Surge protect dongel

Op 1 juni 2021 00:57:35 schreef RvEldijk:
Ik heb hier zelf een glas verbinding, en dat zijn idd de beste isolators, je hebt kitjes dan heb je aan beide zijde 1Gbs RJ45 LAN met een glaskabel ertussen, stel nou dat je dat glas systeem maakt op 15cm, loop je nog steeds risico, zit er een 5m glaskabel tussen zal het wel los lopen, als je dan i.c.m. de stekker van de UPS eruit, dan ben je redelijk geïsoleerd van alles, ik zit altijd op deze manier Camera's/TV te kijken met de ergste stormen.

Was hier laatst een topic over een camping en netwerk moest glas zijn, denk niet verkeerd, maar de power kabels liepen verder onbeveiligd over het terrein, als je bij de receptie zegt "stekkers trekken bij een goeie bui" dat het weer opgelost is, maar als je dat niet doet :P

Die OpticFibre verklaard idd waarom je veilig zit, zat daar tijdje terug ook aan te denken t.b.v. lange afstanden communicatie over open terrein.
Ik zag 2 jaar geleden in Brabant ook de kabels over het gras lopen bij de camping. Ik weet niet hoe ze pieken oplossen. En als je zelf stroom aftapt met die blauwe verplichte stekker loopt dat ook gewoon over het gras naar je tent toch.

Op 1 juni 2021 16:15:45 schreef RvEldijk:
...je kunt dit prima laten afvloeien idd via aarde, geloof niet dat de beste man ermee bezig is.

Als je mij bedoeld, nee ben ik nu niet mee bezig. Maar in de tropen waar ik vaak zit is er geen kabel-TV, dus alles is antenne! Opvallend veel flatscreens bij de reparateurs. Die oude TV's blijken toch degelijker voor daar.

Ik bedoel ermee te zeggen dat surge protection noodzakelijker is voor gevoelige apparatuur (laptop, flatscreens, pda, LED's, etc) terwijl een gloeilamp, strijkbout, broodrooster en waterkoker de pieken absorberen en gewoon omzetten in extra hitte.
Is het dan niet verstandig sommige van dat soort energie slurpers ook in de groep te hebben om de grootste klappen daardoor te absorberen i.p.v. alleen MOV's? Ik zou dan mijn aansluitbeleid van apparaten moeten aanpassen als dat zo zou zijn. Hoe de ontstane inductie t.g.v. backEMF de groep verontreinigd weet ik niet.

All technology is alien for me!

Op 1 juni 2021 20:20:43 schreef walkura:
Bij "lage" test nivo's (Denk dan in de orde van 2 tot hooguit 4kV) kan je soms nog wegkomen met een laptop zonder voeding, zet je laptop op de grond en je USB isolator werkt spontaan niet meer (Je hebt hem capacitief aan aarde gekoppeld, game over)

Nee, serieus! Dat doe ik zo vaak bij alle weersomstandigheden om schema's te kunnen zien van mijn µP apparatuur met USB isolator. Dus je wilt zeggen dat ik stom geluk had dat bij mij nog niets is gebeurd doordat ik mijn laptop op zo'n rubber uitklapbare laptopstandaard heb dat dus ook isoleert. Daar had ik het niet eens voor gekocht :P

2 laptops hiervoor zonder laptop standaard was alleen de USB opgeblazen terwijl ik op dat moment pauze nam. Kon nooit achterhalen wat er was mis gegaan. Dit zou wel eens kunnen kloppen.

All technology is alien for me!
Sine

Moderator

walkura heeft het over een of ander test lab waar men aan hoogspanning meet.

Ik denk niet dat je thuisprojectjes 4kV op de usb-poort zetten tov aarde.

