vele jaren aan Electronica, dan herken je direct verhouding van deze beroemde/beruchte componenten.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Subber-Tester/Snubber-Teste-27.png

.
Voor één trafo komt de onderste Rifa snubber dus overheen voor de 230V kant die ik gemeten heb.
Hou er echter rekening mee, dat ik dus nog meer testen ga doen en de opzet nog een beetje kan veranderen van het hier getoonde schema.

En dat klopt dat met de waarden van CX en CY kan varieerden, maar CX(de kleinste waarde) vooral niet te klein nemen, deze moet in verhouding relatief groot zijn t.o.v. de totale capaciteit van de trafo, bedrading en de diode capaciteiten.
Deze capaciteiten samen met de overgebleven inductie van de trafo als deze is kortgesloten of dus aan het 230V hangt welke een lage impedantie heeft, zorgt voor de ratel, wat de resonantie is van deze over gebleven inductie en dit samen met de parasitaire capaciteiten.
Ik had al aangegeven dat het niet heel kritisch is.

Ik weet uit het bouwen van meerdere voedingen dat ik regelmatig puls storingen had op de uitgang wanneer de voeding zelf schoon was.
Dus bij deze LM317 voeding waar ik nu mee bezig ben, probeer ik dat probleem goed aan te pakken, dus mijn kennis van dit probleem te vergroten, door gebruik te maken van deze testschakeling.

En dat is nog maar een deel van de metingen, ik ben ook nog bezig een schakeling te maken met Hall sensoren om het magnetische veld te meten onder twee hoeken rond de trafo en brug gelijkrichting.
Daar lopen grote stromen met de daarbij behorende magnetische velden.
De opbouw in het kastje wil ik zo doen dat dat deze velden zo min mogelijk gaan storen op mijn electronica.
En de eerste stap is natuurlijk de bedrading van de trafo goed te twisten en kort te houden!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hi Bram,

Ik lees ondertussen ook wat van de originele auteur, maar dat is best veel.
Hij heeft later een nieuw topic gestart waarin de schakeling (de CheapoModo) die jij gebruikt besproken wordt.
Toch ook weer 32 pagina's. Staat ook ergens een PCB met de gerbers.

Groeten, Rob.

rob040

Golden Member

Oké, oké, oude koe alert. ;)

Ik heb deze snubber jig altijd in mijn achterhoofd gehouden om te gaan gebruiken en nu het bijna zo ver is maar even een printje getekend.

Nou heb ik een pesthekel aan batterijen en accu’s, die dingen zijn bij mij altijd leeg of defect op het moment dat ik die dan nodig heb, omdat ik ze te weinig gebruik.
Zo’n 9V blokje zit in mijn keukenweegschaal, maar om die nou iedere keer te lenen…
Ik heb nog wel ongebruikte netadapters liggen dus dacht dat een voedinkje op de print wel handig zou zijn.
Volgens Bram vreet het maar een paar milliampère, dus een 78L09 moet makkelijk kunnen. Ik zie ook geen bezwaar om het ding te voeden vanuit het net.
Een gelijkspanningsadapter werkt natuurlijk ook, al zou ik met de spanning dan niet lager gaan dan 12V.

Afmetingen zijn 65 x 50mm. Afgeronde hoeken, zodat ik me niet kan verwonden. :D

De componentnummering wijkt wat af van het schema in de eerste post door de toegevoegde onderdelen, dus ook het schema en de stuklijst er bij.

Gerber files kan ik delen als er interesse is.

Ha rob040,

Is dat een serieuze tester waar ik mee bedoel voldoet die een beetje aan de eis gesteld om te testen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hi Henk,

Euhh, wat bedoel je? Ik kan jouw vraag onmogelijk beantwoorden omdat ik geen idee heb wat de gestelde eisen zijn.
Ik heb de schakeling zelf nog niet geprobeerd, maar er is ervaring genoeg opgedaan om het als een handige tool te bestempelen...