@Sine,
daar heeft U gelijk in, ik werk sinds 10+ jaar in een EMC laboratorium voor huishoud electronica.
Doorsnee genomen zijn voor mij storingen netjes onderverdeeld, 1 storing per testcase.
(Op zich niet echt zoals op de grote boze wereld, maar zo is het nou eenmaal gereguleerd)

@RvEldijk,
electronica word ontwikkeld aan de hand van een specificatie die door de klant (Een andere fabrikant) word gegeven.
Stel die klant is in Europa, en geeft aan dat het moet werken op Vnominaal 230 Volt +-20% en daarbuiten mag het minder goed functioneren.
Dat een flatscreen TV in Afrika een probleem heeft dat kan ik best geloven, hij is waarschijnlijk niet ontworpen voor de specifieke condities die het lichtnet daar presenteert.
Een beetje degelijke producent past zijn eisen aan de afzetsmarkt, dat scheelt je uitval in het veld.
(Een minder degelijke producent zegt, dan zet hij zijn tv maar in zijn kano en als hij bij de Eemsmond aankomt krijgt hij een andere)
Doorsnee genomen bij grotere bedrijven word er gedacht in termen van risico en kosten, wat zijn de kosten van een universelere voeding, hoeveel uitval kan er mee voorkomen worden, wat is het risico als ik het niet doe, of er worden verschillende markten gespecificeerd waar het product word afgezet en het word aan de producent over gelaten om deze analyse te doen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 1 juni 2021 20:20:43 schreef walkura:
(Slachtoffer van Surges, generatoren zijn niet perfect ong. 30% van je test spanning komt door de CDN terug naar het net)
Op zich is dit enigszins problematisch omdat je 1 fase van je lichtnet naar 350/670 volt tilt, waar andere apparatuur aangesloten is, soldeer stations, pc's etc.

Jee, zullen de buurtjes ook leuk vinden, en maar SPD cartridges vervangen de hele tijd zelfs diep in de winter, maar ook jullie apparatuur zal niet heel oud worden op deze manier, wel leuk kijkje in de keuken, thanks :P

electronica word ontwikkeld aan de hand van een specificatie die door de klant (Een andere fabrikant) word gegeven.
Stel die klant is in Europa, en geeft aan dat het moet werken op Vnominaal 230 Volt +-20% en daarbuiten mag het minder goed functioneren.

We zien ook steeds meer die 85-260v voedingen, ideaal voor de US (110v), wel wat minder voor ons, zou het nou echt zo kostbaar worden om b.v. in de 85-600v marge te gaan werken, dan zal er uiteindelijk overal veel minder sneuvelen.

Op 2 juni 2021 05:39:04 schreef AlienPaul:
[...]
doordat ik mijn laptop op zo'n rubber uitklapbare laptopstandaard heb dat dus ook isoleert.

Kan helpen ook tegen statische elektriciteit (3kV), maar uiteraard heeft een een max waarde van isolatie, slaat er gewoon doorheen als het moet.

Ik weet niet hoe ze pieken oplossen. En als je zelf stroom aftapt met die blauwe verplichte stekker loopt dat ook gewoon over het gras naar je tent toch.

Idd maar er kan wel van alles gebeuren, je ziet de bui aankomen, gooit stekker ff los van de caravan prima, doe je dat niet heb je kans op kapotte koelkast etc.

terwijl een gloeilamp, strijkbout, broodrooster en waterkoker de pieken absorberen en gewoon omzetten in extra hitte.

Zijn idd apparaten die best 1-2kV kunnen verduren zonder kapot te gaan absorberen daarbij nauwelijks, maar b.v. bij 5kV krijg je interne overslag, en werkt het wel een beetje als een MOV, vlamboog kost energie, maar kans op interne schade is ook wel groot, dit kun je helaas niet gebruiken als vervanging van een MOV.

Als je mij bedoeld, nee ben ik nu niet mee bezig.

Hehe nee die rus, als die 2 spijkers pakt is het weer opgelost (wel mooi pad voor bliksem 0.5cm overbrugging t.o.v. 20m antenne) zijn ook wel spulletjes voor te koop om dat op te lossen.

Maar in de tropen waar ik vaak zit is er geen kabel-TV, dus alles is antenne! Opvallend veel flatscreens bij de reparateurs. Die oude TV's blijken toch degelijker voor daar.

Yup, oude spul kon wel iets meer hebben maar ook daar wel schade, maar daar kun je even in gaan verdiepen om dat af te vangen, en als het geen geld mag kosten wellicht weer 2 spijkers :P

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

@RvEldijk,

Ik vraag me werkelijk af uit welke fantastische hoge hoed je die getallen blijft trekken alsof het absolute waarheid is??

Heb je enig idee wat je moet doen om het net 5kV op te tillen?

@RvEldijk,
Mijn observaties vanuit het testen is dat bij ~2kV surges, je X2 condensatoren kan gaan verliezen, dankzij resonanties, 2 kV surge, met dank aan de inductieve natuur van de kabel en condensator eindig je vaak met rond 2,7 kV, en je hebt je eerste uitvallers.

Vanaf 3 kV surges zie je dat er verwarmings elementen beginnen te sneuvelen, denk dan aan verwamings elementen in wasmachines, afwasmachines etc.
Hou er natuurlijk rekening mee, wij injecteren dit in de machine, dat is generlij hetzelfde als wat er in de realiteit gebeurt.
Zoals Sine al stelde wat moet er gebeuren om het lichtnet 5 kV op te tillen, een standaard net impedantie is iets van 0,15 Ohm, dan praat je over serieuze problemen als je van 230 volt naar 5 kV gaat.
Om er maar over te zwijgen dat er beveiliging op het lichtnet is die dit soort van uitschieters probeert te voorkomen, natuurlijk als de bliksem bij jou inslaat dan is het pech gehad, de beveiliging zit verderop in de lijn slaat hij dichtbij maar ergens anders in, dan is het max. over voltage tot ~1 kV.

In een EMC lab test je 1 fenomeen/standaard per test, in de realiteit kan je vele fenomenen tegelijkertijd hebben, ik bedoel maar, je kan op hetzelfde moment harmonischen hebben, voltage dips, je buurman schakelt zijn halogeen uit, het radio station om de hoek straalt in op je kabels, ga zo maar door.
Wat je probeert te doen is zo immuun mogelijk zijn voor elke invloed van buiten af en ondertussen zelf zo min mogelijk uit te stralen

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 3 juni 2021 19:51:40 schreef walkura:
..., natuurlijk als de bliksem bij jou inslaat dan is het pech gehad, de beveiliging zit verderop in de lijn slaat hij dichtbij maar ergens anders in, dan is het max. over voltage tot ~1 kV.

In een EMC lab test je 1 fenomeen/standaard per test, in de realiteit kan je vele fenomenen tegelijkertijd hebben, ik bedoel maar, je kan op hetzelfde moment harmonischen hebben, voltage dips, je buurman schakelt zijn halogeen uit, het radio station om de hoek straalt in op je kabels, ga zo maar door.
Wat je probeert te doen is zo immuun mogelijk zijn voor elke invloed van buiten af en ondertussen zelf zo min mogelijk uit te stralen

@Walkura, zo te zien bent u goed op de hoogte en praktijk gericht tester en bekent met in dit topic huishoudelijke en UPS server apparatuur bescherming.
Duidelijk is dat ook niet iedereens situatie (land, omgeving) altijd hetzelfde is en daardoor met diverse criteria rekening moet houden.
Of dat nou Mov-Fuse combinatie is of de isolated-Pulled methode, etc, denkt u dat we hier in de goede richting praten om enigszins een zicht te krijgen wat wel en niet nuttig is en zien we zaken over het hoofd?

All technology is alien for me!
maartenbakker

Golden Member

Op 3 juni 2021 05:24:16 schreef RvEldijk:

[...]

We zien ook steeds meer die 85-260v voedingen, ideaal voor de US (110v), wel wat minder voor ons, zou het nou echt zo kostbaar worden om b.v. in de 85-600v marge te gaan werken, dan zal er uiteindelijk overal veel minder sneuvelen.

260V is niet zo'n rare bovengrens. 400V elco's blijven nog net heel. 450V elco's zijn ook nog betaalbaar. Als je hoger gaat, moet je wat anders verzinnen.

Ook ga je rendement inleveren. Je moet over het gehele ingangsspanningsbereik precies evenveel energie in je trafo stoppen. Je regelbereik moet dus groot genoeg zijn.

In de praktijk gaat zo'n voeding vaak niet stuk (behalve de elco) als je er 400V opzet... Maar 600V is een ander verhaal. Je moet dan zwaardere FET's, zwaardere isolatie en meer of zwaardere andere onderdelen gebruiken. En je loopt ergens je regelbereik uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 juni 2021 13:14:09 schreef maartenbakker:
[...]
260V is niet zo'n rare bovengrens. 400V elco's blijven nog net heel. 450V elco's zijn ook nog betaalbaar. Als je hoger gaat, moet je wat anders verzinnen.

Ook ga je rendement inleveren. Je moet over het gehele ingangsspanningsbereik precies evenveel energie in je trafo stoppen. Je regelbereik moet dus groot genoeg zijn.