Groeten, Rob

blackdog

Golden Member

Hi,

Het enige wat de schakeling doet is ene snelle puls genereren, en deze aan een wikkeling van een trafo aanbieden.
Alle andere wikkelingen behalve de gene die je meet sluit je kort.
Door de spreidings zelfinductie van de wikkeling die je meet resoneert je te meten wikkeling toch en
deze resonantie probeer je dus met minimaal een RC filter optimaal te dempen.

Dat de kortgesloten andere wikkelingen ook een beetje van invloed zijn is bekend, zie de foto's die ik daar al van heb laten zien.
Je pakt stuk voor stuk de trafo wikkelingen aan en als je klaar bent is de trafo optimaal ratel vrij.

rob040
Leuk printje!
Batterij of netvoeding, maakt mij niet uit, wat jij leuk vind. :-)

Je zou vanaf pin-3 van de 555 via een 1K weerstand een trigger uitgang kunnen toevoegen, dat meet wat makkelijker met de scoop.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha rob040,

Wat ik mij afvroeg is eigenlijk wat @blackdog schrijft, die selle puls voldoet die nog ergens aan ?
Je kunt wel een willekeurige snelle puls er op aanbieden maar is dat de praktijk of schiet je door....
Geen idee welke puls er uit je generator komt is dat de praktijk ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Niet te veel doordenken, ik had al aangegeven dat het zoiets is als met een hamer die op ean klok slaat, lineaal op de rand van de tafel enz.

Hoe hard de tik is maakt niet zoveel uit, je zien snel genoeg wat de dominante resonatie frequentie is.
En die demp je met het RC netwerkje en de extra C als nodig.
Het is geen Rocket Science.

Ik was vorige week voor de eerste keer in een nieuwe raadzaal en om de aucoustiek te testen klapte ik in mijn handen en gaf een paar schreeuwen.
Dit was voldoende om te horen dat er geen vervelende reflecties in die zaal aanwezig waren.

Ik had ook met een MLSSA meetsetje kunnen gaan meten op meerdere punten in die zaal, maar ik wist al genoeg, dat was niet nodig.
Als nodig ga ik de diepte in, maar dat is bij dit meetsetje om de ratel in te dammen verder niet nodig denk ik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hi Henk,

Wat ik mij afvroeg is eigenlijk wat @blackdog schrijft, die selle puls voldoet die nog ergens aan ?
Je kunt wel een willekeurige snelle puls er op aanbieden maar is dat de praktijk of schiet je door....
Geen idee welke puls er uit je generator komt is dat de praktijk ?

Ik begreep de vraag niet, maar snap nu wat je bedoelde. Nee, het is niet de praktijk (want dat is een 50Hz sinus), maar een handig hulpmiddel. Die NE555 werkt op ongeveer 125Hz en grappige is dat ik in het begin ook even dacht waarom niet 50Hz. Maar dat maakt voor het effect helemaal niet uit. :D

Hi Bram,

Je zou vanaf pin-3 van de 555 via een 1K weerstand een trigger uitgang kunnen toevoegen, dat meet wat makkelijker met de scoop.

Omdat ik nu met CH 1 kijk naar het geinverteerde signaal? Volgens mij maakt dat niet uit, maar kan me vergissen...

Groet, Rob

benleentje

Golden Member

Die NE555 werkt op ongeveer 125Hz en grappige is dat ik in het begin ook even dacht waarom niet 50Hz. Maar dat maakt voor het effect helemaal niet uit.

Het is niet de 50 of 125Hz die naar de trafo gaat maar een snelle puls. Volgens blackdog is de puls 6nS en dat komt overeen met 166Mhz. Dus eigenlijk gaat naar de trafo een frequentie spectrum van 0 tot 166Mhz.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rob040

Golden Member

Op 28 september 2023 18:08:30 schreef benleentje:
[...]Het is niet de 50 of 125Hz die naar de trafo gaat maar een snelle puls. Volgens blackdog is de puls 6nS en dat komt overeen met 166Mhz. Dus eigenlijk gaat naar de trafo een frequentie spectrum van 0 tot 166Mhz.

Natuurlijk, door de 10nF condensator blijft er maar een kort pulsje over, maar die wordt elke 8ms herhaald. Dus blijft de frequentie 125Hz. Het is alleen niet van belang, dat is dat korte pulsje wel...