Nee ok maar 240v vs 260v is ook geen hele grote marge, maar dan zou 400v toch prima kunnen werken zonder al te veel kosten, zou een mooi begin zijn om een einde te maken aan onze verbruikers economie, ik denk persoonlijk dat er onnodig veel sneuvelt door die 260v.

Op 3 juni 2021 19:51:40 schreef walkura:
@RvEldijk,
Hou er natuurlijk rekening mee, wij injecteren dit in de machine, dat is generlij hetzelfde als wat er in de realiteit gebeurt.

Hehe dat snap ik, de praktijk "kan/zal" anders uitpakken, dan een lab test. Testen jullie altijd uit en 1x per apparaat, of zijn daar ook weer veel verschillende protocollen voor ? Ik heb nooit ergens voor geleerd maar dit is toch precies het verschil tussen exacte en abstracte wetenschap ?

Zoals Sine al stelde wat moet er gebeuren om het lichtnet 5 kV op te tillen, een standaard net impedantie is iets van 0,15 Ohm, dan praat je over serieuze problemen als je van 230 volt naar 5 kV gaat.

Snap ik onder normale omstandigheden enkel door bliksem van zeer dichtbij, maar geef me 10 sabotage minuten en precies 5kV, is zeker wel een uitdaging maar alles erboven... :P

Maar kort door de bocht jullie zorgen toch ook voor overspanning bij omliggende buren ? Ik heb veel industrie terreinen gezien met een instabiel net, waardoor een UPS voor het computer systeem een oplossing was.

Alles met een knipoog ;-)
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juni 2021 07:53:03 schreef RvEldijk:
[...]

Nee ok maar 240v vs 260v is ook geen hele grote marge, maar dan zou 400v toch prima kunnen werken zonder al te veel kosten, zou een mooi begin zijn om een einde te maken aan onze verbruikers economie, ik denk persoonlijk dat er onnodig veel sneuvelt door die 260v.

Voor 400V netspanning is zoals ik aangaf in veel gevallen de elco de duidelijkste beperkende factor. Met een 400V elco kan je tot 280V netspanning gaan en structureel liefst wat lager, dus 260V bijvoorbeeld. Met een 450V elco kom je aan 320V max en 280 a 290V structureel netspanning dus dat zou eventueel nog kunnen - maar dan heb je het over een beetje extra marge tegen piekspanningen, en daar kan die 400V elco ook nog wel een paar seconden tegen. Als de voeding onder die omstandigheden toch klapt, dan was het regelbereik mogelijk te klein.

Als je je voeding echt zo wilt maken dat je urenlang televisie kunt blijven kijken op een zwevende nul, dan zit je met de nodige marges al aan een 650V elco. Die bestaan niet, dus zit je aan 2 400V elco's vast. Da's een kostenverdubbeling om een probleem op te lossen dat eigenlijk niet bestaat, en dan heb ik het nog niet over de FET, het regelbereik (dat zou dan misschien niet meer bij 100V beginnen - dan ga je terug naar de antieke situatie dat je voor elk toestel afwijkende versies uitbrengt voor gebieden met hoge en lage spanningen), etc.

Ik denk dat een garantie op goede werking tot 264V in combinatie met een zekering en een 275V VDR geen slechte oplossing is voor de gemiddelde voeding voor Europese bestemmingen. Langdurige spanningen boven de 260V komen hier eigenlijk niet voor en de bliksem komt toch wel hoger dan 400V. Zonnepanelen slaan al ruim voor die tijd af, en netbeheerders vergoeden eventuele gevolgschade als ze zelf een hogere spanning het net op knallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 5 juni 2021 07:53:03 schreef RvEldijk:
[...]

Nee ok maar 240v vs 260v is ook geen hele grote marge, maar dan zou 400v toch prima kunnen werken zonder al te veel kosten, zou een mooi begin zijn om een einde te maken aan onze verbruikers economie, ik denk persoonlijk dat er onnodig veel sneuvelt door die 260v.

Daar gaan we weer ... ongefundeerde onzin.

Switchers die direct aan het net hangen (zonder actieve PFC) hebben in 99% van de gevallen een 400V elco.
Dat is genoeg voor 280V AC !
En van alle voedingen die sneuvelen is het zelden de primaire buffer elco, en die sneuvelen al helemaal niet door overspanning.

Maar kort door de bocht jullie zorgen toch ook voor overspanning bij omliggende buren? Ik heb veel industrie terreinen gezien met een instabiel net, waardoor een UPS voor het computer systeem een oplossing was.

Misschien moet je eens opzoeken wat een LISN is en doet.

Een UPS is zeer zelden een net stabilisator, over de verschillende versies daarvan hebben we het al eens gehad geloof ik.

Overigens probeer je "in de industrie" APC-achtige UPS-jes zo veel mogelijk te vermijden, die dingen zijn vaak een grotere bron van storingen dan het eigenlijke voedende net.

@RvEldijk,
als electronica word ontwikkeld moet het aan de EMC standaards voldoen, en het moet aan een of meer veiligheids standaards voldoen.
In mijn geval doorgaans CISPR14.1/CISPR32 voor emissies, CISPR 14.2 voor immuniteit, en doorgaans een 60335/60730 voor veiligheid.
In die laatste twee word gesteld dat je electronica zonder problemen moet werken op Vnominaal +-15%.
Op zich krijgen wij soms verzoeken voor "afwijkende" netspanningen, voor 400 Volt kan je soms wegkomen met een pre-regulator op basis van een transistor.
Bij hoge vermogens of hogere ingangs voltages (als 690 Volt) word soms er een step down converter gebruikt.

Aangaande Uw vraag wat is de beste oplossing, dat hangt van uw stroom voorziening af.
Bij mij thuis komt er een fase en een nul binnen, dat word in de meterkast verdeeld in aarde, nul en fase.
Voor deze situatie zou een "stevige" VDR (dus geen S10, maar een serieuze schijf) na de zekering automaat voldoende zijn, als de VDR word getriggerd vloeit er een stroom die zeker genoeg is om de zekering automaat te trippen.
Een VDR tussen aarde en nul heeft geen enkele zin, aangezien het pas in de meterkast gescheiden word.
Waarom zou ik een disc nemen zo groot als mogelijk, terwijl een S10 genoeg stroom kan doorlaten?
Levensduur, een S10 zal mischien 100 pulsen van 2 kV afvangen en is aan het einde van zijn leven, een S20 kan hogere stroom aan en kan meer joules verwerken, en aangezien het buiten al word geclampt is de levensduur gewoon langer, je wilt dit namelijk niet te vaak keer vervangen.
(Een direct inslag is hoe dan ook game over)
En bovenal, dan nog vertrouw ik erop dat de zekering automaat c.q. hoofd zekering de stroom voorziening onderbreekt.
Boven alles, kijk de regelgeving er op na, je "Bouwsel" mag efficient zijn in surge protectie, maar het moet wel aan veiligheids standaards kunnen voldoen.
Je wilt niet aansprakelijk gehouden worden als er iets mis gaat.

Het hangt er dus vanaf, wat voor stroom net je mee verbonden bent, waar je aarde word afgesplitst, of er een aardpen is gebruikt etc. etc.
De datasheets en applicatie notes van de betere fabrikanten kunnen je een heel eind op weg helpen (Denk dan aan Vishay, Epcos, Littlefuse etc.)
Daar naast moet je de karakteristiek van je zekering (automaat) kennen (Opnieuw datasheets/applicatie notes), dus het is enigzins uitzoeken, wat voor u de goede beveiliging is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

ik weet wel dat je als bedrijf naast een metaalgieterij toch wel enige netdipjes kunt verwachten, dermate grote dat de computers van slag raken.

en smps die door een te hoge netvoeding overlijden komen wel voor, maar dan is het vaak een kortstondige piek waardoor de primaire elco ook in seconden bol staat. zwevende nul oid zorgt daar wel voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien een gekke vraag maar...
Waarom worden mov's en andere surge protections vaak in een dicht gesmolten behuizing geplaatst.
Zoals vroeger is het toch wenselijk om de doorgeslagen zekering, mov, etc. te kunnen vervangen.

All technology is alien for me!

Op 5 juni 2021 12:37:20 schreef maartenbakker:
[...]
Met een 400V elco kan je tot 280V netspanning gaan en structureel liefst wat lager, dus 260V bijvoorbeeld. Met een 450V elco kom je aan 320V max en 280 a 290V structureel netspanning dus dat zou eventueel nog kunnen

Ah ok dank je wel !! Dat stukje wist ik niet, ik vroeg het me ook af waarom, nou weet ik waarom, ik doelde ook op wereldwijd en dan niet urenlang op 400v tv kijken, maar dat de voeding het aan zou kunnen, maar goed we raken lichtelijk offtopic hiermee :P

@walkura

Iedereen heeft idd een andere situatie, ik heb kabels boven de weg, nul word aangeleverd boven de weg, aarde van 25mm moet ik nog slaan, maar ook zo wil ik ook gaan klampen via de hoofdzekering en dat zal de nodige joules gaan absorberen, ik ga alleen stots en SPD's monteren in de meterkast, en die mag wat mij betreft van de muur af komen, ik hoop wel alles erachter te kunnen beschermen.

@AlienPaul

Verlengdozen met vervangbare cartridges, "goed voor het milieu en jou" BAM !!! een compleet ander miljoenen bedrijf. We leven in een verbruikers economie, nou moet je dat hele ding weggooien en een nieuwe kopen, maar we maken ook eerder spul wat minder kan verdragen dan meer en dat is vreemd met vooruitgang, omdat je meer kennis erover hebt, zou je verwachten dat o.a. de voedingen ook erg robuust worden, maar goed daar is de maak industrie helemaal niet bij gebaad en daarom is het er niet, per slot van rekening hebben ze liever dat je een nieuwe koopt.

Alles met een knipoog ;-)

Op 5 juni 2021 19:51:23 schreef walkura:
een S10 zal mischien 100 pulsen van 2 kV afvangen en is aan het einde van zijn leven, een S20 kan hogere stroom aan en kan meer joules verwerken, en aangezien het buiten al word geclampt is de levensduur gewoon langer, je wilt dit namelijk niet te vaak keer vervangen.

S10 is dus Type/klasse 1/A ? S20 is dus Type/klasse 2/B ?

Boven alles, kijk de regelgeving er op na, je "Bouwsel" mag efficient zijn in surge protectie, maar het moet wel aan veiligheids standaards kunnen voldoen.
Je wilt niet aansprakelijk gehouden worden als er iets mis gaat.

Veiligheid van mensen is wel gewaarborgd, maar denk ook aan de verzekering in deze, als een verzekering ruikt dat hij er onderuit kan komen zal hij dat zeker proberen, die verzekering joules kunnen je nog wel eens de kop kosten :P

Alles met een knipoog ;-)

Op 6 juni 2021 02:51:53 schreef AlienPaul:
Misschien een gekke vraag maar...
Waarom worden mov's en andere surge protections vaak in een dicht gesmolten behuizing geplaatst.
Zoals vroeger is het toch wenselijk om de doorgeslagen zekering, (mov, etc.) te kunnen vervangen.

Voor stekkerdozen en dongels scheelt dat een paar €tientjes.
Bij power supplies van laptops die dichtgesmolten zijn en na open snijden er niet meer uit zien en ook nog eens niet goed dicht te krijgen zijn. Deze totaal vervangen door hetzelfde model kost al veel duurder.
Bij UPSjes zijn ze wel open te schroeven maar moet je de printplaat loshalen om de mov's en fuses te vervangen. Dat was misschien met een klepje van buitenaf makkelijke te doen met behoud van garantie.
Nieuwe UPS is al €100+.

En natuurlijk een tijdige indicatie led of beeper die laat weten dat de fuses en of MOV's vervangen moeten worden.

Op 6 juni 2021 07:50:21 schreef RvEldijk:
@AlienPaul
Verlengdozen met vervangbare cartridges, "goed voor het milieu en jou" BAM !!! een compleet ander miljoenen bedrijf. We leven in een verbruikers economie, nou moet je dat hele ding weggooien en een nieuwe kopen, maar we maken ook eerder spul wat minder kan verdragen dan meer en dat is vreemd met vooruitgang, omdat je meer kennis erover hebt, zou je verwachten dat o.a. de voedingen ook erg robuust worden, maar goed daar is de maak industrie helemaal niet bij gebaad en daarom is het er niet, per slot van rekening hebben ze liever dat je een nieuwe koopt.

Juist, echter de keerzijde is dat er in recensies dan slechter over zo'n product gesproken wordt t.g.v. mindere beveiliging doordat ze sneller stuk zijn.

All technology is alien for me!
Sine

Moderator

@AlienPaul & RvEldijk,

Hoeveel MOV's hebben jullie al moeten vervangen!?

Nu 6 mov's en 1 bruine doorgeslagen thermische fuse vervangen.
Van de MOV's waren in een kleine UPS 2 blauwe donker grijs verkleurd en van de 2 dongels waarvan de indicator LED al drie keer was doorgeslagen heb ik nu preventief alle gedegradeerde mov's vervangen.

Ik moet nog twee ups openmaken en controleren vooral die van APC 3000W heb ik hard nodig. Die is ook ouder en had jaren lang goed gedraaid.
Bij die zal ik zeker alle mov's vervangen en die heeft ook zo een drukknop fuse die ik toen doorgemeten had en geen verbinding meer wilde maken. Die zal ik ook moeten vervangen.

All technology is alien for me!

@RvEldijk,
dat zijn gewoon losse varistoren zoals je in huishoud apparatuur vind.
Kijk eens in de volgende datasheet -> https://www.vishay.com/docs/29081/vdrs.pdf
B.V. bij een 275 Volt varistor staan 5 waardes, dat zijn 5 verschillende schijf grotes, de kleintjes kunnen minder stroom verwerken dan een grote schijf.
vanaf pagina 15 krijg je grafieken die laten zien hoe lang je surge mag duren, en hoe vaak hij dit kan.
Zoals ik al zei, lees de application notes.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 6 juni 2021 15:57:53 schreef walkura:
@RvEldijk,
dat zijn gewoon losse varistoren zoals je in huishoud apparatuur vind.
Kijk eens in de volgende datasheet -> https://www.vishay.com/docs/29081/vdrs.pdf
B.V. bij een 275 Volt varistor staan 5 waardes, dat zijn 5 verschillende schijf grotes, de kleintjes kunnen minder stroom verwerken dan een grote schijf.
vanaf pagina 15 krijg je grafieken die laten zien hoe lang je surge mag duren, en hoe vaak hij dit kan.
Zoals ik al zei, lees de application notes.

Ah ok duidelijk dank je wel, kon je even niet meer volgen, was nog vroeg zonder koffie :P

Ik heb v.d. week de S10K275 binnengekregen, die moet ik binnenkort nog even gaan vervangen, volgens mij moet het moederbord uit beide UPSjes daarvoor, maar idd als ik zo de specs zie beter vervangen met de S20K275 of de VDRS20W275ByE.

Alles met een knipoog ;-)

Op 6 juni 2021 10:28:48 schreef Sine:
@AlienPaul & RvEldijk,
Hoeveel MOV's hebben jullie al moeten vervangen!?

Ook heb ik het in de agenda gezet om elke 2 jaar preventief te vervangen mochten ze nog niet vergaan zijn.

Op 6 juni 2021 17:09:39 schreef RvEldijk:
Ik heb v.d. week de S10K275 binnengekregen, die moet ik binnenkort nog even gaan vervangen, volgens mij moet het moederbord uit beide UPSjes daarvoor, maar idd als ik zo de specs zie beter vervangen met de S20K275 of de VDRS20W275ByE.

Ik moest de soldeerbout op veel hogere temperatuur zetten om ze eruit te krijgen. Bij jou ook?

All technology is alien for me!

Op 6 juni 2021 17:50:40 schreef AlienPaul:
[...]
Ik moest de soldeerbout op veel hogere temperatuur zetten om ze eruit te krijgen. Bij jou ook?

Hehe ik moet nog maar thanks voor de tip ;) Ik zal die S20 ook nog gaan bestellen, zat even te twijfelen, maar wel alvast deze S10 in de 1000VA's, ik heb laatst 2x APC 1500VA gekocht, hopen dat ze goed zijn, staan nog in NL, en tegen die tijd kunnen de S20's daarin.

Alles met een knipoog ;-)

Als er in de UPS een S10 zit, vervang het dan met eenzelfde type.
Als iets werkt, blijf er met je vingers vanaf.
(Dat is een gevleugelde uitspraak van mijn collega, en hij heeft gelijk, verander niet wat getest en goed bevonden is)

Wat ik zei over die S20, dat was in een andere context, namelijk na je zekering automaat, om als crowbar protectie te werken om de instalatie stroomloos te maken.
In zo'n constructie heeft hij waarschijnlijk een heel lang leven.
Als U in een omgeving met veel onweer en surges woont is dat mogelijk een goede oplossing.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II